Test: Mercedes Citan Furgon 112 CDI - Kangoo z gwiazdą dojrzało

  • 24.11.2022
  • Nowydostawczy.pl
Mercedes Citan Furgon 112 CDI 2022

Nowe Renault Kangoo to duża poprawa w stosunku do poprzedniego modelu. Tuż po nim na rynku pojawił się Mercedes Citan drugiej generacji. Malutki dostawczak z insygniami gwiazdy bardzo się zmienił, a co najważniejsze - na lepsze. Oto jak w teście wypadł Mercedes Citan Furgon.

Pierwszy Mercedes Citan był brzydkim kaczątkiem opartym na Renault Kangoo drugiej generacji, które nigdy nie powinno nosić gwiazdy na masce. Nawet pojazdy użytkowe stają się jednak bardziej wyrafinowane i wygodne prawie niczym samochody osobowe. Wraz z premierą Kangoo III w 2020 roku, duetu Nissan Townstar oraz Mercedesa Citana drugiej generacji w 2021 roku, czasy się zmieniły. Czy tym razem mały furgon Mercedesa zasługuje na gwiazdę na masce? Postanowiłem się o tym przekonać.

Mercedes Citan Furgon 2022 - wygląd

Wygląd pojazdu jest mało istotny w odniesieniu do samochodów dostawczych, a zatem nie ma się nad czym zbytnio rozwodzić. Mercedes Citan Furgon ma całkiem zgrabne nadwozie jak na małego dostawczaka, jego długość wynosi 4498 mm, szerokość 1859 mm, a wysokość 1852 mm, natomiast rozstaw osi to 2716 mm. Z przodu pojazd wygląda jak inne pojazdy Mercedesa, w tym osobowe, dzięki zaoblonym reflektorom i dużemu grillowi z wydatną gwiazdą. Z kolei tylne reflektory pochodzą z Renault Kangoo, ale pasują do reszty pojazdu. Mimo że lampy są LED-owe, dość słabo oświetlają drogę.

Mercedes Citan Furgon

Mercedes Citan Furgon 2022 - wnętrze

Kabina Citana znacznie się zmieniła i jest to świetna wiadomość. O ile poprzednik sprawiał wrażenie niechlujnego i oklepanego, o tyle Citan II to już inna bajka. Wprawdzie jak na pojazd roboczy przystało pozostały połacie czarnego i twardego plastiku, ale sam projekt kabiny wygląda znacznie lepiej. 7-calowy ekran dotykowy systemu MBUX jest lepszy od tego z Renault, podobnie jak skórzana kierownica (990 zł) spotykana m.in. w nowym Sprinterze, na której znajdziemy dotykowe panele i przyciski oraz wygodne pokrętła. Spodobały mi się także znane z innych użytkowych Mercedesów duży wyświetlacz komputera pokładowego i proste analogowe zegary. Panel klimatyzacji automatycznej dostarcza firma Renault. Jest on estetyczny, a także wygodny.

Mercedes Citan Furgon - kokpit

Dźwignia ręcznej skrzyni biegów umieszczona jest w wygodnym miejscu. Schowek nad wizjerem zegarów i uchwyt na smartfon należą do najciekawszych elementów z zakresu funkcjonalności. W kokpicie, w jego dolnej partii, umieszczono dwa wejścia USB-C oraz ładowarkę indukcyjną. Wszystkie te wynalazki usprawniają codzienne użytkowanie pojazdu. Dodatkowo w górnej części deski rozdzielczej znajdziemy półkę na drobne przedmioty. Sporych rozmiarów schowek znalazł się również pod centralnym podłokietnikiem.

Parę niedociągnięć jest

Zdaję sobie sprawę, że to samochód dostawczy, ale po Mercedesie można oczekiwać chociaż, aby podłokietniki w drzwiach i na konsoli środkowej były miękkie, a nie twarde jak skała. Kolejną wpadką jest umiejscowienie gaśnicy pod fotelem kierowcy, przez co ciągle się w nią kopie przy wsiadaniu. Ponadto kosztuje ona dodatkowe 510 złotych. Wreszcie sam podłokietnik centralny jest zbyt długi, co przeszkadza w zaciągnięciu hamulca ręcznego.

Mercedes Citan Furgon - fotele

Mercedes Citan Furgon 2022 - bogate wyposażenie jak na dostawczaka

Z dodatków na pokładzie Citana Furgona warto wymienić automatyczną klimatyzację za 1420 zł, tempomat za 1750 zł, reflektory LED za 3528 zł, przednie lampy przeciwmgielne za 706 zł, system monitorowania ciśnienia w oponach za 710 zł, pakiet parkingowy z czujnikami z przodu i z tyłu oraz kamerą cofania i asystentem parkowania 3953 zł, a także pakiet bezpieczeństwa z systemami bezpieczeństwa obejmującymi m.in. monitorowanie martwego pola czy hamowanie przy kolizji 5100 zł. 

