Dopłata do zeroemisyjnych samochodów elektrycznych

  • 01.02.2024
  • Nowydostawczy.pl
elektryczne ciężarówki dopłata

Nawet 750 000 zł dopłaty na zakup zeroemisyjnego pojazdu ciężarowego. Co z kategorią M1?

Aktualizacja 30.05.2025

30 maja Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął nabór wniosków na zakup lub leasing zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarówek w kategorii N2 i N3. Program obejmuje pojazdy wykorzystujące wyłącznie energię elektryczną do napędu w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych.

Wnioski o dofinansowanie będzie można złożyć do 30 czerwca 2029 roku. Program o wartości 2 mld zł został sfinansowany z Funduszu Modernizacyjnego.

O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy posiadają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na każdego przedsiębiorcę przypada jeden wniosek, a wartość dofinansowania nie może przekraczać 15 proc. budżetu przeznaczonego na nabór.

– Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – mówi Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

Zakres dofinansowania na zakup lub leasing zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarówek typu N2 i N3 wynosi:

  • do 30 proc. dla dużych przedsiębiorstw
  • do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw
  • do 60 proc. dla małych i mikro przedsiębiorstw

Dofinansowanie będzie przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a samochodu zeroemisyjnego. Całkowita kwota dotacji do zakupu to:

  • nie więcej niż 400 tys. zł na jeden pojazd elektryczny kategorii N2
  • nie więcej niż 750 tys. zł na jeden pojazd elektryczny kategorii N3

W przypadku leasingu dotacja obejmie dopłatę do opłaty wstępnej, która została ustalona w umowie leasingowej. Całkowity koszt dofinansowania nie może jednak przekraczać wysokości opłaty wstępnej.

NaszEAuto - aktualny zakres dopłat 2025

Program dofinansowania zakupu osobowych samochodów elektrycznych NaszEauto ruszył 3 lutego. Maksymalna dopłata do zakupu lub leasingu e-auta wynosi 40 tys. zł. O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Obecnie do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.

NaszEauto z rozszerzeniem na większe pojazdy - zmiany jeszcze przed wakacjami

Przed wakacjami MKiŚ zaproponuje zmiany w programie dopłat do zakupu aut elektrycznych NaszEauto tak, by rozszerzyć dopłaty na większe pojazdy - poinformował PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.

"Tempo wykorzystania programu jest dobre, lepsze niż w przypadku poprzedniego programu (Mój elektryk-PAP) i spodziewamy się, że jeszcze przyspieszy. Jednak alokacja jest duża, więc będziemy proponować modyfikacje" - powiedział Bolesta.

10 marca MKiŚ oraz NFOŚiGW poinformowali, że w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania programu dopłat do zakupu aut elektrycznych NaszEauto napłynęły 1322 wnioski o wartości ponad 39 mln zł. Budżet całego programu to 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), który zgodnie z zasadami KPO powinien być wykorzystany do końca sierpnia 2026 r.

"Na pewno chcemy rozszerzyć (dopłaty-PAP) na trochę większe pojazdy" - powiedział wiceminister, pytany o kierunek możliwych zmian w programie. Uściślił, że chodzi np. o małe busy do przewozu osób czy małe auta dostawcze.

"Zmiany chcemy zaproponować przed wakacjami, bo czas leci" - dodał.

Pytany, w jaki sposób może być przeprowadzona zmiana w programie, wyjaśnił, że najpierw musi zostać zmodyfikowane KPO, a wtedy zmiana programu po polskiej stronie nastąpi szybko.

aktualizacja: 20.03.2025. Źródło informacji: Pap Biznes

Aktualizacja 29.11.2024

„Mój Elektryk 2.0” – większe dopłaty, ale z istotnymi ograniczeniami dla kategorii M1. N2 i N3 póki co bez zmian

Nowa edycja programu „Mój Elektryk 2.0” przewiduje dotacje do 40 tys. zł na zakup samochodu elektrycznego – znacznie więcej niż wcześniej. Jednak nie wszystkie grupy będą mogły skorzystać z tego wsparcia. Wykluczono m.in. rodziny wielodzietne posiadające Kartę Dużej Rodziny oraz przedsiębiorstwa.

Zmiany budzą kontrowersje

Choć osoby fizyczne nadal mogą liczyć na dopłatę podstawową w wysokości 18 750 zł, dodatkowe bonusy dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny zostały usunięte. Co więcej, beneficjentami programu mają być jedynie osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG). Firmy, które odpowiadają za ponad 73% zakupów nowych aut, zostały całkowicie pominięte. To istotny problem, gdyż przedsiębiorstwa odgrywają kluczową rolę w rozwoju rynku elektromobilności.

Dopłaty dla osób fizycznych

Osoby fizyczne finansujące zakup elektryka gotówką lub kredytem mogą otrzymać:

  • 18 750 zł podstawowej dopłaty,
  • 10 000 zł za zezłomowanie spalinowego auta, którego były właścicielem przez minimum 3 lata (zezłomowanego od 1 lutego 2020 r.),
  • 11 250 zł przy dochodach do 120 tys. zł rocznie.

Łącznie można uzyskać nawet 40 000 zł.

