Zabudowa specjalistyczna OSP - wozy strażackie. Co warto wiedzieć?

  • 07.12.2023
  • Nowydostawczy.pl
zabudowa pożarnicza wóz strażacki

Wozy strażackie są częstym widokiem na drogach i spotykamy je praktycznie przy każdym poważnym zdarzeniu drogowym i nie tylko. Jak są zbudowane, z czego składa się zabudowa specjalistyczna OSP i jak dzielimy samochody pożarnicze.

Pojazd strażacki - definicja, funkcje, podział

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest samochód pożarniczy. Wóz strażacki to specjalnie przygotowany i oznakowany pojazd wykorzystywany przez straż pożarną do udziału w akcjach ratunkowo-pożarniczych i innych działaniach statutowych (np. prewencyjnych). Pojazdy te w większości państw mają czerwone barwy, są też uprzywilejowane w ruchu drogowym. Samochód strażacki służy do transportu ludzi, sprzętu i środków gaśniczych na miejsce akcji, odpowiada też za wytworzenie i podanie skutecznych prądów gaśniczych, zasila odbiorniki w energię (elektryczną, pneumatyczną lub hydrauliczną), umożliwia dotarcie do poszkodowanych i ewakuację, oświetla miejsce akcji, a także odpowiada za usunięcie powstałych w wyniku zdarzenia szkód. 

Samochody pożarnicze podział

W zależności od zastosowania samochody pożarnicze dzielimy na; 

  • samochody ratowniczo-gaśnicze z pompą - wyposażone w pompę pożarniczą i zazwyczaj w zbiornik na wodę oraz w inny sprzęt wykorzystywany przy akcji ratowniczo-gaśniczej
  • samochody ratowniczo-gaśnicze specjalne - wyposażone w specjalistyczny sprzęt oraz dodatkowe specjalne środki gaśnicze
  • samochody z drabiną hydrauliczną  - stanowi ona wysuwaną konstrukcję z przęsłami w kształcie drabiny, z koszem ratowniczym lub bez, zamontowaną obrotowo na podstawie
  • samochody z podnośnikiem hydraulicznym - stanowi on składaną konstrukcję z koszem ratowniczym, składającą się z jednego sztywnego lub teleskopowo wysuwanego elementu lub kilku takich elementów, lub też z mechanizmu nożycowego albo kombinacji obu tych rozwiązań, z drabiną lub bez drabiny. Urządzenie zamontowane jest obrotowo na podstawie
  • samochody ratownictwa medycznego - mają wyposażenie pozwalające na przeprowadzanie akcji ratowniczych, takich jak poszukiwanie i ratowanie osób czy usuwanie skutków wypadków
  • samochody sprzętowe ratownictwa chemicznego - posiadają środki ochrony indywidualnej oraz sprzęt do ograniczania szkód w środowisku naturalnym, takich jak wypadki z niebezpiecznymi środkami chemicznymi

W zależności od zdolności do poruszania się w danych warunkach terenowych wyróżniamy natomiast samochody pożarnicze miejskie, uterenowione oraz terenowe. O przynależności do danej klasy decydującą rolę odgrywają parametry terenowe, takie jak kąty natarcia, zejścia i rampowy, prześwit oraz prześwit pod osią. Poniżej przedstawiamy tabelę z poszczególnymi parametrami terenowymi dla każdego rodzaju pojazdów:

Klasa MMR Kategoria Terenu Kąt Natarcia (°) Kąt Zejścia (°) Kąt Rampowy (°) Prześwit (mm) Prześwit pod Osią (mm)
L (lekka) 2 t - 7,5 t 1. miejska 13 12 - 150 140
2. uterenowiona 23 23 18 200 180
3. terenowa 30 30 25 250 200
M (śred.) 7,5 t - 14 t 1. miejska 13 12 - 200 150
2. uterenowiona 23 23 18 300 230
3. terenowa 35 35 30 400 300
S (cięż.) 14 t+ 1. miejska 13 12 - 250 160
2. uterenowiona 23 23 18 300 250
3. terenowa 35 35 30 400 300

Samochody pożarnicze dzielimy też na następujące grupy

  • samochody ratownictwa medycznego
  • samochody dowodzenia
  • samochody do przewozu osób 
  • samochody zaopatrzeniowe 
  • inne samochody specjalne

Samochody pożarnicze - charakterystyka i oznaczenie

Do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 jednostki ochrony przeciwpożarowej pkt 1a–6 i 8, mogą być wprowadzone używane pojazdy pożarnicze nie starsze niż 30-letnie i używane przez co najmniej 5 lat na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo w Republice Turcji lub w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będących stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, licząc od daty pierwszej rejestracji poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Ich użytkowanie wymaga uzyskania świadectwa dopuszczenia (atestu).

