Rejestracja samochodów ciężarowych 2025
- 24.08.2023
- Nowydostawczy.pl

Rynek samochodów ciężarowych odzwierciedla kondycję polskiego transportu. Poznaj aktualne wyniki rejestracji
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony – sierpień 2025
W sierpniu 2025 r. segment nowych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 t ponownie odnotował wzrost – już trzeci miesiąc z rzędu, a drugi raz z kolei był on dwucyfrowy. Zarejestrowano 1 987 pojazdów, co oznacza wynik wyższy o 28% niż rok wcześniej, ale jednocześnie słabszy o 17,6% względem lipca 2025 r. oraz poniżej średniej dekady (2 195 rejestracji).
Największy wpływ na poprawę rynku miały ciągniki samochodowe – ich liczba zwiększyła się o 58% względem 2024 roku. W sumie zarejestrowano 1 782 pojazdy ciężarowe (+26,8%) oraz 205 autobusów (+46,8%). W strukturze rejestracji ciężarówek znalazły się: 447 samochodów o DMC powyżej 3,5 t, 87 pojazdów specjalnych i 1 248 ciągników samochodowych.
Od stycznia do sierpnia 2025 r. na polskie drogi wyjechało 20 624 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t, w tym 18 975 ciężarowych oraz 1 649 autobusów. W grupie samochodów ciężarowych odnotowano: 4 537 pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, 745 specjalnych i 13 693 ciągniki samochodowe.
W rankingu marek w sierpniu liderem został DAF z 366 rejestracjami, co przełożyło się na 20,54% udziału w rynku. Tuż za nim uplasował się MAN – lipcowy zwycięzca – z 341 pojazdami (19,14%), a trzecie miejsce zajął Mercedes, który osiągnął wynik 304 rejestracji i udział 17,06%.
TOP 7 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w sierpniu 2025 roku:
- DAF – 366
- MAN – 341
- Mercedes – 304
- Scania – 276
- Volvo – 215
- IVECO – 122
- Renault – 89
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - lipiec 2025
Lipiec 2025 przyniósł wyraźny wzrost liczby nowych rejestracji pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. W tym okresie do ruchu trafiło 2 414 pojazdów z tej kategorii – o 11,4% więcej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. To jeden z najlepszych rezultatów lipcowych notowanych w ostatnich latach.
Na pozytywny wynik szczególnie wpłynęły ciągniki samochodowe – zarejestrowano ich 1 469, co oznacza wzrost o 15% względem lipca 2024 roku. Dodatni trend widoczny był również w przypadku autobusów (+37,1%) oraz pojazdów specjalnych (+6,5%). Spadek odnotowano jedynie w grupie tradycyjnych ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony.
W samym lipcu na polskich drogach pojawiło się 2 170 nowych ciężarówek, w tym: 587 klasycznych, 114 specjalistycznych oraz 1 469 ciągników samochodowych. Dodatkowo zarejestrowano 244 autobusy. Łącznie od stycznia do lipca 2025 roku przybyło 18 636 nowych pojazdów użytkowych tej klasy. Wśród nich znalazło się 17 192 samochodów ciężarowych (spadek o 1,9% r/r), w tym: 4 089 tradycyjnych ciężarówek (-9,9%), 658 pojazdów specjalnych (+12,7%) i 12 455 ciągników (+0,3%). W tym czasie do ewidencji trafiło również 1 444 autobusy, co oznacza wzrost o 12,4%.
W przypadku marek, niezmiennie liderem pozostaje MAN – w lipcu zarejestrowano 479 pojazdów tej marki, co daje udział w rynku na poziomie 22,07%. Drugą pozycję zajęła Scania (392 rejestracje, 18,06%), a trzecią Mercedes (372 sztuki, 17,14%).
