Jak usunąć śnieg z dachu naczepy i uniknąć mandatu?
- 05.11.2024
- Nowydostawczy.pl

Kara za zalegający lód na naczepie to 3000 zł i 12 pkt karnych! Aż 70 ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych do końca 2026 roku!
Śnieg i lód spadające z tira to realne zagrożenie dla każdego uczestnika ruchu drogowego - nie tylko innych kierowców, ale również pieszych. Co grozi za nieusunięcie lodu i śniegu z naczepy? Jak go usunąć? Gdzie znaleźć rampy do odśnieżania pojazdu ciężarowego?
Odpowiedzialne podejście do obowiązku usuwania śniegu i lodu z pojazdów to nie tylko unikanie mandatów, ale przede wszystkim dbanie o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Mandat za lód na dachu samochodu – jakie są konsekwencje?
Oblodzony dach samochodu, szczególnie ciężarówki, stanowi duże zagrożenie na drodze. Lód spadający z pojazdu może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, dlatego prawo przewiduje kary za niedostateczne oczyszczenie pojazdu. Zgodnie z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd nie powinien stwarzać zagrożenia ani dla osób znajdujących się w środku, ani dla innych uczestników ruchu drogowego. Wymóg ten obejmuje również zalegający na naczepie śnieg i lód, który może odpaść podczas jazdy.
Kierowca, który nie zadba o odśnieżenie i usunięcie lodu z dachu pojazdu, naraża się na mandat o wysokości nawet 3000 zł oraz 12 punktów karnych. W przypadku, gdy spadający lód spowoduje wypadek, kary stają się jeszcze bardziej dotkliwe – sprawcy grozi nawet kara więzienia. W przypadku zagrażania życiu lub zdrowiu, sankcje mogą sięgnąć od 3 do 8 lat pozbawienia wolności, szczególnie jeśli w wypadku są ofiary śmiertelne.
Usuwanie lodu z dachu ciężarówki – trudności i dostępne rozwiązania
Czy wiesz, jak usunąć lód z dachu naczepy lub ile waży 5cm powłoka śniegu na dachu Twojego samochodu?
Pomimo surowych przepisów, w praktyce wielu kierowców ciężarówek nie ma możliwości bezpiecznego i efektywnego usunięcia lodu z dużych naczep. Standardowa powierzchnia naczepy może wynosić około 34 metrów kwadratowych, a zalegający na niej 5-centymetrowy śnieg może ważyć nawet 120 kilogramów. Jeśli śnieg jest zbity lub przekształcony w lód, ciężar może wzrosnąć do ponad pół tony, a w ekstremalnych przypadkach – nawet 1,5 tony.
Ponadto, zgodnie z przepisami, kierowca, by móc odśnieżyć pojazd, powinien posiadać uprawnienia do pracy na wysokości. Większość naczep ciężarówek ma wysokość przeszło 4 metrów, a przepisy nakładają także wymóg używania drabiny wystającej ponad powierzchnię przynajmniej o 75 cm. Drabina musiałaby mieć wysokość minimum 5 metrów, co dodatkowo komplikuje sytuację, ponieważ przepisy ograniczają jej długość do 4 metrów, gdy jest przenoszona przez jedną osobę.
Rozwiązaniem są specjalne rampy i podesty instalowane przy drogach ekspresowych i autostradach, jednak w Polsce taka infrastruktura dopiero się rozwija. Obecnie rampy dostępne są jedynie w wybranych punktach przy autostradach A4 i A1.
Alternatywne metody obejmują użycie specjalnych dmuchaw lub wysięgników z zamontowanymi szczotkami. Część naczep wyposażana jest także w specjalne poduszki montowane pod dachem, które po nadmuchaniu zmieniają powierzchnię na bardziej spadzistą, ułatwiając zsunięcie się lodu i śniegu. Czasami spotykane są też naczepy z podgrzewanym dachem, ale takie rozwiązania to wciąż rzadkość.
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że do końca 2026 roku na każdym Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) kat. II i III powstanie specjalna rampa umożliwiająca usunięcie śniegu i logu z pojazdu ciężarowego. Zaplanowano w sumie aż 70 takich inwestycji, Sprawdź gdzie.
Rampa do odśnieżania na każdym MOP-ie.
Podczas briefingu, jaki został zorganizowany przez ministerstwo Infrastruktury i Inspekcję Transportu Drogowego, minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że do końca 2026 roku, każdy punk MOP zostanie wyposażony w rampy do odśnieżania. Co roku, intensywne opady śniegu w okresie zimowym, a także marznący deszcz są szczególnym utrudnieniem dla kierowców pojazdów ciężarowych i firm transportowych, a spadający płatami śnieg lub lód stanowią olbrzymie zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Problem braku ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych i naczep jest powszechny nie tylko w Polsce. Polska dołączy do jednego z niewielu krajów, w których takie rampy znajdują się przy głównych trasach tranzytowych.. Choć od 2024 roku montaż rampy jest obowiązkiem każdego dzierżawcy MOP-u.
Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu – powiedział cytowany w komunikacie minister Klimczak. Dodał, że na dziś mają 13 takich ramp, z których osiem z nich powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju – zapowiedział. Resort przypomniał, że kwestia budowy ramp na nowo powstających MOP-ach jest już uregulowana systemowo. Od 2024 roku jest to wymóg dla każdego nowego dzierżawcy MOP-u.
