Samochód dostawczy - benzyna czy diesel? Co wybrać?
- 25.10.2024
- Nowydostawczy.pl

Samochody dostawcze w zdecydowanej większości przypadków wybierane są z silnikami wysokoprężnymi. Są jednak modele oferowane też z silnikami benzynowymi. Wyjaśniamy, kiedy w dostawczaku lepszy jest silnik benzynowy a kiedy wysokoprężny.
Z artykułu dowiesz się o:
Samochody dostawcze nie mają co prawda takiego wolumenu sprzedaży jak osobowe, jednak to one najczęściej pozwalają firmom na świadczenie usług i umożliwiają przedsiębiorcom prowadzenie działalności. Od początku roku zarejestrowano 48 032 samochody dostawcze, z czego 88,38% klientów stanowili przedsiębiorcy (42 453 szt.), natomiast 11,62% osoby fizyczne (5579 szt.). Większość samochodów dostawczych występuje wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi, ewentualnie z gamą diesli uzupełnioną o wersję elektryczną. Silniki benzynowe znajdziemy jedynie w kompaktowych vanach i w pickupie w postaci Forda Rangera. Na przykładzie kompaktowych vanów i Forda Rangera wyjaśnimy, kiedy lepiej sprawdzi się silnik benzynowy a kiedy wysokoprężny.
Samochód dostawczy z dieslem - kiedy sprawdzi się lepiej?
Silnik wysokoprężny gwarantuje większą oszczędność paliwa, gdyż charakteryzuje się wyższą efektywnością paliwową, zwłaszcza na dłuższych trasach i przy większych obciążeniach, przez co sprawdza się jako wybór do floty. Samochody z dieslem oferują też lepsze osiągi i są bardziej elastyczne za sprawą wyższego momentu obrotowego. Ponadto diesle lepiej znoszą intensywną eksploatację. Dochodzi do tego wreszcie znacznie większy wybór modeli i wersji napędowych.
Samochód dostawczy z silnikiem benzynowym - kiedy sprawdzi się lepiej?
Samochody z silnikami benzynowymi gwarantują niższe koszty początkowe, gdyż są tańsze w zakupie od wysokoprężnych, do tego sama benzyna jest też tańsza na stacji od oleju napędowego. Według danych e-petrol.pl litr benzyny Pb95 kosztuje średnio 5,99 zł, natomiast za litr oleju napędowego damy średnio 6,05 zł. Ponadto silniki benzynowe lepiej sprawdzą się na krótkich dystansach i w mieście, gdyż szybciej osiągają temperaturę roboczą i lepiej znoszą częste gaszenie i uruchamianie silnika.
Samochód dostawczy - diesel czy benzyna? Który napęd wybrać?
Generalnie rzecz ujmując wybór między silnikiem benzynowym i wysokoprężnym w przypadku samochodu dostawczego zależy od kilku czynników takich jak charakterystyka użytkowania pojazdu, koszty paliwa i zakupu pojazdu, przepisy środowiskowe i osobiste preferencje. Samochód dostawczy z silnikiem benzynowym może się opłacić, jeśli pokonujemy stosunkowo niewielkie dystanse w ciągu roku i eksploatujemy auto głównie w warunkach miejskich. Z kolei diesel lepiej sprawdzi się jako samochód w trasy i do flot. Im więcej kilometrów robimy rocznie, tym bardziej opłaca się samochód z dieslem. Oszczędności na paliwie w skali roku robią się wówczas naprawdę spore, na tyle, że niejednokrotnie już po 3-4 latach różnica w cenie zakupu potrafi się zwrócić. Krótko mówiąc w większości przypadków lepszy będzie diesel, jednak w niektórych to benzyna wypadnie korzystniej.
Teraz odniesiemy te kwestie do konkretnych modeli i sprawdzimy, jakie zastosowanie mogą mieć w nich warianty benzynowe i wysokoprężne oraz który z silników jest lepszym wyborem i w jakich przypadkach.
Ford Transit Courier - diesel czy benzyna?

Ford Transit Courier jest jednym z nielicznych samochodów dostawczych, w którym oferta wariantów benzynowych jest bogatsza niż wysokoprężnych. Samochód oferuje od 677 do 734 kg ładowności oraz przestrzeń ładunkową o objętości 2,9 m3. W gamie znajdziemy 3 warianty benzynowe i 1 wysokoprężny. Poniżej prezentujemy analizę kosztów eksploatacji i analizę opłacalności wersji benzynowej i wysokoprężnej.
Warianty silników i ich parametry:
- Benzynowy 1.0 EcoBoost 6MT (100 KM i 180 Nm): Średnie spalanie 6,6-6,8 l/100 km, koszt 100 km: 40,13 zł
- Benzynowy 1.0 EcoBoost 6MT/7AT (125 KM i 200 Nm): Średnie spalanie 6,6-6,7 l (manual) lub 6,7-7,3 l (automatyczna), koszt 100 km: 41,93 zł (automatyczna)
- Wysokoprężny 1.5 EcoBlue 6MT (100 KM i 250 Nm): Średnie spalanie 5,2-5,5 l/100 km, koszt 100 km: 32,36 zł
Koszty eksploatacji:
- Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 8 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1554 zł na korzyść diesla
- Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 2331 zł rocznie
Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:
- Diesel kosztuje 10 000 zł więcej od wersji benzynowej (91 750 zł vs 81 750 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 6,4 roku przy przebiegu 20 000 km
- Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 4,3 roku
Volkswagen Caddy Cargo - diesel czy benzyna?