Ranking: TOP7 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w lipcu 2025 roku
- MAN – 479
- Scania – 392
- Mercedes – 372
- Volvo – 318
- DAF – 212
- Renault – 188
- IVECO – 141
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - czerwiec 2025
Czerwiec 2025 roku okazał się rekordowy pod względem liczby rejestracji nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – zarejestrowano aż 3 717 takich pojazdów. To wzrost o 7,6% względem czerwca 2024 i o 10,5% w porównaniu do maja bieżącego roku. Jak zaznacza PZPM, to najlepszy czerwiec w historii. Na wynik szczególnie wpłynął segment ciągników siodłowych, który zanotował 19-procentowy wzrost rok do roku.
W samym czerwcu na polskie drogi wyjechały 3 513 nowych ciężarówek, co oznacza 9,1-procentowy wzrost względem analogicznego miesiąca 2024. Wśród nich znalazło się 2 586 ciągników siodłowych, co przerwało trwający od września 2023 roku trend spadkowy. Udział tej kategorii w całym rynku wzrósł do 74%, notując kolejne zwyżki po wzrostach odnotowanych już w kwietniu. W segmencie autobusów odnotowano natomiast 204 nowe rejestracje, czyli o 14% mniej niż w maju.
Pierwsze półrocze 2025 nie prezentuje się już tak optymistycznie. W okresie od stycznia do czerwca zarejestrowano 15 022 nowe ciężarówki powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 3,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W tym 10 976 to ciągniki siodłowe (spadek o 1,4%), 3 502 – podwozia ciężarowe (spadek o 11%), a 544 – pojazdy specjalistyczne, których liczba wzrosła o 14%. W segmencie autobusów odnotowano wzrost – 1 200 rejestracji, co oznacza poprawę o 8,4% rok do roku.
Liderem rynku wśród producentów ciężarówek pozostaje Volvo, które sprzedało 3 242 pojazdy, co oznacza wzrost o 21%. Na drugiej pozycji uplasowała się Scania z wynikiem 3 134 sztuk (spadek o 14%), a trzecie miejsce przypadło marce DAF – 2 383 rejestracje, co oznacza wzrost o 19%. Spadki odnotowały natomiast MAN (2 123 pojazdy, -4%) i Mercedes-Benz (1 805 pojazdów, -25%).
Jeśli chodzi o rynek wtórny, czerwiec przyniósł spadek w imporcie używanych ciężarówek – sprowadzono ich 1 872, co oznacza spadek o 21% rok do roku i o 12,3% względem maja. Od początku roku do końca czerwca do Polski trafiło 13 692 importowane ciężarówki (spadek o 11,1% r/r) oraz 1 704 autobusy (spadek o 19%).
TOP 5 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w pierwszej połowie 2025 roku:
- Volvo – 3 242
- Scania – 3 134
- DAF – 2 383
- MAN – 2 123
- Mercedes-Benz – 1 805
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - maj 2025
Po krótkim okresie wzrostu, maj 2025 roku przyniósł ponowne osłabienie na rynku nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 2 755 samochodów ciężarowych, co oznacza spadek o 3% w porównaniu do maja 2024 oraz o 4,5% względem kwietnia bieżącego roku. W ogólnej liczbie rejestracji dominowały samochody ciężarowe – 2 499 sztuk, co oznacza spadek o 6,6% rok do roku. Jedynym wyraźnym wyjątkiem były autobusy – ich liczba wzrosła o 56,1%, osiągając poziom 256 rejestracji.
Majowy wynik pozostaje poniżej średniej z ostatnich lat. W okresie 2021–2024 średnio rejestrowano miesięcznie 2 986 pojazdów. Największe spadki odnotowano w segmencie ciągników samochodowych (-8%) oraz podwozi (-7%). Pozytywnie wyróżniały się natomiast samochody specjalne, których liczba wzrosła o 37%, oraz autobusy, które ponownie zanotowały wyraźny wzrost.