Dla osób korzystających z leasingu lub wynajmu przewidziano:

  • 30 000 zł maksymalnie na opłatę wstępną (dopłata proporcjonalna do jej wysokości),
  • 5 000 zł za zezłomowanie spalinowego auta,
  • 5 000 zł dodatkowo przy dochodach do 120 tys. zł rocznie.

Tu również suma dopłat wynosi do 40 000 zł.

Wsparcie dla JDG

Jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) mogą liczyć na:

  • 30 000 zł maksymalnie na zakup finansowany gotówką, kredytem, leasingiem lub wynajmem,
  • 10 000 zł za zezłomowanie auta spalinowego.

Łącznie JDG mogą uzyskać maksymalnie 40 000 zł.

Zasady i terminy

Program obejmuje auta kupione od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r.. Maksymalna cena pojazdu elektrycznego to 225 000 zł (brutto lub netto, w zależności od rodzaju nabywcy). Wsparcie dotyczy pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 (samochody osobowe przewożące do 9 osób i ważące maksymalnie 3,5 tony). Budżet programu wynosi ponad 1,6 mld zł i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Perspektywy

Choć „Mój Elektryk 2.0” oferuje wyższe dopłaty, jego założenia budzą mieszane opinie. Wykluczenie przedsiębiorców i rodzin wielodzietnych może ograniczyć skuteczność programu. Ostateczny kształt wsparcia zależy od trwających konsultacji, a przepisy mają szansę wejść w życie w lipcu 2025 r.

Poniższa treść artykułu pochodzi z publikacji z dnia 1.02.2024 roku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił program dopłat do zakupu zeroemisyjnych samochodów ciężarowych. Suma dopłat szacowana jest na 1 mld zł. Jednorazowo przedsiębiorca będzie mógł uzyskać 750 tys zł dopłaty do zakupu.

Dowiedz się więcej: Elektromobilność w transporcie ciężkim

– Wsparcie rynku eHDV jest niezbędne dla zachowania konkurencyjności polskiej branży drogowego transportu ciężkiego. W parze z subsydiami powinny iść zmiany regulacyjne – ocenia PSPA.

Pod koniec stycznia 2024 roku NFOŚiGW przekazało do konsultacji projekt “Wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Budżet w wysokości 1 mld zł jest wyższy niż w przypadku samochodów osobowych, ale głównie z uwagi na o wiele wyższą wartość inwestycji, jaką jest zakup pojazdu ciężarowego. W przypadku programu Mój Elektryk inwestorzy mogą korzystać z dotacji w ramach puli 800 mln zł. Nabór wniosków o dofinansowanie elektrycznych pojazdów ciężarowych będzie można składać w trybie ciągłym od 2024 do 2028 roku lub do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.

Dopłata do pojazdu ciężarowego szczegóły

Dofinansowanie będzie udzielane zarówno na zakup w formie dotacji, jak również na pokrycie opłaty wstępnej w ramach finansowania (leasing).

Czy dopłata będzie udzielana również na zakup używanych pojazdów ciężarowych?

Nie. W ramach dopłaty do zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych będą mogły być sfinansowane wyłącznie nowe, elektryczne lub wodorowe pojazdy ciężarowe mieszczące się w definicji kategorii N2 (dopuszczalna masa całkowita od 3.5 tony do 12 ton) oraz N3 (dopuszczalna masa całkowita powyżej 12 ton). Aby móc ubiegać się o dopłatę w ramach programu roczny przebieg pojazdu powinien wynosić minimum 50 tys. km.

Kto może skorzystać z dopłaty?

Z dopłaty będą mogli skorzystać wszyscy przedsiębiorcy prowadzący działalność, zarówno w sektorze MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.

Od czego zależy wysokość dofinansowania?

Wysokość dopłaty do zakupu ciężarowego pojazdu elektrycznego będzie uzależniona od:

  • wielkości przedsiębiorstwa
  • kategorii pojazdu dotowanego

W przypadku zakupu zeroemisyjnego pojazdu ciężarowego wysokość dofinansowania będzie wynosić 30% kosztów kwalifikowanych w przypadku dużego przedsiębiorstwa, 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa, 60% dla małych przedsiębiorstw.

Wysokość dofinansowania pojazdu w kategorii N2 nie może wynieść więcej niż 400 tys zł, a w przypadku kategorii N3 750 tys zł.

W przypadku finansowania zewnętrznego, takiego jak leasing. wysokość dofinansowania nie będzie mogła przekroczyć wysokość opłaty wstępnej, czyli do 45% wartości pojazdu.

Koszt kwalifikowany a wysokość dopłaty

– Na podstawie projektu, koszty kwalifikowane w każdym przypadku powinny zostać pomniejszone o koszt inwestycji referencyjnej, czyli zakupu porównywalnego samochodu spalinowego. Oznacza to, że dopłata w praktyce przysługuje od różnicy pomiędzy pojazdem konwencjonalnym a zeroemisyjnym. To model stosowany w większości państw, które wprowadziły dopłaty do eHDV. Natomiast uwzględnienie wielkości przedsiębiorstwa przy ustalaniu wysokości dotacji do zeroemisyjnego samochodu ciężarowego to mechanizm, który wdrożyły m.in. Holandia oraz Hiszpania – mówi Piotr Ziółkowski z PSPA.