Samochody dostawcze z windą - alternatywa

  • 30.08.2022
  • Nowydostawczy.pl
Samochód z windą

Windy załadowcze to platformy ruchome często wykorzystywane w samochodach ciężarowych.

Czym są windy załadowcze?

Jak sama nazwa wskazuje, windy załadowcze służą do załadunku towarów na auta dostawcze lub ciężarowe o różnej zabudowie. Podobnie jak inne elementy wyposażenia pojazdów podlegają swoim badaniom technicznym.

W zależności od udźwigu, windy załadowcze mogą być wykorzystywane do transportu osób (250kg), w ich przypadku stosowana jest uproszczona forma dozoru technicznego.

Windy załadowcze podlegają badaniom technicznym i wymagają legalizacji. Rejestracja windy załadowczej zgłaszana jest do jednostki UDT, która wystawia decyzję o dopuszczeniu urządzenia do użytku.

Badanie techniczne windy załadowczej

Windy załadowcze podlegają badaniu technicznemu wykonanemu osobiście przez pracownika UDT. Weryfikacji podlega sposób instalacji windy w podwoziu samochodu dostawczego lub ciężarowego, test funkcjonowania windy z obciążeniem. Winda poddawana jest także testom z przeciążeniem oraz próbom równoważnym.

Po pozytywnym przejściu badania technicznego, inspektor UDT wystawia decyzje o dopuszczeniu windy do użytku.

Ważne, że każda widna dopuszczona do użytku powinna posiadać instrukcję obsługi, podlega rutynowej konserwacji, zgodnie z terminami wyznaczonymi w książce serwisowej. W trakcie eksploatacji, w przypadku awarii, wszystkie naprawy i serwis muszą zostać odnotowane w dzienniku konserwacji.

Badania techniczne - nie tylko odbiorcze

Badania techniczne mające na celu weryfikację sprawności urządzenia to nie tylko badania legalizujące tzw. odbiorcze opisane wyżej. To również badania eksploatacyjne, doraźne powypadkowe czy poawaryjne. Badania techniczne wind przebiegają w zespole ekspertów - właściciela czy osoby użytkującej, inspektora UDT oraz konserwatora lub mechanika odpowiedzialnego za serwis maszyny.

Na czym polega badanie eksploatacyjne?

Jak nazwa wskazuje, podczas badania eksploatacyjnego weryfikowana jest sprawność urządzenia podczas normalnego wykonywania pracy po wcześniejszej naprawie, modernizacji, czy ponownym montażu.

Na czym polegają doraźne badania powypadkowe i poawaryjne?

Badania te przeprowadzane są bezpośrednio po zdarzeniu z udziałem windy - uszkodzenia mechanizmu, awarii czy wypadku, do którego doszło udziałem windy (może to być zdarzenie drogowe kiedy na tył samochodu najechał inny pojazd). Doraźne badanie ma na celu wskazanie przyczyny awarii, określenie ogólnego stanu technicznego maszyny oraz wskazanie elementów, które wymagają naprawy lub wymiany.

Samochody z windą

Renault Master kontener z windą

Citroen Jumper kontener z windą

Peugeot Boxer kontener z windą

Czy winda załadunkowa to jedyne rozwiązanie dla transportu i łatwego załadunku towarów?

Okazuje się, że nie, tym bardziej istnieją na rynku nowoczesne rozwiązania, które nie tylko pozwalają ominąć żmudny proces legalizacji, co realnie wpływają na poprawę efektywności logistyki w firmie.

Poszukiwanie alternatywy dla wind załadunkowych wynika przede wszystkim z ekonomii. Wśród samochodów dostawczych wyposażonych w windy ładunkowej, sam osprzęt zabiera blisko 300 kg ładowności. Co w przypadku popularnych modeli Renault Master czy Fiata Ducato ogranicza możliwości ładunkowe. Nie każdy ładunek obsłużymy wózkiem - oczywiście idealna sytuacja to taka, w której przy załadunku i rozładunku korzystamy z urządzeń zewnętrznych i nie ma potrzeby zabierania ich ze sobą jako dodatkowego elementu.

Jednym z coraz częściej stosowanych rozwiązań jest winda kolumnowa. Ciekawy system obsługi, nieco lżejsze rozwiązanie w postawi windy kolumnowej.

Winda kolumnowa to lekkie rozwiązanie, będące alternatywą dla standardowej windy załadowczej. Wykonana z aluminiowego profilu montowana jest pod podwoziem zabudowy kontenerowej i stanowi jej integralną część (winda kolumnowa po zamknięciu jest elementem drzwi kontenera, a do jej obsługi wykorzystywane jest specjalne urządzenie zwalniające następnie pilot zamontowany we wnętrzu kontenera.

Winda kolumnowa poza materiałem, z którego jest wykonana posiada gazowe amortyzatory, a nie klasyczną hydraulikę, co realnie przekłada się na zmniejszenie masy własnej urządzenia.

Winda kolumnowa od hydraulicznej może być nawet o 150 kg lżejsza, a jej udźwig waha się miedzy 750 a 1000 kg.

Winda mobilna

Chcąc wyposażyć samochód w windę, ale bez dużej ingerencji w jej ostateczne możliwości załadunkowe warto wybrać windę mobilną. Masa własna tego urządzenia, w zależności od firmy może wynosić 150 do 190 kg. Nośność w granicach 500 kg. Co najważniejsze, winda mobilna dzięki dwukierunkowym szynom jest w stanie “sama” załadować się na pakę załadunkową z umieszczonym na widłach towarem.