TEST: SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDi AT 4x4 Quartz - do pracy i do zabawy

  • 22.05.2023
  • Nowydostawczy.pl
SsangYong Musso Grand

Pickupy są powszechnie postrzegane jako wytrzymałe woły robocze, które są wykorzystywane głównie do transportu towarów lub do pracy w gospodarstwach rolnych i na polach. Przykład SsangYonga Musso pokazuje, że współczesne konstrukcje nadają się też na daily cara.

W ciągu ostatnich kilku lat moje postrzeganie marki SsangYong uległo znaczącym zmianom, w dużej mierze za sprawą testowania ich aktualnych modeli. Koreański producent konsekwentnie się rozwija, również w Polsce, o czym świadczy rekordowa liczba 1 706 samochodów SsangYong zarejestrowanych przez polskich klientów w ubiegłym roku - to czterokrotny wzrost w stosunku do 2021 roku. Podczas gdy testowałem większość modeli SsangYonga, nie miałem jeszcze do czynienia z pickupem Musso, który jest największym z nich, a także moim pierwszym kontaktem z segmentem pickupów. 

SsangYong Musso Grand 2023 - wymiary i ładowność

SsangYong Musso został wprowadzony w 2018 roku, aby zastąpić nieatrakcyjny i mało popularny model Actyon Sports. Dzieli wiele elementów konstrukcyjnych i technicznych, takich jak silnik, z flagowym SUV-em Rexton. Jednak pickup Musso ma inny kształt nadwozia za drugim rzędem siedzeń. W 2021 roku przeprowadzono lifting podobny do Rextona, obejmujący większy grill i nowy system multimedialny. Testowany Musso Grand to wydłużona wersja o długości 5405 mm, szerokości 1950 mm i wysokości 1885 mm. Rozstaw osi wynosi 3210 mm, a prześwit 220 mm.  Samochód jest zatem większy od większości konkurentów na rynku europejskim. 

SsangYong Musso Grand - sylwetka

Rozmiary skrzyni ładunkowej są istotnym aspektem pickupa, a ten nie jest wyjątkiem. Mierzy ona 1610 mm długości, 1570 mm szerokości i 570 mm wysokości, przy całkowitej pojemności 1262 litrów i ładowności 870 kg. Jedną z zalet skrzyni ładunkowej Musso jest to, że można ją w pełni zakryć, chroniąc przedmioty przed czynnikami atmosferycznymi. Chociaż klapa jest solidnie wykonana, jej obsługa może wymagać pewnego wysiłku. Należy się jednak tego spodziewać, ponieważ pickupy są projektowane z myślą o dużej wytrzymałości.

Musso Grand tył

Jakie terenowe elementy posiada testowane Musso Grand?

Opisywany pickup Musso Grand jest wyposażony w funkcje outdoorowe, które z pewnością zaimponują każdemu entuzjaście przygód w terenie. Przedni zderzak jest wzmocniony i orurowany, a na dachu znajdują się nawet dodatkowe reflektory. Lakier metalizowany w kolorze Indian Red (3300 zł) dodatkowo uatrakcyjnia wygląd pojazdu. Za dodatkową opłatą dostępny jest pakiet sportowy, który obejmuje plastikowe nakładki poszerzające nadkola, osłony progów drzwi i koronę pokrywy bagażnika z napisem SPORTS. Dostępne są również opony terenowe z 18-calowymi obręczami. Przednie orurowanie, progi i płyty ochronne pod przednią częścią podwozia pochodzą od polskiej firmy Steeler.

Musso Grand przód

Kabina niemal jak w osobówkach

Kabina SsangYong Musso Grand bazuje na modelu Rexton i jak na pickupa jest przyzwoicie wykończona, pomimo kilku niedociągnięć w niektórych miejscach. Najważniejsze fizyczne przyciski funkcyjne są czytelnie opisane i pod ręka, z małym pokrętłem na konsoli środkowej służącym do obsługi reduktora i napędu 4x4. W oczy rzuca się klasyczna dźwignia hamulca ręcznego. System multimedialny jest łatwy w obsłudze dla użytkownika, ale ma pewne wady, takie jak przeciętna reakcja na dotyk i ograniczone funkcje, na co można narzekać również w Rextonie.

Kabina Musso Grand jest przestronna i zapewnia pasażerom komfortowe warunki podróży. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest dużo miejsca w każdym kierunku, a fotele są miękkie i wygodne. Tył zapewnia dużo miejsca na nogi, a pomimo wyprostowanej pozycji typowej dla pickupów, pasażerowie mogą siedzieć wygodnie. Dodatkowy komfort zapewniają oddzielne nawiewy powietrza i centralny podłokietnik z uchwytami na kubki. Przestrzeń nad głową w kabinie jest imponująca, a pasażerowie mają również uchwyty na słupkach do jazdy w terenie. Jedyną wadą jest niski otwór drzwiowy z tyłu, który może prowadzić do uderzenia głową podczas wsiadania.

