Test: Volkswagen ID.Buzz Pro - dla hippisów XXI wieku
- 20.02.2024
- Nowydostawczy.pl

Jest stylowy, funkcjonalny, a przy tym przyjazny środowisku. Elektryczny Volkswagen ID. Buzz jest współczesną wersją słynnego T1 Bulli. Jednocześnie ma on być alternatywą dla Multivana. Czy ta sztuka się udała?
Moda na elektromobilność opanowała praktycznie każdy segment rynku. Dotyczy to także samochodów użytkowych. Kiedy w 2022 roku zadebiutował Volkswagen ID. Buzz, wywołał on poruszenie i entuzjazm, głównie z racji na swoją niebanalną stylistykę.
Trudno się mu oprzeć
Spójrzcie sami na ID. Buzza, czyż nie wygląda on po prostu sympatycznie? Jego "uśmiechnięty przód", charakterystyczne dla ID. obłe reflektory IQ. LIGHT LED matrix z podświetlaną listwą między reflektorami, charakterystyczny dla ID. "gradientowy", krótkie zwisy i niemal pionowy przód z lekko zaobloną maską – to wszystko robi naprawdę dobre wrażenie. Patrząc na auto od boku uwagę zwracają trzy paski na słupku D. Tył z kolei przypomina współczesne VW, z listwą LED na całej szerokości i smukłymi lampami.

Największą robotę robi jednak opcjonalny lakier Zielony Bay Leaf metalik za 4360 zł, który naprawdę ożywia samochód i podkreśla jego wyjątkową pudełkowatą bryłę i styl retro nawiązujący do kultowego T1 Bulli. Moim zdaniem prawdziwy efekt byłby jednak dopiero przy dwukolorowym nadwoziu i okrągłych 20-calowych felgach Stockton w stylu retro – wówczas hippisi by wręcz oszaleli.
Volkswagen ID. Buzz 2024 - wymiary i bagażnik
ID. Buzz bazuje na platformie MEB rodem z pozostałych modeli ID., mierzy 4712 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2988 mm. Bagażnik liczy 1121 litrów (pojemność do górnej krawędzi tylnego siedzenia), ma półkę, dzięki której powstaje płaska podłoga po złożeniu oparć drugiego rzędu, a także dwa schowki i organizery oraz przycisk do wysuwania haka (4150 zł). Do tego elektrycznie sterowana klapa unosi się na tyle wysoko, że możemy swobodnie stać pod nią. Trochę zaskoczył mnie brak 3. rzędu siedzeń, gdyż w bagażniku mamy nawet podłokietniki i cupholdery.

Prosta i nowoczesna kabina ID. Buzza przekonuje stylem i sympatyczną kolorystyką
Kabina jest prosta, ale stylowa i nowoczesna. Ożywia ją biała tonacja z akcentami w kolorze nadwozia m.in. w postaci tapicerki foteli czy podłokietników na drzwiach. Mamy też plastikową listwę imitującą drewno oraz kolejny plastik imitujący aluminium. Niestety nie są one dobrej jakości, co słychać po dźwiękach, jakie wydają. Nie przekonała mnie również imitacja skóry na kierownicy. Niby wnętrze wygląda ładnie, ale tu i ówdzie czuć, że jest tandetne – w Multivanie jakość jest lepsza. Z drugiej strony w ID. Buzzie mamy materiały z recyklingu.

Z przodu siedzi się jak przystało na minibusa
Na pewno docenić muszę pozycję za kierownicą, która jest naprawdę wygodna. Siedzi się wysoko jak przystało na minibusa, a widoczność jest dobra w każdym kierunku, choć przednia szyba mogłaby zachodzić nieco bardziej na dach, by nie zasłaniał on sygnalizacji świetlnej. Doceniłem za to szybę między słupkami przednimi. Autokarowe podłokietniki pośrodku są wygodne, a płaska podłoga z wyjmowanym organizerem (trudno go potem włożyć) z szufladami i cupholderanmi pozwala na swobodne przechodzenie z miejsca kierowcy do pasażera. Kolejne cuphlodery mamy w wysuwanej półce podobnej do tej z Multivana. Minus za zbyt wysoko umieszczone podłokietniki na drzwiach, za to są one miękkie.

Nie brakuje także półek i schowków. Znajdziemy je na desce rozdzielczej i drzwiach, choć pod szybą też by się przydały. Obok kierowcy mamy półkę z ładowarką indukcyjną i 2 portami USB-C, jednak sama wnęka jest za mała, przez co ładowarka ma problemy z ładowaniem. Pasażer ma osobny port USB-C w drzwiach.
VW ID.Buzz 2024 - multimedia
Centrum dowodzenia stanowi system multimedialny „Ready 2 Discover” z 12-calowym dotykowym ekranem. Jest on intuicyjny w obsłudze, dobrze reaguje na dotyk i w zasadzie znamy go doskonale z innych modeli z rodziny ID. Szkoda tylko, że nie ma funkcyjnych przycisków-skrótów, a suwaki nadal nie mają podświetlenia. Przyzwyczajenia wymaga też przeładowana funkcjami dźwigienka po lewej stronie kierownicy (wycieraczki, kierunkowskazy, światła drogowe), gdyż po drugiej stronie mamy wygodny selektor skrzyni biegów.

