Przewóz lawetą a tachograf - kiedy trzeba, a kiedy nie? Co grozi za jazdę bez tachografu?

  • 08.03.2024
  • Nowydostawczy.pl
Autolaweta

W zdecydowanej większości przypadków przewóz lawetą musi odbywać się z tachografem. Są jednak pewne wyjątki, kiedy to możemy przewozić auto lawetą bez konieczności posiadania tachografu.

Właściciele autolawet do 3,5 tony świadczący przewozy drogowe muszą posiadać odpowiednie uprawnienia i znać obowiązujące przepisy. Oczywiście podstawą jest posiadanie prawa jazdy kategorii B+E. W większości sytuacji obowiązkowy jest też tachograf. Kwestia wymogu posiadania tachografu w pojazdach, w tym w lawetach, jest regulowana przepisami Unii Europejskiej oraz krajowymi przepisami poszczególnych państw członkowskich. Kwestia wymogu posiadania tachografu w pojazdach, w tym w lawetach, jest regulowana przepisami Unii Europejskiej oraz krajowymi przepisami poszczególnych państw członkowskich.

Kiedy nie trzeba używać tachografu przy przewozie lawetą?

Są jednak wyjątki, kiedy to nie musimy korzystać z tachografu. Mówi o tym artykuł 5, ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych:

Następujące rodzaje przewozu i przejazdów bez ładunku dokonywanych w powiązaniu z takim przewozem nie wymagają posiadania licencji wspólnotowej oraz są zwolnione z wszelkich zezwoleń przewozowych:

  • a) przewóz przesyłek pocztowych jako usługi powszechnej;
  • b) przewóz pojazdów uszkodzonych lub zepsutych;
  • c) do dnia 20 maja 2022 r.: przewóz rzeczy pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3.5 tony;
  • ca) od dnia 20 maja 2022 r.: przewóz rzeczy pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2.5 tony;
  • d) przewóz rzeczy pojazdami silnikowymi, jeśli spełnione są następujące warunki:

(i) przewożone rzeczy są własnością przedsiębiorstwa lub zostały sprzedane, kupione, oddane w najem lub wynajęte, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione przez przedsiębiorstwo

(ii) celem przejazdu jest przewiezienie rzeczy z lub do przedsiębiorstwa, lub przemieszczenie ich do przedsiębiorstwa lub poza przedsiębiorstwo, na jego własne potrzeby;

(iii) pojazdy silnikowe wykorzystywane do takiego przewozu są prowadzone przez personel zatrudniony lub pozostający do dyspozycji tego przedsiębiorstwa na mocy zobowiązania umownego;

(iv) pojazdy przewożące rzeczy są własnością przedsiębiorstwa, zostały przez nie zakupione na warunkach odroczenia płatności lub są przedmiotem najmu, pod warunkiem że w tym ostatnim przypadku spełniają warunki dyrektywy 2006/1/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy

(v) taki przewóz musi być jedynie działalnością pomocniczą w stosunku do całości działalności przedsiębiorstwa;

  • e) przewóz produktów leczniczych, urządzeń i sprzętu oraz innych artykułów niezbędnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach, szczególnie w przypadku klęsk żywiołowych.

Należy jednocześnie pamiętać, iż przepisy ust. 5 nie mają wpływu na warunki, na których podstawie państwa członkowskie zezwalają swoim obywatelom na prowadzenie działalności, o której mowa w tym ustępie.

W praktyce oznacza to, że przy transporcie własnych pojazdów zakupionych przez osobę prywatną używanie tachografu nie jest wymagane. Tachograf nie jest wymagany również w przypadku, gdy używamy busa z lawetą do transportu w celach prywatnych pojazdu zarejestrowanego jako zabytkowy. Jazda bez tachografu może się też odbywać w promieniu do 50 kilometrów w przypadku regularnego przewozu osób. Ostatni z wyjątków dotyczy specjalistycznych samochodów pomocy drogowej, które nie muszą rejestrować czasu pracy w promieniu 100 kilometrów od bazy. Dotyczy to też ciężarówek o DMC do 7,5 tony z instalacją CNG lub LPG, a także z napędem elektrycznym.

Co o tachografach mówi pakiet mobilności?

W każdym innym przypadku niż opisane powyżej sytuacje używanie tachografu jest wymagane. W myśl zasad pakietu mobilności od 20 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy będą obowiązkowo wyposażone w tachografy piątej generacji. Tachografy nowego typu będą m.in. automatycznie rejestrować moment przekroczenia granicy, korzystając z systemu satelitarnego. Od 31 grudnia 2024 inteligentne tachografy drugiej generacji powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które wykonują transport międzynarodowy i nie posiadają dotychczas tachografu czwartej generacji. Od 20 sierpnia 2025 inteligentne tachografy drugiej generacji powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które posiadają tachograf inteligentny pierwszej generacji. Od 1 czerwca 2026 roku tachografy inteligentne drugiej generacji będą obowiązkowe dla pojazdów o DMC od 2,5 tony, które działają w transporcie międzynarodowym. 

Dowiedz się więcej o pakiecie mobilności: Pakiet mobilności - zasady na Nowydostawczy.pl

Co grozi za jazdę bez tachografu?

Za jazdę bez użycia tachografu grozi mandat w wysokości 2000 zł dla kierowcy, 500 zł dla osoby zarządzającej transportem w firmie oraz 2000 zł dla przedsiębiorcy. W Polsce służbami uprawnionymi do kontroli kierowców są Inspekcja Transportu Drogowego, Policja oraz Straż Graniczna.

Co robić w przypadku, gdy zgubimy lub uszkodzimy kartę kierowcy?

Karta kierowcy to urządzenie, które wkłada się do tachografu cyfrowego i zbiera one dane odnośnie przejazdu. W przypadku braku karty kierowcy z przyczyn losowych kierowca musi wydrukować przed rozpoczęciem trasy dane swoje i pojazdu oraz złożyć podpis na dole kartki pod wydrukiem. Po zakończeniu przewozu należy spisać dane wskazane przez tachograf oraz uwzględnić ewentualne czynności, które spowodowały przerwanie pracy. Na drugim wydruku również wymagany jest podpis kierowcy. Jeżeli karta kierowcy została skradziona, kierowca podczas kontroli ma obowiązek pokazania służbom potwierdzenia zgłoszenia służbom kradzieży dokumentu. Z kolei w przypadku uszkodzenia karty musimy pokazać służbom uszkodzoną kartę i kopię wniosku o wydanie duplikatu dokumentu. Kontynuowanie pracy przy wyżej wymienionych sytuacjach możliwe jest przez 15 dni od utracenia karty, zaś przekroczenie tego terminu grozi karą od 500 zł wzwyż.