Samochody dostawcze dostosowane do transportu spożywczego. Co trzeba wiedzieć?
- 12.07.2023
- Nowydostawczy.pl

Transport żywności stanowi wyzwanie logistyczne i wymaga do tego specjalnie dostosowanego pojazdu. Jakie są typy samochodów dostawczych przystosowanych do transportu spożywczego i jakie wymagania muszą spełnić?
Z artykułu dowiesz się o:
Branża spożywcza jest jedną z najpopularniejszych i wiąże się często z transportem żywności za pośrednictwem samochodów dostawczych. Często przewożona żywność wymaga jednak odpowiednich warunków, niezależnie od tego, czy jest ona transportowana na krótkie czy też dalekie dystanse. Wymaga to odpowiednio dostosowanego pojazdu, w zależności rzecz jasna od rodzaju przewożonej żywności. Przykładowo, niektóre produkty spożywcze, takie jak mrożonki i lody, wymagają bardzo niskich temperatur, podczas gdy inne, jak świeże owoce i warzywa, mogą potrzebować umiarkowanie chłodnych, ale wilgotnych warunków. Warunkuje to wyposażenie i sposób zabudowy danego pojazdu, którym ma być przewożona żywność. Wyjaśniamy, jakie są rodzaje samochodów dostawczych dostosowanych do transportu spożywczego oraz jakie wymagania muszą spełnić.
Izolacja termiczna i wentylacja w samochodach dostawczych
Kluczowym czynnikiem w przypadku transportu żywności jest temperatura na pace. Samochody takie muszą być dobrze izolowane, by utrzymać stałą temperaturę wewnątrz przestrzeni ładunkowej, co ma zapobiec zepsuciu się produktów spożywczych podczas transportu. Zazwyczaj stosuje się do tego grube warstwy materiałów izolujących szczelnie przylegających do ścian furgonetki, a w bardziej zaawansowanych zabudowach temperatura w przestrzeni ładunkowej może być nawet niższa niż na zewnątrz i utrzymywana na określonym poziomie. Samochody dostawcze do transportu spożywczego często mają bowiem wbudowane systemy chłodzenia, takie jak lodówki czy zamrażarki. Systemy te mogą utrzymywać różne temperatury, w zależności od potrzeb ładunku.
Rodzaje samochodów dostawczych dostosowanych do transportu żywności
Wyróżnić można kilka typów samochodów dostawczych dostosowanych do transportu żywności:
- izotermy - w ich przypadku nadwozia chłodnicze stanowią główny, lecz nie jedyny element konstrukcyjny pojazdu. Wyróżniają je specjalne ścianki, drzwi i dach wykonane z grubych materiałów izolujących, ściśle przylegających do ścian furgonetki. Zapobiega to wymianie temperatury między przestrzenią ładunkową a otoczeniem, która ogranicza się w zasadzie tylko do momentów rozładunku i załadunku. Izotermy dzielimy na te ze standardową izolacją (ok. 0,7 W/m2) oraz wzmiononą (0,4 W/m2). Są one często używane do krótkodystansowego transportu produktów, które wymagają umiarkowanego chłodzenia
- chłodnie - są to pojazdy wyposażone w zaawansowane systemy chłodzenia utrzymujące stałą temperaturę w przestrzeni ładunkowej, dzięki współpracy ze sprężarką i innymi urządzeniami kontrolnymi. Samochody dostawcze typu chłodnia najlepiej sprawdzą się do przewożenia produktów, która wymaga chłodzenia, jak np. nabiał czy niektóre warzywa i owoce
- mroźnie - stanowią one najbardziej zaawnsowany typ zabudowy z izolacją termiczną. Pozwalają na utrzymanie bardzo niskiej temperatury przekraczającaj często -18 stopni Celcjusza nawet przez okres do 12 godzin. Wykorzystywane są m.in. do transportu mrożonek, lodów oraz mięsa
- samochody dostawcze do przewozu pieczywa i ciast: są one wyposażone w specjalne stojaki lub półki na pieczywo i ciasta, które umożliwiają ich bezpieczny transport. Często mają one również systemy wentylacji, które pomagają utrzymać świeżość produktów
- samochody dostawcze do przewozu owoców i warzyw: zwykle posiadają one specjalne półki lub skrzynie, które pozwalają na bezpieczny transport delikatnych produktów, takich jak owoce i warzywa. Mogą one również mieć systemy chłodzenia lub wentylacji, które pomagają utrzymać produkty w idealnym stanie.
