TEST: Renault Master L3H2 Extra 2.0 dCi 170 6MT – bezkonkurencyjny lider w swoim segmencie
- 20.06.2025
- Nowydostawczy.pl

Renault Master od wielu lat jest niezaprzeczalnym liderem na rynku samochodów dostawczych. Jego nowa wersja ukazuje, dlaczego ten model jest najczęściej wybieranym wśród kierowców. Jednocześnie daje on przykład, jak powinien wyglądać współczesny samochód dostawczy.
Rynek samochodów dostawczych został zdominowany przez kilka marek, które od dłuższego czasu utrzymują swoje pozycje w rankingach. Od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 27 124 aut dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wśród nich pozycję lidera na rynku LCV utrzymuje Renault Master, który do tej pory osiągnął wynik 2694 zarejestrowanych egzemplarzy. Francuski dostawczak według danych od stycznia do maja 2025 roku wyprzedza drugiego w rankingu Fiata Ducato o ponad 800 sztuk. Skąd bierze się tak dobry wynik i jednoczesna sympatia kierowców do Renault Master? Samochód cechuje się niezawodnością, wszechstronnością, ale i również oferuje spory wybór wersji nadwozia. Jest też dobrą bazą do zabudowy. W ostatnim czasie popularny Renault Master doczekał się swojej nowej wersji.

Nowa wersja opracowana od podstaw
Nowe wcielenie Renault Master zostało całkowicie opracowane od podstaw. Samochód opiera się na nowej, multienergetycznej platformie, która pozwala na zastosowanie różnych typów napędów – od spalinowego, przez elektryczny, po wodorowy. W porównaniu z poprzednikiem nowej wersji Renault Master, zmniejszono jego rozstaw osi, a także przeprojektowano jego przednią oś, co pozwoliło na zmniejszenie średnicy zawracania o 1,5 m. Nie bez przyczyny nowy Renault Master zdobył imponujący tytuł Van of The Year 2025.
Renault Master 2025 L3H2 – wymiary i przestrzeń ładunkowa

Do testu otrzymałem klasycznego furgona z silnikiem wysokoprężnym, manualną skrzynią biegów, w najmocniejszej wersji i popularnym rozmiarze L3H2. Ta wersja Renault Master mierzy 6,3 m długości i 2,5 m wysokości przy rozstawie osi liczącym 4215 mm. Jego objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 13 m3, a sama ładowność – 1118 kg. Długość “paki” ma aż 3857 mm, co pozwala na przewożenie sporych gabarytów. Równocześnie dzięki jej wysokości liczącej 1885 mm można bez większych problemów poruszać się po niej na stojąco. Minusem może być z kolei jej stosunkowa wąskość (1789 mm) – dla porównania, konkurencja Renault Master, czyli Fiat Ducato L3H2 oferuje o 9 cm szerszą i o 5 cm wyższą przestrzeń ładunkową, która jest jednak o 15 cm krótsza, niż rankingowy lider.

Dostęp do przestrzeni ładunkowej został ułatwiony dzięki skrzydłowym drzwiom (1200 zł), otwieranych pod kątem 270 stopni. Korzystanie z niej usprawniają cztery punkty mocowania ładunku na bocznych ścianach przy tylnych drzwiach (300 zł) oraz oświetlenie LED (300 zł), którego montaż niestety pozostawia nieco do życzenia – przewody poprowadzono dość niedbale. Producent z kolei chwali się, że nowa wersja Renault Master ma największe w swoim segmencie drzwi przesuwne o szerokości 1312 mm.
Zmiany również z zewnątrz
Aerodynamika to kwestia, którą szczególnie chwali się Renault – poprawiono ją względem poprzednika aż o 20%. Zaprojektowano całkowicie nowy przód, wraz z charakterystycznymi reflektorami LED do jazdy dziennej w kształcie litery C, duży grill z satynową listwą ozdobną, a także nowe tylne lampy. Nowa wersja zawiera również nowe logo marki, uwzględnione już w innych modelach Renault. Wciąż jednak Master wydaje się mniej “opływowym” modelem od chociażby swojego konkurenta Fiata Ducato, który stosuje bardziej zaokrąglone rozwiązania. Testowany Renault Master posiada opcjonalny, niebieski lakier agave (1300 zł), który skutecznie maskuje brud codziennego użytkowania.
Całkowicie nowa kabina z przyjazną obsługą, bogactwem schowków i nowoczesnymi multimediami

