Samochody dostawcze z napędem 4x4. Zalety, przykłady, zastosowania

  • 12.07.2024
  • Nowydostawczy.pl
Volkswagen Amarok

Na rynku samochodów dostawczych znajdziemy wiele propozycji z napędem 4x4. Jakie są główne zalety dostawczaka z 4x4, gdzie można go wykorzystać i jakie przykładowe modele dostaniemy z napędem na obie osie?

Na rynku dostawczych samochodów z napędem 4x4 królują oczywiście pickupy. To właśnie one słyną ze swoich ponadprzeciętnych możliwości w terenie i uchodzą za niezawodne oraz wielozadaniowe samochody. Nie zawsze jednak pickup jest jedynym wyborem dla przedsiębiorców potrzebujących samochodu dostawczego z napędem 4x4, które sprawdzi się w trudniejszym terenie. Przedstawiamy kilka propozycji samochodów dostawczych z napędem 4x4, które sprawdzą się w trudniejszym terenie.

Pickupy 4x4

Zaczniemy oczywiście od pickupów jako najpopularniejszego typu samochodów dostawczych z 4x4. Pickupy bazują na ramie, mają dobre parametry terenowe oraz napęd 4x4 z reduktorem. W efekcie wjechanie nimi w pole, błoto czy inny wymagający teren nie stanowi problemu.

Ford Ranger

Jednym z najpopularniejszych pickupów na naszym rynku jest Ford Ranger, który w czerwcu 2024 w Polsce był najpopularniejszym modelem w swoim segmencie i jednocześnie 8. najpopularniejszym autem użytkowym w ogóle (239 rejestracji). Samochód w obecnym wcieleniu zadebiutował w 2021 roku, jest spokrewniony z nowym Volkswagenem Amarokiem i znacznie nowocześniejszy od poprzednika. W gamie znajdziemy 2- i 3-litrowego diesla o mocach od 170 do 240 KM oraz 3-litrowe benzynowe V6 EcoBoost w topowej odmianie Raptor rozwijające 292 KM. 

Ford Ranger

Ford Ranger występuje z dwoma rodzajami napędu 4x4. Bazowy wariant korzysta z napędu 4x4 z możliwością manualnego sterowania napędami, z kolei wyższe wersje mają napęd e-4WD, czyli napęd 4x4 z możliwością manualnego lub automatycznego sterowania napędami. Bogatsze wersje mają też elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W zależności od wersji prześwit wynosi między 219 a 233 mm, głębokość brodzenia 800 mm (w Raptorze 850 mm), a kąty natarcia, zejścia i rampowy odpowiednio 28, 22 oraz 20 stopni (w Raptorze 31, 27 oraz 24 stopnie). Ford Ranger startuje od 138 950 zł netto. 

Volkswagen Amarok

Bliźniak Forda Rangera zadebiutował w 2022 roku i w przeciwieństwie do Forda występuje tylko w wersji z podwójną kabiną. Pod maską znajdziemy 2- i 3-litrowego diesla o mocach 170 i 240 KM. Typowo roboczym wariantem jest bazowy Pro za 186 000 zł netto. Volkswagen Amarok II jest zbyt świeżą konstrukcją by mówić o jego niezawodności, jednak warto dodać, że jego poprzednik będący autorską konstrukcją VW, uchodził za najbardziej niezawodny samochód użytkowy na rynku według rankingu DEKRA. Nie powinno raczej dziwić, że parametry terenowe Amaroka prezentują się podobnie co w Rangerze. 

Toyota Hilux

Obecna generacja Toyoty Hilux zadebiutowała w 2015 roku i podobnie jak poprzednicy słynie ze swojej niezawodności. Samochód występuje z dieslami o mocach 150 i 204 KM, wraz z Fordem Rangerem jest najpopularniejszym pickupem na naszym rynku. W 2020 roku doczekała się liftingu, a kolejne modyfikacje przeprowadzono na początku 2024 roku. W zależności od wersji prześwit liczy od 277 do 293 mm, a głębokość brodzenia to 700 mm. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 29, 26 i 23 stopnie (w wersji Invincible nawet 31, 26 i 23 stopnie). Toyota Hilux startuje od 148 688 zł netto. 

