Test: Volkswagen Grand California 600 2023- dla tych, co nie usiedzą na miejscu
- 26.08.2022
- Nowydostawczy.pl

Dylemat związany z miejscem urlopowego wyjazdu i szukaniem noclegu dosięga co roku każdego. Lekarstwem na to okazują się kampery, zwłaszcza takie jak Volkswagen Grand California 600, który nieustannie budzi w nas chęć zwiedzania.
Z testu dowiesz się o:
Test Grand Californii, czyli moja pierwsza styczność z kamperem - lato 2023
Zazwyczaj urlop kojarzymy z pobytem w hotelu i ewentualnym zwiedzaniem pobliskich miejsc. Zawsze planując wakacje szukamy najpierw miejsca, następnie wolnych terminów i noclegów, nierzadko z dużym wyprzedzeniem. Co jednak, gdy na ostatnią chwilę zechcemy gdzieś jechać lub też nie wiemy jeszcze, gdzie nas wyobraźnia poniesie. Wówczas z pomocą przychodzi mobilne mieszkanie, a więc kamper, który śmiało może zastąpić nam pobyt w hotelu. W końcu pozwala on każdego dnia być w innym miejscu bez obaw o znalezienie noclegu. Załóżmy, że jesteśmy jednego dnia na Mazurach i zechcemy np. pojechać nad morze - nic prostszego - składamy kemping, co zajmuje kilkanaście minut i ruszamy w drogę. Spore możliwości dają zwłaszcza większe kampery takie jak Volkswagen Grand California 600, który zapewnia nie tylko wygodne warunki, ale i jest poniękąd bezkonkurencyjny.

Przyznam się bez bicia, że w temacie kamperów byłem przed testem całkowicie zielony, gdyż nie miałem nigdy z nimi styczności, oczywiście jako użytkownik. Zawsze obsługa wszelkich, funkcji urządzeń i sprzętów będących na wyposażeniu kampera wydawała mi się wymagać doświadczenia związanego z użytkowaniem kamperów. Tymczasem wszystko okazało się tak intuicyjnie zrobione, na tyle przemyślane i czytelne, że nie sprawiło to żadnych trudności nawet laikowi.
Volkswagen Grand California 600 2023 - dane techniczne i wymiary
Wróćmy jednak do bohatera testu, a więc Volkswagena Grand Californii 600. Jest to największy z oferowanych przez Volkswagena kamperów (no dobra, prawie, bo jest jeszcze dłuższa Grand California 660, jednak wymaga ona już prawa jazdy kategorii C). Oznacza to, że Volkswagen oferuje aż 4 kampery, począwszy od Caddy California, przez Californię 6.1 aż po wspomniane Grand Californie. Volkswagen Grand California mierzy 5986 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 3640 mm. Oczywiście w takim aucie istotna jest też wysokość, która przekracza 3 metry (co prawda wysokość samego auta to 2971 mm, ale kolejne kilkanaście cm dokłada opcjonalna klimatyzacja dachowa za 6970 zł netto). Oznacza to zatem, że nie wjedziemy nim pod niektóre poniemieckie mosty, które mają 3 metry wysokości, jednak takich miejsc jest stosunkowo mało. O manewrowaniu w mieście takim kolosem chyba wspominać nie muszę, że jest to wyzwanie (szerokość bez lusterek 2040 mm).

Volkswagen Grand California 2023 - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy podwójnie doładowanego diesla 2.0 o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 410 Nm. Współpracuje on z 8-stopniową przekładnią automatyczną Tiptronic, napęd trafia na przednią oś. Średnie spalanie według producenta to 10,9 l/100 km. W rzeczywistości jest ono nawet... mniejsze i oscyluje w granicach 10-10,5 l/100 km. Osiągi okazują się w zupełności wystarczające, choć silnik głośno pracuje, zwłaszcza przy przyspieszaniu. Nie zapominajmy jednak, że bazą dla Grand Californii jest dostawczy VW Crafter. Skrzynia pracuje płynnie i całkiem sprawnie, choć niekiedy zdarza jej się niepotrzebnie trzymać silnik na wyższych obrotach.
Kabina znana z Craftera... dopóki nie obrócimy foteli
Pora na clou programu, a więc kabinę. Dostęp do niej jest możlwy zarówno od strony kierowcy i pasażera, jak i od tyłu lub od boku przeze przesuwne drzwi z elektrycznie wysuwanym stopniem. Szkoda tylko, że boczne drzwi nie są elektrycznie sterowane, podobnie zresztą jak obecna w naszej Grand Californii markiza renomowanej firmy Thule. Deska rozdzielcza pochodzi z Craftera, jest przejrzysta, a obsługa ergonomiczna. Nie brakuje na niej półek i uchwytów na kubki, zaś centrum dowodzenia stanowi 8-calowy dotykowy ekran systemu infotainment Discover Media (3340 zł netto) z fizycznymi pokrętłam i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto. Plus za wejścia USB-C z przodu. Poniżej znalazły się pokrętła dwustrefowej automatycznej klimatyzacji (3440 zł netto).