Gama jednostek napędowych VW Caddy Cargo jest zdominowana przez warianty wysokoprężne bazujące na jednostce 2.0 TDI, jednak w ofercie znajdziemy też odmianę benzynową 1.5 TSI. Ładowność sięga od 680 do 752 kg w wersji Maxi. Przestrzeń ładunkowa pomieści od 3,1 do 3,7 m3 w odmianie Maxi.
Warianty silników i ich parametry:
- Benzynowy 1.5 TSI 6MT/7DSG (116 KM i 220 Nm): Średnie spalanie 6,56 l/100 km (manual) lub 6,7 l (DSG), koszt 100 km: 39,29 zł (manual) lub 40,13 zł (DSG)
- Wysokoprężny 2.0 TDI 6MT (102 KM i 250 Nm): Średnie spalanie: 5,4 l/100 km, koszt 100 km: 32,67 zł
- Wysokoprężny 2.0 TDI 6MT/7DSG (122 KM i 320 Nm): Średnie spalanie 5,4 l na 100 km (manual) lub 5,5 l/100 km (DSG), koszt 100 km: 32,67 zł (manual) lub 33,27 zł (DSG)
Koszty eksploatacji:
- Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 6,5 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1324 zł na korzyść diesla
- Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 1986 zł rocznie
Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:
- Diesel kosztuje 6310 zł więcej od wersji benzynowej (109 360 zł vs 103 050 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 4,75 roku przy przebiegu 20 000 km.
- Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 3,2 roku.
Toyota Proace City - diesel czy benzyna?

Toyota Proace City występuje w dwóch wariantach wysokoprężnych i jednym benzynowym. Objętość przestrzeni ładunkowej liczy od 3,3 do 3,9 m3 w wersji Long, zaś ładowność waha się od 650 do 1000 kg w przypadku wersji wysokoprężnych oraz nie przekracza 650 kg w odmianie benzynowej (nie występuje ona w wersji Long).
Warianty silników i ich parametry:
- Benzynowy 1.2 D-4T 6MT (110 KM i 205 Nm): Średnie spalanie 6,7 l/100 km, koszt 100 km 40,13 zł
- Wysokoprężny 1.5 D-4D 6MT (100 KM i 250 Nm): Średnie spalanie: 5,4 l/100 km, koszt 100 km: 32,67 zł
- Wysokoprężny 1.5 D-4D 6MT/8AT (130 KM i 300 Nm): Średnie spalanie 5,5-5,7 l na 100 km (manual) lub 5,6-5,7 l/100 km (AT), koszt 100 km: 33,88 zł (manual) lub 34,18 zł (automat)
Koszty eksploatacji:
- Koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o około 7,5 zł, co przy przebiegu rocznym wynoszącym 20 000 km daje oszczędność 1492 zł na korzyść diesla
- Przy wyższych przebiegach, np. 30 000 km, różnica kosztów rośnie, a diesel staje się jeszcze bardziej opłacalny, pozwalając zaoszczędzić 2238 zł rocznie
Okres zwrotu różnicy w cenie zakupu:
- Diesel kosztuje 5800 zł więcej od wersji benzynowej (104 600 zł vs 98 800 zł), a oszczędności wynikające z niższych kosztów paliwa pokrywają różnicę po około 3,9 roku przy przebiegu 20 000 km
- Przy wyższych przebiegach, jak 30 000 km rocznie, zwrot różnicy następuje po upływie 2,6 roku
Ford Ranger - diesel czy benzyna?

Ciekawym przypadkiem jest Ford Ranger, gdyż to właśnie odmiana benzynowa stanowi topowy wariant popularnego pickupa. Rozważamy flagowy wariant Raptor, który jako jedyny występuje zarówno z silnikiem benzynowym jak i wysokoprężnym. Jest to też jedyny model w swoim segmencie oferowany z silnikiem benzynowym. Raptor występuje wyłącznie z podwójną kabiną, oferuje wyczynowe zawieszenie z amortyzatorami Foxa, które sprawdzi się w terenie, jednak przez to ma ograniczoną do maksymalnie 611 kg ładowność (w zwykłych wariantach sięga ona nawet 991 kg). Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 31,27 i 24 stopnie, prześwit liczy 233 mm, a głębokość brodzenia to 850 mm.
Poniżej prezentujemy tabelę z parametrami silników Rangera Raptora:
Parametr | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo | 3.0 V6 EcoBoost Twin-Turbo |
---|---|---|
Napęd | e-4WD | e-4WD |
Moc maksymalna | 210 KM (154 KW) | 292 KM (215 KW) |
Maksymalny moment obrotowy | 491 Nm | 500 Nm |
Norma emisji spalin | Euro 6.2 | Euro 6.2 |
Średnia emisja CO₂ (g/km) | 228 - 232 | 315 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8.7 - 8.9 | 13.8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10.5 | 7.9 |
Cena zakupu netto (zł) | 247 050 | 309 950 |
W tym przypadku już bez kalkulacji widać, co z czysto ekonomicznego punktu widzenia się bardziej opłaca. Koszt przejechania 100 km wariantem wysokoprężnym wyniesie 53,24 zł, natomiast benzynowym aż 82,66 zł. W dodatku odmiana z dieslem jest znacznie tańsza od benzynowej. Z drugiej strony musimy sobie jasno odpowiedzieć na pytanie do czego auto ma służyć. Jeżeli szukamy typowej zabawki do jazdy po terenie, lepszym wyjściem będzie zapewniający lepsze osiągi i doznania Ranger Raptor z jednostką EcoBoost. Diesel sprawdzi się natomiast jako samochód do pracy w wymagającym terenie, gdzie poradzi sobie lepiej niż większość podobnych pickupów.