Test: Mercedes EQV 300 Avantgarde - zmiany wyszły mu na dobre

  • 28.11.2024
  • Nowydostawczy.pl
Mercedes EQV

Luksusowe vany odgrywają ważną rolę w transporcie osób i ich bagaży. Często występują one też w elektrycznych odmianach. Jednym z czołowych modeli jest Mercedes EQV. Sprawdzę, czy niedawny lifting pomógł niemieckiemu vanowi.

Obecny Mercedes Klasy V zadebiutował w 2014 roku i doczekała się w międzyczasie dwóch liftingów. Pierwszy miał miejsce w 2019 roku. Wtedy też zadebiutował elektryczny wariant EQV. Teraz przyszedł czas Klasę V po drugim, znacznie obszerniejszym liftingu, który miał miejsce latem 2023 roku. Ma on pozwolić zachować autu konkurencyjność do czasu premiery zupełnie nowego modelu w 2026 roku, który już ma bazować na nowej architekturze VAN.EA.

Przekonaj się jak spisała się spalinowa Klasa V po liftingu: Mercedes Klasa V 300 d Long test na Nowydostawczy.pl

Rzeczywiście można powiedzieć, że to się udało, gdyż Klasa V mimo wieku wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem. Jako ciekawostkę powiem wam, że w październiku ubiegłego roku Mercedes sprzedał w Polsce aż 230 sztuk Klasy V, co daje mu 15. miejsce wśród najpopularniejszych aut klasy premium w Polsce.

Niby kosmetyka, ale jest efekt

Drugi lifting, przeprowadzony latem 2023 roku, z zewnątrz przyniósł kosmetyczne, aczkolwiek korzystne nowości w postaci odświeżonych świateł z przodu i z tyłu (tylne lampy zyskały przezroczyste klosze), pojawił się też większy grill, który w linii Avatgarde ma podświetlaną obwódkę, a w wersji EQV dodatkowo jest zabudowany. Wariant EQV poznamy także po klapce na zderzaku skrywającej gniazdo do ładowania. Mercedes EQV Long mierzy 5,14 m długości, a jego rozstaw osi liczy 3,2 m, a więc tyle samo co spalinowa Klasa V.

Mercedes EQV sylwetka

Współczesna, zupełnie nowa kabina z solidnymi multimediami

Zmiany najbardziej widać po kabinie, która zyskała zupełnie nowy projekt deski rozdzielczej nawiązujący do osobowych modeli Mercedesa. Mamy zatem dobrze znany układ z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 12,3 cala każdy, zaawansowany system multimedialny MBUX z asystentem głosowym "Hej, Mercedes" i nową kierownicę z dotykowymi gładzikami i suwakami oraz grubym skórzanym wieńcem. Tak naprawdę wnętrze EQV nie różni się niczym względem Klasy V. Jedynie dla EQV przewidziano parę osobnych funkcji typowych dla elektryków jak planowanie czasu i poziomu ładowania, a przy kierownicy znajdziemy manetki do sterowania siłą rekuperacji (do wyboru mocna, standardowa, słaba).

Mercedes EQV wnętrze

Wreszcie porządna jakość

Zauważalnie poprawiła się też jakość wykończenia. W kabinie EQV znajdziemy więcej miękkich i szlachetnych tworzyw, a w naszym egzemplarzu ponadto górę kokpitu obito miękkim tworzywem przypominającym skórę (2129 zł), a poniżej znajdziemy szeroką aluminiową listwę ozdobną. Co istotne, kabinę solidniej zmontowano niż w przedliftingowej wersji, w której to narzekałem na wszechobecne trzaski z okolic deski rozdzielczej. Tutaj jest ich znacznie mniej, a jeśli już się zdarzają, to są one delikatne i raczej sporadyczne. Wreszcie jakość wnętrza Klasy V zasługuje na miano auta klasy premium.

Podoba mi się również obsługa nowego systemu MBUX High (opcja za 4138 zł), który oferuje ponadto rozszerzoną rzeczywistość dla nawigacji (1521 zł). Doceniłem ładne grafiki, dobrą reakcję na dotyk i fizyczne przyciski funkcyjne, co ułatwia obsługę. Początkowo co prawda trzeba się przyzwyczaić do touchpada, jednak jeśli nam to nie będzie pasować, pozostaje klasyczna obsługa bezpośrednio z ekranu lub za pomocą asystenta głosowego. Nie do końca przekonały mnie natomiast dotykowe przyciski i suwaki na kierownicy, gdyż niektóre funkcje możemy zmienić niechcący np. podczas jej obracania.

Mercedes EQV kierownica

Mercedes EQV 2024 Avantgarde - wyposażenie

Na wyposażenie Mercedesa EQV raczej nie można narzekać, zwłaszcza w testowanej linii Avantgarde (26 543 zł), w której to klienci mogą również liczyć na automatyczną klimatyzację THERMOTRONIC, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, przednie fotele z 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego i regulacją głębokości siedziska, adaptacyjne reflektory MULTIBEAM LED oraz nawigację z Live Traffic Information i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay oraz AndroidAuto.

Z opcji mamy m.in. pakiet Easy-Pack (10 643 zł) obejmujący elektryczne drzwi przesuwne po obu stronach auta i elektrycznie sterowaną klapę z otwieraną tylną szybą, pakiet asystenta jazdy (702 zł), cyfrowe lusterko wsteczne (3230 zł), aktywną wentylację foteli kierowcy i pasażera (3628 zł), świetne audio Burmester Surround (4138 zł), pakiet ochrony antykradzieżowej (2547 zł) czy podgrzewaną kierownicę (1034 zł). Paru istotnych rzeczy jednak brakuje jak elektrycznej regulacji przednich foteli, wentylacji i podgrzewanie foteli drugiego i trzeciego rzędu, czy dachu panoramicznu, jednak wszystkie te elementy znajdziemy na liście opcji. Najbardziej przeszkadzał mi jednak brak dostępu bezkluczykowego, który również jest na liście opcji.

