Test: Fiat Doblo Van L1 1.5 BlueHDI M6 – kompaktowy tylko z nazwy

  • 04.01.2024
  • Nowydostawczy.pl
Fiat Doblo Van L1

Długo czekaliśmy na nowe Doblo, jednak test pokazał, że było warto. Samochód zadziwia możliwościami, przekonuje prostotą i funkcjonalnością, a przede wszystkim jest solidnym kompanem do pracy.

Kompaktowe furgony często są uznawane za zbyt mało praktyczne, a ich możliwości ładunkowe są ograniczone. Na szczęście są wśród nich wyjątki. Ktoś powie, że zapewne chodzi mi o jakiegoś przedłużonego furgona, bo takowe też są w tym segmencie. Otóż nie - najnowszy Fiat Doblo Van udowadnia, że nawet mały kompaktowy furgon potrafi zaskoczyć funkcjonalnością i pomieścić oraz udźwignąć naprawdę wiele. 

Fiat Doblo 2023 - krótko o modelu / stylistyka

Nowy Fiat Doblo zadebiutował w 2022 roku jako ostatni z kompaktowych bliźniaków koncernu Stellantis, zastępując oferowanego od 2010 r. poprzednika. W sumie w świecie aut dostawczych tak długi staż rynkowy nie powinien dziwić. Jest on zatem spokrewniony z Citroenem Berlingo, Peugeotem Partnerem, Oplem Combo oraz... Toyotą Proace City. Najdłużej na rynku są Peugeot i Citroen, jednak różnice między poszczególnymi modelami są naprawdę subtelne. Tak naprawdę łatwiej je odróżnić dopiero teraz, przy okazji liftingu, gdyż otrzymały one bardziej indywidualne przednie pasy, jednak wersje te trafią do sprzedaży dopiero za parę miesięcy. 

Fiat Doblo przód

Wróćmy tymczasem do naszego bohatera. Fiat Doblo w przedliftingowej wersji tak naprawdę z zewnątrz niczym nie porywa, nie jest ani jakoś specjalnie ładny, ani brzydki, po prostu typowy kompaktowy dostawczak. Z przodu Doblo poznamy w zasadzie po nieco innej, zabudowanej atrapie chłodnicy z dużym napisem FIAT oraz subtelnie przemodelowanych tylnych lampach i emblematach FIAT PROFESSIONAL na drzwiach skrzydłowych z tyłu. Z opcji zewnętrznych auto posiada lakier czarny Cinema za 2170 zł oraz 16-calowe aluminiowe felgi w kolorze czarnym za 2500 zł. 

Fiat Doblo Van tył

Fiat Doblo Van L1 2023 - dane techniczne 

Testowany egzemplarz to odmiana krótka L1 mierząca 4403 mm długości, 1844 mm wysokości oraz 1848 mm wysokości, przy rozstawie osi liczącym 2785 mm. Największą zaletą i jednocześnie ewenementem w tym segmencie (o czym jeszcze wspomnę) jest wynosząca aż 1000 kg ładowność, czyli średnio o jakieś 250-300 kg wyższa niż u rywali. Co prawda bazowo krótkie Doblo oferuje 650 kg ładowności, jednak wystarczy, że dopłacimy 2350 zł i otrzymamy wspomniany wariant o podwyższonej ładowności.

Fiat Doblo Van sylwetka

Fiat Doblo Van L1 2023 - parametry użytkowe

Jednocześnie przestrzeń ładunkowa okazuje się naprawdę funkcjonalna i pojemna, zwłaszcza z obecnym w testowanym egzemplarzu pakietem Magic Cargo zawierającym m.in. otwierany fragment ściany grodziowej. W efekcie objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,8 m3, dzięki czemu możemy przewozić przedmioty przekraczające nawet 3 m długości (długość przestrzeni ładunkowej rośnie wtedy do 3090 mm). Z kolei szerokość przestrzeni ładunkowej między nadkolami wynosząca 1229 mm pozwala swobodnie zmieścić w poprzek europaletę. Szerokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1630 mm, a wysokość od 1200 do 1270 mm.

Fiat Doblo Van L1 paka

Dobrze znana kabina

Po zajrzeniu do kabiny od razu widać pokrewieństwo z Citroenem Berlingo, Peugeotem Partnerem czy Oplem Combo. Mamy zatem prosty i ergonomiczny kokpit z 8-calowym wolnostojącym ekranem dotykowym systemu infotainment z nawigacją TomTom 3D (3850 zł) i przewodowymi Apple CarPlay i AndroidAuto. Co prawda w kabinie znajdziemy tylko jedno wejście USB-A, jednak biorąc pod uwagę fakt, że kierowca takiego samochodu zwykle jeździ sam, pytanie po co komu więcej. Poniżej mamy wygodny panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji z dużymi przełącznikami i przyciskami (1200 zł). 

Fiat Doblo kokpit

Magic Cargo i bogactwo schowków, czyli największe atuty kabiny Doblo

Co prawda kabina Doblo pomieści dwóch pasażerów, jednak środkowe miejsce należy traktować raczej jako awaryjne, choćby ze względu na rozbudowaną konsolę środkową z lewarkiem skrzyni biegów. Po złożeniu oparcia środkowego siedziska do dyspozycji mamy sprytny wysuwany stolik wchodzący w skład pakietu Magic Cargo, który może posłużyć za podłokietnik lub też umożliwi wypisanie jakiś dokumentów czy pracę na laptopie. Pod siedziskiem znajdziemy też dodatkowy schowek. 

