Zabudowa specjalistyczna OSP - wozy strażackie. Co warto wiedzieć?
- 07.12.2023
- Nowydostawczy.pl

Wozy strażackie są częstym widokiem na drogach i spotykamy je praktycznie przy każdym poważnym zdarzeniu drogowym i nie tylko. Jak są zbudowane, z czego składa się zabudowa specjalistyczna OSP i jak dzielimy samochody pożarnicze.
Z artykułu dowiesz się o:
Pojazd strażacki - definicja, funkcje, podział
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest samochód pożarniczy. Wóz strażacki to specjalnie przygotowany i oznakowany pojazd wykorzystywany przez straż pożarną do udziału w akcjach ratunkowo-pożarniczych i innych działaniach statutowych (np. prewencyjnych). Pojazdy te w większości państw mają czerwone barwy, są też uprzywilejowane w ruchu drogowym. Samochód strażacki służy do transportu ludzi, sprzętu i środków gaśniczych na miejsce akcji, odpowiada też za wytworzenie i podanie skutecznych prądów gaśniczych, zasila odbiorniki w energię (elektryczną, pneumatyczną lub hydrauliczną), umożliwia dotarcie do poszkodowanych i ewakuację, oświetla miejsce akcji, a także odpowiada za usunięcie powstałych w wyniku zdarzenia szkód.
Samochody pożarnicze podział
W zależności od zastosowania samochody pożarnicze dzielimy na;
- samochody ratowniczo-gaśnicze z pompą - wyposażone w pompę pożarniczą i zazwyczaj w zbiornik na wodę oraz w inny sprzęt wykorzystywany przy akcji ratowniczo-gaśniczej
- samochody ratowniczo-gaśnicze specjalne - wyposażone w specjalistyczny sprzęt oraz dodatkowe specjalne środki gaśnicze
- samochody z drabiną hydrauliczną - stanowi ona wysuwaną konstrukcję z przęsłami w kształcie drabiny, z koszem ratowniczym lub bez, zamontowaną obrotowo na podstawie
- samochody z podnośnikiem hydraulicznym - stanowi on składaną konstrukcję z koszem ratowniczym, składającą się z jednego sztywnego lub teleskopowo wysuwanego elementu lub kilku takich elementów, lub też z mechanizmu nożycowego albo kombinacji obu tych rozwiązań, z drabiną lub bez drabiny. Urządzenie zamontowane jest obrotowo na podstawie
- samochody ratownictwa medycznego - mają wyposażenie pozwalające na przeprowadzanie akcji ratowniczych, takich jak poszukiwanie i ratowanie osób czy usuwanie skutków wypadków
- samochody sprzętowe ratownictwa chemicznego - posiadają środki ochrony indywidualnej oraz sprzęt do ograniczania szkód w środowisku naturalnym, takich jak wypadki z niebezpiecznymi środkami chemicznymi
W zależności od zdolności do poruszania się w danych warunkach terenowych wyróżniamy natomiast samochody pożarnicze miejskie, uterenowione oraz terenowe. O przynależności do danej klasy decydującą rolę odgrywają parametry terenowe, takie jak kąty natarcia, zejścia i rampowy, prześwit oraz prześwit pod osią. Poniżej przedstawiamy tabelę z poszczególnymi parametrami terenowymi dla każdego rodzaju pojazdów:
Klasa | MMR | Kategoria Terenu | Kąt Natarcia (°) | Kąt Zejścia (°) | Kąt Rampowy (°) | Prześwit (mm) | Prześwit pod Osią (mm) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L (lekka) | 2 t - 7,5 t | 1. miejska | 13 | 12 | - | 150 | 140 |
2. uterenowiona | 23 | 23 | 18 | 200 | 180 | ||
3. terenowa | 30 | 30 | 25 | 250 | 200 | ||
M (śred.) | 7,5 t - 14 t | 1. miejska | 13 | 12 | - | 200 | 150 |
2. uterenowiona | 23 | 23 | 18 | 300 | 230 | ||
3. terenowa | 35 | 35 | 30 | 400 | 300 | ||
S (cięż.) | 14 t+ | 1. miejska | 13 | 12 | - | 250 | 160 |
2. uterenowiona | 23 | 23 | 18 | 300 | 250 | ||
3. terenowa | 35 | 35 | 30 | 400 | 300 |
Samochody pożarnicze dzielimy też na następujące grupy:
- samochody ratownictwa medycznego
- samochody dowodzenia
- samochody do przewozu osób
- samochody zaopatrzeniowe
- inne samochody specjalne
Samochody pożarnicze - charakterystyka i oznaczenie
Do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 jednostki ochrony przeciwpożarowej pkt 1a–6 i 8, mogą być wprowadzone używane pojazdy pożarnicze nie starsze niż 30-letnie i używane przez co najmniej 5 lat na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo w Republice Turcji lub w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będących stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, licząc od daty pierwszej rejestracji poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Ich użytkowanie wymaga uzyskania świadectwa dopuszczenia (atestu).