- samochody dostawcze z przegródkami: niektóre auta dostawcze mają przegrody, które umożliwiają transport różnych produktów spożywczych w jednym pojeździe, z możliwością utrzymania różnych warunków w każdej przestrzeni. Na przykład jedno pomieszczenie może być chłodzone, a drugie może być utrzymane w temperaturze pokojowej.
Jak bezpiecznie przewozić ładunek spożywczy?
Niezwykle istotne jest bezpieczne przygotowanie i przewożenie ładunku spożywczego. Pozwala to uniknąć jego uszkodzenia. Należy korzystać z odpowiednich opakowań, które są odporne na uszkodzenia. Ważna jest też właściwa aranżacja przestrzeni ładunkowej, m.in. poprzez wyposażenie jej w półki, skrzynki itd. Bardzo istotny jest też sam sposób załadunku - należy pamiętać o równomiernym rozłożeniu ciężaru, aby zapewnić stabilność i uniknąć przeciążeń. Ciężkie przedmioty umieszcza się na dole, a lżejsze na górze, zaś do zabezpieczenia luźnych towarów warto użyć specjalnych pasów, linek lub innych narzędzi zabezpieczających. Oczywiście istotne jest też przestrzeganie przepisów, sanitarnych, drogowych, itd. Gdy towar przewożony jest na dalekie dystanse, warto co jakiś czas sprawdzać, np. na postojach, czy wszystko z nim w porządku.

Normy sanitarne - jakie trzeba spełnić?
Firmy zajmujące się transportem żywności są w rozumieniu prawa żywnościowego "podmiotem działającym na rynku spożywczym". Dotyczy to wszystkich przedsiębiorstw, które prowadzą działalność związaną z jakimkolwiek etapem produkcji, przetwarzania oraz dystrybucji żywności. Przedsiębiorstwa takie kwalifikują się wówczas do "zakładów spożywczych".
Samochody powinny posiadać odpowiednią konstrukcję tj. być odpowiednio zaprojektowane i wyposażone do rodzaju przewożonych artykułów lub też przystosowane do przewozu żywności w sposób zapewniający ochronę przed zanieczyszczeniem i zachowanie odpowiedniej jakości zdrowotnej artykułów. Ponadto muszą zapewniać odpowiednio dostosowaną temperaturę do przewożonych produktów. Transport żywności w niskich temperaturach wymaga odpowiednich pojazdów wyposażonych w urządzenia chłodnicze oraz w urządzenia monitorujące zmiany temperatury w czasie. W Polsce termografy podlegają od 30.10.2003 r. kontroli metrologicznej i okresowemu wzorcowaniu.
Przepisy dotyczące rejestracji temperatury zakładają, że termograf musi być oddzielnym od agregatu chłodniczego instrumentem rejestrującym temperaturę, aby mógł sprawnie funkcjonować w przypadku awarii agregatu. Zwraca się także uwagę na zachowanie odpowiedniej wilgotności i szczelności, aby ochronić żywność przed wpływem czynników zewnętrznych. Pojazdy przeznaczone do przewozu żywności powinny być tak skonstruowane, aby łatwo można było utrzymać je w czystości.
Według ustawy z dnia 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, produkty spożywcze powinny być odpowiednio zapakowane w pojemniki wykonane z przeznaczonych do kontaktu z żywnością materiałów. Artykuły należy przewozić w szczelnych opakowaniach lub odpowiednich pojemnikach transportowych. W otwartych środkach transportu mogą być przewożone wyłącznie produkty w opakowaniach hermetycznych lub wodoszczelnych oraz takie, które nie wymagają zachowania odpowiedniej temperatury. Nadzór nad przewozem produktów spożywczy powinna sprawować specjalnie przeszkolona osoba. W praktyce najczęściej jest to kierowca. Powinien on mieć aktualną książeczkę zdrowia potwierdzającą brak przeciwwskazań do kontaktu z żywnością.
Dodatkowe obostrzenia dotyczą także pojazdów, które przewożą materiały pochodzenia roślinnego – sypkie (np. zboże) oraz płyny: nie jest wymagany transport w temperaturze poniżej 0, ale konieczna jest ochrona produktów przed zanieczyszczeniami z zewnątrz (szkodnikami czy warunkami atmosferycznymi) pojazd, którym takie produkty są przewożone powinien być wykorzystywany wyłącznie do przewożenia żywności pojazd, którym takie produkty są przewożone powinien być w sposób widoczny i nieścieralny oznakowany jako pojazd do transportu żywności.