Źródło: art. 7a ust. 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej

Pojazdy strażackie są oznaczone w większości krajów uniwersalnym numerem umożliwiającym identyfikację wozu w czasie akcji. W Polsce nazywamy go numerem operacyjnym. Sposób numerowania określa załącznik do zarządzenia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Pierwszym jest trzycyfrowy numer (prefiks). Określa powiat i typ jednostki. Drugim jest jednoliterowe oznaczenie województwa. Ostatnim jest dwucyfrowy numer pojazdu (sufiks), który w wypadku pojazdów PSP oznacza rodzaj pojazdu (lub typ) oraz przeznaczenie sprzętu). Oprócz tego stosuje się także dodatkowe oznaczenia charakterystyki pojazdu (głównie literowe). 

W myśl rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wprowadzania do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej pojazdów pożarniczych używanych poza granicami kraju  z dnia 21 października 2020 r:

  • Pojazd posiada dokument potwierdzający spełnienie wymagań odrębnych przepisów krajowych w sprawie warunków technicznych pojazdów.
  • Pojazd oraz elementy jego wyposażenia są kompatybilne ze sprzętem, dla którego wydanodopuszczenie do użytkowania na podstawie art. 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronieprzeciwpożarowej.
  • Miejsce kierowcy jest zlokalizowane z przodu po lewej stronie kabiny – odpowiednio dla ruchu prawostronnego. 
  • Kolor pojazdu jest czerwony, z wyłączeniem ramy, żaluzji, błotników, zderzaków, podestów i przejść oraz wysięgników
  • Rama pojazdu, elementy konstrukcyjne zabudowy oraz kabiny nie mogą posiadać żadnych widocznych oznak korozji wżerowej lub podobnej powodującej ubytki materiału
  • Wnętrze kabiny oraz elementy jego wyposażenia zapewniają bezpieczeństwo użytkowania, w szczególności są pozbawione ostrych krawędzi oraz innych uszkodzeń.
  • Całość wyposażenia kabiny jest sprawna, a wszystkie przełączniki, dźwignie, cięgna oraz pozostałe elementy służące do obsługi wyposażenia pojazdu są oznakowane piktogramami lub napisami w języku polskim oraz działają płynnie, bez zacięć.
  • Wszystkie elementy zabudowy są sprawne, pozbawione ostrych krawędzi, niepowodujących niebezpieczeństwa podczas normalnego użytkowania oraz innych uszkodzeń mogących powodować niebezpieczeństwo w trakcie normalnego użytkowania, a także widocznych oznak korozji wżerowej lub podobnej powodującej ubytki materiału.
  • Żaluzje, drzwi, klapy, szuflady i tace ładunkowe są łatwe w obsłudze, działają bez zacięć. Szuflady, żaluzje, klapy i tace ładunkowe na sprzęt są blokowane automatycznie w pozycji zamkniętej, całkowicie otwartej oraz w pozycjach pośrednich, jeżeli jest to przewidziane
  • Jeśli wysokość uchwytów drzwi skrytek lub żaluzji w pozycji otwartej lub zamkniętej przekracza 2 m od poziomu podłoża dla pojazdu stojącego na poziomej powierzchni, to są zapewnione środki dostępu
    do uchwytów. Jeśli wyposażenie przeznaczone do przewożenia w pojeździe nie może być wyjęte bezpiecznie z poziomu podłoża, to są zapewnione środki dostępu.
  • Skrytki są wentylowane, zabezpieczone przed działaniem warunków atmosferycznych i zapewniają odprowadzanie wody z ich wnętrza.
  • Pojazd jest wyposażony w urządzenia ostrzegawcze świetlne i dźwiękowe pojazdu uprzywilejowanego.
  • Jeśli istnieje możliwość uruchomienia pojazdu spoza miejsca kierowcy, to stosuje się blokadę zabezpieczającą pojazd przed ruszeniem.
  • Dostęp do niebezpiecznych części ruchomych jest wyeliminowany przez konstrukcję pojazdu
  • Poziom płynów w pojeździe, a w szczególności oleju i płynu chłodniczego, w trakcie prowadzenia badań nie ulega widocznemu obniżeniu

Źródło: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wprowadzania do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej pojazdów pożarniczych używanych poza granicami kraju  z dnia 21 października 2020 r:

Jak jest zbudowany wóz strażacki?