Źródło: art. 7a ust. 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej
Pojazdy strażackie są oznaczone w większości krajów uniwersalnym numerem umożliwiającym identyfikację wozu w czasie akcji. W Polsce nazywamy go numerem operacyjnym. Sposób numerowania określa załącznik do zarządzenia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Pierwszym jest trzycyfrowy numer (prefiks). Określa powiat i typ jednostki. Drugim jest jednoliterowe oznaczenie województwa. Ostatnim jest dwucyfrowy numer pojazdu (sufiks), który w wypadku pojazdów PSP oznacza rodzaj pojazdu (lub typ) oraz przeznaczenie sprzętu). Oprócz tego stosuje się także dodatkowe oznaczenia charakterystyki pojazdu (głównie literowe).
W myśl rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wprowadzania do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej pojazdów pożarniczych używanych poza granicami kraju z dnia 21 października 2020 r:
- Pojazd posiada dokument potwierdzający spełnienie wymagań odrębnych przepisów krajowych w sprawie warunków technicznych pojazdów.
- Pojazd oraz elementy jego wyposażenia są kompatybilne ze sprzętem, dla którego wydanodopuszczenie do użytkowania na podstawie art. 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronieprzeciwpożarowej.
- Miejsce kierowcy jest zlokalizowane z przodu po lewej stronie kabiny – odpowiednio dla ruchu prawostronnego.
- Kolor pojazdu jest czerwony, z wyłączeniem ramy, żaluzji, błotników, zderzaków, podestów i przejść oraz wysięgników
- Rama pojazdu, elementy konstrukcyjne zabudowy oraz kabiny nie mogą posiadać żadnych widocznych oznak korozji wżerowej lub podobnej powodującej ubytki materiału
- Wnętrze kabiny oraz elementy jego wyposażenia zapewniają bezpieczeństwo użytkowania, w szczególności są pozbawione ostrych krawędzi oraz innych uszkodzeń.
- Całość wyposażenia kabiny jest sprawna, a wszystkie przełączniki, dźwignie, cięgna oraz pozostałe elementy służące do obsługi wyposażenia pojazdu są oznakowane piktogramami lub napisami w języku polskim oraz działają płynnie, bez zacięć.
- Wszystkie elementy zabudowy są sprawne, pozbawione ostrych krawędzi, niepowodujących niebezpieczeństwa podczas normalnego użytkowania oraz innych uszkodzeń mogących powodować niebezpieczeństwo w trakcie normalnego użytkowania, a także widocznych oznak korozji wżerowej lub podobnej powodującej ubytki materiału.
- Żaluzje, drzwi, klapy, szuflady i tace ładunkowe są łatwe w obsłudze, działają bez zacięć. Szuflady, żaluzje, klapy i tace ładunkowe na sprzęt są blokowane automatycznie w pozycji zamkniętej, całkowicie otwartej oraz w pozycjach pośrednich, jeżeli jest to przewidziane
- Jeśli wysokość uchwytów drzwi skrytek lub żaluzji w pozycji otwartej lub zamkniętej przekracza 2 m od poziomu podłoża dla pojazdu stojącego na poziomej powierzchni, to są zapewnione środki dostępu
do uchwytów. Jeśli wyposażenie przeznaczone do przewożenia w pojeździe nie może być wyjęte bezpiecznie z poziomu podłoża, to są zapewnione środki dostępu.- Skrytki są wentylowane, zabezpieczone przed działaniem warunków atmosferycznych i zapewniają odprowadzanie wody z ich wnętrza.
- Pojazd jest wyposażony w urządzenia ostrzegawcze świetlne i dźwiękowe pojazdu uprzywilejowanego.