Furgony 4x4

Kolejnym segmentem, w którym napęd na obie osie jest dość popularny, są furgony. Przedstawiamy przykładowe dostawcze furgony 4x4 dostępne w Polsce. Oferują one sporą przestrzeń ładunkową i mają wyższy prześwit niż ich odpowiedniki z napędem na jedną oś, dzięki czemu można nimi spokojnie poruszać się np. po placu budowy czy w terenach wymagających lepszej trakcji, np. w górach.

Ford Transit Custom 

Napęd 4x4 dostaniemy np. w najnowszym Fordzie Transicie Customie. Jest to najpopularnejszy średniej wielkości dostawczak na naszym rynku. Od stycznia do czerwca 2024 zarejestrowano 1034 sztuki, co daje mu 8. pozycję wśród najczęściej wybieranych aut użytkowych w Polsce. II generacja zadebiutowała w 2023 roku i powstała w kooperacji z Volkswagenem, jest znacznie nowocześniejsza od poprzednika. W gamie znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach od 136 do 170 KM, odmianę PHEV o mocy 232 KM i 3 warianty elektryczne (136-286 KM). Napęd 4x4 dostaniemy tylko w 2-litrowym dieslu o mocach 136 KM i 170 KM. Jest on sparowany z 8-biegową skrzynią automatyczną. Układ AWD w Transicie Customie jest nową konstrukcją i występuje zarówno w odmianie krótkiej L1 jak i długiej L2. Wariant AWD z 2-litrowym dieslem o mocy 136 KM w wersji L1 kosztuje od 169 430 zł netto, zaś w długiej L1 171 430 zł netto.

Ford Transit Custom

Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter III zadebiutował w 2018 roku i po raz pierwszy jest autorską konstrukcją Mercedesa. Sprinter należy do liderów rynku aut dostawczych (4. miejsce w 2024 roku z wynikiem 2429 szt.). Do wyboru warianty z napędem na przednią, tylną lub obie osie. Samochód ma wiele zapożyczeń z osobowych modeli, w tym system multimedialny MBUX z 10,25-calowym ekranem, reflektory LED czy pewne elementy kokpitu jak kierownica czy turbinowe nawiewy klimatyzacji. Na początku 2024 roku przeprowadzono lifting. Pod maską Sprintera znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach od 114 do 190 KM. Napęd 4x4 4MATIC dostaniemy wyłącznie w topowej wersji ze 190-konnym dieslem. Występuje on standardowo z 9-biegową przekładnią automatyczną. Sprinter 4MATIC startuje od 222 042 zł netto za odmianę Pro 319 CDI. Z przydatnych elementów warto wspomnieć o seryjnym asystencie ruszania pod górę. Mercedes Sprinter uchodzi za jednego z najmniej awaryjnych samochodów dostawczych.

Volkswagen Crafter

II generacja Volkswagena Craftera zadebiutowała w 2016 roku, tym razem w ramach kooperacji z MAN-em. Samochód powstaje we Wrześni i cieszy się sporym zainteresowaniem (1153 szt., 7. miejsce w 2024 r.). W kwietniu 2024 roku przeprowadzono modernizację, w ramach której zastosowano nową kabinę z aż 13-calowym wyświetlaczem nowego systemu infotainment, przeprojektowano też architekturę E/E, dzięki czemu możliwe było zastosowanie nowych systemów ADAS. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach od 140 do 177 KM, a napęd trafia na przednią, tylną lub obie osie. Wariant 4MOTION występuje tylko z topowym dieslem o mocy 177 KM i 8-stopniową przekładnią automatyczną, startuje od 200 080 zł netto.

Wywrotki 4x4

Wśród samochodów dostawczych z napędem 4x4 wyróżniamy też wywrotki. Doskonale sprawdzą się one na placach budowy, gdzie panują często ciężkie warunki, a napęd 4x4 przydaje się w piaszczystych koleinach czy błocie.

Ford Transit

Ford Transit oferowany jest także z fabryczną zabudową typu wywrotka. Transit jest już na rynku od 2013 roku, a ostatni lifting przeszedł w 2022 roku. Odmiana z napędem AWD występuje zarówno w wersjach furgon i minibus, jak i z podwoziem do zabudowy, stanowiącym bazę np. dla wywrotki. Wariant 4x4 oferowany jest z 2-litrowym dieslem o mocach 130 i 170 KM, współpracującym z 6-biegową skrzynią manualną. 

Ford Transit wywrotka

Iveco Daily

Wywrotką z napędem 4x4 może być też Iveco Daily. Samochód występuje w wersjach o DMC od 5,5 do 7 ton, a kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 36, 28 oraz 164 stopnie. Iveco Daily zadebiutowało w 2014 roku, a ostatni lifting przeszło w 2023 roku, kiedy to zyskało nowe multimedia i bogatsze wyposażenie z zakresu systemów ADAS. Pod maską znajdziemy 2.3 i 3-litrowego diesla o mocach od 116 do 210 KM. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna lub 8-stopniowa automatyczna Hi-MATIC.

Minibusy 4x4

Na rynku aut dostawczych 4x4 znajdziemy też wiele minibusów z napędem 4x4. Sprawdzą się one dobrze zwłaszcza w warunkach górskich, gdzie często napęd 4x4, zwłaszcza w okresie zimowym, jest wręcz koniecznością.

MAN TGE

Zaczniemy od dużych minibusów, które pomieszczą nawet kilkanaście osób i do ich prowadzenia wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D. Przykładem takiego modelu jest MAN TGE, który występuje również jako minibus mogący pomieścić nawet 16 osób. Jest on wspólną konstrukcją z VW Crafterem, powstaje we Wrześni i przeszedł lifting w 2024 roku. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocacg 140 i 177 KM, oba dostępne także z napędem AWD. Wariant 4x4 występuje tylko w odmianie Combi o DMC do 4 ton, zaś większe warianty o DMC do 5 t mają już napęd RWD. W 140-konnym wariancie AWD występuje tylko 6-biegowa skrzynia manualna, a w 177-konnym opcją jest też 8-stopniowa automatyczna. 

Mercedes Vito

Przechodzimy teraz do średniej wielkości minibusów, czyli tych, które pomieszczą do 9 osób i można je prowadzić mając kategorię B. Mercedes Vito w osobowej odmianie Tourer również oferowany jest z napędem 4x4 4MATIC. Samochód zadebiutował w 2014 roku a w 2023 przeszedł obszerny lifting, kiedy to otrzymał zupełnie nowy kokpit z systemem MBUX, a także większy grill. Odmiana 4x4 4MATIC występuje z 2-litrowym dieslem o mocach od 136 do aż 237 KM w topowej wersji 124 CDI, wyłącznie z 9-biegową automatyczną skrzynią. Bazowy Vito Tourer 114 CDI 4MATIC kosztuje od 221 655 zł netto.

Ford Tourneo Custom

Kolejnym średniej wielkości minibusem jest Ford Tourneo Custom, który również pomieści do 9 osób. Zadebiutował w 2023 roku, a na polski rynek trafił raptem parę miesięcy temu. Oferuje nowoczesną i komfortową kabinę z aż 13,2-calowym wyświetlaczem systemu infotainment (największy w segmencie). Tourneo Custom występuje z dieslem, hybrydą plug-in oraz z napędem elektrycznym. 2-litrowy diesel oferuje 150 lub 170 KM, jednak odmiana z napędem AWD występuje tylko w mocniejszym wariancie i współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue AWD startuje od 219 930 zł netto za odmianę L1. 

Ford Tourneo Custom