Doblo Van kabina

Skoro już o schowkach mowa, tych w kabinie Doblo jest naprawdę sporo. Przykładowo przed pasażerem mamy spory schowek mieszczący np. laptopa, w drzwiach znajdziemy podwójne schowki, kolejny mamy za ekranem multimediów, a jeszcze kolejny nad zegarami, który pomieści kilka książek lub notesów. Wreszcie mamy sporą półkę nad głowami. Cupholdery ulokowano natomiast w wygodnym miejscu, po bokach kokpitu, dzięki czemu dostęp do nich jest łatwy. Plus za dużą powierzchnię przeszkloną, dzięki czemu na widoczność nikt nie powinien narzekać. Spodobała mi się także wnęka pod panelem klimatyzacji, gdzie możemy wygodnie położyć nasz telefon. 

Fiat Doblo Van 2023 - wyposażenie

Wyposażenie jak na dostawczaka jest naprawdę bogate. Poza wspomnianą już dwustrefową klimą z opcji mamy m.in. podgrzewaną przednią szybę, podgrzewany fotel kierowcy, pakiet Freight za 3400 zł  (zawiera pakiet Magic Cargo, komfortowy fotel kierowcy, elektryczny hamulec postojowy oraz podłogę bagażnika z tworzywa), pakiet miejski obejmujący monitorowanie martwego pola i elektrycznie składane lusterka, kamerę cofania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, Lane Assist oraz czujnik zmierzchu. 

Fiat Doblo Van L1

Fiat Doblo Van 2023 L1 1.5 BlueHDI 100 6MT - osiągi i spalanie

Pod maską znalazł się 100-konny diesel 1.5 rozwijający 250 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Zestaw ten zapewnia naprawdę dobre osiągi i autu nie brakuje "pary" tak do 120 km/h. Powyżej tej prędkości czuć już pewny niedobór mocy - wówczas przydałby się mocniejszy 130-konny wariant tej jednostki, który wymaga dopłaty 4950 zł. Silnik Doblo muszę pochwalić za kulturę pracy i elastyczność. 

Przede wszystkim jednak okazuje się on oszczędny. Średnio w teście Doblo spaliło 6,2 l/100 km, przy czym większość jazd odbywała się autostradami i drogami ekspresowymi, częściowo na pusto, częściowo z załadunkiem. Omijając trasy szybkiego ruchu łatwo zejść do 5,5 l/100 km, zaś w mieście będą to wyniki rzędu 7 l/100 km. Zbiornik paliwa pomieści 53 litry. 

Zwinny i nie boi się ciężkiej pracy

Podczas jazdy doceniłem zwinność Doblo, co czuć zwłaszcza w warunkach miejskich, gdzie trzeba często manewrować między ciasnymi uliczkami. Jak to w dostawczaku na pusto samochód jest sztywny i podskakuje, za to z ładunkiem robi się bardziej komfortowy. Układ kierowniczy pracuje lekko, dzięki czemu parkowanie Doblo nie stanowi żadnego problemu. Hamulce, choć skuteczne, działają dość zero-jedynkowo.

Fiat Doblo Van 2023 L1 1.5 BlueHDI - cena i rywale

Bazowe Doblo z 1.5-litrowym dieslem o mocy 100 KM kosztuje 96 950 zł netto. Odmiana o podwyższonej ładowności startuje od kwoty 98 600 zł. Za nasz egzemplarz wraz z opcjami trzeba już dać 117 220 zł netto.

Dla porównania Opel Combo w analogicznej wersji ze 102-konnym dieslem 1.5 kosztuje od 101 773 zł netto. Z kolei VW Caddy Cargo z dieslem 2.0 o mocy 102 KM i ładownością 716 kg kosztuje 109 360 zł netto, natomiast Renault Kangoo Van Open Sesame o ładowności 741 kg z 1.5-litrowym dieslem o mocy 95 KM kosztuje 93 100 zł netto.

Fiat Doblo Van 2023 vs VW Caddy Cargo 2023

VW Caddy Cargo mierzy 4500 mm długości, 1855 mm szerokości, a jego rozstaw osi liczy 2755 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,1 m3. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1272 mm, szerokość od 1230 do 1614 mm, a długość 1797 mm. 

Fiat Doblo Van 2023 vs Renault Kangoo Van 2023

Renault Kangoo Van mierzy 4486 mm długości, 1864 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2716 mm. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1215 mm, długość 1756 mm, a szerokość od 1248 do 1570 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,3 m3.

Fiat Doblo Van w ofercie Nowydostawczy.pl

W ofercie Nowydostawczy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Fiata Doblo Van w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.

Zobacz ofertę Fiat Doblo Van leasing na Nowydostawczy.pl

Podsumowanie

Fiat Doblo udowadnia, że współpraca z Francuzami okazała się strzałem w dziesiątkę. Samochód zaskakuje funkcjonalnością i pakownością, a dzięki niespotykanej w segmencie ładowności i sprytnym rozwiązaniom w postaci np. pakietu Magic Cargo korzystanie z niego jest wygodniejsze niż w przypadku rywali. Do tego mamy oszczędny i dynamiczny silnik diesla oraz rozsądnie skalkulowany cennik. Może i multimediom przydałoby się odświeżenie, ale to otrzymamy już za parę miesięcy, gdy do sprzedaży trafią zmodernizowane wersje kompaktowych dostawczaków koncernu Stellantis. Teraz zaś cieszmy się prostotą i sprawdzonymi rozwiązaniami, które są przecież tak ważne w świecie aut dostawczych.