- Jeśli istnieje możliwość uruchomienia pojazdu spoza miejsca kierowcy, to stosuje się blokadę zabezpieczającą pojazd przed ruszeniem.
- Dostęp do niebezpiecznych części ruchomych jest wyeliminowany przez konstrukcję pojazdu
- Poziom płynów w pojeździe, a w szczególności oleju i płynu chłodniczego, w trakcie prowadzenia badań nie ulega widocznemu obniżeniu
Źródło: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wprowadzania do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej pojazdów pożarniczych używanych poza granicami kraju z dnia 21 października 2020 r:
Jak jest zbudowany wóz strażacki?
Pora na kilka słów o budowie samochodu pożarniczego. Dla łatwiejszego zrozumienia podzieliliśmy pojazd na podwozie i nadwozie:
- podwozie - pojazdy pożarnicze najczęściej na podwoziach seryjnych samochodów, o odpowiednio dobranych zespołach i parametrach. Mają one często wzmocnione zawieszenie pod kątem długotrwałego statycznego obciążenia
- nadwozie - struktury nośne nadwozi, zbiorniki i środki gaśnicze wykonuje się ze stali nierdzewnej. Z kolei poszycia zewnętrzne i wewnętrzne nadwozi, zbiorników na środki gaśnicze, elementy mocujących sprzęt, drabinki, stopnie, barierki na dachu wykonane są ze stopów aluminium, natomiast niektóre zabudowy (nadwozia kompozytowe) i elementy wykorzystywane do konstrukcji zbiorników na środki gaśnicze wykonuje się z tworzyw sztucznych.
Podstawowe wyposażenie samochodu pożarniczego
Podstawy systemu standaryzacji wyposażenia wozu strażackiego określone zostały w dokumencie "Wytyczne standaryzacji pojazdów pożarniczych i innych środków transportu Państwowej Straży Pożarnej", zatwierdzonym w dniu 14 kwietnia 2011 r. przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Wśród wielu elementów wyposażenia pojazdu ratowniczo-gaśniczego można wyodrębnić podstawowe elementy. Tworzą one układ wodno-pianowy. Należą do nich:
- autopompa z urządzeniem odpowietrzającym
- linia szybkiego natarcia
- zbiornik wody
-
zbiornik środka pianotwórczego
- dozownik środka pianotwórczego
Z wyposażenia opcjonalnego warto wspomnieć o działkach wodno-pianowych oraz instalacji zraszaczowej.
Czym jest OSP?
W myśl ustawy z dnia 17 grudnia 2021 roku (znowelizowana 7 lipca 2023 r.) o ochotniczych strażach pożarnych są to jednostki ochrony przeciwpożarowej będące stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 - Prawo o stowarzyszeniach. Ochotnicze straże pożarne są umundurowanymi, wyposażonymi w specjalistyczny sprzęt, przeznaczonymi do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami, w tym prowadzącymi działania w zakresie ratownictwa specjalistycznego, jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Zadania Ochotniczej Straży Pożarnej:
- prowadzenie działań ratowniczych, udział w działaniach ratowniczych oraz akcjach ratowniczych, a także udział w działaniach prowadzonych przez inne służby, inspekcje i straże;
- udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych poza granicami kraju na podstawie umów międzynarodowych;
- udział w alarmowaniu i ostrzeganiu ludności o zagrożeniach;
- udział w ochronie ludności;
- wykonywanie kwalifikowanej pierwszej pomocy;
- organizowanie ćwiczeń oraz udział w szkoleniach, ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, gminę lub inne uprawnione podmioty;
- zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym (miejskim) planie ratowniczym;
- propagowanie zasad i dobrych praktyk w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów;
- organizowanie przedsięwzięć służących krzewieniu sportu i kultury fizycznej;
- organizowanie przedsięwzięć oświatowo-kulturalnych propagujących wiedzę i umiejętności w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
- upowszechnianie i wspieranie współdziałania między lokalnymi partnerami społecznymi i gospodarczymi z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy;
- wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej;
- integrowanie społeczności lokalnej;
- udział we współpracy międzynarodowej gminy.
Źródło: ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych
Dokumentowanie pracy pojazdu
Pracę pojazdu należy odnotować w "Okresowej karcie pracy pojazdu", która powinna zawierać dane identyfikacyjne pojazdu, okres dokumentowania pracy pojazdu, pobrane paliwo i olej silnikowy, przewidywane obsługi i przeglądy techniczne, informacje o wykorzystaniu pojazdu oraz imię, nazwisko i podpis osoby wystawiającej kartę oraz nazwę miejscowości i datę.