Przednie fotele można w łatwy sposób obracać, choć muszą być odpowiednio odsunięte w stronę kokpitu, by nie haczyły podłokietnikami o słupek B. W efekcie podczas postoju podróżujący Grand Californią mogą wspólnie np. zjeść posiłek przy dośc dużym stole, który mocuje się na umieszczonej w ścianie szynie. Nie jest to jednak najwygodniejszy proces, zwłaszcza, gdy chcemy ów stolik wyjąć. Nie przewidziano na niego też osobnego miejsca, stąd też najlepiej go dać na jeden z materacy tylnego łóżka, gdyż mieści się on pod pasami zabezpieczającymi go przed przemieszczaniem. W tym samym miejscu umieszczamy też drabinkę, która służy do wchodzenia na górne łóżko. Wracając jeszcze do siedziska dla pasażerów, jest ono dośc wąskie, przewidziano je dla 2 osób, lecz nie ma tam podłokietników i podczas dalszej trasy komfort pasażerów będzie ograniczony.

Rodzina z dwójką dzieci będzie zadowolona
Skoro już wspomniałem o łóżkach, oba są dwuosobowe, jednak górne nadaje się głównie dla dzieci z racji na ograniczoną ilość miejsca i długość. Przewidziano tam osobne oświetlenie, okno dachowe można uchylać i podziwiać niebo, a także podładować telefony dzięki dwóm wejściom USB-A. Sama drabinka prowadząca na łóżko jest jednak dość solidna, zaś.w jednej z wielu obecnych w Grand Californii szafek schowano zasłonę, której można użyć, by oddzielić jedną część sypialną od drugiej. Wszystko odbywa się dosłownie w parę minut. Znacznie wygodniejsze i przestronniejsze jest dolne łóżko.

Grand California jest również wyposażona w szereg udogodnień uprzyjemniających urlopowy pobyt na kempingu. Są wśród nich m.in. system fotowoltaiczny, będący wyposażeniem standardowym i zapewniający dodatkową energię elektryczną potrzebną np. do zasilania lodówki, oświetlenia czy uruchomienia własnego telewizora.
Volkswagen Grand California 600 2023 - najważniejsze cechy
Zamiast rozpisywać się szczegółowo nad wyposażeniem testowanego kampera podam jego najważniejsze elementy. Najważniejsze cechy Grand Californii to
- poprzecznie ułożone łóżko w tyle pojazdu dla dwóch osób dorosłych o powierzchni do spania o wymiarach 1,93 m* x 1,36 m
- standardowe łóżko górne o wymiarach 1,6 m x 1,22 m z lewej i 1,9 m x 1,22 m z prawej, duży dach panoramiczny
- cztery otwierane okna kempingowe z moskitierą i plisą (roletą)
- kuchnia z kuchenką gazową z dwoma palnikami, zlewozmywakiem ze stali szlachetnej, 70-litrową lodówko-zamrażarką oraz małą szafką dolną
- pełnowartościowa łazienka z prysznicem i toaletą
- 110-litrowy zbiornik na świeżą wodę i 90-litrowy na ścieki
- gazowe ogrzewanie powietrza i wody (pod jedną z szafek pod tylnym łóżkiem umieszczono dwie 10-kilogramowe butle z gazem)
- liczne gniazda USB, 12 V oraz 230 V w przestrzeni mieszkalnej

