Już niebawem Stellantis zaprezentuje nową ofertę samochodów użytkowych
- 18.10.2023
- Nowydostawczy.pl

Koncern Stellantis zapowiedział specjalny event poświęcony samochodom użytkowym. Podczas zaplanowanego na 23 października Stellantis Comercial Vehicles Ambition Day zostanie zaprezentowana nowa gama samochodów dostawczych koncernu.
Jeszcze w tym miesiącu Stellantis zaprezentuje nową, globalną ofertę samochodów dostawczych. Koncern planuje wprowadzić "przeprojektowane" pojazdy użytkowe kilku marek pod swoim parasolem korporacyjnym. Prezentacja odbędzie się 23 października 2023. Poprowadzą ją Jean-Philippe Imparato, dyrektor jednostki biznesowej pojazdów użytkowych firmy Stellantis oraz Xavier Peugeot, starszy wiceprezes jednostki biznesowej pojazdów użytkowych. Poszczególne modele zaprezentują dyrektorzy generalni Citroena, Fiata, Opla, Peugeota, Rama oraz Vauxhalla.
Co pojawi się na Stellantis Commercial Vehicles Ambition Day?
Na obecną chwilę trudno powiedzieć, jakie konkretne modele zaprezentuje Stellantis. Grafika zapowiadająca wydarzenie zawiera bowiem grafiki kilku modeli, wśród których znajdziemy Rama, Fiata oraz Citroena. Prawdopodobnie wśród premier znajdą się m.in. Citroen Ami w wersji użytkowej, odświeżony Fiat Ducato oraz Ram ProMaster, a także odświeżone Peugeot Expert czy Citroen Berlingo Van. Fiat Ducato prawdodobnie otrzyma przeprojektowany przedni pas, a pod maskę może trafić hybrydowy układ napędowy. Możliwe także, że wśród nowości znajdzie się elektryczny Ram 1500 REV, którego rynkowy debiut zaplanowano na 2024 rok.
Główne założenia Dare Forward 2030
Dział samochodów użytkowych jest jednym z siedmiu przedstawionych w strategicznym planie koncernu Stellantis na rok 2030 o nazwie Dare Forward 2030, który ogłoszono w marcu 2022 roku. Zakłada on uzyskanie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 roku i redukcję do poziomu 50% do 2030 roku. Do końca obecnej dekady 100% sprzedaży w Europie i 50% sprzedaży w Stanach Zjednoczonych będą stanowiły samochody w pełni elektryczne (BEV). Do 2030 roku Stellantis zaoferuje w swojej gamie aż 75 modeli elektrycznych (BEV) różnych marek wchodzących w skład koncernu. Koncern zakłada także utrzymanie wiodącej pozycji na rynku samochodów dostawczych dzięki wprowadzeniu 26 nowych modeli oraz podwoić przychody netto i utrzymać dwucyfrową marżę skorygowanego zysku operacyjnego przez całą dekadę. Do 2030 roku 30% sprzedaży ma odbywać się online.
Aktualizacja z dnia 24 października 2023 - poznaliśmy nową strategię Stellantis Pro One
Podczas Commercial Vehicles Ambition Day Stellantis zaprezentował pełną gamę swoich modeli dostawczych po gruntownej modernizacji. Łącznie objęła ona az 12 modeli marek takich jak Citroen, FIAT Professional, Opel, Peugeot i Vauxhall będących częścią strategicznej ofensywy Pro One.
