Zmiany w transporcie w 2025 roku
- 23.12.2024
- Nowydostawczy.pl

Nowy rok w transporcie niesie ze sobą wiele zmian, które w konsekwencji mogą silnie odbić się na kondycji branży transportowej.
Zmiany w transporcie 2025 - ITD z dłuższym czasem kontroli
Od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w UE zyskają nowe uprawnienia kontrolne, które znacząco wpłyną na sektor transportu międzynarodowego i krajowego. Wydłużenie okresu kontroli z 28 do 56 dni wstecz wymusi na firmach transportowych zmiany w procedurach oraz zwiększy liczbę wykrywanych naruszeń, co może skutkować surowszymi karami.
Główne zmiany w transporcie 2025
Wydłużony okres kontroli - z 28 do 56 dni
Od końca grudnia 2024 r. kierowcy będą zobowiązani do posiadania przy sobie wydruków tachografu z ostatnich 56 dni. Firmy muszą zadbać o właściwą organizację i archiwizację dokumentów, aby uniknąć problemów podczas kontroli.
Więcej wykrytych naruszeń
Dwukrotne wydłużenie okresu kontrolnego zwiększy ryzyko znalezienia nieprawidłowości, takich jak manipulacje tachografem czy naruszenia odpoczynków. Poważniejsze przewinienia mogą prowadzić do postępowania ws. utraty dobrej reputacji przewoźnika, co grozi zawieszeniem licencji na działalność transportową.
Transport publiczny
Nowe przepisy obejmą również kierowców autobusów, którzy będą musieli mieć harmonogram pracy z ostatnich 56 dni. Przewoźnicy powinni przygotować plany z wyprzedzeniem i archiwizować je na potrzeby kontroli.
Ograniczenia kart kierowców
Starsze karty kierowców mają ograniczoną pojemność na wpisy dotyczące krajów rozpoczęcia i zakończenia pracy, co może powodować nadpisywanie danych. W przypadku brakujących wpisów konieczne będzie dostarczenie odczytów z karty.
Jak przygotować firmę do zmian?
Przedsiębiorstwa transportowe muszą dostosować swoje procedury, zadbać o archiwizację wydruków i planów pracy oraz monitorować zgodność z przepisami, aby zminimalizować ryzyko kar i utraty licencji.
Zmiany w transporcie 2024 - opublikowane i aktualizowane w 2024 roku
PIP i ITD ruszają z kontrolami!
Sektor transportowy przezywa jedną z największych zmian od kilku lat. Wzrastają podatki i opłaty dla branży transportowej, zmieniają się przepisy dotyczące czasu pracy kierowców oraz ich uprawnień. Jeszcze w 2024 roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi aż 200 kontroli w zakresie przepisów związanych z czasem pracy, wypłatami wynagrodzę i innych świadczeń. Jak informuje PIP to właśnie w tym obszarze najczęściej łapane są prawa pracownika.
Kontrolę PIP będzie wspierała Inspekcja transportu rogowego, do której będzie należało weryfikowanie czasu pracy kierowców i poprawne wykorzystanie możliwości dojazdów do baz przedsiębiorców lub do miejsc zamieszkania z zachowaniem prawidłowych przerw. ITD donośi że weryfikacji będzie podlegało również tygodniowe rozmieszczenie odpoczynków pracowników i rekompensat.
Nowy tachograf
Jedną ze zmian jaka była zaplanowana w ramach Pakietu Mobilności był montaż nowych tachografów G2V2. Za obsługę tachografów odpowiadają kierowcy, którzy muszą liczyć się z pewnymi utrudnieniami w pierwszej fazie.