Wozy strażackie - przykłady
Poniżej przedstawiamy przykładowe samochody pożarnicze w zależności od gabarytów i zdolności poruszania się po danych warunkach terenowych.
Lekkie wozy strażackie
Iveco Daily - samochód ratunkowo-gaśniczy (3-litrowy diesel o mocy 180 km, koła bliźniacze z tyłu, materiał: stal nierdzewna, kompozyt) - wyposażenie:
- maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
- niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
- fala świetlna
- wyciągarka elektryczna
- kamera cofania
- radiostacja przewoźna
- DODATKOWE:
- obudowa kompozytowa wyciągarki
- taran z oświetleniem
- czujniki cofania
- podesty wysuwane
- regały obrotowe
- sprzęt łączności radiowej
- oświetlenie pola pracy
- skrzynia
- kamera 360°
Ford Transit - kontener strażacki
Ford Transit Custom - pojazd dowodzenia
Ford Ranger Kontener
Mercedes Sprinter - samochód ratowniczo-gaśniczy
Średnie wozy strażackie
Iveco Eurocargo - samochód ratowniczo-gaśniczy: ogumienie pojedyncze 4x4, materiały: stal nierdzewna/kompozyt, wyposażenie:
- Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
- Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
- Fala świetlna
- Wyciągarka elektryczna
- Kamera cofania
- DODATKOWE:
- System CAFS
- Kompozytowa obudowa wyciągarki
- Taran z oświetleniem
- Czujnik cofania
- Podesty wysuwane
- Sprzęt łączności radiowej
MAN TGM- samochód ratowniczo-gaśniczy, 13.290 4X4 BL, ogumienie podwójne na osi tylnej, materiały: stal nierdzewna, kompozyt, wyposażenie:
- Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
- Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
- Fala świetlna
- Wyciągarka elektryczna
- Kamera cofania
- Radiostacja przewoźna
- Gniazdo zasilania w prąd oraz w sprężone powietrze
- DODATKOWE:
- System MT CAFS
- Agregat proszkowy
- Obudowa kompozytowa wyciągarki
- Taran z oświetleniem
- Czujniki cofania
- Podesty wysuwane
- Regały obrotowe
- Sprzęt łączności radiowej
- Oświetlenie pola pracy
- Kącik sanitarny
- Skrzynia
- Kamera 360°
Ciężkie pojazdy pożarnicze
MAN TGM - samochód ratowniczo-gaśniczy 18.320 4X4 (4+4+1), ogumienie bliźniacze, materiał: stal nierdzewna, kompozyt, wyposażenie:
- Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
- Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
- Fala świetlna
- Wyciągarka elektryczna
- Kamera cofania
- DODATKOWE:
- System CAFS MT
- Obudowa kompozytowa wyciągarki
- Taran z oświetleniem
- Czujnik cofania
- Podesty wysuwane
- Regały obrotowe
- Sprzęt łączności radiowej
Aktualizacja z dnia 29 grudnia 2023 - nowy Ford Ranger z zabudową pożarniczą
Nowy Ford Ranger posłużył jako baza do zabudowy pod samochód pożarniczo-gaśniczy dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Orońsku. Zabudowa powstała w oparciu o wersję z podwójną kabiną, a jej przygotowaniem zajęła się firma FC Autosystem z Częstochowy, zajmująca się tworzeniem różnych zabudów specjalistycznych. Rangera odpowiednio zmodyfikowano i wzmocniono, aby zapewniał mobilność w trudnych warunkach. Na tylnej osi zastosowano zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją ciśnienia, aby utrzymać wysokość nadwozia oraz stabilność bez względu na obciążenie skrzyni. Rangera wyposażono także w maszt oświetleniowy LED, który wysuwa się automatycznie i pozwala na sterowanie głowicą, by dokładnie oświetlić miejsce działań. Kontener posiada natomiast podest roboczy i drabinkę ułatwiającą wejście, zaś skrytki na sprzęt są zamykane żaluzjami wodo- i pyłoodpornymi, z dostępem z trzech stron. Samochód posiada też dodatkowe oświetlenie uprzywilejowania, lampy LED oraz wyciągarkę.
