Zabudowa typu izoterma - czym się charakteryzuje? Jak jest zbudowana izoterma?
- 22.12.2021
- Nowydostawczy.pl

Zabudowa typu izoterma to jeden z najpopularniejszych typów zabudowy samochodów dostawczych. Izotermy mają różną wielkość i są chętnie wykorzystywane przez dostawców, którzy muszą przewozić towar w odpowiednich warunkach termicznych.
Zabudowa typu izoterma to jeden z najpopularniejszych typów zabudowy samochodów dostawczych. Izotermy mają różną wielkość i są chętnie wykorzystywane przez dostawców, którzy muszą przewozić towar w odpowiednich warunkach termicznych.
Izoterma to rodzaj zabudowy samochodów dostawczych, przeznaczony do transportu towarów, które wymagają temperatury niższej, niż temperatura otoczenia, ale równocześnie nie wymagają warunków chłodniczych. Izoterma to zabudowa, w której ściany, sufit i drzwi są izolowane termiczne. Całe nadwozie jest szczelne. Auto typu izoterma musi spełnić normy przewożenia produktów szybko psujących się ATP.
Czym jest norma ATP? Określa ona współczynniki przenikania ciepła dla określonych rodzajów zabudowy. Współczynnik przenikania ciepła to strumień powietrza, przenikający przez średnią geometryczną, wyliczoną z powierzchni nadwozia, przy różnicy temperatur na zewnątrz oraz wewnątrz nadwozia. Współczynnik przenikania oznacza się literą K.
Zabudowa izotermiczna - rodzaje
Rozróżnia się dwa rodzaje nadwozia typu izoterma:
Nadwozie typu izoterma nie ma zamontowanego agregatu chłodniczego. Izoterma to podstawa do budowy samochodu typu chłodnia albo lodownia, z agregatem chłodniczym o odpowiedniej mocy.
Samochód z zabudową typu izoterma - przeznaczenie
Samochody z zabudową typu izoterma przeznaczone są do przewozu produktów szybko psujących się, za wyjątkiem produktów wymagających warunków chłodniczych.
Samochody z nadwoziem typu izoterma wykorzystane są najczęściej do przewozu:
Zabudowa typu izoterma powstaje dzięki zastosowaniu specjalnych warstwowych płyt termoizolacyjnych. Mogą być one wykonane z poliuretanu, styroduru, wełny mineralnej albo innej pianki termoizolacyjnej, jak np. materiał PFHP. Każdy z materiałów ma swoje wady i zalety. Np. wełna mineralna może pleśnieć przy dłuższym kontakcie z wilgocią. Firmy budujące nadwozia samodzielnie dobierają materiały do zabudowy.
Płyty termoizolacyjne służą do wyłożenia ścian bocznych, dachu i drzwi samochodu. W nadwoziu typu izoterma stosuje się drzwi boczne, albo/i tylne skrzydłowe. Jednak trzeba pamiętać o tym, że szerokie tylne drzwi skrzydłowe mogą powodować po otwarciu szybką wymianę powietrza z otoczeniem. Przez to zabudowa utraci swoje właściwości termoizolacyjne.
Zabudowa typu izoterma nie posiada okien. Wnętrze zazwyczaj jest wyłożone płytami z tworzywa sztucznego. Stosowane są laminaty (są ciężkie), tworzywa ABS i inne materiały. Im bardziej odporne materiały tym łatwiejsza higiena zabudowy, bo jej wnętrze można myć za pomocą myjki wysokociśnieniowej.
Podłoga izotermy może być wyłożona blachą stalową ryflowaną albo pokryta wylewką antypoślizgową. Elementy takie jak klamki, drabinki itd. wykonuje się zazwyczaj z blachy stalowej.
Podłoga antypoślizgowa to dobre rozwiązanie w przypadku przewozu w aucie niezbyt ciężkich towarów w opakowaniach z kartonu.
Podłoga z ryflowanej blachy stalowej to rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku przewozu ciężkich towarów.
Dodatkowe wyposażenie zabudowy typu izoterma zależy od wymagań zamawiającego. Zabudowę można wyposażyć w punkty mocowania do przewozu towaru, półki, listwy antynajazdowe, drabinki, dodatkowe oświetlenie itd.
Izotermy wewnętrzne albo kontenery
Zabudowa typu izoterma może mieć dwie formy:
Przykładowe zabudowy typu izoterma
Osoba, która chce kupić auto dostawcze z zabudową typu izoterma, na do wyboru cały szereg pojazdów, o różnej wielkości, z różnymi silnikami.
Przykładowo, Citroen oferuje pod zabudowę typu izoterma (realizowaną przez autoryzowane firmy zewnętrzne) takie modele, jak Berlingo, Jumpy i Jumper.
Największy w gamie Citroen Jumper może mieć zabudowany kontener na ramie.
Dacia oferuje pod zabudowę wewnętrzną izoterma swój model Dokker.
Fiat proponuje pod zabudowy izoterma modele Doblo i Ducato. Ducato może mieć zabudowę wewnętrzną albo kontener izoterma na ramie.
- IN - ze standardową izolacją termiczną. W tym przypadku współczynnik przenikania ciepła jest mniejszy bądź równy 0,7K.
- IR - ze wzmocnioną izolacją termiczną (ze ściankami o większej grubości). W tym przypadku współczynnik przenikania ciepła jest mniejszy bądź równy 0,4K.
- Zabudowy wewnętrznej, czyli dostosowania istniejącego nadwozia auta do pełnienia roli izotermy (wyposażenia go w elementy termoizolacyjne i inne).
- Zabudowy kontenerowej, która jest montowana na ramie dużego dostawczaka.
-
- Podstawowych produktów spożywczych, nie wymagających mrożenia i przewozu w niskich temperaturach;
- Warzyw i owoców;
- Kwiatów i sadzonek;
- Produktów farmaceutycznych;
- Produktów chemicznych;
- Produktów medycznych;
- Farb i lakierów.