- Trzeba mieć świadomość, że przy nowych tachografach VDO i posiadaniu starej karty (wydanej przed sierpniem 2023 r.) kierowca zaraz po przekroczeniu granicy musi się zatrzymać i ręcznie wprowadzić oznaczenie kraju wjazdu. Z kolei trucker, mający do dyspozycji tachograf drugiej wersji produkcji Stonreidge, może bez obaw przejechać granicę bez zatrzymywania się, ponieważ w urządzeniu został zastosowany inny sposób zapisu danych na karcie kierowcy. Oznacza to, że kierowca powinien wyposażyć się w nową kartę do tachografu, jednak aktualne ustawodawstwo nie przewiduje możliwości wymiany karty ze względu na chęć dostosowania się do nowych urządzeń rejestrujących. Te wszystkie informacje mogą być sprawdzane w czasie kontroli służb – mówi ekspert Inelo. źródło samar
Wszystkie te prace mają być skupione przede wszystkim na niwelowaniu szarej strefy. W czasie kontroli będzie weryfikowana legalność zatrudnienia obcokrajowców, głównie w przypadku kierowców pochodzących z regionów wysokiego ryzyka migracyjnego. Sprawdzana będzie legalność zawieranych umów, uprawnień kierowców oraz czy zatrudniający przestrzegają formalnych obowiązków związanych ze zgłoszeniem pracowników do zakładu ubezpieczeń społecznych i odprowadzaniu składek na ZUS i podatku dochodowego.
Nowy rok w transporcie niesie ze sobą wiele zmian, które w konsekwencji mogą silnie odbić się na kondycji branży transportowej. Wśród nich zmiany dotyczące prawa transportowego, podwyżka opłat drogowych, nowe stawki wynagrodzenia kierowców, wprowadzeni e-CRM oraz kolejne zmiany wchodzące w życie wraz z zawartym porozumieniem w związku z Pakietem Mobilności.
Więcej na temat: Pakiet Mobilności
Aktualizacja dot. przepisów ograniczających wydawanie nowych licencji zawodowych
W maju branża transportowa złożyła oficjalny wniosek do ministerstwa infrastruktury o wsparcie finansowe. MI przedstawiło propozycję nowych przepisów, które mogłyby pomóc branży. chodzi o zawieszenie możliwości zakładania w Polsce nowych firm transportowych. To nietypowe rozwiązanie spotkało się z aprobatą Stowarzyszenia. Dokładnie chodzi o wstrzymanie wydawania zezwolenia na wykonanie zawodu przewoźnika oraz licencji na wykonywanie wspólnotowego przewozu rzeczy przez okres dwóch lat. Ograniczy to w 100% powstawanie nowych firm w Polsce oferujących tego typu usługi. Propozycje poddano dyskusji. Stowarzyszenie zaproponowało również rozwinięcie tych przepisów o ograniczenie wydawania nowych wypisów w licencji, jednak na to Ministerstwo nie chce się zgodzić, argumentując takie postanowienie mogłoby doprowadzić do zbyt dużego paraliżu branży transportowej i pozbawienie możliwości rozwoju już funkcjonujących przedsiębiorstw. To nie jest działanie progresywne.
Wspólna Sprawa Transportowa - Stowarzyszenia z apelem do rządu!
Dwie kluczowe organizacje w Polsce - Transport Logistyka Polska (TLP), a także Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) 22 maja skierowały do przedstawicieli polskiego rządu apel o wsparcie finansowe polskiej branży transportowej w zakresie podatków, składek socjalnych lub sprzętu. Wszystko po to, aby pomóc firmom transportowym przetrwać kryzys.
Jak wynika z przedstawionych przez Stowarzyszenia danych już 60% firm zajmujących się transportem myśli o redukcji zatrudnienia i floty, 13% nie realizuje podstawowych wypłat związanych z prowadzeniem działalności. Wszystko przez bardzo gwałtowny wzrost kosztów spowodowany m.in. podwyżką opłat drogowych. Wśród postulatów znalazły się dopłaty do obowiązkowej wymiany tachografów w używanych pojazdach ciężarowych lub tymczasowe zniesienie podatków od środków transportu oraz zmniejszenie składek na ubezpieczenia społeczne dla kierowców.
