Test: Mercedes Citan Tourer 113 - do trzech razy sztuka

  • 16.07.2024
  • Nowydostawczy.pl
Mercedes Citan Tourer

Sprawdzałem już Mercedesa Klasy T, sprawdzałem Nissana Townstara, teraz przyszła pora na Citana Tourera, czyli tańszą alternatywę dla Klasy T. Czy w tym przypadku wrażenie będzie lepsze?

Na wstępie dodam tylko, że poprzeczka nie jest zawieszona jakoś specjalnie wysoko, gdyż zarówno Klasa T jak i Townstar trochę mnie rozczarowały. Mercedes Citan Tourer ma zatem szansę poprawić wrażenie po droższym odpowiedniku, gdyż tańszym autom po prostu więcej się wybacza.

Dowiedz się więcej o Mercedesie Klasy T: Mercedes Klasa T 180 d test na Nowydostawczy.pl

Przeczytaj test Nissana Townstara: Nissan Townstar 1.3 DIG-T 6MT Tekna test na Nowydostawczy.pl

Mercedes Citan Tourer 2024 - wymiary i bagażnik

II generacja Mercedesa Citana zadebiutowała w 2021 roku jako bliźniak Renault Kangoo III. Samochód mierzy 4498 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2716 mm. Bagażnik jest bardzo foremny, liczy od 517 do aż 2390 litrów, a po złożeniu siedzeń powstaje płaska powierzchnia. Co istotne, klapa bagażnika unosi się na wysokość przeszło 191 cm.

Mercedes Citan Tourer sylwetka

Zobacz jak spisał się Mercedes Citan Furgon w teście: Mercedes Citan Furgon 112 CDI test na Nowydostawczy.pl

Typowy kombivan z paroma akcentami Mercedesa

Z zewnątrz Citan Tourer w zasadzie nie różni się od Klasy T i wygląda po prostu jak przystało na współczesnego kombivana. Mamy pudełkowate i wysokie nadwozie (181 m wysokości) i kilka akcentów Mercedesa w postaci charakterystycznego dużego grilla z gwiazdą, łezkowatych reflektorów LED, 16-calowych felg czy gwiazdy na klapie bagażnika.

Mercedes Citan Tourer tył

Kabina typowa dla Mercedesa z paroma akcentami Renault

Szybki rzut oka na kabinę pokazuje od razu z jaką marką mamy do czynienia. Charakterystyczna dla Mercedesa kierownica z grubym skórzanym wieńcem i dotykowymi gładzikami, analogowe zegary z rozbudowanym 5,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego, turbinowe nawiewy czy wreszcie system multimedialny MBUX z 7-calowym ekranem czy dźwignia przekładni automatycznej z logo Mercedesa – tu od razu widać, że Niemcy starali się zatuszować pokrewieństwo z Renault Kangoo. Wystarczy jednak szybki rzut oka na panel klimatyzacji czy konsolę środkową, by wiedzieć, na czym bazuje Citan.

Mercedes Citan Tourer wnętrze

Twardo, plastikowo i trochę tanio

Niestety pokrewieństwo widać też po jakości wykończenia. W Citanie nie znajdziemy żadnych miękkich elementów za wyjątkiem kierownicy i dźwigni skrzyni biegów. Jestem jeszcze w stanie zrozumieć twardą deskę rozdzielczą, ale trzeszczące i uginające się plastiki i twarde podłokietniki w aucie z logo Mercedesa absolutnie nie powinny mieć miejsca. W Klasie T przynajmniej podłokietniki i niektóre elementy wnętrza były miękkie.

System MBUX największym atutem kabiny Citana

Na ergonomię obsługi za to nie mogę narzekać. System MBUX działa bez zarzutu, oferuje dobrą reakcję na dotyk, ma też fizyczne przyciski-skróty, asystenta głosowego i atrakcyjne grafiki. Doceniłem również funkcję LiveTraffic w nawigacji, lecz sam ekran jest trochę za mały. Plus za obecność 2 wejść USB-C obok ładowarki indukcyjnej, z których jedno służy do obsługi Apple CarPlay’a. Na marginesie dodam, że kilka tygodni temu Citan przeszedł lifting i zyskał nowy system MBUX z większym 9,5-calowym ekranem i nową kierownicę z dotykowymi panelami sterującymi. Liczę, że będzie ona bardziej wygodna niż ta obecna, gdyż gładziki trochę utrudniały korzystanie z rozbudowanego komputera i z multimediów, zwłaszcza z CarPlay’a.

Mercedes Citan Tourer multimedia

Mercedes Citan Tourer 2024 Pro - przestronność i funkcjonalność

Jeśli chodzi o przestronność i funkcjonalność, zaskoczenia nie ma. Schowków i półek jest sporo, łącznie z półką pod dachem, ilość miejsca nad głową imponuje, a z przodu nie brakuje go w żadnym kierunku. Szkoda tylko, że tapicerka foteli nie jest zbyt przyjemna w dotyku, a wysoki i twardy podłokietnik utrudnia korzystanie z cupholderów. Z tyłu natomiast mamy płaską podłogę, osobne nawiewy i 2 porty USB-A, jednak rozkładane stoliki w oparciach zabierają sporo miejsca na nogi. W dodatku po złożeniu oparć kanapy z przodu robi się ciasno, co jest sporą wpadką w kombivanie.

