Zabudowa typu plandeka - czym się charakteryzuje?

  • 19.01.2022
  • Nowydostawczy.pl

Zabudowa typu plandeka to najpopularniejszy rodzaj zabudowy, stosowany w samochodach dostawczych do 3,5 tony. To lekka zabudowa, łatwa i szybka do wykonania. Zabudowa typu plandeka pozwala na wykorzystanie samochodu na wiele sposobów. W Polsce auta tego typu są często wykorzystywane do transportu krajowego i międzynarodowego (stąd też drugie popularne określenie tej zabudowy - międzynarodówka).

Zabudowa typu plandeka to najpopularniejszy rodzaj zabudowy, stosowany w samochodach dostawczych do 3,5 tony. To lekka zabudowa, łatwa i szybka do wykonania. Zabudowa typu plandeka pozwala na wykorzystanie samochodu na wiele sposobów. W Polsce auta tego typu są często wykorzystywane do transportu krajowego i międzynarodowego (stąd też drugie popularne określenie tej zabudowy - międzynarodówka).

Zabudowa typu plandeka pozwala, w zależności od wielkości samochodu i konfiguracji ładowni, na przewóz od 8 do nawet 12 europalet.

  • Zabudowa typu plandeka, dostosowana do przewozu 8 palet, może być zbudowana na bazie każdego nadwozia auta dostawczego do 3,5 tony - np. Renault Master, Peugeota Boxera, Fiata Ducato, Forda Transita, Volkswagena Craftera, Citroena Jumpera, Iveco Daily, Mercedesa Sprintera i wielu innych.
  • Zabudowa typu plandeka, dostosowana do przewozu 10 palet, może być zbudowana na bazie powyższych pojazdów, ale ich rama musi być przedłużona.
  • Zabudowa typu plandeka, dostosowana do przewozu 12 palet, może być zbudowana na bazie Iveco Daily.
  • W przypadku tzw. międzynarodówki (samochodu dostawczego z zabudową typu plandeka, przeznaczonego do transportu na trasach międzynarodowych) wykorzystuje się też specjalne wersje, wyposażone dodatkowo w kabinę sypialną.

Jakie są największe zalety zabudowy typu plandeka (skrzynia z plandeką) na bazie auta do 3,5 tony?

  • Lekka konstrukcja, nieobciążająca samochodu.
  • Bardzo duża powierzchnia ładunkowa (duża powierzchnia i duża wysokość).
  • Łatwy załadunek i rozładunek, dzięki wygodnemu dostępowi do wnętrza ładowni - z tyłu lub z boku.
  • Możliwość zabudowy na każdym aucie dostawczym z nadwoziem typu skrzynia albo rama.
  • Auto można dodatkowo wyposażyć w windę, która ułatwia załadunek i rozładunek pojazdu.
  • Zabudowa typu plandeka zapewnia łatwość utrzymania czystości. Wnętrze kabiny, jak i same plandeki, można myć myjką wysokociśnieniową.

Zabudowa typu plandeka - dla kogo?

  • Zabudowa typu plandeka jest przeznaczona przede wszystkim do przewozu towarów paletowanych (na europaletach o standardowych wymiarach).
  • Plandeka zapewnia ochronę przed deszczem, wiatrem i śniegiem oraz bezpośrednim działaniem promieni słonecznych. Jednak nie zapewnia jakiejkolwiek izolacji cieplnej. Zatem pojazdem można przewozić tylko te towary, które nie wymagają specjalnych warunków chłodniczych, którym nie szkodzi wysoka i niska temperatura zewnętrzna ani wysoki poziom wilgotności.
  • Zabudowa tego typu dobrze sprawdza się przy transporcie drobnicowym - zwłaszcza w wersji z windą, która zdecydowanie przyspiesza i ułatwia załadunki i rozładunki.

Jak zbudowana jest zabudowa typu plandeka?

Konstrukcja, na której zamocowana jest plandeka, jest najczęściej wykonana z kratownicy aluminiowej. To materiał wytrzymały i równocześnie, lekki. Dzięki temu nie obciąża on dodatkowo pojazdu.

Plandeka, wykonana z nieprzemakalnych, wzmocnionych tkanin, mocowana jest do nadwozia za pomocą systemu zapadek i pasków. Dodatkowo stosuje się linki naprężające i tym podobne rozwiązania, zwłaszcza w przypadku plandek o dużej powierzchni.