Od początku roku na polskim rynku zarejestrowano łącznie 12 505 nowych pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony – to o 5,2% mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Wśród nich znalazło się 11 509 samochodów ciężarowych (spadek o 6,6%) oraz 996 autobusów (wzrost o 14%). Negatywny trend objął również rynek używanych pojazdów sprowadzanych z zagranicy. W maju zarejestrowano 2 135 używanych ciężarówek – o 6,6% mniej niż rok wcześniej i miesiąc wcześniej. W przypadku autobusów odnotowano 286 rejestracji – o 2,5% więcej niż w maju 2024, ale mniej niż w kwietniu bieżącego roku. Od stycznia do maja 2025 roku do Polski trafiło 13 312 używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony – to o 10,5% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (spadek o 1 562 sztuki). W tej liczbie znalazło się 11 820 samochodów ciężarowych (spadek o 9,3%, czyli o 1 209 szt.) oraz 1 492 autobusy, których liczba zmniejszyła się o 19,1% (spadek o 353 szt.)
Ranking: TOP5 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony:
- Volvo – 534
- Scania 464
- DAF – 436
- MAN – 416
- Mercedes-Benz – 340
Rejestracje samochodów cieżarowych powyżej 3.5 tony - luty 2025
W lutym 2025 roku w Polsce zarejestrowano 2298 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, co stanowi 7,6% spadku w skali roku, ale zarazem 26,1% wzrost w porównaniu ze styczniem. Wynik ten należy do najniższych od pięciu lat. Najbardziej ucierpiały podwozia samochodowe (‑25%), ciągniki siodłowe utrzymały poziom zbliżony do ubiegłorocznego (różnica ‑10 szt.), a liczba nowych autobusów skurczyła się aż o 25%.
W lutym przybyły 2173 ciężarówki (‑6,3% r/r) i 125 autobusów (‑25,1% r/r). Narastająco, od początku roku zarejestrowano 4121 ciężarówek (‑13,8% r/r), a w grupie autobusów uzyskano 370 sztuk, co jednak przekłada się na wzrost o 16,7% w ujęciu rok do roku.
W przedziale DMC od 3,5 do 16 ton w lutym zarejestrowano 154 pojazdy, co oznacza spadek o 35,6% względem lutego 2024. Iveco zaliczyło tu największe tąpnięcie (‑36,8% r/r), podczas gdy MAN poprawił wynik o 33,3%. W segmencie powyżej 16 ton odnotowano 2018 pojazdów, czyli 2,9% mniej niż przed rokiem. Największy udział utrzymała Scania (27,3%), mimo spadku ‑11,8% r/r, a znaczący wzrost zanotowało Volvo (+75,2% r/r, 28,3% udziału). Natomiast Iveco w tej klasie straciło aż 74,2% rok do roku, a Ford Trucks odnotował co prawda wzrost o 85% w lutym, ale w perspektywie dwumiesięcznej pozostaje na minusie (‑20,7% r/r).
Segment autobusów po raz pierwszy od lutego 2023 przerwał dotychczasową serię wzrostów – w porównaniu ze styczniem 2025 zanotował spadek o 49%, co znacząco zmniejszyło całkowitą liczbę zarejestrowanych pojazdów w tej grupie.
Dane procentowe pokazują udział rynkowy danej marki w segmencie, a wartości liczbowe to liczba zarejestrowanych pojazdów.
