Samochód dostawczy - benzyna czy diesel? Co wybrać?

  • 25.10.2024
  • Nowydostawczy.pl
Volkswagen Caddy

Samochody dostawcze w zdecydowanej większości przypadków wybierane są z silnikami wysokoprężnymi. Są jednak modele oferowane też z silnikami benzynowymi. Wyjaśniamy, kiedy w dostawczaku lepszy jest silnik benzynowy a kiedy wysokoprężny.

Samochody dostawcze nie mają co prawda takiego wolumenu sprzedaży jak osobowe, jednak to one najczęściej pozwalają firmom na świadczenie usług i umożliwiają przedsiębiorcom prowadzenie działalności. Od początku roku zarejestrowano 48 032 samochody dostawcze, z czego 88,38% klientów stanowili przedsiębiorcy (42 453 szt.), natomiast 11,62% osoby fizyczne (5579 szt.). Większość samochodów dostawczych występuje wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi, ewentualnie z gamą diesli uzupełnioną o wersję elektryczną. Silniki benzynowe znajdziemy jedynie w kompaktowych vanach i w pickupie w postaci Forda Rangera. Na przykładzie kompaktowych vanów i Forda Rangera wyjaśnimy, kiedy lepiej sprawdzi się silnik benzynowy a kiedy wysokoprężny. 

Samochód dostawczy z dieslem - kiedy sprawdzi się lepiej?

Silnik wysokoprężny gwarantuje większą oszczędność paliwa, gdyż charakteryzuje się wyższą efektywnością paliwową, zwłaszcza na dłuższych trasach i przy większych obciążeniach, przez co sprawdza się jako wybór do floty. Samochody z dieslem oferują też lepsze osiągi i są bardziej elastyczne za sprawą wyższego momentu obrotowego. Ponadto diesle lepiej znoszą intensywną eksploatację. Dochodzi do tego wreszcie znacznie większy wybór modeli i wersji napędowych. 

Samochód dostawczy z silnikiem benzynowym - kiedy sprawdzi się lepiej?

Samochody z silnikami benzynowymi gwarantują niższe koszty początkowe, gdyż są tańsze w zakupie od wysokoprężnych, do tego sama benzyna jest też tańsza na stacji od oleju napędowego. Według danych e-petrol.pl litr benzyny Pb95 kosztuje średnio 5,99 zł, natomiast za litr oleju napędowego damy średnio 6,05 zł. Ponadto silniki benzynowe lepiej sprawdzą się na krótkich dystansach i w mieście, gdyż szybciej osiągają temperaturę roboczą i lepiej znoszą częste gaszenie i uruchamianie silnika. 

Samochód dostawczy - diesel czy benzyna? Który napęd wybrać?

Generalnie rzecz ujmując wybór między silnikiem benzynowym i wysokoprężnym w przypadku samochodu dostawczego zależy od kilku czynników takich jak charakterystyka użytkowania pojazdu, koszty paliwa i zakupu pojazdu, przepisy środowiskowe i osobiste preferencje. Samochód dostawczy z silnikiem benzynowym może się opłacić, jeśli pokonujemy stosunkowo niewielkie dystanse w ciągu roku i eksploatujemy auto głównie w warunkach miejskich. Z kolei diesel lepiej sprawdzi się jako samochód w trasy i do flot. Im więcej kilometrów robimy rocznie, tym bardziej opłaca się samochód z dieslem. Oszczędności na paliwie w skali roku robią się wówczas naprawdę spore, na tyle, że niejednokrotnie już po 3-4 latach różnica w cenie zakupu potrafi się zwrócić. Krótko mówiąc w większości przypadków lepszy będzie diesel, jednak w niektórych to benzyna wypadnie korzystniej. 

Teraz odniesiemy te kwestie do konkretnych modeli i sprawdzimy, jakie zastosowanie mogą mieć w nich warianty benzynowe i wysokoprężne oraz który z silników jest lepszym wyborem i w jakich przypadkach. 

Ford Transit Courier - diesel czy benzyna?

Ford Transit Courier jaki silnik

Ford Transit Courier jest jednym z nielicznych samochodów dostawczych, w którym oferta wariantów benzynowych jest bogatsza niż wysokoprężnych. Samochód oferuje od 677 do 734 kg ładowności oraz przestrzeń ładunkową o objętości 2,9 m3. W gamie znajdziemy 3 warianty benzynowe i 1 wysokoprężny. Poniżej prezentujemy analizę kosztów eksploatacji i analizę opłacalności wersji benzynowej i wysokoprężnej.

Warianty silników i ich parametry:

  • Benzynowy 1.0 EcoBoost 6MT (100 KM i 180 Nm): Średnie spalanie 6,6-6,8 l/100 km, koszt 100 km: 40,13 zł
  • Benzynowy 1.0 EcoBoost 6MT/7AT (125 KM i 200 Nm): Średnie spalanie 6,6-6,7 l (manual) lub 6,7-7,3 l (automatyczna), koszt 100 km: 41,93 zł (automatyczna)
  • Wysokoprężny 1.5 EcoBlue 6MT (100 KM i 250 Nm): Średnie spalanie 5,2-5,5 l/100 km, koszt 100 km: 32,36 zł

Koszty eksploatacji:

  • Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 8 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1554 zł na korzyść diesla
  • Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 2331 zł rocznie

Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:

  • Diesel kosztuje 10 000 zł więcej od wersji benzynowej (91 750 zł vs 81 750 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 6,4 roku przy przebiegu 20 000 km
  • Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 4,3 roku

Volkswagen Caddy Cargo - diesel czy benzyna?

