Umowa handlowa USA-UE oznacza wzrost w segmencie pick-upów

  • 08.09.2025
  • Nowydostawczy.pl
amerykański pick up

Rynek samochodów typu pick-up w Europie długo pozostawał w cieniu klasycznych vanów i SUV-ów. Czy umowa handlowa zmieni rynek samochodów w tym segmencie?

Rynek samochodów typu pick-up w Europie długo pozostawał w cieniu klasycznych vanów i SUV-ów. W 2024 roku sytuacja zaczęła się jednak zmieniać – segment, choć nadal niewielki, odnotował zauważalne wzrosty, a polityka handlowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi może wkrótce nadać mu zupełnie nową dynamikę.

Podsumowanie:

  • Patrząc na mapę Europy, widać wyraźne zróżnicowanie. Największe wolumeny rejestracji przypadają na Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Hiszpanię i Włochy – czyli rynki o największej sprzedaży lekkich pojazdów dostawczych. Najwyższe udziały segmentowe notuje się jednak w krajach mniejszych, takich jak Irlandia czy Belgia, gdzie Ranger i jego konkurenci cieszą się wyjątkowym uznaniem.
  • Z kolei w Europie Środkowo-Wschodniej, poza Polską, pick-upy pozostają marginalne – dominują tu tańsze vany w wersjach 4×4, a infrastruktura miejska nie sprzyja użytkowaniu długich nadwozi z otwartą paką. To pokazuje, że pick-up w Europie nadal jest przede wszystkim narzędziem dla konkretnej grupy odbiorców, a nie masowym wyborem jak w USA.
  • Na polskim rynku pick-upy to wciąż egzotyka, lecz z roku na rok coraz mniej marginalna. W 2024 roku zarejestrowano nad Wisłą 618,4 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, w tym 66,9 tys. lekkich aut dostawczych. W tej puli pick-upy odpowiadają za niewielką część, ale dynamika wzrostu robi wrażenie.
  • Na krajobraz europejskiego rynku pick-upów może w najbliższych latach wpłynąć nowa umowa handlowa między USA a UE. Porozumienie zakłada wzajemne uznawanie standardów samochodowych, co w praktyce oznacza łatwiejszy import amerykańskich SUV-ów i pick-upów.
  • Organizacja Transport & Environment alarmuje, że może to zwiększyć ryzyko na drogach

Pickupy w Polsce i Europie 2024–2025

Skala i struktura rynku

Z danych Forda wynika, że tylko w 2024 roku w Europie zarejestrowano około 138 tys. pick-upów. Liderem segmentu pozostaje Ford Ranger, który sprzedał się w liczbie ponad 60 tys. egzemplarzy i osiągnął aż 43,6% udziału w rynku. Co istotne, jego udział przekraczał połowę całego segmentu w takich krajach jak Niemcy (53,9%), Wielka Brytania (52,4%), Belgia (50,1%) czy Irlandia (54,2%).

Zestawiając to z całym rynkiem pojazdów użytkowych, widać, że pick-upy pozostają niszą. W 2024 roku w UE zarejestrowano bowiem 1,59 mln lekkich pojazdów dostawczych, co oznacza wzrost o 8,3% względem roku poprzedniego. Pick-upy stanowią więc mniej niż 10% tego segmentu, ale rosną szybciej niż przeciętne vany i zyskują coraz większą rozpoznawalność.

Gdzie w Europie rejestruje się najwięcej pick-upów?

  • Największe rynki absolutnie: Wielka Brytania, Niemcy, następnie Francja, Hiszpania i Włochy – tam, gdzie cały rynek LCV jest największy. W 2024 r. Ranger miał ponad 50% udziału w segmencie w UK i DE, co potwierdza skalę tych rynków w pick-upach. 

  • Rynki o najwyższych udziałach segmentu: poza UK i DE – Irlandia, Belgia (udział Rangera >50%), a także kraje nordyckie i Iberia, gdzie popyt na pojazdy 4×4 do pracy terenowej jest tradycyjnie wysoki. (W 2024 r. Ranger rósł dynamicznie m.in. w Hiszpanii i Norwegii). 

  • Rynki o najniższej popularności: Europa Środkowo-Wschodnia poza Polską oraz część Beneluksu i Europy Środkowej w miastach – tam, gdzie firmy wybierają raczej vany z zabudową i gdzie infrastruktura miejska nie sprzyja długim nadwoziom z otwartą paką. (Pośrednio widać to w wynikach LCV – wzrost vanów, brak „wyskoku” pick-upów). 

Polska. Segment rośnie szybciej niż rynek

Na polskim rynku pick-upy to wciąż egzotyka, lecz z roku na rok coraz mniej marginalna. W 2024 roku zarejestrowano nad Wisłą 618,4 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, w tym 66,9 tys. lekkich aut dostawczych. W tej puli pick-upy odpowiadają za niewielką część, ale dynamika wzrostu robi wrażenie.

Ford Ranger w Polsce zwiększył udział w segmencie o 18,6 punktu procentowego rok do roku, a w niektórych miesiącach znajdował się w ścisłej czołówce rejestracji w całym segmencie LCV. To wyraźny sygnał, że przedsiębiorcy – zwłaszcza z branży budowlanej, energetycznej czy leśnej – coraz chętniej wybierają auta z paką zamiast klasycznych vanów. Dodatkowym czynnikiem napędzającym są klienci prywatni, którzy szukają samochodów o charakterze lifestyle’owym i zdolnościach holowniczych.

Nowa umowa handlowa USA–UE

W sierpniu 2025 r. UE i USA ogłosiły ramowe porozumienie, w którym zapisano intencję wzajemnego uznawania standardów samochodowych. To otwiera łatwiejszą ścieżkę importu amerykańskich SUV-ów i pick-upów (np. RAM). Organizacje bezpieczeństwa drogowego i środowiskowe alarmują, że może to osłabić ochronę niechronionych uczestników ruchu i zwiększyć emisje – a spadek cen importowanych RAM-ów o ok. 6 tys. euro dodatkowo pobudzi popyt. Komisja wcześniej pracowała nad „załataniem” ścieżki IVA, a porozumienie stawia te działania pod znakiem zapytania. 

Transport & Environment i ETSC wskazują, że amerykańskie normy słabiej chronią pieszych (wysokie maski, inne wymagania AEB/ELK), a w USA rośnie śmiertelność pieszych – dlatego „mutual recognition” może „kosztować życie”. W skrócie: polityka handlowa może istotnie poszerzyć europejską podaż dużych pick-upów, zmieniając strukturę segmentu w stronę cięższych modeli. T&EETSCwardsauto.com

Jak umowa handlowa wpłynie na polski rynek? Tańsze, legalnie homologowane „full-size” mogą przyciągnąć część klientów flotowych (budownictwo, off-road utility) i prywatnych. Jednocześnie miasta i ubezpieczyciele mogą reagować wyższymi opłatami/ składkami dla pojazdów wysokiego ryzyka (trend już widoczny w debacie miejskiej w Europie Zachodniej). To zwiększa polaryzację: więcej opcji dla terenowych zastosowań, ale też większe napięcia regulacyjne w miastach.

Ranking nowych pick-upów dostępnych w salonach w Polsce (2025)

Wyłącznie modele oferowane oficjalnie przez sieci dealerskie w Polsce; brak „sprowadzanych” poza kanałem dystrybucyjnym.

  1. Ford Ranger – lider rynku europejskiego; szeroka gama (XL–Wildtrak/Raptor), mocne wsparcie serwisowe, bogate wersje 4×4 i akcesoria. Plusy: ładowność, elektronika użytkowa, sieć serwisowa. Minusy: ceny top-wersji

  2. Toyota Hilux – legenda trwałości; wersje 2.8 D-4D (także MHEV 48V). Dobre wartości rezydualne. Plusy: niezawodność, pakiety off-road. Minusy: komfort na pusto. (Cennik PL dostępny). 

  3. Volkswagen Amarok – „premiowy” pick-up z techniką 4×4 i TDI; silny nacisk na komfort i multimedia. Plusy: jakość wykończenia, asystenci. Minusy: cena. 

  4. Isuzu D-Max – „narzędzie pracy” z dobrą relacją ceny do możliwości, bogate wersje zabezpieczeń, niskie koszty eksploatacji. Plusy: trwałość, ceny startowe. Minusy: mniej „lifestylowy” image.

  5. Mitsubishi L200 (nowa generacja) – powrót do Europy; w PL stopniowo pojawia się w ofercie dealerskiej (wdrożenia rynkowe 2025). Plusy: tradycja modelu, terenowe kompetencje. Minusy: dostępność w pierwszym okresie.

  6. Maxus T90 EV – pierwszy dostępny w PL elektryczny pick-up (dystrybucja niszowa). Plusy: strefy czystego transportu, prostota serwisowa EV. Minusy: zasięg/ładowność vs. diesel; oferta głównie z roczników wyprzedawanych. 

Ranking nowych pick-upów dostępnych w polskich salonach (2025) – wersje, leasing, dla kogo

Model Wersje / ceny (Superauto.pl) Leasing miesięczny netto Idealny dla...
Ford Ranger Wildtrak (~186k zł), MS-RT (~267k zł), PHEV (~195k zł) 3 100–4 500 zł netto Biznes/firmy z potrzebą 4×4 i przestrzeni, klienci premium
Toyota Hilux Legendarny diesel, MHEV 48 V Niezawodność, przezroczyste koszty serwisu, praca w terenie
VW Amarok Komfort premium, TDI 2600 - 4000 zł netto Klienci oczekujący SUV-owego komfortu z funkcją użytkową
Isuzu D-Max ~162 300 zł cena netto ~2 800 zł netto Firmy szukające trwałego narzędzia pracy z dobrym stosunkiem cena/jakość
Mitsubishi L200 Nowa generacja powracająca w 2025 Zwolennicy sprawdzonego modelu terenowego i niższych cen startowych
Maxus T90 EV Elektryczny pick-up (niszowy) Ekologia, dostęp do stref czystego transportu w mieście