Pora na kilka słów o budowie samochodu pożarniczego. Dla łatwiejszego zrozumienia podzieliliśmy pojazd na podwozie i nadwozie:

  • podwozie - pojazdy pożarnicze najczęściej na podwoziach seryjnych samochodów, o odpowiednio dobranych zespołach i parametrach. Mają one często wzmocnione zawieszenie pod kątem długotrwałego statycznego obciążenia
  • nadwozie - struktury nośne nadwozi, zbiorniki i środki gaśnicze wykonuje się ze stali nierdzewnej. Z kolei poszycia zewnętrzne i wewnętrzne nadwozi, zbiorników na środki gaśnicze, elementy mocujących sprzęt, drabinki, stopnie, barierki na dachu wykonane są ze stopów aluminium, natomiast niektóre zabudowy (nadwozia kompozytowe) i elementy wykorzystywane do konstrukcji zbiorników na środki gaśnicze wykonuje się z tworzyw sztucznych.

Podstawowe wyposażenie samochodu pożarniczego

Podstawy systemu standaryzacji wyposażenia wozu strażackiego określone zostały w dokumencie "Wytyczne standaryzacji pojazdów pożarniczych i innych środków transportu Państwowej Straży Pożarnej", zatwierdzonym w dniu 14 kwietnia 2011 r. przez  Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Wśród wielu elementów wyposażenia pojazdu ratowniczo-gaśniczego można wyodrębnić podstawowe elementy. Tworzą one układ wodno-pianowy. Należą do nich: 

  • autopompa z urządzeniem odpowietrzającym
  • linia szybkiego natarcia
  • zbiornik wody
  • zbiornik środka pianotwórczego

  • dozownik środka pianotwórczego

Z wyposażenia opcjonalnego warto wspomnieć o działkach wodno-pianowych oraz instalacji zraszaczowej.

Czym jest OSP? 

W myśl ustawy z dnia 17 grudnia 2021 roku (znowelizowana 7 lipca 2023 r.) o ochotniczych strażach pożarnych są to jednostki ochrony przeciwpożarowej będące stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 - Prawo o stowarzyszeniach. Ochotnicze straże pożarne są umundurowanymi, wyposażonymi w specjalistyczny sprzęt, przeznaczonymi do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami, w tym prowadzącymi działania w zakresie ratownictwa specjalistycznego, jednostkami ochrony przeciwpożarowej. 

Zadania Ochotniczej Straży Pożarnej: 

  • prowadzenie działań ratowniczych, udział w działaniach ratowniczych oraz akcjach ratowniczych, a także udział w działaniach prowadzonych przez inne służby, inspekcje i straże;
  • udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych poza granicami kraju na podstawie umów międzynarodowych;
  • udział w alarmowaniu i ostrzeganiu ludności o zagrożeniach;
  • udział w ochronie ludności;
  • wykonywanie kwalifikowanej pierwszej pomocy;
  • organizowanie ćwiczeń oraz udział w szkoleniach, ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, gminę lub inne uprawnione podmioty;
  • zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym (miejskim) planie ratowniczym;
  • propagowanie zasad i dobrych praktyk w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów;
  • organizowanie przedsięwzięć służących krzewieniu sportu i kultury fizycznej;
  • organizowanie przedsięwzięć oświatowo-kulturalnych propagujących wiedzę i umiejętności w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
  • upowszechnianie i wspieranie współdziałania między lokalnymi partnerami społecznymi i gospodarczymi z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
  • propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy;
  • wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej;
  • integrowanie społeczności lokalnej;
  • udział we współpracy międzynarodowej gminy.

Źródło: ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych

Dokumentowanie pracy pojazdu

Pracę pojazdu należy odnotować w "Okresowej karcie pracy pojazdu", która powinna zawierać dane identyfikacyjne pojazdu, okres dokumentowania pracy pojazdu, pobrane paliwo i olej silnikowy, przewidywane obsługi i przeglądy techniczne, informacje o wykorzystaniu pojazdu oraz imię, nazwisko i podpis osoby wystawiającej kartę oraz nazwę miejscowości i datę. 