Założenia strategii Pro One
- Celem Stellantis Pro One jest zdobycie pozycji lidera globalnego rynku pojazdów użytkowych dzięki bogatej gamie produktów, 20.000 dedykowanych punktów kontaktu i konkurencyjnym usługom, zapewniając profesjonalnym klientom wyjątkowe rozwiązania oferowane przez marki Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall. Jako jedna z siedmiu działalności przewidzianych w planie strategicznym Dare Forward 2030, Stellantis Pro One ma na celu podwojenie przychodów, osiągnięcie 40% udział mixu pojazdów elektrycznych wyposażonych w akumulatory, wodorowe ogniwa paliwowe i technologie napędu zwiększające zasięg, zapewnienie możliwości aktualizacji OTA dla każdego nowego pojazdu od 2026 r., zaoferowanie pakietu usług online dedykowanych poprawie wydajności klientów biznesowych oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie autonomicznej jazdy. Projekt Stellantis Pro One jest integralną częścią ambitnego planu, aby stać się firmą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2038 roku, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji - przeczytamy w oficjalnym komunikacie prasowym koncernu.
Nowa generacja napędu elektrycznego - większy zasięg, wiodące parametry w segmentach
Warianty elektryczne wyposażono w drugą generację napędu elektrycznego zapewniającą większy zasięg na jednym ładowaniu. Druga generacja napędu elektrycznego zapewnia nowym kompaktowym samochodom dostawczym najlepszy w tej klasie zasięg do 330 km. W przypadku średniej wielkości vanów baterie mają 50 lub 75 kWh pojemności i zapewnią do 350 km zasięgu. W klasie dużych aut dostawczych zastosowano za to znacznie większy zestaw baterii o pojemności 110 kWh, który zapewni wiodący w segmencie zasięg do 420 km na jednym tankowaniu. Ponadto będzie można je ładować prądem o mocy do 150 kW, dzięki czemu baterie naładujemy od 0 do 80% w mniej niż godzinę.
W 2024 roku debiut nowej generacji wodorowych ogniw paliwowych
W połowie 2024 roku zadebiutuje druga generacja wodorowych ogniw paliwowych mających zapewnić 400 km na jednym tankowaniu. W 2024 roku, napęd wodorowy z ogniwami paliwowymi zostanie rozszerzony na duże samochody dostawcze dzięki wykorzystaniu architektury o średniej mocy, oferując zasięg do 500 km i czas tankowania do 5 minut.
Dodatkowe technologie obejmują układ hamulcowy z hamowaniem rekuperacyjnym, aktywowanym za pomocą łopatek na kierownicy, uwzględniającym masę pojazdu i dynamikę drogi w celu maksymalnego odzysku energii oraz pompę ciepła w kompaktowych vanach BEV optymalizującą zużycie energii w niskich temperaturach i zimą, aby maksymalnie wydłużyć zasięg pojazdu.
Najważniejsze nowości z zakresu technologii
Przy okazji zmodernizowano i udoskonalono zastosowane w pojazdach koncernu technologie. Wśród najważniejszych nowości znajdziemy m.in.:
- nową generację interfejsu człowiek-maszyna (HMI) - zestawy wskaźników i wyświetlacze w środkowej części deski rozdzielczej są teraz większe i mogą być indywidualnie konfigurowane przez kierowcę
- kamerę Dynamic Surround Vision pokazująca widok dookoła samochodu
- łączność bezprzewodową, aktywowaną w chwili wydania samochodu klientowi, zapewniającą kierowcom w czasie rzeczywistym zawsze aktualne informacje, a menedżerom kontakt z swoją flotą. Umożliwia ona korzystanie z dostępnych pakietów usług obniżających koszty, takich jak przeglądy zapobiegawcze, coaching w zakresie ekologicznej jazdy, wyznaczanie tras pojazdów elektrycznych i zarządzanie ładowaniem, a także bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania
- stację Smartphone Station w kompaktowych modelach, która łączy się z dedykowaną aplikacją i pozwala smartfonowi pełnić funkcję panelu sterowania, umożliwiając interakcję z przyciskami na kierownicy
- w przypadku dużych samochodów dostawczych nabywca może liczyć na wiodące w segmencie funkcje wspomagania kierowcy poziomu 2 łączące adaptacyjny tempomat z funkcją stop-and-go i systemem Lane Centering and Traffic Jam Assist (asystent utrzymania na pasie ruchu i jazdy w korku).
- Wszystkie modele są teraz standardowo wyposażone w reflektory LED