Citan Furgon reflektor

Mercedes Citan Furgon 2022 - funkcjonalność i przedział bagażowy

Funkcjonalność jest w tym aucie najbardziej kluczowym aspektem. Pojazd ma 570 kg ładowności, a przesuwane drzwi po obu stronach (lewe kosztują 1432 zł) oraz skrzydłowe drzwi tylne zapewniają łatwy dostęp do bagażnika. Głównymi odbiorcami Citana Furgona mogą być kurierzy, ogrodnicy czy kierowcy restauracji. Wyposażenie przedziału bagażowego obejmuje m.in. okleiny drewniane na ścianach (1432 zł) i podłodze (1275 zł). Europaleta zmieści się wzdłużnie.

Citan Furgon przedział bagażowy

Mercedes Citan Furgon 112 CDI 2022 - osiągi i spalanie

Testowany Citan Furgon był napędzany najmocniejszym silnikiem, czyli 1.5-litrowym dieslem, który generował 116 KM i 270 Nm. Silnik ten to znany z Renault egzemplarz znany z doskonałych osiągów i wydajności. Jest dość głośny, ale w pojeździe użytkowym nie ma to większego znaczenia. Biegi są krótkie i proste do wyczucia, a skrzynia biegów działa bez zarzutu. 

W kwestii zużycia paliwa nie ma niespodzianek. Mimo, że Citan ma mały silnik Diesla, to jego średnie zużycie paliwa na poziomie 7 litrów na 100 kilometrów jest przeciętne. Na autostradzie Citan spala 7,3 litra na 100 kilometrów, natomiast w mieście zużywa 7,5 litra na 100 kilometrów. Drogi lokalne pochłaniają około 6 litrów na 100 kilometrów. Oczywiście kubatura Citana nie sprzyja aerodynamice, ale i tak można po nim oczekiwać czegoś lepszego. Na jednym baku paliwa można przejechać około 700 kilometrów.

Mercedes Citan Furgon - sylwetka

Komfort niemal jak w osobówkach

Podczas jazdy Mercedes Citan Furgon sprawuje się dobrze, dzięki komfortowemu zawieszeniu, któremu bliżej do samochodów osobowych niż dostawczych. Dodatkowo pracuje ono cicho, natomiast samochód jest zaskakująco zwinny jak na furgona. Mercedes pod tym względem nie ma się czego wstydzić. Zarówno układ kierowniczy, jak i hamulce działają bez zarzutu.

Mercedes Citan Furgon 2022 - ceny

Bazowy Mercedes Citan Furgon 110 z benzynowym silnikiem 1.3 o mocy 102 KM i 6-biegową manualną skrzynią kosztuje od 109 273 zł. Najsłabszy diesel 1.5 o mocy 75 KM (108 CDI) to koszt rzędu 110 380 zł. Testowany wariant 112 CDI startuje z pułapu 127 154 zł, a nasz egzemplarz wyceniono na 156 399 zł. Dla porównania bazowe Renault Kangoo Van kosztuje od 77 900 zł za wariant z 1.3-litrowym benzyniakiem o mocy 102 KM. Z kolei topowy diesel o mocy 115 KM startuje z pułapu 85 900 zł, zaś podobnie wyposażony egzemplarz co testowany Mercedes Citan Furgon, wyceniono na 136 653 zł.

Mercedes Citan Furgon - tył

Mercedes Citan w ofercie Nowydostawczy.pl

W ofercie Nowydostawczy.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Mercedesa Citana różnych wersjach silnikowych, zarówno w odmianie Furgon jak i osobowej Tourer. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.

Sprawdź ofertę Mercedes Citan leasing na Nowydostawczy.pl

Mercedes Citan Furgon 2022 - podsumowanie

W najnowszym Mercedesie Citanie Furgonie nastąpiła odczuwalna poprawa jakości, komfortu i standardu wyposażenia. Nowy Citan jest ładniejszy i przyjemniejszy na co dzień, Kilka niedociągnięć, mimo wszystko, zauważyłem w zakresie funkcjonalności. Silnik zapewnia doskonałe przyspieszenie, ale nie pali tak mało, jak można by się po nim spodziewać. Wreszcie dla wielu klientów kluczowa jest kwestia kosztów, które choć nie są nadmiernie wyższe niż w przypadku Renault Kangoo, to jednak jak na mały pojazd są dość wygórowane. Mimo to Citan Furgon jest obecnie jednym z najciekawszych przedstawicieli w swojej klasie.

Citan Furgon drzwi przesuwne