SsangYong Musso Grand kabina

SsangYong Musso Grand 2023 Quartz - wyposażenie

Środkowa wersja Quartz jest wyposażona dość obficie. Najważniejsze funkcje obejmują m.in. 9,2-calowy ekran dotykowy do nawigacji, łączność Bluetooth oraz funkcje AndroidAuto i Apple CarPlay. Dodatkowo samochód może pochwalić się 12,3-calowym wirtualnym zegarem, dwoma wejściami USB-A, podgrzewanymi fotelami, nawigacją oraz szeregiem systemów bezpieczeństwa i asystentów. Inne funkcje obejmują kamerę cofania, asystenta pasa ruchu, podgrzewaną kierownicę i tempomat.

Musso multimedia

SsangYong Musso Grand 2023 - spalanie i osiągi

Decydując się na Musso możemy wybrać tylko jedną jednostkę. Napędza go 2,2-litrowy silnik wysokoprężny, który pochodzi z Rextona i ma moc 202 KM oraz 441 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik jest połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na obie osie. Pojazd osiąga prędkość maksymalną 183 km/h. Warto zauważyć, że Musso waży ponad 2,1 tony. Silnik pracuje kulturalnie i zapewnia imponujące osiągi i elastyczność. Chociaż skrzynia biegów nie jest najszybsza ani najpłynniejsza, nie jest to duży problem, biorąc pod uwagę utylitarny charakter pojazdu.

Średnie zużycie paliwa na poziomie 9 litrów na 100 kilometrów jest dobrym wynikiem, ale odnosi się raczej do spokojnej jazdy. Jeśli jednak jeździsz poza miastem, możesz obniżyć wyniki do około 8 litrów na 100 kilometrów. Na autostradzie i w mieście zużycie paliwa będzie jednak wyższe i wyniesie 11-12 litrów na 100 kilometrów. 75-litrowy zbiornik paliwa pozwala na przejechanie około 800 kilometrów.

Musso detal

Dobry w terenie, przyzwoity na asfalcie

Nasz samochód był wyposażony w zawieszenie S-Link i sztywny most. Przyzwyczajenie się do wysokiej pozycji za kierownicą zajmuje trochę czasu. Możliwości terenowe auta są imponujące, dzięki oponom terenowym, wysokiemu prześwitowi, napędowi 4x4 i reduktorowi. Osłony podwozia również odgrywają znaczącą rolę podczas jazdy terenowej. Samochód może z łatwością pokonywać przeszkody, takie jak koleiny, piasek, błoto czy woda, ale trzeba uważać na jego znaczne rozmiary i masę, aby uniknąć utknięcia w błotnistym terenie.

Musso w terenie

Z drugiej strony, podczas jazdy po drodze Musso Grand może wydawać się nieco sztywny i może wstrząsać pasażerami na wyboistych drogach. Jednak jak na pickupa, nadal jest przyzwoicie. Sprężynowe zawieszenie tylnej osi odgrywa tu znaczącą rolę. Chociaż samochód wydaje się trochę pływać po drodze, nadal można go swobodnie traktować jako auto na co dzień. Należy pamiętać też, że opony terenowe nie zapewniają takich parametrów jak opony drogowe na asfalcie.

SsangYong Musso Grand 2023 - cena i rywale

SsangYong Musso Grand w bazowej wersji Crystal z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 134 990 zł netto, zaś w testowanej środkowej odmianie Quartz 151 990 zł. Wariant ze skrzynią manualną już w standardzie ma napęd 4x4, zaś w wersji z automatem napęd 4x4 kosztuje ekstra 7000 zł. Samochód posiadał też blokadę tylnego mostu PSD za 2000 zł oraz zawieszenie S-Link (opcja).

 Ceny modyfikacji/akcesoriów na aucie testowym:

osłona silnika (1260 zł)
osłona skrzyni biegów (1250 zł)
opony terenowe (3540 zł)
rury progowe (2650 zł)
belki poprzeczne do mocowania rur progowych (1650 zł)
zawieszenie: amortyzatory i sprężyny (6850 zł)
roleta MountainTop (13 650 zł)
nakładki na błotniki (3501 zł)
nakładki na drzwi (1198 zł)
nakładka na klapę (1866 zł)

Dla porównania Ford Ranger Limited z 2-litrowym dieslem o mocy 205 KM i 10-biegową skrzynią automatyczną kosztuje od 201 950 netto, zaś Toyota Hilux z 2.8-litrowym dieslem o mocy 204 KM i 6-biegową skrzynią automatyczną kosztuje od 197 000 zł netto za odmianę Invincible lub też 175 500 zł za bazową SRS.

Podsumowanie

SsangYong Musso Grand to świetny wybór dla tych, którzy szukają pojazdu oferującego dobry stosunek jakości do ceny i możliwości. Jest dość bogato wyposażony, ma 5-letnią gwarancję i dobrze radzi sobie w terenie. Ponadto samochód ma przestronną i funkcjonalną kabinę, dzięki czemu jest wygodny w codziennym użytkowaniu. Silnik wysokoprężny jest zarówno oszczędny, jak i dynamiczny, zapewniając doskonałe osiągi. Ten samochód jest często pomijany w swojej klasie, ale ma wiele zalet i jest niedrogi. Może służyć zarówno jako koń roboczy, jak i zabawka w teren.

SsangYong Musso Grand