To właśnie obecność łazienki, która swoją drogą w Grand Californii jest całkiem spora, wyróżnia tej wielkości kampery od tych pokroju Californii 6.1, a więc średniej wielkości. Lodówka jest dosyć spora, podobnie jak część kuchenna. Moskitiery i rolety są przydatne, jednak wykonano je z dość delikatnego materiału i obawiam się, że szybko się zniszczą. Przydatnym elementem okazał się 4 centralny sterownik z touchpadem do sterowania ogrzewaniem, zasilaniem w wodę i instalacją solarną oraz oświetleniem i innymi funkcjami, np. elektrycznie wysuwanym stopniem.
Volkswagen Grand California 2023 - wyposażenie
Na pokładzie testowanej Grand Californii znalazło się wiele opcji, w tym:
- indukcyjna ładowarka (220 zł)
- układ ogrzewania powietrznego Truma C6E 6kW z bojlerem ciepłej wody (10 l), zasilane gazem propan-butan i/lub prądem 230V (2050 zł)
- oświetlenie przy górnych szafkach z regulacją koloru (2020 zł)
- chromowane elementy na atrapie chłodnicy (340 zł)
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz system monitorowania boków pojazdu, Side Assist (5730 zł)
- gniazdko 230V w kabinie kierowcy (870 zł)
- Adaptive Cruise Control do 160 km/h - aktywny tempomat z funkcją "follow to stop" (2870 zł)
- Reflektory Full LED oraz światła do jazdy dziennej typu LED (4600 zł)
- System rozpoznawania znaków drogowych (1290 zł)
- Kamera cofania (1120 zł)
- Wielofunkcyjna, podgrzewana kierownica obszyta skórą (1340 zł)
- Czujnik zmęczenia kierowcy (130 zł)
- Światła przeciwmgielne przednie z funkcją statycznego doświetlania zakrętów (1120 zł)
- Boczne poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażera (w pierwszym rzędzie siedzeń) (4330 zł)
- 4 gniazdka 12 V (3 na desce rozdzielczej i 1 w obudowie fotela kierowcy) (290 zł)
- Podgrzewane fotele kierowcy i pasażera z niezależną regulacją (1250 zł)
- Lane Assist (2010 zł)
- Ogrzewane dysze spryskiwaczy (290 zł)
- Oświetlenie stopnia wejściowego w kabinie kierowcy (280 zł)
- Szyba przednia termoizolacyjna, ogrzewana (1130 zł)

Volkswagen Grand California 2023 - cena i rywale
Volkswagen Grand California startuje z pułapu 289 330 zł netto (344 210 zł brutto). Nasz egzemplarz wraz z licznymi opcjami kosztuje już 351 180 zł netto (431 951 zł brutto). Za tą cenę mamy już całkiem niezłe i wcale nie tak małe mieszkanie. Z drugiej strony komfort, jaki zapewnia Grand California 600, jego mobilność i możliwości, jakie zapewnia, sprawiają, że ta przerażająca z pozoru kwota wydaje się być jednak odpowiednia do tego, co oferuje nam samochód. W dodatku Grand California jest praktycznie bezkonkurencyjna, gdyż praktycznie żaden producent nie oferuje w Europie tak dużego fabrycznego kampera. W cenie Grand Californii 600 dostaniemy Mercedesa Klasy V Marco Polo, który jednak jest mniejszy i jest konkurentem Californii 6.1 kosztującej od około 241 000 zł brutto.
Alternatywą są zabudowy firm zewnętrznych takich jak np. Benimar, Dethleefs czy Chausson. Najczęściej bazę do zabudowy stanowią Fiaty Ducato, a także Peugeoty Boxery, Citroeny Jumpery czy Fordy Transity.
Podsumowanie
Już od dzieciaka fascynowały mnie kampery i zawsze chciałem takiego mieć. Często jednak jest tak, że dziecięce marzenia, gdy już się mają okazję spełnić, okazują się brutalnym spotkaniem z rzeczywistością. Tym razem na szczęście tak nie było i rzeczywiście użytkowanie kampera choćby przez te kilka dni było dla mnie pozytywną przygodą i zrozumiałem, na czym polega fenomen kamperów i dlaczego wciąż przybywa fanów karawaningu. Grand California 600 oferuje spore możliwości, jednocześnie bez większych wyrzeczeń. Owszem, jest parę niedoróbek, niektóre elementy mogłyby być lepiej wykonane, a chodzenie po kabinie przy rozłożonym górnym łóżku może być bolesne dla głowy, jednak jako całokształt flagowy kamper Volkswagena jest przemyślaną i dość rozsądnie skalkulowaną propozycją. Oczywiście musimy pamiętać o gabarytach pojazdu, zwłaszcza podczas manewrowania.
