Test: Mercedes Klasa V 2.0 300d 237 KM. Podróż busem z gwiazdą
- 13.08.2024
- Nowydostawczy.pl

Świetny i zaskakujący! Najnowszy Mercedes Klasy V to wypchany po brzegi bus, który jest doskonałym kompanem... w zasadzie do każdej podróży.
Jak ja lubię takie nietypowe samochody! Wobec jakby nie patrzeć trochę leciwej już Klasy V nie miałem wielkich oczekiwań, w końcu model ten ma na karku aż 10 lat i niewiele daje mi świadomość, że przecież przeszedł rok temu poważny lifting. Zrobiłem nim ponad 1500 km i muszę przyznać, że jest on świetny i aż żal się było z nim rozstawać.
Zobacz jak spisał się Mercedes Klasy V sprzed liftingu w teście: Mercedes Klasa V 300d Long Exclusive test na Nowydostawczy.pl
Mercedes Klasa V 2024 to najbardziej prestiżowy bus na rynku?
Jeśli dobrze skonfigurujemy Klasę V, to - nie będę tego ukrywał - samochód może się spodobać i wręcz budzić pożądanie. Może nie będzie to nigdy poziom flagowej Klasy S... ale to nadal jest Mercedes i to nie byle jaki. Tak naprawdę swoboda konfiguracji i mnogość opcji przyćmi niejedną osobówkę i to nawet taką pochodzącą z klasy premium. Przypadła mi stosunkowo "rozsądna" konfiguracja z 17-calowymi felgami i długim nadwoziem w ciemnoniebieskim kolorze. V Klasa budzi większe zaciekawienie niż się spodziewałem. W końcu to kawał eleganckiego i prestiżowego busa z dumnie wyeksponowaną gwiazdą na grillu. Od razu widać, że charakterem bliżej mu do luksusowego MPV niż auta użytkowego.

Salonkowa, luksusowa kabina, czyli typowy Mercedes
W kabinie wita nas typowa dla Mercedesa salonka. Jednocześnie zmiany, jakie zaszły przy okazji liftingu, widać i czuć na każdym kroku. Po niedawnym teście Vito Tourera na tle Klasy V jawi się on jako ubogi krewny. OK, oferuje więcej półek i schowków, jest bardziej funkcjonalny, ale jakość materiałów jest kompletnie inna. Te w Klasie V naprawdę zasługują na słowa pochwały, a twarde tworzywa zdarzają się jedynie tam, gdzie są one niezbędne. Za to komfort, przestronność i warunki dla pasażerów to pierwsza klasa... a właściwie V Klasa! W testowanej konfiguracji co prawda zabrakło luksusowych foteli w drugim rzędzie i stolików w oparciach przednich foteli, za to trzyosobowa kanapa trzeciego rzędu posiada indywidualną regulację siedzisk.

Przekonaj się jak wypadł odświeżony Mercedes Vito Tourer: Mercedes Vito Tourer 116 CDI test na Nowydostawczy.pl
Suma summarum zestawienie komfortowych i regulowanych siedzisk, przestrzeni w kabinie i znakomite audio Burmester tworzą luksusową atmosferę w kabinie Klasy V. Tak naprawdę do pełni szczęścia brakuje uchwytów (choć są dodatkowe uchwyty na kubki po bokach), portów USB i kilku schowków. Poza tym krótko się do czegoś doczepić. Fotele drugiego rzędu standardowo ustawiono tyłem do kierunku jazdy. Można je oczywiście odwrócić, ale to wymaga niestety siły i czasu. Przydałyby się tutaj obrotowe podesty. Fotele i kanapa są jednak regulowane w szerokim zakresie - można je przesuwać, a oparcia pochylać. Jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, możemy zdemontować 2. i 3. rząd siedzeń, zamieniając V Klasę w samochód dostawczy.

Mercedes Klasa V 2024 Long - bagażnik
Bagażnik nawet przy standardowym ustawieniu trzeciego rzędu nie daje powodów do narzekań i pomieści nawet 10 walizek kabinowych. Wśród opcji znajdziemy podwójną podłogę bagażnika, czyli rozwiązanie pozwalające na oddzielenie dolnej części bagażnika od górnej, gdzie możemy położyć drobne przedmioty, a następnie zyskać do nich dostęp dzięki osobno otwieranej tylnej szybie. Bagażnik pomieści od 1030 do aż 4630 litrów, po wyjęciu drugiego i trzeciegu rzędu.

