Znamy finalistów Van of The Year 2025. Zwycięzca już wkrótce

  • 26.08.2024
  • Nowydostawczy.pl
Citroen Jumper

Poznaliśmy finalistów plebiscytu na Międzynarodowego Vana Roku 2025. Jakie modele znalazły się na liście IVOTY 2025 i kiedy poznamy zwycięzcę?

IVOTY - krótko o plebiscycie

Poznaliśmy finalistów kolejnej edycji plebiscytu IVOTY, czyli głosowania na Międzynarodowego Vana Roku. Pierwsza edycja tego wydarzenia miała miejsce w 1992 roku i jest powiązana z plebiscytem na Międzynarodową Ciężarówkę Roku. Większość członków jury jest taka sama, podobnie jak czasopisma, które reprezentują. W przypadku głosowania Van of The Year uwzględniane są wyłącznie nowe samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony, które pojawiły się na rynku w okresie poprzedzającym wybór. Jury składa się z 25 dziennikarzy z 25 krajów europejskich reprezentujących czasopisma specjalistyczne poświęcone samochodom użytkowym. W ubiegłorocznej edycji zwycięzcą został Ford Transit Custom. W tym roku znamy już grono finalistów na tytuł International Van of The Year 2025. Jakie modele mają szansę zostać Międzynarodowym Vanem Roku 2025 i kiedy poznamy zwycięzcę?

International Van of The Year 2025 - finaliści

Do grona finalistów konkursu International Van of The Year 2025 zakwalifikowały się:

  • Ford Transit Courier
  • Ford E-Transit Custom
  • Mercedes-Benz Sprinter
  • Renault Master
  • Gama dużych vanów Stellantis ProOne obejmująca Fiata Ducato, Citroena Jumpera, Peugeota Boxera, Opla/Vauxhalla Movano oraz Toyotę Proace Max

International Van of The Year 2025 - kiedy poznamy zwycięzcę?

Wyłonienie zwycięzcy nastąpi podczas targów IAA Transportation w Hanowerze, podczas wydarzenia "Night of The Stars". Targi odbędą się w dniach 17-22 września 2024. Teraz pokrótce przybliżymy Wam każdego z finalistów. 

Ford Transit Courier

Ford Transit Courer II zadebiutował wiosną 2023 roku liczy 4337 mm (4 343 mm w wersji Active) długości, 1791 mm szerokości, 1827 mm wysokości (1839 mm w Active) oraz 2692 mm rozstawu osi.. Objętość przestrzeni ładunkowej w wersji Van liczy 2.9 m3. Ładowność samochodu w zależności od wersji waha się od 636 kg do 813 kg. Gamę jednostek napędowych tworzy benzynowa jednostka 1.0 EcoBoost o mocach 100 oraz 125 KM oraz 1.5-litrowy turbodiesel EcoBlue o mocy 100 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej. Bazowa wersja Trend 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM startuje od 81 750 zł netto. 

Ford Transit Courier

Ford E-Transit Custom

Ford E-Transit Custom zadebiutował w 2023 roku i posiada baterie o pojemności 74 kWh netto. Samochód oferuje 327 km zasięgu, ma napęd na tylną oś i występuje w 3 wariantach mocy. Bazowy rozwija 136 KM, środkowy 218 KM, a topowy aż 286 KM, moment obrotowy każdego z nich wynosi 415 Nm. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 112, 130 oraz 160 km/h. Transit Custom występuje dwóch wersjach nadwozia. Wariant L1 mierzy 5050 mm długości, 1999 mm szerokości oraz 1963-1981 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 3100 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 5,8 m3. Wariant L2 mierzy 5450 mm długości i 1961-1978 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 3500 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej liczy 6,8 m3. Ford E-Transit ze 136-konnym silnikiem startuje katalogowo od 215 610 zł netto.

Ford Transit Custom

Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter III zadebiutował w 2018 roku i po raz pierwszy jest autorską konstrukcją Mercedesa. Na początku 2024 roku zadebiutowała odmiana po liftingu, która zyskała m.in. nową kierownicę wzorem z osobowych modeli, najnowszy system multimedialny MBUX z 10,25-calowym wyświetlaczem oraz bogatsze wyposażenie. Z kolei warianty elektryczne eSprinter zyskały większe baterie. Bazowy wariant z bateriami 56 kWh oferuje 220 km zasięgu, środkowy o pojemności 81 kWh 310 km zasięgu, zaś topowy o pojemności 113 kWh aż 440 km. Sprinter występuje w trzech wersjach długości, 3 odmianach wysokości oraz trzech wariantach rozstawu osi. Samochód w zależności od wersji mierzy od 5,93 do 7,37 m długości, od 2,35 do 2,82 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy od 3640 do 4325 mm. Bazowy Sprinter Furgon 311 CDI z 2-litrowym dieslem o mocy 114 KM kosztuje od 155 994 zł netto.