Volkswagen Caddy Cargo silnik

Gama jednostek napędowych VW Caddy Cargo jest zdominowana przez warianty wysokoprężne bazujące na jednostce 2.0 TDI, jednak w ofercie znajdziemy też odmianę benzynową 1.5 TSI. Ładowność sięga od 680 do 752 kg w wersji Maxi. Przestrzeń ładunkowa pomieści od 3,1 do 3,7 m3 w odmianie Maxi.

Warianty silników i ich parametry:

  • Benzynowy 1.5 TSI 6MT/7DSG (116 KM i 220 Nm): Średnie spalanie 6,56 l/100 km (manual) lub 6,7 l (DSG), koszt 100 km: 39,29 zł (manual) lub 40,13 zł (DSG)
  • Wysokoprężny 2.0 TDI 6MT (102 KM i 250 Nm): Średnie spalanie: 5,4 l/100 km, koszt 100 km: 32,67 zł
  • Wysokoprężny 2.0 TDI 6MT/7DSG  (122 KM i 320 Nm): Średnie spalanie 5,4 l na 100 km (manual) lub 5,5 l/100 km (DSG), koszt 100 km: 32,67 zł (manual) lub 33,27 zł (DSG)

Koszty eksploatacji:

  • Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 6,5 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1324 zł na korzyść diesla
  • Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 1986 zł rocznie

Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:

  • Diesel kosztuje 6310 zł więcej od wersji benzynowej (109 360 zł vs 103 050 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 4,75 roku przy przebiegu 20 000 km.
  • Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 3,2 roku. 

Toyota Proace City - diesel czy benzyna?

Toyota Proace City diesel

Toyota Proace City występuje w dwóch wariantach wysokoprężnych i jednym benzynowym. Objętość przestrzeni ładunkowej liczy od 3,3 do 3,9 m3 w wersji Long, zaś ładowność waha się od 650 do 1000 kg w przypadku wersji wysokoprężnych oraz nie przekracza 650 kg w odmianie benzynowej (nie występuje ona w wersji Long). 

Warianty silników i ich parametry:

  • Benzynowy 1.2 D-4T 6MT (110 KM i 205 Nm): Średnie spalanie 6,7 l/100 km, koszt 100 km 40,13 zł
  • Wysokoprężny 1.5 D-4D 6MT (100 KM i 250 Nm): Średnie spalanie: 5,4 l/100 km, koszt 100 km: 32,67 zł
  • Wysokoprężny 1.5 D-4D 6MT/8AT  (130 KM i 300 Nm): Średnie spalanie 5,5-5,7 l na 100 km (manual) lub 5,6-5,7 l/100 km (AT), koszt 100 km: 33,88 zł (manual) lub 34,18 zł (automat)

Koszty eksploatacji:

  • Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 7,5 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1492 zł na korzyść diesla
  • Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 2238 zł rocznie

Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:

  • Diesel kosztuje 5800 zł więcej od wersji benzynowej (104 600 zł vs 98 800 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 3,9 roku przy przebiegu 20 000 km
  • Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 2,6 roku

Ford Ranger - diesel czy benzyna?

Ford Ranger benzyna diesel

Ciekawym przypadkiem jest Ford Ranger, gdyż to właśnie odmiana benzynowa stanowi topowy wariant popularnego pickupa. Rozważamy flagowy wariant Raptor, który jako jedyny występuje zarówno z silnikiem benzynowym jak i wysokoprężnym. Jest to też jedyny model w swoim segmencie oferowany z silnikiem benzynowym. Raptor występuje wyłącznie z podwójną kabiną, oferuje wyczynowe zawieszenie z amortyzatorami Foxa, które sprawdzi się w terenie, jednak przez to ma ograniczoną do maksymalnie 611 kg ładowność (w zwykłych wariantach sięga ona nawet 991 kg). Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 31,27 i 24 stopnie, prześwit liczy 233 mm, a głębokość brodzenia to 850 mm. 

Poniżej prezentujemy tabelę z parametrami silników Rangera Raptora: 

Parametr 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 3.0 V6 EcoBoost Twin-Turbo
Napęd e-4WD e-4WD
Moc maksymalna 210 KM (154 KW) 292 KM (215 KW)
Maksymalny moment obrotowy 491 Nm 500 Nm
Norma emisji spalin Euro 6.2 Euro 6.2
Średnia emisja CO₂ (g/km) 228 - 232 315
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 8.7 - 8.9 13.8
Prędkość maksymalna (km/h) 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10.5 7.9
Cena zakupu netto (zł) 247 050 309 950

W tym przypadku już bez kalkulacji widać, co z czysto ekonomicznego punktu widzenia się bardziej opłaca. Koszt przejechania 100 km wariantem wysokoprężnym wyniesie 53,24 zł, natomiast benzynowym aż 82,66 zł. W dodatku odmiana z dieslem jest znacznie tańsza od benzynowej. Z drugiej strony musimy sobie jasno odpowiedzieć na pytanie do czego auto ma służyć. Jeżeli szukamy typowej zabawki do jazdy po terenie, lepszym wyjściem będzie zapewniający lepsze osiągi i doznania Ranger Raptor z jednostką EcoBoost. Diesel sprawdzi się natomiast jako samochód do pracy w wymagającym terenie, gdzie poradzi sobie lepiej niż większość podobnych pickupów.