Zaglądając do kabiny pojazdu dopiero w tym miejscu widzimy ogromną różnicę między starym Masterem, a jego nową wersją. Nowy kokpit francuskiego dostawczaka zaprojektowano z myślą o ergonomii i komforcie kierowcy – delikatnie zwrócony w jego stronę, zapewnia łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych elementów. Samochód wyposażono również w dużą ilość schowków (łącznie 135 l), co zdaniem producenta jest wynikiem o 25% lepszym, niż w poprzedniej wersji Mastera. Schowki znajdują się nie tylko na desce rozdzielczej, ale i również pod dwuosobową kanapą. Z kolei przed pasażerem umieszczona została wygodna i pojemna szuflada. Największą i najbardziej zauważalną nowością jest 10-calowy ekran nowego systemu OpenR Link, opartego na Androidzie, który oferuje usługi Google, działając bardzo intuicyjnie i płynnie. System umożliwia bezprzewodowe połączenie z CarPlay oraz korzystanie z asystenta głosowego Google, choć czasem zdarza mu się wolniej załadować po uruchomieniu samochodu – to jego jedyny zauważalny minus. Przed kierowcą znajdują się klasyczne, analogowe zegary charakterystyczne dla Renault, a nowa kierownica przypomina tę z modeli osobowych marki, podobnie jak wygodne pokrętła klimatyzacji.
Jak to bywa w klasycznych dostawczakach, kabina jest twarda i plastikowa. W przypadku dłuższych tras przydałyby się jednak choćby miękkie podłokietniki na drzwiach. Na szczęście producenci zapewnili rozkładany podłokietnik, a sami kierowcy nie powinni narzekać na twardość foteli. Kanapa jest wystarczająco obszerna, choć sama kabina nie może pochwalić się tym samym – można by powiedzieć, że “wystarczająca” to dobry przymiotnik.
Renault Master 2025 L3H2 Extra – wyposażenie

Renault Master może pochwalić się naprawdę bogatym wyposażeniem jak na samochód użytkowy. Poniżej prezentujemy tabelę z najważniejszymi elementami wyposażenia standardowego i opcjonalnego testowanego egzemplarza:
Wyposażenie seryjne
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Klimatyzacja manualna
- Fotel kierowcy z podłokietnikiem
- 2 porty USB-C
- Pełnowymiarowe koło zapasowe
- Asystent utrzymania pasa ruchu
- System rozpoznawania znaków drogowych
- System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
- Czujniki parkowania z tyłu
- Regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
Wyposażenie opcjonalne
- Cyfrowe lusterko wsteczne – 2 500 zł
- Pakiet Parking (czujniki 360° + kamera cofania) – 1 250 zł
- Pakiet Cargo Poly (antypoślizgowa podłoga + ściany z polipropylenu) – 3 500 zł
- Klimatyzacja automatyczna – 1 500 zł
- Oświetlenie kabiny LED – 300 zł
- Poduszka powietrzna pasażera – 1 250 zł
- Boczna poduszka powietrzna kierowcy – 700 zł
- Pakiet Comfort (podgrzewana szyba + podgrzewany fotel kierowcy) – 1 200 zł
- Pakiet Vision (światła przeciwmgłowe + asystent świateł drogowych) – 900 zł