Ile kosztuje montaż rampy do odśnieżenia?
Koszt produkcji i montażu rampy do odśnieżania, wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą to około 350 000 zł. W 2025 roku zaplanowano budowę kolejnych 17 ramp o łącznej wartości 5 600 000 zł.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 13 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) wyposażonych w rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Poniżej znajdziesz ich lokalizacje:
A1
- MOP Mszana Południe (woj. śląskie)
- MOP Woźniki Wschód (woj. śląskie)
- MOP Woźniki Zachód (woj. śląskie) – wyposażony w dmuchawę
A4
- MOP Prószków (woj. opolskie)
- MOP Przysiecz (woj. opolskie)
S3
- MOP Racula Zachód (woj. lubuskie)
S7
- MOP Widoma Wschód (woj. małopolskie)
- MOP Widoma Zachód (woj. małopolskie)
S8
- MOP Guzew Południe (woj. łódzkie)
S19
- MOP Obroki Wschód (woj. lubelskie)
- MOP Obroki Zachód (woj. lubelskie)
S61
- MOP Chomentowo Wschód (woj. podlaskie)
- MOP Chomentowo Zachód (woj. podlaskie)
Ministerstwo Infrastruktury planuje budowę kolejnych 50 ramp, głównie w południowej i wschodniej części kraju, co ma zwiększyć ich liczbę do ponad 70 do 2026 roku.
Ministerstwo Infrastruktury planuje budowę kolejnych 50 ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) w Polsce, głównie w południowej i wschodniej części kraju. Obecnie w trwających przetargach obowiązek wybudowania takiej infrastruktury dotyczy 17 lokalizacji:
A2
- MOP Moczydła (woj. mazowieckie)
- MOP Jędrzejów (woj. mazowieckie)
A4
- MOP Paszczyna Południe (woj. podkarpackie)
- MOP Paszczyna Północ (woj. podkarpackie)
- MOP Łukawiec (woj. podkarpackie)
- MOP Wierzbna (woj. podkarpackie)
S3
- MOP Marwice (woj. zachodniopomorskie)
- MOP Myślibórz (woj. zachodniopomorskie)
S5
- MOP Chełmno (woj. kujawsko-pomorskie)
- MOP Drzonowo (woj. kujawsko-pomorskie)
S7
- MOP Małoszów (woj. małopolskie)
- MOP Książ (woj. małopolskie)
S8
- MOP Niewiadów (woj. łódzkie)
- MOP Polichno (woj. łódzkie)
S17
- MOP Markuszów (woj. lubelskie)
- MOP Żyrzyn (woj. lubelskie)
S61
- MOP Górki (woj. podlaskie)
W przypadku pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej, infrastruktura zostanie zbudowana po zgłoszeniu takiej potrzeby przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodatkowo, planowane są rampy na MOP-ach:
A2
- MOP Ostrów Kania Północ (woj. mazowieckie)
- MOP Ostrów Kania Południe (woj. mazowieckie)
S6
- MOP Kamień Północ (woj. pomorskie)
- MOP Kamień Południe (woj. pomorskie)
S17
- MOP Pilawa (woj. mazowieckie)
Co zrobić, gdy lód spadający z ciężarówki uszkodził samochód?
W przypadku uszkodzenia samochodu przez spadający z ciężarówki lód, odpowiedzialność spoczywa na kierowcy ciężarówki. Naprawa szkód może odbyć się w ramach polisy OC sprawcy. Po bezpiecznym zatrzymaniu pojazdów warto sporządzić oświadczenie sprawcy, które powinno zawierać:
- Dane osobowe i adresowe uczestników zdarzenia (imię, nazwisko, adres zamieszkania, seria i numer dowodu osobistego oraz prawa jazdy).
- Informacje o pojazdach (marka, model, numer rejestracyjny).
- Dane polisy OC sprawcy (nazwa ubezpieczyciela, numer polisy, ważność ubezpieczenia).
W sytuacji, gdy sprawca nie chce uznać winy lub nie zauważył zdarzenia, należy wezwać policję. Funkcjonariusze mogą nałożyć na sprawcę mandat oraz punkty karne. Ustalanie winy może być jednak trudne bez dowodu, dlatego warto zabezpieczyć nagranie z wideorejestratora lub zebrać świadków zdarzenia. Przy braku sprawcy możliwe jest także naprawienie szkody z polisy autocasco.
Najczęstsze pytania dotyczące mandatów za lód na dachu samochodu
Co grozi kierowcy za jazdę z lodem na naczepie?
Mandat w wysokości do 3000 zł oraz 12 punktów karnych.
Jak postępować, jeśli lód spadający z ciężarówki uszkodził nasz samochód?
Jeśli kierowca ciężarówki uzna winę, wystarczy spisać oświadczenie sprawcy. W przeciwnym razie, dla udokumentowania szkody warto wezwać policję lub zabezpieczyć dowody w postaci nagrania.
Co powinno zawierać oświadczenie sprawcy kolizji?
Oświadczenie powinno zawierać dane uczestników, pojazdów oraz informacje o polisie OC sprawcy zdarzenia.