Segment/Marka |
Luty 2025 |
Luty 2024 |
Zmiana % rok do roku luty |
Styczeń - luty 2025 |
Styczeń -luty 2024 |
Zmiana % rok do roku styczeń-luty |
---|---|---|---|---|---|---|
Iveco |
91 (59.09%) | 144 (62.15%) | -36.8% | 152 (48.25%) | 291 (61.01%) | -47.8% |
MAN | 8 (5.19%) | 6 (2.51%) | 33.3% | 39 (12.38%) | 19 (3.98%) | 105.3% |
Mercedes-Benz |
18 (11.69%) | 39 (16.32%) | -53.8% | 38 (12.06%) | 71 (14.88%) | -46.5% |
Mitsubishi Fuso |
10 (6.49%) | 13 (5.44%) | -23.1% | 21 (6.67%) | 29 (6.08%) | -27.6% |
DAF | 3 (1.95%) | 10 (4.18%) | -70.0% | 15 (4.76%) | 13 (2.73%) | 15.4% |
Carthago | 6 (3.90%) | 2 (0.84%) | 200.0% | 10 (3.17%) | 5 (1.05%) | 100.0% |
Renault |
3 (1.95%) | 11 (4.60%) | -72.7% | 10 (3.17%) | 21 (4.40%) | -52.4% |
Pozostałe | 15 (9.74%) | 14 (5.86%) | 7.1% | 30 (9.52%) | 28 (5.87%) | 7.1% |
DMC od 3,5 do 16 ton / Ogółem | 154 (100.00%) | 239 (100.00%) | -35.6% | 315 (100.00%) | 477 (100.00%) | -34.0% |
Scania | 583 (27.30%) | 837 (30.68%) | -11.8% | 874 (24.94%) | 1018 (25.86%) | -14.1% |
Volvo | 571 (28.30%) | 326 (15.69%) | 75.2% | 887 (24.89%) | 687 (17.52%) | 29.0% |
DAF | 273 (13.53%) | 282 (13.57%) | -3.2% | 519 (15.11%) | 538 (13.52%) | -3.5% |
Mercedes-Benz |
191 (9.46%) | 318 (15.30%) | -39.9% | 369 (11.32%) | 705 (17.12%) | -47.9% |
MAN | 219 (10.85%) | 284 (13.67%) | -22.9% | 368 (10.71%) | 602 (15.13%) | -38.9% |
Renault | 139 (6.89%) | 117 (5.63%) | 18.8% | 269 (7.54%) | 212 (5.33%) | 26.9% |
Iveco |
24 (1.19%) | 93 (4.48%) | -74.2% | 100 (2.91%) | 143 (3.59%) | -30.1% |
Ford Trucks | 37 (1.83%) | 20 (0.96%) | 85.0% | 65 (1.89%) | 82 (1.56%) | -20.7% |
Pozostałe | 1 (0.05%) | 1 (0.05%) | 0.0% | 4 (0.12%) | 2 (0.05%) | 100.0% |
DMC powyżej 16 ton / Ogółem |
2018 (100.00%) | 2078 (100.00%) | -2.9% | 3435 (100.00%) | 3979 (100.00%) | -13.7% |
B.D/ | 1 | 1 | -66.7% | 1 | 5 | -80.0% |
Ogółem | 2173 | 2320 | -6.3% | 3751 | 4461 | -15.9% |
Rynek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w styczniu 2025 roku
W styczniu 2025 roku polski rynek samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony odnotował kontynuację spadkowego trendu, który rozpoczął się w 2024 roku. W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano łącznie 1823 pojazdy, co stanowi spadek o 20,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego oraz o 28,8% w stosunku do grudnia 2024 roku. Ten wynik jest jednym z najniższych w ciągu ostatnich pięciu lat, gdzie średnia rejestracji w styczniu wynosiła 2063 pojazdy.
Największy spadek zanotowano w segmencie ciągników samochodowych (o 29%), a także w kategorii podwozi samochodowych (o 21%) oraz samochodów specjalnych (o 4%). Jedynym segmentem, który odnotował wzrost, były autobusy, których rejestracje wzrosły o 63% w porównaniu do stycznia 2024 roku.
Szczegółowo, w kategorii samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony zarejestrowano 1578 pojazdów, co oznacza spadek o 26,3% w porównaniu do poprzedniego roku oraz o 31,4% w porównaniu do grudnia 2024 roku.
Natomiast w segmencie autobusów zarejestrowano 245 pojazdów, co stanowi wzrost o 63% w porównaniu do stycznia 2024 roku oraz o 5,4% w porównaniu do grudnia 2024 roku. Ten wynik jest najlepszym styczniowym rezultatem od 2016 roku.
Szczegółowe dane dotyczące rejestracji w styczniu 2025 roku
Poniżej szczegółowe dane dotyczące rejestracji samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w styczniu 2025 roku, z podziałem na segmenty i marki:
DMC do 6 ton
Łącznie zarejestrowano 39 pojazdów, co stanowi spadek o 17% w porównaniu do stycznia 2024 roku i o 50% w porównaniu do grudnia 2024 roku. Liderem segmentu była marka Mercedes-Benz z udziałem 33,33%.