Mercedes Sprinter

Renault Master

IV generacja Renault Mastera zadebiutowała pod koniec 2023 roku, a na rynek trafiła w połowie 2024 roku. Samochód powstał na nowej multienergetycznej platformie, która umożliwia zastosowanie napędu spalinowego, elektrycznego oraz wodorowego. Gama nowego Mastera obejmie 20 wersji nadwoziowych o pojemności od 11 do 22 m3, ze zwiększoną szerokością otworu załadunku (+40 mm) bocznych drzwi przesuwnych i zwiększoną długością przestrzeni ładunkowej (+100 mm). Fabrycznie oferowanych jest 20 baz do różnorodnych zabudów, z których część może być wykonana bezpośrednio w fabryce. Średnicę zawracania zmniejszono o 1,5 m, przeprojektowano zawieszenie i wprowadzono nową kabinę z 10-calowym dotykowym ekranem systemu OpenR Link opartym na Google Android, a także zwiększono pojemność schowków, łącznie do 135 litrów. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach od 105 do 170 KM (mocniejsze warianty mają nową 9-stopniową przekładnię automatyczną jako opcję). Odmiana elektryczna E-Tech ma baterie o pojemności 40 i 87 kWh i zasięgu nawet 460 km w przypadku wariantu 87 kWh. Bazowy Master Extra ze 105-konnym dieslem 2.0 i DMC do 3,3 tony kosztuje 133 400 zł netto.

Renault Master

Stellantis ProOne Large Vans (Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Toyota Proace Max, Opel/Vauxhall Movano)

Jesienią 2023 roku poznaliśmy zmodernizowaną gamę dużych vanów koncernu Stellantis. Przy okazji dołączyła do nich Toyota Proace Max. Oprócz niej w skład gamy Stellantis ProOne Large Vans wchodzą Fiat Ducato, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer oraz Citroen Jumper. Samochody otrzymały przeprojektowany przedni pas z nowym grillem oraz odświeżone tylne lampy, a także bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, w tym m.in. opcjonalny aktywny tempomat czy asystenta jazdy w korku. W kabinie pojawił się nowy system multimedialny z 10-calowym dotykowym ekranem oraz 7-calowy wyświetlacz TFT od cyfrowych zegarów. Listę opcji uzupełniła jednostrefowa automatyczna klimatyzacja. Pod maską znajdziemy nowego diesla 2.2 o mocach 120, 140 oraz 180 KM, a mocniejsze wersje dostępne są z nową 8-stopniową skrzynią automatyczną. Wariant elektryczny rozwija teraz 270 KM i 410 Nm, ma baterie o pojemności 110 kWh i zapewnia do 420 km zasięgu. Na bazie dwóch rozstawów osi (3,45 m i 4,04 m) oferowane są nieprzeszklone furgony w trzech długościach (L2, L3 i L4), co daje łącznie 6 konfiguracji o użytecznej pojemności przestrzeni ładunkowej od 10 do 17 m3. Fiat Ducato o DMC do 3 ton, ze 120-konnym dieslem 2.2 MultiJet i skrzynią manualną kosztuje od 127 600 zł netto za wariant L2H1.

Peugeot Boxer

Aktualizacja z dnia 17 września 2024 - Renault Master z tytułem Van of The Year 2025

Nowe Renault Master zostało wybrane vanem roku podczas uroczystej gali w trakcie targów IAA Transportation w Hanowerze. Przewodniczący jury IVOTY, Jarlath Sweeney, zaznaczył, że jest to samochód na miarę przyszłości. -Jurorzy byli pod wrażeniem nowej stylistyki oraz poziomu innowacyjności i technologii nowej gamy Mastera. Model wyróżnia się zaawansowaną aerodynamiką, wyjątkową łatwością obsługi, a także wysoką wydajnością, pojemnością, bezpieczeństwem i komfortem. Co więcej, nowa platforma podłogowa pozwala na montaż różnych rodzajów napędu: silników wysokoprężnych, elektrycznych i ogniw wodorowych. Te atrybuty nowego modelu idealnie wpisują się w kryteria nagrody - powiedział Sweeney.

Warto dodać, że nowe Renault Master jest już piątym samochodem tej marki, który otrzymał ten prestiżowy tytuł po modelach Renault Master II (IVOTY 1998), Renault Trafic II (IVOTY2002), Kangoo Z.E. (IVOTY2012) czy Kangoo Van III (IVOTY2022).