Właściwe warunki i sposoby transportu produktów spożywczych określa kilka dokumentów, przede wszystkim Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Na szczególną uwagę zasługuje umowa ATP, która oprócz wymogów względem pojazdów transportujących żywność wskazuje też dokładnie odpowiednie temperatury transportu żywności schłodzonej i mrożonej. Poszczególne wartości wyglądają następująco:
Żywność zamrożona i głęboko mrożona:
- – zamrożona lub głęboko zamrożona śmietana, koncentraty soków owocowych, lody: -20°C
- – zamrożone i głęboko mrożone ryby: -18°C
- – inne głęboko zamrożone produkty żywnościowe: -18°C
Żywność schłodzona:
- – ryby: +2°C
- – podroby: +3°C
- – dziczyzna:
- +4°C – mleko w cysternie, przeznaczone do bezpośredniego spożycia:
- +4°C – drób i króliki: +4°C
- – mięso: +7°C
- – masło: +6°C
Czy można używać samochodu osobowego do przewożenia żywności?
Niektóre Inspekcje Sanitarne pozwalają zatwierdzić samochód osobowy, ale pod warunkiem spełnienia kilku wymogów. Przepis brzmi następująco:
- Transportery i/lub kontenery używane do przewozu środków spożywczych muszą być utrzymywane w czystości i w dobrym stanie i kondycji technicznej, aby chronić środki spożywcze przed zanieczyszczeniem i muszą, w miarę potrzeby, być tak zaprojektowane i skonstruowane, by umożliwić właściwe czyszczenie i/lub dezynfekcję.
Samochody dostawcze do przewozu towarów - przegląd oferty
Iveco Daily
Jedną z najpopularniejszych izoterm jest Iveco Daily z zabudową typu kontener zmodyfikowaną odpowiednio pod kątem przewozu żywności. Iveco Daily korzysta z diesli o pojemnościach 2.3 i 3 litrów oraz mocy od 116 do 207 KM, zaś maksymalny moment obrotowy topowej odmiany wynosi 470 Nm. Napęd trafia na tylną oś za pośrednictwme 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej Hi-MATIC. Duże gabaryty nadwozia, ogromne możliwości konfiguracji oraz szeroka gama akcesoriów to główne atuty tego modelu.
W ofercie Nowydostawczy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Iveco Daily rama izoterma oraz Iveco Daily rama mroźnia . Wszystkie są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, dostępne są z silnikiem diesla 3.0 o mocy 180 KM, napędem na tył i 6-biegową skrzynią manualną.

Renault Master
Renault Master to najpopularniejszy dostawczak na polskim rynku. Samochód oferowany jest także jako kontener, którego można łatwo zmodyfikować pod kątem przewożenia żywności. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. W wersji długiej L3 auto pomieści 20 m3 ładunku i występuje z silnikiem diesla 2.3 o mocach 145 i 165 KM, zaś w wesji Maxi Długiej L4 pomieści 22 m3 i ma napęd na tylną oś. Odmiana L3 o mocy 145 KM kosztuje 157 050 zł netto, mocniejsza 165-konna to koszt 159 850 zł, zaś Maxi Long L4 kosztuje odpowiednio 169 900 i 172 700 zł.
Fiat Ducato
Fiat Ducato to jeden z najpopularniejszych dostawczaków na polskim rynku. Występuje w przeszło 1000 różnych konfiguracji, w tym jako kontener stanowiązy dobrą bazę dla zabudów przeznaczonych do przewożenia żywności, w tym izoterm, chłodni czy mroźni. Samochód występuje z silnikami diesla o pojemności 2.2 litra i mocy 120, 140 oraz 180 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 9-stopniowej automatycznej.
W ofercie Nowydostawczy znajduje się bliźniaczy Opel Movano rama izoterma. Samochód jest fabrycznie nowy i pochodzi z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności i spory rabat.

Ford Transit
Ford Transit to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Polsce. Oferowany jest w różnych wariantach nadwozia, a także posłużyć jako baza do zabudowy pod izotermę, chłodnię czy mroźnię. Zabudowy wykonane jako furgon izolowany lub jako kontener na podwoziu zapewniają optymalne warunki i ich stałą kontrolę. Dostosowanie do przewozu: leków, świeżych owoców, mięsa, ryb, produktów głęboko mrożonych. Samochód występuje z silnikiem diesla 2.0 o mocach od 105 do 170 KM, napędem na przednią, tylną lub obie osie i 6-biegową skrzynią manualną lub 10-stopniową automatyczną.
Mercedes Sprinter
Popularną bazą pod izotermy, chłodnie i inne zabudowy związane z transportem żywności jest również Mercedes Sprinter. Samochód występuje z silnikami diesla o pojemności 2 litrów o mocy od 114 do 190 KM, napędem na przednią, tylną lub obie osie i 6-biegową skrzynią manualną lub 9-stopniową automatyczną.