Oryginalna treść apelu
Pan Doland Tucs prezes Rady Ministrów, pan Szymon Hołownia Marszałek Sejmu RP, Pani Małgorzana kidawa-Błońska Marszałek Senatu RP
Szanowni Państwo ,
My, Prezesi najbardziej reprezentatywnych organizacji zrzeszających przewoźników zaangażowanych w wykonywanie transportu drogowego, kierowani głosem firm należących do naszych organizacji apelujemy o podjęcie pilnych działań w celu wsparcia kurczącego się sektora transportu drogowego. Przewoźnicy, którzy od lat pracowali na rzecz i rozwoju Polski dziś potrzebują pomocy.
Szereg wydarzeń spowodował, że znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji. Perturbacje z pandemią, pakiet mobilności, agresja Rosji na Ukrainę, sankcje UE na Rosję i Białoruś, sankcje Białorusi i Rosji na UE, polski ład, umowa UE-UA wpuszczająca do Polski dziesiątki tysięcy ukraińskich samochodów ciężarowych niepodlegających pod przepisy UE, wreszcie zielony ład. Polscy przewoźnicy zostali dotknięci skokowym wzrostem kosztów, przede wszystkim związanych z kosztami paliwa i należnościami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych. Właśnie zaczynamy ponosić kolejne koszty za transformację energetyczną UE.
W czasie obecnego kryzysu ekonomicznego w UE i mniejszego zapotrzebowania na transport nie ma możliwości przełożenia wyższych kosztów funkcjonowania firmy transportowej na klienta. Skutkiem tego rynek jest już „jałowy”, a w dużej części się kurczy. To spowoduje, że w momencie ewentualnego odbicia koniunktury zostaniemy daleko za przewoźnikami, z którymi konkurujemy od lat: z Litwy, Hiszpanii, Rumunii, Czech i innych.
O pogarszającej się sytuacji ekonomicznej przewoźników mówią powszechnie dostępne dane. Już w pierwszej połowie 2023 roku liczba upadłości w sektorze transportu drogowego wzrosła o 100 % w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedzającego. Do końca ubiegłego roku upadło 546 przedsiębiorstw transportowych. A cały 2023 r. zakończył się wzrostem zadłużenia przewoźników o ponad 11 %, co było wartością o 37 % wyższą niż wzrost zadłużenia w innych sektorach. Według danych KRD rosnące zadłużenie branży TSL wynosi 1,3 mld zł, z czego 854,8 mln zł dotyczy małych firm prowadzonych w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Z kolei dane BIG pokazują, że na koniec listopada 2023 roku kwota nieuregulowanych płatności z tytułu rat kredytów i faktur sektora TSL wyniosła 2,9 miliarda złotych. Według BIG zaległości dotyczą ponad 34 tysięcy aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm.
Przewoźnicy potrzebują rozwiązań generalnych, które mogłyby obniżyć ich koszty funkcjonowania, w tym wprowadzenia na okres przejściowy ulg lub zwolnień z należności publiczno-prawnych. Mogłoby to dotyczyć między innymi podatku od środków transportu, wysokości obciążeń związanych z ubezpieczeniami społecznymi lub innych podatków. Innym wsparciem mogłoby być dofinansowanie obowiązkowej wymiany tachografów na tachografy smart drugiej generacji.
W związku z powyższym wsparcie ze strony administracji rządowej wydaje się konieczne, aby umożliwić branży transportu drogowego przetrwanie najgorszego okresu i zapewnić wpływy do budżetu w przyszłości.
Z poważaniem,
Jan Buczek, Maciej Wroński
Więcej na temat tachografów https://nowydostawczy.pl/strefa-wiedzy/przewoz-laweta-a-tachograf-wymogi-wyjatki-przepisy
Więcej na temat Pakietu Mobilności - https://nowydostawczy.pl/strefa-wiedzy/pakiet-mobilnosci-zasady
Więcej na temat Podatek od środków transportu https://www.superauto.pl/artykuly/podatek-od-srodkow-transportu-co-warto-wiedziec
Prognoza dla branży transportowej w 2024 roku
Wzrost Kosztów Operacyjnych: Zwiększenie opłat drogowych, podatków i kar finansowych prawdopodobnie przyczyni się do wzrostu ogólnych kosztów operacyjnych w branży transportowej.
