Zabudowa typu skrzynia - jak jest zbudowana? Jakie ma przeznaczenie?

  • 12.01.2022
  • Nowydostawczy.pl

Zabudowa typu skrzynia (zabudowa skrzyniowa, skrzynia ładunkowa) to często spotykany typ zabudowy samochodów dostawczych, wykorzystywanych przez polskie firmy. Zabudowa typu skrzynia może mieć zwiększoną funkcjonalność, dzięki szeregowi dodatków, jakie oferują firmy, wykonujące zabudowy.

Zabudowa typu skrzynia (zabudowa skrzyniowa, skrzynia ładunkowa) to często spotykany typ zabudowy samochodów dostawczych, wykorzystywanych przez polskie firmy. Zabudowa typu skrzynia może mieć zwiększoną funkcjonalność, dzięki szeregowi dodatków, jakie oferują firmy, wykonujące zabudowy.

Czym charakteryzuje się zabudowa typu skrzynia?

Skrzynia ładunkowa jest najczęściej wykonywana z lekkiego i wytrzymałego aluminium. Podłoga może być wykonana z antypoślizgowej, wodoodpornej sklejki albo blachy ryflowanej (która dodatkowo zabezpiecza towar przed przemieszczeniem się). Może być zamontowana na ramie każdego samochodu dostawczego do 3,5 tony (np. na bazie Iveco Daily, VW Crafter, Fiat Ducato, Ford Transit, Man TGE, Renault Master, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano i Mercedes Sprinter). Samochód z zabudową typu skrzynia ma standardowo 2 lub 3- osobową kabinę pasażerską (z jednym rzędem siedzeń). Wersja z podwójną kabiną pasażerską (2 rzędy siedzeń i możliwość zabrania do 6 pasażerów) i skrzynią ładunkową to zabudowa typu brygadówka. Zabudowa typu skrzynia może mieć standardową długość, albo może być przedłużona - po przedłużeniu ramy samochodu dostawczego. Standardowe wymiany skrzyni ładunkowej to 4300 - 4350 mm długości i 2200 - 2300 mm szerokości.

Skrzynia ładunkowa jest nieruchoma. Odmiana z ruchomą skrzynią to zabudowa typu wywrotka. Skrzynia ładunkowa ma opuszczane burty boczne oraz burtę tylną. Są one mocowane na specjalne zapadki, rozłączane dzięki specjalnej dźwigni. Ruchome burty ułatwiają załadunek i rozładunek pojazdu. Standardowo wysokość burt wynosi 400 mm. Stosuje się też burty o wysokości 600 mm. Pomiędzy kabiną pasażerską a skrzynią ładunkową montuje się specjalną osłonę (aluminiową kratę ochronną), która zabezpiecza kabinę pasażerską przed uszkodzeniem, w razie przesunięcia się towaru.

Zabudowa typu skrzynia - dodatkowe wyposażenie

Skrzynia ładunkowa może być doposażona i dostosowana do specyfiki działania odbiorcy. Można na przykład zastosować podwyższone burty, stosując deskowanie, elementy aluminiowe, albo siatki metalowe, zabudowane na słupkach aluminiowych.

Ładownia może być przykrywana plandeką (brezentem), jeśli przewożone towary mają być zabezpieczone przed działaniem deszczu i śniegu. Plandeka jest montowana za pomocą gumek i haczyków metalowych do otworów w burtach.

Samochód ze skrzynią ładunkową stanowi podstawę do realizacji kolejnej zabudowy - zabudowy typu plandeka. W tym przypadku do ładowni montowane są kratownice aluminiowe, stanowiące podstawę do zamocowania plandeki.

Zabudowa typu skrzynia może być również wyposażona w dźwig HDS. Jest to wskazane wtedy, gdy pojazd jest wykorzystywany do przewozu ciężkich rzeczy, np. spaletowanych materiałów budowlanych, kostki brukowej na paletach itd.

Na skrzyni można zamontować specjalne stojaki metalowe, przeznaczone na przykład do bezpiecznego transportu okien i drzwi.

Firmy, budujące zabudowy, instalują także:

  • skrzynie narzędziowe (zamykane);
  • zbiornik na wodę;
  • elementy mocujące, zabezpieczające towar przed przemieszczeniem się w trakcie transportu.

Standardowo, w typowej (nieprzedłużanej) zabudowie skrzyniowej stosuje się po cztery elementy do zabezpieczania (mocowania ładunku) po każdej stronie pojazdu. Dzieje się tak dlatego, że standardowo skrzynia jest dopasowana do przewozu ośmiu europalet (po cztery po każdej stronie auta.

Zabudowa typu skrzynia - przeznaczenie

Zabudowa typu skrzynia jest przeznaczona dla firm, które przewożą towar, niewymagający ochrony przed warunkami atmosferycznymi oraz niewymagający spełnienia norm sanitarnych.

Z zabudowy typu skrzynia korzystają najczęściej:

  • Firmy budowlane - do przewozu materiałów budowlanych na paletach (np. kostki brukowej, bloczków betonowych, cegieł), materiałów budowlanych w workach, na paletach albo luzem (np. cementu, klejów budowlanych), maszyn budowlanych (betoniarki itd.), surowców budowlanych luzem (piasku, cementu, żwiru). W przypadku przewozu produktów chemii budowlanej (cementu, klejów).
  • Firmy remontowo budowlane i instalacyjne, zajmujące się np. wykończeniami (tynki itd), montażem stolarki okiennej i drzwiowej, albo montażem pokryć dachowych.
  • Firmy komunalne, zajmujące się sprzątaniem, pracą na zieleńcach itd.
  • Hurtownie budowlane, dowożące towar do klientów.
  • Rolnicy, hurtownie warzyw i owoców.