Przestronność imponuje, za to funkcjonalność już mniej
Trudno narzekać na przestronność ID. Buzza. Z przodu miejsca jest od groma, fotele z certyfikatem AGR są wygodne i obszerne, mają elektryczną regulacją, podgrzewanie i wysuwaną podpórkę pod uda. Z tyłu bez problemu zmieści się trójka dorosłych osób. Dziwią jednak podstawowe braki funkcjonalne jak brak uchylanych czy otwieranych szyb, brak podłokietnika czy wreszcie brak nawiewów klimatyzacji. W aucie rodzinnym to poważne niedopatrzenie. Są za to porty USB-C.
Volkswagen ID.Buzz 2024 Pro - wyposażenie
Wyposażenie jest bogate jak przystało na nowoczesnego minibusa. Wśród licznych opcji znajdziemy m.in. pakiety Open&Close Plus, Komfort Plus, Assistance Plus, Infotainment Plus, pakiet stylizujący oraz pakiet Style Plus oraz przetwornicę 230V z gniazdkiem w obudowie fotela pasażera o mocy 300 W (1740 zł). W skład pakietu Open&Close Plus za 8220 zł wchodzą m.in.:
- Podświetlane wnęki wokół klamek
- Alarm z własnym zasilaniem, funkcją dozoru wnętrza i zabezpieczeniem przed odholowaniem
- Oświetlenie przestrzenne tylnej części pojazdu (przestrzeni ładunkowej)
- Elektrycznie otwierana tylna klapa (otwieranie/zamykanie), funkcja Easy Open oraz Easy Close
- Centralny zamek z systemem Keyless Start oraz Keyless Locking - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie + funkcja SAFE Drzwi boczne przesuwne po lewej stronie elektrycznie otwierane i zamykane
- Drzwi boczne przesuwne po prawej stronie elektrycznie otwierane i zamykane
W skład pakietu Komfort Plus za 8190 zł wchodzą m.in.:
- ID. Buzz Box - stolik środkowy między przednimi fotelami, z wieloma schowkami, demntowalny
- Półka w bagażniku tworząca płaską podłogę po złożeniu oparcia tylnej kanapy, dwa schowki / organizery Dysze spryskiwaczy szyby przedniej ogrzewane
- Dwa gniazdka USB typu C w desce rozdzielczej, 1 gniazdko USB typu C z przodu i 1 gniazdko USB typu C z tyłu Siatka do mocowania bagażu
- Lusterko wsteczne wewnętrzne automatycznie przyciemniane
- Kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą (biała) lub obszyta imitacją skóry (czarna), podgrzewana Ogrzewanie fotela lewego i prawego w kabinie kierowcy z niezależną regulacją
- Czujnik deszczu i wycieraczki z automatyczną regulacją prędkosci wycierania
- Szyba przednia termoizolacyjna, ogrzewana
W skład pakietu Assistance Plus za 6380 zł wchodzą m.in.:
- Podświetlane wnęki wokół klamek
- Alarm z własnym zasilaniem, funkcją dozoru wnętrza i zabezpieczeniem przed odholowaniem
- Park Assist Plus - system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania
- Aktywny tempomat ACC (z funkcją "stop&go ")
- Kamera 360 "Area View" wraz z kamerą cofania
- Kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą (biała) lub obszyta imitacją skóry (czarna), podgrzewana
- Funkcja pamięci dla systemu Park Assist Plus
- Asystent zmiany pasa - monitorowanie martwego pola - "Side Assist"
- System wspomagania jazdy Travel Assist, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist oraz Emergency Assist
- Centralny zamek z systemem Keyless Start oraz Keyless Locking - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie + funkcja SAFE
W skład pakietu Infotainment Plus za 6590 zł wchodzą m.in.;
- 9 głośników (5 głośników z przodu, 4 głośniki z tyłu)
- System Radia i Nawigacji "Discover Pro"
- Radio "Ready 2 Discover" z kolorowym ekranem dotykowym 30,48 cm (12 cali) Funkcja obsługi głosowej (Voice Control)
- Interfejs do telefonu komórkowego Comfort z indukcyjną ładowarką
W skład pakietu stylizującego za 7340 zł wchodzą m.in.:
- Podświetlana listwa między reflektorami
- Pedał hamulca i gazu z nakładką ze stali nierdzewnej z symbolami Play&Pause
- Reflektory IQ.LIGHT LED matrix z automatyczną regulacją zasięgu, oraz światłami na złą pogodę System Advanced Dynamic Light Assist - automatyczne światła drogowe dla reflektorów LED Matrix Dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
- Tylne lampy w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami
W skład pakietu Style Plus za 7680 zł wchodzą m.in.:
- Podłokietniki dla lewego i prawego fotela w kabinie kierowcy
- Wzmocniona wykładzina dywanowa (welur tuftowany)
- Oświetlenie wnętrza Ambient - 30 kolorów podświetlenia
- Pneumatycznie regulowane podparcia lędźwi w fotelach przednich
- Kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą (biała) lub obszyta imitacją skóry (czarna), podgrzewana
- Wstawki przednich siedzeń i zewnętrznych tylnych siedzeń z tkaniny Seaqual
- Fotele kierowcy i pasażera z elektryczną regulacją, pamięcią, fotel kier. z funkc ją Smart Comfort ułatwiającą wsiadanie Ogrzewanie fotela lewego i prawego w kabinie kierowcy z niezależną regulacją
- Panele drzwi z tworzywa z wstawkami, podłokietnik obszyty skórą ekologiczną
- Komfortowe fotele kierowcy i pasażera
- Ramka wyświetlacza i centralne elementy w kolorze białym