Renault Master 2025 L3H2 Extra 2.0 dCi 170 6MT – spalanie i osiągi
Tak jak w przypadku większości dostawczaków, klasycznie napędem dla Renault Master 2025 jest diesel. Jednak i w tym przypadku doszło do pewnej zmiany. Zastosowano nową, 2-litrową jednostkę wysokoprężną znaną z modelu Trafic, która według deklaracji producenta zużywa aż o 1,5 litra paliwa mniej niż silnik poprzednika (2.3 dCi). Ciężko mi to zweryfikować, ponieważ nie jeździłem poprzednią wersją Mastera. Według producenta pojazd pali średnio 7,6l/100 km, jednak w rzeczywistości należy liczyć się z poziomem 8,5-9l/100 km. Zaznaczę jednak, że przez większość czasu jeździłem nową wersją Mastera w pustą przestrzenią ładunkową lub z lekkim bagażem. Jadąc 130 km/h spalanie sięga 9,5l/100 km, z kolei przy 140 km/h – 11-12l/100 km. W mieście wynik ten będzie oscylować wokół 9-9,5l/100 km, a na drogach lokalnych – około 7,5-8l/100 km. Z obciążeniem będzie to na pewno wyższy wynik ze względu na większą pracę silnika. Bak liczący 80 litrów pozwala na przejechanie ok. 800 km.
W najmocniejszej wersji silnik Renault Mastera rozwija 170 KM i 380 Nm momentu obrotowego, współpracując z 6-biegową manualną skrzynią, która działa lekko i wystarczająco precyzyjnie. Jednostka wyróżnia się kulturą pracy i dobrym wyciszeniem jak na auto dostawcze, ale i również elastycznością. Warto jednak zauważyć, że oferuje o 10 KM i 20 Nm mniej niż analogiczna wersja w poprzedniej generacji, co może być odczuwalne zwłaszcza przy pełnym załadunku – jak wiadomo, w dużych i ciężkich pojazdach nic nie zastąpi pojemności. Master osiąga prędkość maksymalną 177 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,9 sekundy, co jak na segment dostawczych wypada bardzo przyzwoicie. Auto bez problemu utrzymuje prędkości autostradowe. Nowością w gamie jest 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów, dostępna w wersjach diesla o mocy 150 i 170 KM.
Zaskakująco zwinny
Jadąc bez obciążenia nowa wersja Renault Master, jak każdy inny dostawczak, szczególnie lubi podskakiwać na poprzecznych nierównościach. Przy prędkościach powyżej 100 km/h jest głośny i podatny na podmuchy wiatru, przez co gwałtownie rośnie również spalanie. To, na co można zwrócić uwagę to fakt, że na dziurawych drogach nowy Master zapewnia dość dobre resorowanie. Jest również – jak na swoje gabaryty – zaskakująco zwrotny, dzięki zmniejszonej do 14,9 m średnicy zawracania oraz lekko pracującemu układowi kierowniczemu. Pomocne w codziennej jazdy są również czujniki parkowania dookoła pojazdu, przejrzysta kamera cofania oraz kamera w lusterku wstecznym.
Renault Master 2025 L3H2 Extra 2.0 dCi 6MT – cena i konkurenci
Ceny testowanego Renault Master 2025 L3H2 Extra 2.0 dCi 6MT ze skrzynią manualną zaczynają się już od 147 000 zł. Nasz egzemplarz, wraz z opcjonalnym wyposażeniem został wyceniony na 166 450 zł. Prawdopodobnie nie jest to najbardziej atrakcyjna cena na rynku, ale jest jednak konkurencyjna względem innych modeli. Podobne ceny zobaczymy przy okazji Fiata Ducato, Forda Transita czy Citroena Jumpera. Z kolei większa kwota dotyczy m.in Mercedesa Spriter i Iveco Daily.
Wszystkie wymienione modele oferują zbliżone parametry techniczne, jednak Ford Transit, Mercedes Sprinter czy Iveco Daily dostępne są również w wersjach z napędem na tylną oś i zwiększoną ładownością. Niewykluczone, że podobna odmiana pojawi się także w nowym Masterze, ponieważ była dostępna w poprzedniej generacji. Na razie jednak pozostaje nam napęd na przednią oś.
Renault Master w ofercie Nowydostawczy.pl
Na Nowydostawczy.pl czeka na Was kilkadziesiąt egzemplarzy Renault Master w różnych konfiguracjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie pojazdy są fabrycznie nowe, z roczników 2024 i 2025, a wiele z nich dostępnych jest od ręki. Oferujemy atrakcyjne warunki finansowania, minimum formalności i rabaty sięgające ponad 20%.
Test Video Renault Master - bez cenzury
Wolisz oglądać? Zapraszamy na test Renault Master w formie video.
Nowe Renault Master przeszło niemałą metamorfozę, mocno zyskując względem poprzednika. Przede wszystkim jest bardziej nowoczesne, funkcjonalne i łatwiejsze w codziennym użytkowaniu. Równocześnie otrzymało nowego diesla, który wyróżnia się wysoką kulturą pracy, rozsądnym spalaniem i przyzwoitymi osiągami. Auto nadal imponuje przestronnością, a unowocześniona kabina zachęca nowoczesnym systemem multimedialnym, bogatszym wyposażeniem oraz licznymi i pojemnymi schowkami. Jedyne obawy w moim odczuciu dotyczą dynamiki silnika przy pełnym załadunku, choć topowa jednostka powinna poradzić sobie bez problemu. Wraz z nowymi ulepszeniami w górę poszła również cena pojazdu, jednak wciąż pozostaje ona konkurencyjna i dość przystępna, biorąc pod uwagę wiele przystępnych cenowo i ułatwiających pracę opcji.