Citan Tourer tylna kanapa

Mercedes Citan Tourer 2024 113 Pro - wyposażenie

Wyposażenie jak na kombivana jest bogate i obejmuje m.in. monitorowanie martwego pola, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, dobrej jakości kamerę cofania, tempomat, dwustrefową automatyczną klimatyzację, nawigację, indukcyjną ładowarkę czy podgrzewane przednie fotele. Wiele z tych elementów wymaga jednak dopłaty. Przykładowo pakiet nawigacyjny wymaga 5327 zł dopłaty, pakiet parkowania 4422 zł, pakiet stylizacyjny wnętrza 1213 zł, a pakiet komfortowych foteli 2542 zł, indukcyjna ładowarka kosztuje 948 zł, zaś klimatyzacja automatyczna 1589 zł. 

Mercedes Citan Tourer 2024 113 - osiągi i spalanie

Pod maską znajdziemy turbodoładowany silnik benzynowy 1.3 o mocy 131 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. Współpracuje on z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową wymagającą blisko 10 000 zł dopłaty. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,6 s, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Na osiągi Citana nie mogę narzekać, samochód sprawnie i płynnie nabiera prędkości i nie brakuje mu tchu także przy wartościach autostadowych. Skrzynia działa bardzo dobrze, reaguje bez zwłoki i szarpnięć, do tego dobrze czyta intencje kierowcy. Jednostka pracuje kulturalnie i jest elastyczna. 

Również spalanie mieści się w rozsądnych granicach i średnio wynosi w granicach 8 l/100 km. Na autostradzie będzie to około 9-9,5 l/100 km, zaś w mieście i w korku możemy dobić nawet do 12-13 l/100 km. Z kolei podczas spokojnej jazdy zejdziemy do okolic 6-6,5 l/100 km. Liczący 54 litry bak starczy na ponad 650 km.

Mercedes Citan Tourer przód

Dość komfortowy, ale też niczym się nie wyróżnia podczas jazdy

Mercedes Citan Tourer jeździ jak każdy inny kombivan, czyli całkiem sprawnie pochłania dziury, jest dość komfortowy, lecz nie daje precyzji prowadzenia i przechyla się w zakrętach. Układ kierowniczy działa lekko, a hamulce są po prostu wystarczające. Oczywiście auto jest podatne na podmuchy wiatru i szumy są mocno słyszalne przy wyższych prędkościach, jednak to normalne w tym segmencie. 

Mercedes Citan Tourer 2024 113 Pro - cena

Na koniec kwestia ceny. Samochód w prezentowanej wersji Pro z silnikiem 1.3 o mocy 131 KM startuje od 132 963 zł brutto, zaś wraz z opcjami jego cena skończyła się na kwocie 185 481 zł. To dużo jak na kombivana. 

Mercedes Citan Tourer tył

Mercedes Citan Tourer 2024 vs Ford Tourneo Connect 2024

Dla porównania podobnie wyposażony Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost kosztuje 162 237 zł. Samochód rozwija 114 KM i 220 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,9 s i rozpędza się do 182 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej. Auto mierzy 4515 mm długości, a jego rozstaw osi to 2755 mm. Bagażnik pomieści do 2556 l.

Mercedes Citan Tourer 2024 vs Renault Kangoo 2024

Renault Kangoo z identycznym co Mercedes napędem i podobnym wyposażeniem 143 050 zł. Samochód mierzy 4486 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2716 mm. Bagażnik pomieści od 519 do 2031 litrów. Silnik rozwija 130 KM i 240 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w wersji ze skrzynią EDC zajmuje 10,8 s, a prędkość maksymalna to 183 km/h. 

Mercedes Citan Tourer 2024 vs Volkswagen Caddy 2024

Volkswagen Caddy 1.5 TSI DSG Style to koszt 187 809 zł, czyli podobnie jak w Mercedesie. Napęd trafia na przednię oś za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Silnik rozwija 114 KM i 220 Nm, przyspieszene od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 s, a prędkość maksymalna to 181 km/h. Caddy mierzy 4500 mm długości, a rozstaw osi liczy 2755 mm. Bagażnik pomieści maksymalnie 2556 litrów. 

Mercedes Citan w ofercie Nowydostawczy.pl

W ofercie Nowydostawczy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Mercedesa Citana w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Dominują warianty dostawcze Furgon z 1.5-litrowym dieslem, w wersjach L1 i L2. Samochody pochodzą z 2023 i 2024 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające blisko 20% rabaty.

Sprawdź ofertę Mercedes Citan leasing na Nowydostawczy.pl

Podsumowanie

Słowem podsumowania powtórzyła się historia z Klasą T. Nie widzę powodu, żeby dopłacać aż 40 tysięcy do Mercedesa Citana względem Renault Kangoo. Tak naprawdę otrzymujemy ten sam samochód, tylko z lepszymi multimediami i paroma akcentami Mercedesa, jednak wciąż jest on zbyt plastikowy, wręcz toporny jak na Mercedesa, do tego ma parę braków funkcjonalnych, a to wszystko za cenę dobrze wyposażonej Skody Superb Combi z silnikiem 1.5 TSI. Ktoś powie, że tyle samo kosztuje VW Caddy, jednak już wielokrotnie podkreślałem, że Caddy po prostu wypada lepiej. Do atutów Mercedesa należy z pewnością układ napędowy, gdyż cechują go dobra dynamika oraz rozsądne zużycie paliwa. Ten sam napęd mamy jednak w Kangoo, które jest dużo tańsze. Po prostu ciężko mi wytłumaczyć taką cenę. Tak naprawdę jedynym wariantem, który zrobił na mnie dobre wrażenie był Citan Furgon i jego mogę polecić.