W przypadku bardzo dużych plandek, wykraczających znacznie poza obrys kabiny pasażerskiej, konieczne jest stosowanie spojlerów, zmniejszających opory powietrza podczas jazdy (co wpływa pozytywnie na zmniejszenie hałasu i zużycia paliwa). Stosuje się spojlery dachowe i boczne.

W zabudowie dachowej kabiny pasażerskiej może być umieszczona kabina do spania dla kierowcy.

Poza możliwością podnoszenia plandeki z tyłu auta, stosuje się także inne ciekawe rozwiązania, zdecydowanie ułatwiające załadunek i rozładunek.

  • System dachu przesuwnego, umożliwiający szybki dostęp do przestrzeni ładunkowej od góry auta. Rozwiązanie przeznaczone dla tych firm, które przewożą ciężkie ładunki, rozładowywane za pomocą dźwigu.
  • System przesuwnych firan (plandek) bocznych: firana albo burtofirana. W obydwu systemach, po podniesieniu zapadek i odpięciu taśm mocujących, można zsunąć plandekę na boku auta. Po wypięciu bocznego słupka (bocznych słupków przy dłuższej zabudowie), można uzyskać łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej z boku pojazdu. Szybki rozładunek / załadunek boczny może zostać przeprowadzany przy użyciu wózków widłowych.

Auto z zabudową typu plandeka można wyposażyć także w system podnoszenia dachu w ładowni. Pełni on dwojaką funkcję.

Po pierwsze, w razie potrzeby, można podwyższyć dach (zyskując większą i wyższą przestrzeń ładunkową), albo obniżyć (zmniejszając opory powietrza podczas jazdy, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa).

Po drugie, auto z wysoką zabudową (3000 - 3400 mm wysokości pojazdu, 2200 mm wysokości samej ładowni) jest klasyfikowane na terenie Francji i Włoch jako pojazd ciężarowy. To sprawia, że trzeba liczyć się z wyższymi opłatami za przejazdy autostradami i tunelami. Po obniżeniu wysokości auta, podczas przejazdu przez te kraje, można ponosić opłaty jak za przejazd standardowym autem dostawczym.

  • Stosuje się system ręczny i pneumatyczny do podnoszenia dachu (automatyczny jest wygodniejszy, ale i droższy).
  • Dach można podnosić lub opuszczać o maksymalnie 300 milimetrów.

Firmy, produkujące zabudowy typu plandeka, stosują także różne rozwiązania, dotyczące tylnej części zabudowy, mającej kluczowy wpływ dla funkcjonalności pojazdu. Stosuje się rozwiązania uniwersalne, albo specjalistyczne, najlepiej dostosowane do specyfiki firmy.

  • Plandeka rolowana - rozwiązanie lekkie, proste i tanie, ułatwiające szybki dostęp do wnętrza auta.
  • Winda załadunkowa - niezbędna w przypadku przewozu towarów paletowanych, w firmach, w których do rozładunku nie stosuje się wózków widłowych. Idealne rozwiązanie dla firm przeprowadzkowych, przewożących meble, sprzęt AGD, spaletowane artykuły spożywcze i przemysłowe, dostarczane do sklepów za pomocą ręcznych wózków transportowych tzw. paleciaków.
  • Drzwi kontenerowe rozwierne - dobre zabezpieczenie antykradzieżowe, zwiększają sztywność całej konstrukcji.

Dodatkowe wyposażenie zabudowy typu plandeka:

  • Skrzynie narzędziowe;
  • Zbiornik na wodę;
  • Mocowania, zabezpieczające towar przed przesunięciem podczas jazdy;
  • Dodatkowe wzmocnienia konstrukcji (tzw. deskowanie);
  • Dodatkowe mocowanie plandeki;
  • Podłoga wykonana ze specjalnego materiału np. blacha ryflowana;
  • Kabina do spania dla kierowcy.

Plandeki mogą mieć różny kolor, dzięki czemu można je dopasować do koloru nadwozia (kabiny pasażerskiej) pojazdu. Można na nich również umieszczać różnej maści nadruki, co jest często wykorzystywane jako darmowa reklama dla firmy.