Volkswagen ID.Buzz 2024 - osiągi, zasięg i zużycie energii
Sercem ID. Buzza jest silnik elektryczny napędzający tylną oś. Rozwija on 204 KM i 310 Nm, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 s i prędkość maksymalną 145 km/h. Na osiągi trudno narzekać, jest typowe dla elektryków wciskanie w fotel, choć po aucie ważącym blisko 2,5 tony trudno też oczekiwać, że będzie sportowcem. ID. Buzz po prostu płynnie, cicho i sprawnie przyspiesza.

Baterie mają 77 kWh pojemności i według producenta zapewniają do 419 km zasięgu. W praktyce po naładowaniu do pełna komputer pokazuje przyzwoite ok. 320-330 km zasięgu, zaś przy średnim zużyciu energii na poziomie 27-28 kWh/100 km oznacza to zasięg rzędu 250-260 km. Są to jednak dane dla warunków zimowych i temperatur między 1 a 5 stopni. Baterie można ładować mocą do 170 kW. Jadąc płynnie rzeczywiście jesteśmy w stanie zbić zużycie energii do okolic 24 kWh/100 km i zrobić mniej więcej tyle ile pokazuje nam komputer pokładowy.
Komfortowy i zwinny, idealny towarzysz do miasta i na krótkie weekendowe wypady
Jazda ID. Buzzem jest komfortowa, wręcz relaksująca, samochód jest przyjemnie sprężysty, a jednocześnie zwarty jak na minibusa. Mimo opcjonalnych 21-calowych felg samochód dobrze wybiera dziury i nierówności, pozostając stabilnym. Podczas hamowania czuć jednak wysoką masę pojazdu, na co trzeba brać poprawkę. Sytuację trochę ratuje dosyć mocny tryb rekuperacji. Oczywiście nie oczekujmy po nim sportowego prowadzenia. W zamian dostaniemy świetny, bardzo wygodny środek lokomocji na krótkie trasy drogami lokalnymi czy do miasta, gdzie doceniłem także łatwość w manewrowaniu i niewielką średnicę zawracania wynoszącą 11,1 m.

Volkswagen ID.Buzz 2024 Pro - cena i rywale
VW ID. Buzz do tanich nie należy. Kosztuje on od 229 760 zł netto, zaś nasz egzemplarz wypchany po brzegi opcjami wyceniono już na 292 870 zł netto.
ID. Buzz nie ma w zasadzie rywali. Alternatywą może być Multivan eHybrid PHEV za 251 450 zł netto, który jest większy i pomieści 7 osób. Mierzy on 4973 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 3124 mm. Samochód rozwija 218 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,6 s i rozpędza się do 192 km/h. Baterie mają 10 kWh pojemności i zapewniają 48 km zasięgu na prądzie, zaś sam silnik spalinowy to 150-konne 1.4 TSI.
Dowiedz się więcej o Volkswagenie Multivanie: Volkswagen Multivan eHybrid Style test na Nowydostawczy.pl
Z kolei Opel Zafira Life electric z bateriami 75 kWh i zasięgiem 350 km kosztuje 304 700 zł. Samochód mierzy 4956 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 3275 mm. Rozwija 136 KM i 260 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,1 s i rozpędza się do 130 km/h.
Podsumowanie
Podsumowując VW ID. Buzz jest na swój sposób wyjątkowy. Ujmuje świetną stylistyką łączącą elementy retro ze współczesnymi, przestronnym wnętrzem i bogatym wyposażeniem, a także sporymi możliwościami personalizacji. Z drugiej strony rażą pewne braki funkcjonalne jak brak nawiewów czy trzeciego rzędu siedzeń. Układ napędowy jest w porządku, ale nic ponadto, zaś zawieszenie komfortowe i zwarte, bardzo przyjemne na co dzień. Szkoda tylko, że przychodzi nam za to tyle zapłacić, choć z drugiej strony, jeśli potrzebujemy auta na co dzień i na weekendowe wypady, które będzie się wyróżniać, ID. Buzz jest ciekawą opcją.