Mercedes Klasa V 300d 2024 - osiągi i spalanie
Do testu przypadła mi najmocniejsza wersja 300d. Korzysta ona z 2-litrowego diesla biturbo rozwijającego 237 KM i 500 Nm. Na wstępie zaznaczę, iż kompletnie nie rozumiem tej całej nagonki na silniki wysokoprężne. To naprawdę doskonałe i oszczędne jednostki. Potwierdza to testowana V Klasa. Ten mierzący 5140 mm długości i ważący ponad 2,3 tony kolos spalił średnio w granicach 7 l/100 km. To wręcz rewelacyjny wynik w dodatku na 70-litrowym baku pozwala on na zrobienie co najmniej 1000 km na jednym tankowaniu. Napęd trafia na tylną oś za pośrednictwem 9-stopniowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 s, a prędkość maksmalna wynosi 214 km/h. Jeśli dopłacimy do napędu 4MATIC, wówczas sprint do 100 km/h skróci się do 7,8 s. Poniżej przedstawiamy widełki spalania dla poszczególnych prędkości:
- Spalanie w trasie 120-140 km/h: 6,5-7,5 l/100 km
- Spalanie w trasie 70-100 km/h: 5-5,5 l/100 km
- Spalanie w mieście 50 km/h: 9-10 l/100 km

Komfort i przyjemność jazdy luksusowym MPV
Również sama jazda jest znacznie bardziej komfortowa niż w przypadku Vito Tourera. Pochwalić muszę zwłaszcza wyciszenie kabiny, zarówno podczas jazdy po nierównej drodze jak i na autostradzie. Samochód zapewnia wysoki komfort jazdy, jest zaskakująco zwinny, stabilny i przewidywalny (oczywiście jak na busa). Oczywiście ciężko będzie nim pokonywać szybko zakręty. Do poprawy jest natomiast system wykrywania ograniczeń prędkości, którego działanie przypomina grę w lotto.
Mercedes Klasa V 2024 - cena i wyposażenie
Cennik Mercedesa Klasy V zaczyna się od kwoty 275 875 złotych brutto za długą wersję z silnikiem 2.0 220d o mocy 163 KM, z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylną oś. Na drugim końcu skali mamy wariant Exclusive Extra Long z napędem 4MATIC i opisywanym dieslem 300d o mocy 237 KM. Taka odmiana kosztuje 447 365 zł brutto. Testowany egzemplarz, czyli 300d Long Avantgarde z napędem na tylną oś wyceniono na 355 780 zł... czyli idealnie pośrodku. Gama Klasy V jest bogata - dostaniemy silniki wysokoprężne, benzynowe, z napędem na tylną lub obie osie i całą masę dodatków jak np.:
- Opcjonalny lakier – 7 100 PLN
- Pakiet Night – 878 PLN
- Pakiet zimowy (m.in. podgrzewana kierownica i fotele) – 4 845 PLN
- Pakiet Easy-Pack (elektrycznie otwierana klapa bagażnika, drzwi przesuwne etc.) – 13 091 PLN
- Pakiet zawieszenia Airmatic – 9 862 PLN
- Relingi dachowe czarne – 2 351 PLN
- Otwierany szklany dach – 16 502 PLN
- Felgi 19-calowe – 5 565 PLN

Podsumowanie
Pora na kilka słów podsumowania. Pomimo wysilków i naprawdę obszernej modernizacji Klasa V pod pewnymi względami nie dorównuje najnowszym samochodom z logo Mercedesa. Z drugiej strony... to jej atut, gdyż wciąż w Klasie V znajdziemy wiele fizycznych przycisków i przełączników, a nowy układ kokpitu wcale nie przeszkodził w rozsądnym połączeniu digitalizacji i ergonomii. Poza tym Klasa V nadal jest synonimem przestronności, świetnego komfortu, także akustycznego oraz luksusu. Swoje robi też dynamiczny i oszczędny diesel. Mercedes Klasy V stanowi świetną propozycję wśród stosunkowo mało popularnych, za to bardzo przyjemnych w użytkowaniu luksusowych MPV. Mam cichą nadzieję, że jeszcze przyjdzie mi spotkać z Klasą V w innej konfiguracji.