Potrzeba Strategii Dostosowawczych: Przedsiębiorstwa transportowe będą musiały dostosować swoje strategie operacyjne i finansowe, aby sprostać nowym wyzwaniom.
Możliwe Zmiany w Cenach Usług Transportowych: Aby zrekompensować wzrost kosztów, firmy transportowe mogą zdecydować się na podniesienie cen swoich usług.
Zwiększony Nacisk na Efektywność i Zrównoważony Rozwój: W świetle rosnących opłat za emisję CO2, firmy mogą poszukiwać bardziej ekologicznych i efektywnych rozwiązań transportowych.
Oczekiwany Wzrost Zapotrzebowania na Nowoczesne Technologie: Elektroniczne systemy zarządzania transportem, takie jak e-CMR, mogą zyskać na popularności, oferując lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw i kontrolę nad procesami transportowymi.
Podwyżka opłaty drogowe w Polsce i UE
Kluczową zmianą jaka weszła w życie już 1 stycznia 2024 roku była podwyżka opłaty drogowej (opłata od środków transportu) dla pojazdów ciężarowych. Wzrost opodatkowania wynika bezpośrednio z unijnej dyrektywy, która nakazuje wzrost podatku dla samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony z uwzględnieniem emisji CO2. Wzrost opodatkowania będzie miał wpływ przede wszystkim na wzrost utrzymania floty, wzrost cen usług transportowych, logistycznych a finalnie cen produktów, w których są uwzględnione koszty transportu towaru.
Podatek od środków transportu w 2024 toku. Gdzie będzie najdrożej?
Nawet do 5500 zł różnicy w zależności od gminy będzie wynosił nowy podatek od środków transportu w 2024 roku. Podatek drogowy do lat budzi wiele kontrowersji i często wskazywany jest jako archaizm, którego nie powinno być odkąd funkcjonuje cyfrowy system poboru opłat za każdy przejechany kilometr. W 2024 roku podniesiono wysokość podatku, która jest różna w zależności od gminy. Tym samym, przewoźnik, którego pojazd ciężarowy będzie zarejestrowany w jednym z północnych województw Polski zapłaci o połowę niższy podatek, niż w przypadku przewoźnika, który opłaca podatek w Małopolsce.
Wysokość podatku od środków transportu w 2024 roku - podział na gminy
Pojazd |
Ciągnik siodłowy |
Naczepa |
Razem |
Pojazd |
Ciągnik siodłowy |
Naczepa |
Razem |
Stawka minimalna w zł. |
1457,00 |
972,00 |
2429,00 |
Stawka minimalna w zł. |
1456,27 |
971,63 |
2427,90 |
Olsztyn |
1457,00 |
972,00 |
2429,00 |
Pruszcz Gdański |
1457,00 |
1000,00 |
2457,00 |
Poznań |
1457,00 |
972,00 |
2429,00 |
Nowy Dwór Gdański |
1520,00 |
1014,00 |
2534,00 |
Gorzów Wielkopolski |
1458,00 |
972,00 |
2430,00 |
Kwidzyn |
1722,00 |
1156,00 |
2878,00 |
Zielona Góra |
1460,00 |
980,00 |
2440,00 |
Lębork |
1800,00 |
1118,00 |
2918,00 |
Białystok |
1786,00 |
1184,00 |
2970,00 |
Gdańsk |
1800,00 |
1200,00 |
3000,00 |
Gdańsk |
1800,00 |
1200,00 |
3000,00 |
Słupsk |
1956,00 |
1320,00 |
3276,00 |
Szczecin |
2064,00 |
1332,00 |
3396,00 |
Tczew |
1540,00 |
1760,00 |
3300,00 |
Lublin |
1812,00 |
1776,00 |
3588,00 |
Kartuzy |
1880,00 |
1430,00 |
3310,00 |
Opole |
2150,00 |
1600,00 |
3750,00 |
Malbork |
2374,00 |
1552,00 |
3926,00 |
Rzeszów |
2148,00 |
1692,00 |
3840,00 |
Gdynia |
2628,00 |
1308,00 |
3936,00 |
Bydgoszcz |
2180,00 |
1730,00 |
3910,00 |
Sztum |
2353,00 |
1629,00 |
3982,00 |
Katowice |
2424,00 |
1632,00 |
4056,00 |
Bytów |
2144,00 |
1866,00 |
4010,00 |
Łódź |
2240,00 |