Warunki podróżowania nadal świetne, choć paru rzeczy brakuje

Jak przystało na Klasę V, nadal możemy liczyć na wyjątkową przestrzeń i świetne warunki do podróżowania. W drugim rzędzie mamy dwa osobne fotele z regulowanymi podłokietnikami oraz trzecią strefę klimatyzacji. W trzecim rzędzie natomiast komfortową kanapę 3-osobową (2165 zł) z osobnymi cupholderami. Dostęp do niej jest możliwy jednak po złożeniu i przesunięciu fotela drugiego rzędu, a zatem pod tym względem Klasa V się nie poprawiła. Zaskoczył mnie natomiast brak portów USB-C w drugim i trzecim rzędzie, co mocno odstaje od współczesnych standardów.

Mercedes EQV fotele

Mercedes EQV 300 2024 - silnik i zasięg

Odmiana elektryczna EQV wyposażona jest w baterie o pojemności 90 kWh i silnik elektryczny rozwijający 204 KM i 362 Nm. Zapewnia on temu ważącemu blisko 3 tony autu sprawne przyspieszenie i prędkość maksymalną na poziomie 160 km/h. Przede wszystkim doceniłem płynność jazdy i typową dla elektryków ciszę, co dodatkowo potęgowało komfort.

Zasięg według producenta wynosi 365 km, jednak realnie zrobimy nim średnio jakieś 280 km, co i tak jest wystarczającą wartością, biorąc pod uwagę niskie temperatury panujące podczas testu (okolice 0 stopni) i przeznaczenie takiego samochodu. Takie auto bowiem najlepiej sprawdzi się jako luksusowa taksówka do transportu VIP-ów np. z lotniska do hotelu. Baterie możemy ładować mocą do 110 kW, a ich ładowanie od 20 do 80% trwa jakieś 45 minut.

Mercedes EQV tył

W komforcie i ciszy

Po Klasie V spodziewałem się wysokiego komfortu i taki też dostałem. Owszem, podczas czuć wysoką masę wariantu EQV sięgającą aż 2927 kg bez kierowcy, jednak muszę przyznać, że zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC (11 317 zł) świetnie sobie radzi z nierównościami, sprawiając że auto wręcz płynie po drodze i jest warte każdej złotówki. Masę czuć także podczas hamowania, jednak możemy wspomagać się wydajną rekuperacją. Do wyboru są też tryby Dynamic, Normal, Eco oraz Maksymalny Zasięg.

Mercedes EQV przód

Mercedes EQV 2024 - cena

Klasa V do tanich nie należy, zwłaszcza w elektrycznym wydaniu. Za bazowy wariant EQV 300 Long z bateriami 90 kWh damy 405 606 zł brutto, zaś nasz egzemplarz wyceniono na 518 940 zł. Dla porównania Mercedes Klasy V 300 d Long z 2-litrowym dieslem o mocy 237 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 358 094 zł brutto.

Mercedes EQV 2024 vs Maxus Mifa 9 2024 

Maxus Mifa 9 w obecnej promocji kosztuje 299 900 zł brutto i też ma baterie o pojemności 90 kWh. Samochód mierzy 5,27 m długości, a jego rozstaw osi liczy 3,2 m. Samochód rozwija 245 KM i 350 Nm, a jego zasięg według producenta wynosi 440 km w trybie mieszanym (realnie około 350 km, jednak test odbywał się latem). Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Baterie można ładować mocą do 130 kW.

Zobacz jak wypadł Maxus Mifa 9 w teście: Maxus Mifa 9 test na Superauto.pl

Mercedes EQV 2024 vs Volkswagen Multivan 2024

Z kolei Volkswagen Multivan L2 eHybrid Style w podobnej konfiguracji kosztuje 438 298 zł. Samochód mierzy 5173 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 3124 mm. Odmiana hybrydowa plug-in bazuje na jednostce 1.5 TSI i dwóch silnikach elektrycznych, rozwija łącznie 245 KM i zapewnia 200 km/h prędkości maksymalnej. Baterie mają 19,7 kWh pojemności netto i zapewniają 91 km zasięgu na prądzie. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej przekładni DSG.

Zobacz jak spisał się Multivan eHybrid w teście: Volkswagen Multivan Style eHybrid test na Nowydostawczy.pl

Mercedes EQV 2024 vs Toyota Proace Verso 2024 

Toyota Proace Verso Long z bateriami 75 kWh w wersji VIP kosztuje 313 800 zł. Samochód rozwija 136 KM i 260 Nm, zaś napęd trafia na przednią oś. Proace Verso Electric Long mierzy 5331 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 3275 mm. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h, a zasięg w cyklu mieszanym 337 km.

Podsumowanie

Podsumowując zmiany przeprowadzone przez Mercedesa wyszły Klasie V zdecydowanie na lepsze. Samochód wygląda nowocześniej, do tego jego kabina wreszcie wyszlachetniała i prezentuje odpowiednią dla niemieckiej marki jakość. Kierujący doceni również nowy system multimedialny, który jest nie tylko nowoczesny, ale i przyjazny w obsłudze. Poza tym Klasa V zachowała wszystkie swoje walory jak przestronną i komfortową kabinę, bogate wyposażenie czy wysoki komfort jazdy poprawiany dodatkowo przez zawieszenie pneumatyczne. Oczywiście wybór konkretnej wersji zależy od preferencji i potrzeb danego nabywcy, ale każda z nich ma sens, również EQV.