Wozy strażackie - przykłady

Poniżej przedstawiamy przykładowe samochody pożarnicze w zależności od gabarytów i zdolności poruszania się po danych warunkach terenowych.

Lekkie wozy strażackie

Iveco Daily - samochód ratunkowo-gaśniczy (3-litrowy diesel o mocy 180 km, koła  bliźniacze z tyłu, materiał: stal nierdzewna, kompozyt) - wyposażenie: 

  • maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
  • niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
  • fala świetlna
  • wyciągarka elektryczna
  • kamera cofania
  • radiostacja przewoźna
  • DODATKOWE:
  • obudowa kompozytowa wyciągarki
  • taran z oświetleniem
  • czujniki cofania
  • podesty wysuwane
  • regały obrotowe
  • sprzęt łączności radiowej
  • oświetlenie pola pracy
  • skrzynia
  • kamera 360°

Ford Transit - kontener strażacki 

Ford Transit kontener

Ford Transit Custom - pojazd dowodzenia

Ford Ranger Kontener

Ford Ranger kontener

Mercedes Sprinter - samochód ratowniczo-gaśniczy

Średnie wozy strażackie

Iveco Eurocargo - samochód ratowniczo-gaśniczy: ogumienie pojedyncze 4x4, materiały: stal nierdzewna/kompozyt, wyposażenie: 

  • Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
  • Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
  • Fala świetlna
  • Wyciągarka elektryczna
  • Kamera cofania
  • DODATKOWE:
  • System CAFS
  • Kompozytowa obudowa wyciągarki
  • Taran z oświetleniem
  • Czujnik cofania
  • Podesty wysuwane
  • Sprzęt łączności radiowej

MAN TGM- samochód ratowniczo-gaśniczy, 13.290 4X4 BL, ogumienie podwójne na osi tylnej, materiały: stal nierdzewna, kompozyt, wyposażenie: 

  • Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
  • Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
  • Fala świetlna
  • Wyciągarka elektryczna
  • Kamera cofania
  • Radiostacja przewoźna
  • Gniazdo zasilania w prąd oraz w sprężone powietrze
  • DODATKOWE:
  • System MT CAFS
  • Agregat proszkowy
  • Obudowa kompozytowa wyciągarki
  • Taran z oświetleniem
  • Czujniki cofania
  • Podesty wysuwane
  • Regały obrotowe
  • Sprzęt łączności radiowej
  • Oświetlenie pola pracy
  • Kącik sanitarny
  • Skrzynia
  • Kamera 360°

Ciężkie pojazdy pożarnicze

MAN TGM - samochód ratowniczo-gaśniczy 18.320 4X4 (4+4+1), ogumienie bliźniacze, materiał: stal nierdzewna, kompozyt, wyposażenie: 

  • Maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED
  • Niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
  • Fala świetlna
  • Wyciągarka elektryczna
  • Kamera cofania
  • DODATKOWE:
  • System CAFS MT
  • Obudowa kompozytowa wyciągarki
  • Taran z oświetleniem
  • Czujnik cofania
  • Podesty wysuwane
  • Regały obrotowe
  • Sprzęt łączności radiowej

Aktualizacja z dnia 29 grudnia 2023 - nowy Ford Ranger z zabudową pożarniczą

Nowy Ford Ranger posłużył jako baza do zabudowy pod samochód pożarniczo-gaśniczy dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Orońsku. Zabudowa powstała w oparciu o wersję z podwójną kabiną, a jej przygotowaniem zajęła się firma FC Autosystem z Częstochowy, zajmująca się tworzeniem różnych zabudów specjalistycznych. Rangera odpowiednio zmodyfikowano i wzmocniono, aby zapewniał mobilność w trudnych warunkach. Na tylnej osi zastosowano zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją ciśnienia, aby utrzymać wysokość nadwozia oraz stabilność bez względu na obciążenie skrzyni. Rangera wyposażono także w maszt oświetleniowy LED, który wysuwa się automatycznie i pozwala na sterowanie głowicą, by dokładnie oświetlić miejsce działań. Kontener posiada natomiast podest roboczy i drabinkę ułatwiającą wejście, zaś skrytki na sprzęt są zamykane żaluzjami wodo- i pyłoodpornymi,  z dostępem z trzech stron. Samochód posiada też dodatkowe oświetlenie uprzywilejowania, lampy LED oraz wyciągarkę.

Ford Ranger OSP