2040,00 |
4280,00 |
Chojnice |
2652,00 |
1548,00 |
4200,00 |
Kielce |
2660,00 |
1770,00 |
4430,00 |
Człuchów |
2364,00 |
1836,00 |
4200,00 |
Toruń |
2724,00 |
1884,00 |
4608,00 |
Starogard Gdański |
2580,00 |
1764,00 |
4344,00 |
Wrocław |
2652,00 |
2616,00 |
5268,00 |
Wejherowo |
2330,00 |
2280,00 |
4610,00 |
Warszawa |
3198,00 |
2760,00 |
5928,00 |
Puck |
2588,00 |
2024,00 |
4612,00 |
Kraków |
4476,00 |
3456,00 |
7932,00 |
Kościerzyna |
2818,00 |
2229,00 |
5047,00 |
Sopot |
3579,00 |
1900,00 |
5479,00 |
Rozpiętość stawek pomiędzy gminami jest spora - biorąc pod uwagę stawki w miastach wojewódzkich.
W roku 2024 branża transportowa stoi przed istotnymi zmianami w zakresie opłat drogowych. Wprowadzone regulacje mają głęboki wpływ nie tylko na ekonomię firm transportowych, ale także na całą logistykę i dystrybucję towarów w Europie. Zmiany te są odpowiedzią na rosnące wyzwania ekologiczne oraz potrzebę modernizacji infrastruktury transportowej.
Zarys zmian
Najnowsze przepisy dotyczące podatku od środków drogowych przewidują wzrost opłat drogowych w wielu krajach Unii Europejskiej. Dotyczy to m.in. Austrii, Litwy, Węgier, a także wprowadzenia nowych regulacji w takich krajach jak Czechy i Szwajcaria. Zmiany te wpisują się w szerszy kontekst unijnej dyrektywy mającej na celu redukcję emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe.
Dlaczego opłaty rosną?
Podstawowym celem podwyżek jest zwiększenie środków na utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej oraz promowanie ekologicznych środków transportu. Wysokość opłat drogowych jest teraz uzależniona od wielkości emitowanego CO2, co oznacza, że bardziej ekologiczne pojazdy będą obciążone niższymi kosztami.
Skutki dla firm transportowych
Wzrost Kosztów Operacyjnych: Firmy transportowe, szczególnie te dysponujące starszymi, mniej ekologicznymi flotami, mogą odczuć znaczący wzrost kosztów związanych z opłatami drogowymi.
Potrzeba modernizacji floty
W obliczu nowych regulacji, przedsiębiorstwa mogą być zmuszone do inwestycji w nowocześniejsze i bardziej ekologiczne pojazdy, aby ograniczyć koszty operacyjne.
Wpływ na ceny usług
Wzrost kosztów prawdopodobnie będzie miał wpływ na ceny oferowanych usług transportowych, co może być odczuwalne przez całą łańcuch dostaw.
Zmiany strategiczne
Firmy transportowe mogą potrzebować przemyśleć swoje strategie logistyczne i operacyjne, aby dostosować się do nowych warunków rynkowych.
Prognozy na przyszłość
Oczekuje się, że zmiany w podatku od środków drogowych będą kontynuowane w nadchodzących latach, co może skutkować dalszymi inwestycjami w technologie ekologiczne oraz zmianami w modelach biznesowych firm transportowych. Wzrost świadomości ekologicznej i nacisk na zrównoważony rozwój będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości sektora transportowego.
Podsumowanie
Zmiany w podatku od środków drogowych w 2024 roku stanowią wyzwanie dla branży transportowej, ale także szansę na rozwój w kierunku bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu. Firmy będą musiały dostosować swoje strategie i być może zainwestować w nowocześniejsze rozwiązania, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku, który coraz bardziej skupia się na ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju.