Typ zabudowy samochodów dostawczych
- 10.11.2021
- Nowydostawczy.pl

Samochody dostawcze mają zabudowy uniwersalne, albo specjalistyczne, budowane pod kątem określonych zastosowań. Zabudowy uniwersalne są najczęściej oferowane już w wersjach podstawowych, czekających na klientów w salonach. Zabudowy specjalistyczne z kolei najczęściej wykonują firmy zewnętrzne, współpracujące z importerem pojazdów i mające odpowiednie homologacje. Jakie rodzaje zabudowy samochodów dostawczych możemy znaleźć we współczesnych pojazdach?
Samochody dostawcze mają zabudowy uniwersalne, albo specjalistyczne, budowane pod kątem określonych zastosowań. Zabudowy uniwersalne są najczęściej oferowane już w wersjach podstawowych, czekających na klientów w salonach. Zabudowy specjalistyczne z kolei najczęściej wykonują firmy zewnętrzne, współpracujące z importerem pojazdów i mające odpowiednie homologacje. Jakie rodzaje zabudowy samochodów dostawczych możemy znaleźć we współczesnych pojazdach?
Wymienimy wszystkie rodzaje zabudów, jakie są obecnie stosowane w samochodach dostawczych, sprzedawanych na terenie Europy. Zebraliśmy też dane na temat poszczególnych wersji tychże zabudów.
Trzeba również pamiętać, że firmy, produkujące zabudowy, mogą produkować także zabudowy indywidualne, skrojone pod potrzeby konkretnej firmy i jej specyficznej działalności. W zasadzie, możliwość konfiguracji zabudowy samochodu dostawczego jest tak duża, że ilość możliwych do wykonania zabudów jest nieograniczona.
Zabudowy buduje się na bazie standardowych samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony, opartych konstrukcyjnie na ramie.
Najpopularniejsze auta tego typu w Europie to Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Benz Sprinter, VW Crafter, Opel Movano, Renault Master i Peugeot Boxer.
W przypadku mniejszych aut dostawczych, z nadwoziem samonośnym, budowanych w oparciu o modele samochodów osobowych klasy B i C, raczej tylko wyposaża się nadwozia fabryczne (zazwyczaj zamknięte, tylko van/kombi van) w specjalistyczne elementy.
Najpopularniejsze auta tego typu to Fiat Doblo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Berlingo, Ford Transit Courier, Opel Combo, Mercedes Citan, Renault Kangoo Express, Volkswagen Caddy.
Zabudowy można montować także na bazie samochodów typu pickup. Na rynku znajdują się modele standardowe, zbudowane na ramie, np. Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Nissan Navara, VW Amarok. Są też małe pickupy, z 2 - osobową kabiną, zbudowane na bazie nadwozia samonośnego. To np. Fiat Strada i Dacia Logan Pickup.
Rodzaje zabudowy samochodów dostawczych
Zabudowa typu mikrobus / mikrobus przedłużony
Przeznaczenie: komunikacja miejska, komunikacja międzymiastowa, komunikacja międzynarodowa, taxi, usługi przewozu pasażerów, przewóz niepełnosprawnych, dowóz pracowników.
Typowe wersje zabudowy na bazie standardowego auta dostawczego na ramie:
- Mikrobus turystyczny - do 21 pasażerów
- Mikrobus międzymiastowy
- Mikrobus komunikacji miejskiej
- Możliwe przedłużenie ramy auta, aby np. zwiększyć przedział bagażowy, zamontować WC itd.
Typowe wersje na bazie małego auta dostawczego z nadwoziem samonośnym:
- Mikrobus taksówka
- Mikrobus do przewozu niepełnosprawnych
- Mikrobus do obsługi tras międzynarodowych
- Mikrobus do dowozu pracowników
Zabudowa typu mikrobus - budowa
Zbudowany na bazie standardowego, zamkniętego nadwozia typu van, wyposażonego w dodatkowe elementy: ściany wewnętrzne, podsufitki, podłoga, fotele itd.
Zabudowa typu mikrobus - dodatkowe wyposażenie
Drzwi automatyczne z przodu lub na środku (wersje międzymiastowe i komunikacji miejskiej), fotele turystyczne, WC z pojemnikiem na nieczystości, kuchenka, zamknięty przedział bagażowy, winda dla niepełnosprawnych, miejsce dla wózka / wózków, klimatyzacja, ogrzewanie wodne/elektryczne, internet WI FI, ekran multimedialny (trasa pojazdu, informacje, video dla pasażerów), wyciszone wnętrze itd.
Zabudowa typu chłodnia / chłodnia z agregatem / chłodnia wydłużona / chłodnia bez agregatu / izoterma


Przeznaczenie: firmy logistyczne, firmy spożywcze, firmy branży transportowej, firmy cateringowe i gastronomiczne, firmy z branży medycznej, chemicznej i farmaceutycznej, przewóz kwiatów, owoców, warzyw, ryb.
Przewóz niektórych towarów spożywczych, farmaceutycznych, medycznych albo chemicznych wymaga zapewnienia im odpowiednich warunków temperaturowych oraz określonej wilgotności. W tym celu powstają zabudowy samochodów dostawczych typu chłodnia albo izoterma.
- Zabudowa izoterma pozwala na regulację temperatury we wnętrzu w przedziale od 0 do 25 st. C.
- Zabudowa chłodnia pozwala na regulację temperatury we wnętrzu w przedziale od 0 do minus 20 st. C.
Zabudowa typu chłodnia. Typowe wersje zabudowy:
- Skrzynia typu izoterma zamontowane na ramie dużego auta dostawczego
- Skrzynia typu chłodnia, zamontowana na ramie dużego auta dostawczego
- Odpowiednie wyposażenie zabudowy typu van, na bazie dużego auta dostawczego albo auta dostawczego zbudowanego na nadwoziu pojazdu klasy C lub B.
- Możliwe wydłużenie ramy pojazdu dostawczego, w celu zamontowania większej chłodni / izotermy.
Zabudowa typu chłodnia - budowa
- Izolacja termiczna ścian, podłogi i sufitu przestrzeni ładunkowej, wykonana w oparciu o specjalne materiały izolacyjne w formie paneli.
- Laminat lub inne powłoki antybakteryjne, ułatwiające czyszczenie, pokrywające wnętrze komory ładowni.
- Ruchome ściany grodziowe.
- Szczelne drzwi.
- Półki wszelakiego rodzaju do przewozu.
- Agregaty chłodnicze o różnej mocy.
- Układy klimatyzacji i ogrzewania do izotermy, dodatkowe urządzenia grzewcze, pozwalające na regulację temperatury oraz stopnia wilgotności.
- Winda ułatwiająca rozładunek / załadunek.
- Drzwi boczne / drzwi boczne panelowe (podnoszone).
Uwaga: w niektórych klasyfikacjach nadwozie typu izoterma zaliczane jest do furgonów. Naszym zdaniem jednak chłodnia i izoterma stanowią jeden typ nadwozia - izolowanego, dostosowanego do zapewnienia odpowiedniej temperatury oraz wilgotności.
Zabudowa typu furgon
Nadwozie przeznaczone tylko i wyłącznie do przewozu towarów. Nie stosuje się w niej okien, nie jest przystosowana do przewozu pasażerów.
Zabudowa typu furgon. Wersje:
- Furgon standardowy.
- Furgon z podwyższonym dachem, wysokim dachem, długi, albo wydłużony (z przedłużoną ramą standardowego auta dostawczego).
- Furgon kontenerowy (kontener zamontowany na ramie samochodu dostawczego) - i tutaj właśnie istnieje możliwość zamontowania kontenera izotermicznego albo chłodniczego.
- Furgon z podwyższonym dachem (dach ładowni jest wyższy, niż dach kabiny), z wysokim dachem, wydłużony.
Przeznaczenie: furgon to wielozadaniowy pojazd, który może znaleźć zastosowanie w szeregu firm. Można w nim przewozić artykuły spożywcze (nie wymagające chłodzenia), jeśli jego podłoga i ściany zostaną wyłożone powłoką antybakteryjną, a nadwozie zostanie odpowiednio uszczelnione. Można w nim przewozić wszelakiego typu artykuły przemysłowe, beczki, paczki, materiały budowlane (worki, okna, drzwi, płyty G-K).
To jedna z najbardziej uniwersalnych typów zabudowy.
Samochód może być wykorzystywany przez firmy kurierskie, logistyczne, transportowe, małe firmy produkcyjne, handlowe, hurtownie, sklepy z AGD/RTV, firmy przeprowadzkowe.
Zabudowa typu furgon - budowa:
- Przestrzeń pasażerska oddzielona od ładunkowej.
- W przestrzeni bagażowej standardowe ścianki metalowe.
- Drzwi tylne otwierane, dodatkowe drzwi boczne po jednej, albo po obu stronach auta, suwane.
- Wyposażenie wnętrza w grodzie, półki, wanny, szafki, stojaki aluminiowe, metalowe, z tworzywa, półki na narzędzia itd.
- Zastosowanie dodatkowych uszczelnień, podłogi antypoślizgowej.
- Możliwość zastosowania windy do wygodnego rozładunku ciężkich towarów.
Zabudowa typu kombi
Zabudowa typu kombi. Wersje:
- Kombi z podwyższonym dachem.
- Kombi z wysokim dachem.
- Kombi wydłużone (w tym przypadku stosuje się przedłużenie nadwozia samonośnego, albo wykorzystuje tylko elementy z tworzywa do przedłużenia powierzchni załadunkowej).
- Kombi z podwyższonym dachem.
Zabudowa typu kombi stosowana jest najczęściej w małych samochodach dostawczych, budowanych na bazie nadwozi samonośnych z autosegmentu B i C.
Czym charakteryzuje się zabudowa typu kombi? Może być przeznaczona tylko do przewozu towarów, ale może być wykorzystywana do przewozu towarów i osób (może mieć drugi rząd siedzeń). Kombi ma niemal zawsze oszkloną tylną klapę, może mieć boczne okna.
Kombi może mieć tylną klapę podnoszoną, albo otwierane drzwi.
Ładowność tego typu aut jest niewielka w porównaniu do standardowych samochodów dostawczych, budowanych na ramie.
Przeznaczenie: firmy wielobranżowe, małe firmy, firmy handlowe, hurtownie, pojazdy warsztatowe, pojazdy do przewozu osób i ludzi, dostawczy, przedstawiciele handlowi, van sellerzy, serwisanci.
Zabudowa typu kombi - budowa
- Drzwi boczne suwane, drzwi tylne podnoszone (klapa), albo otwierane.
- Ścianki wewnętrzne standardowe albo wyposażone w panele.
- Możliwość zamontowania półek, stojaków, wanien aluminiowych, grodzi, drugiego rzędu siedzeń itd.
Zabudowa typu pickup
Zabudowa typu pickup montowana jest na ładowni pojazdów typu pickup. Może być wykonana z tworzywa sztucznego, z metalu, albo z jednego i drugiego materiału. Ma ona na celu zapewnienie większej i bardziej bezpiecznej oraz przede wszystkim, suchej przestrzeni bagażowej. Zabudowa jest dość niska.
Zabudowa typu pickup - rodzaje:
- pickup z pojedynczą kabiną - powierzchnia ładunkowa większa, możliwość przewiezienia kierowcy i pasażera
- pickup z kabiną przedłużoną - kabina pasażerska ma więcej miejsca za siedzeniami kierowcy i pasażera.
- pickup z kabiną podwójną - kabina ma dwa rzędy siedzeń i 4 drzwi boczne, ładownia jest mniejsza.
Przeznaczenie: firmy wielobranżowe, małe firmy budowlane, działalność usługowa.
Zabudowa typu pick-up - budowa
Nadbudowa na ładownię pickupa, z tylnymi drzwiami jak w kombi. Można w niej zamontować stojaki, wanny na narzędzia, niewysokie grodzie.
Zabudowa typu podwozie - rama
W tym przypadku mamy do czynienia z samochodem, który dostarczany jest do klienta, wyposażony jedynie w kabinę pasażerską i samą, tylną ramę. Pozwala to zabudować ją w dowolny sposób. Na ramie można zamontować kontener, skrzynię, wyciągarkę itd.
Przeznaczenie: firmy potrzebujące kontenera na ramie (np. izotermy, chłodni), firmy pomocy drogowej, auta ratownicze, pożarnicze, specjalistyczne, budowlane, przewożące artykuły sypkie (piasek, żwir).
Wersje:
- Podwozie z kabiną pojedynczą, podwójną albo długą, pozwalające na przewóz od 2 do 8 pasażerów.
- Rama długa, wydłużona.
- Możliwość montażu kontenera - chlodniczego, specjalistycznego, izotermicznego.
- Możliwość montażu skrzyni samowyładowującej.
- Możliwość montażu skrzyni i dźwigu HDS - do rozładowania i załadowania skrzyni.
- Możliwość zamontowania zabudowy wielofunkcyjnej - część do przewozu narzędzi, część do przewozu towaru.
Zabudowa skrzyniowa
Zabudowa skrzyniowa przeznaczona jest do transportu towarów wszelakiego typu za wyjątkiem spożywczych, farmaceutycznych, medycznych itd. wymagających specjalnych warunków sanitarnych. Standardowo zabudowa jest otwarta. Ale można zamontować orurowanie i umieścić na nim plandeki, tworząc w ten sposób nadwozie zamknięte, chroniące towar przed deszczem, ale nie zabezpieczające go przed warunkami termicznymi.
Przeznaczenie: firmy transportowe, firmy budowlane, firmy wielobranżowe.
Zabudowa skrzyniowa - wersje:
- Kabina podwójna lub pojedyncza
- Skrzynia standardowa albo przedłużona
- Skrzynia otwarta albo kryta plandeką
Zabudowa skrzyniowa -budowa:
- Skrzynia wykonana jest w metalu. Ma również opuszczane, metalowe burty, aby ułatwić załadunek z boku.
- Stosuje się burty stalowe albo aluminiowe.
- Można doposażyć auto w konstrukcję do montażu plandek ochronnych.
- Można doposażyć auto w windę do wygodnego rozładunku towarów.
Uwaga: w niektórych klasyfikacjach zabudowa samowyładowcza jest klasyfikowana jako samodzielny rodzaj zabudowy, a nie odmiana zabudowy skrzyniowej.
Zabudowa typu van
Zabudowa pasażersko - towarowa, przeznaczona do równoczesnego przewozu osób i ludzi. Często drugi rząd siedzeń można składać, albo demontować, aby zwiększyć powierzchnię bagażową. Tylna przestrzeń ładunkowa ma okna.
Przeznaczenie: przedstawiciele handlowi, merchandiserzy, firmy kurierskie i logistyczne, firmy instalacyjne, małe firmy transportowe, małe firmy produkcyjne, hurtownie.
Zabudowa typu van - wersje:
- Zabudowa typu kamper - wnętrze wyposażone w łazienkę z WC, kuchnię, sypialnię, meble, dodatkową instalację elektryczną, ogrzewanie, klimatyzację.
- Zabudowa typu foodtruck - wnętrze przystosowane do sprzedaży żywności. Wyposażone w WC/łazienkę, ladę z wyposażeniem kuchennym (grill, chłodnia, urządzenia do podgrzewania, zamrażarka), ladę do sprzedaży, stoły robocze, miejsca do mycia rąk, dodatkową instalację elektryczną, podłogę antypoślizgową, wnętrze wyściełane specjalnymi materiałami itd.
- Zabudowa wielozadaniowa: osobowo - transportowa. Dodatkowy rząd siedzeń, gródź oddzielająca powierzchnię bagażową od pasażerskiej, skrzynki, wanny na narzędzia, półki, stojaki wszelakiego typu. Drzwi tylne lub boczne.
- Minivan - mały samochód dostawczy, zabudowany na bazie samochodu miejskiego klasy A, B lub C. Powierzchnia pasażerska (fotel kierowcy i pasażera) oddzielona jest grodzią albo kratą od powierzchni bagażowej. W powierzchni bagażowej nie stosuje się żadnych elementów wyposażenia wnętrza. Auta tego typu są często wykorzystywane przez małe firmy, handlowców, przedstawicieli handlowych itd.