DMC powyżej 6 ton
Łącznie zarejestrowano 1539 pojazdów, co stanowi spadek o 26,4% w porównaniu do stycznia 2024 roku i o 30,52% w porównaniu do grudnia 2024 roku. Liderem segmentu była marka Scania z udziałem 20,21%.
Autobusy
Łącznie zarejestrowano 245 pojazdów, co stanowi wzrost o 63% w porównaniu do stycznia 2024 roku i o 5,4% w porównaniu do grudnia 2024 roku. Dane te wskazują na znaczący spadek rejestracji samochodów ciężarowych w styczniu 2025 roku, z wyjątkiem segmentu autobusów, który odnotował znaczący wzrost.
Rejestracje pojazdów ciężarowych w 2024 roku – analiza rynku
Rok 2024 okazał się trudnym okresem dla rynku pojazdów użytkowych w Polsce, szczególnie w segmencie pojazdów ciężarowych. Grudzień zamknął rok z wynikiem 2 559 zarejestrowanych nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, co stanowi spadek o 21% w porównaniu z grudniem 2023 roku. Całoroczny wynik w tej kategorii wyniósł 30 385 pojazdów, co oznacza spadek o 18,6% względem roku poprzedniego.
Trendy na rynku pojazdów ciężarowych w 2024 roku
Ciężarówki - padek popytu na transport dalekobieżny
Segment samochodów ciężarowych odnotował znaczny spadek, zarówno w grudniu (-22,9% r/r.), jak i w całym roku (-20,9% r/r.). W 2024 roku zarejestrowano 28 084 takich pojazdów. Główna przyczyna tego trendu to zmniejszony popyt na transport dalekobieżny, co wpłynęło szczególnie na rejestracje ciągników samochodowych, które spadły o 32%.
Pomimo tych trudności, wynik 28,1 tysiąca zarejestrowanych samochodów ciężarowych w 2024 roku jest porównywalny z poziomem sprzedaży notowanym przed pandemią (2015-2019: 22,5–29,9 tys.).
Autobusy - odbicie po okresie stagnacji
Segment autobusów wykazał przeciwny trend. W grudniu zarejestrowano 259 nowych autobusów, co jest wynikiem równym grudniowi 2023 roku. W całym 2024 roku rejestracje wzrosły o 26,4% r/r., osiągając poziom 2 301 pojazdów. Jest to powrót do dynamiki notowanej przed pandemią, kiedy rynek autobusów osiągał rekordowe wyniki (2018–2019).
Samochody specjalne i podwozia: niewielkie zmiany
W 2024 roku rejestracje samochodów specjalnych spadły o 31%, co wskazuje na ograniczone zapotrzebowanie w tym niszowym segmencie. Z kolei podwozia samochodowe zanotowały wzrost o 3%, co sugeruje stabilne zainteresowanie rozwojem flot wymagających adaptacji do specyficznych zadań.
Sprowadzane pojazdy użytkowe
Rynek używanych pojazdów użytkowych sprowadzanych z zagranicy również odnotował spadek. W grudniu liczba takich rejestracji była o 2,4% niższa niż w listopadzie 2023 roku, co potwierdza ogólny trend zmniejszonego popytu w tym segmencie.
Podsumowanie
Rok 2024 był piętnastym miesiącem spadków na rynku pojazdów użytkowych, trwających od września 2023 roku z jednym wyjątkiem – czerwcem, który przyniósł niewielkie ożywienie. Wynik 30 385 zarejestrowanych pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony plasuje rynek w okolicach poziomów sprzed pandemii, jednak jest znacznie poniżej rekordowych wyników ostatnich lat.
Rynek autobusów wykazuje optymistyczne perspektywy, podczas gdy segment samochodów ciężarowych wciąż zmaga się z wyzwaniami związanymi z ograniczonym popytem na transport dalekobieżny. W 2025 roku kluczowe dla rynku będzie dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb branży transportowej oraz stabilizacja gospodarcza.
-
W grudniu 2024 roku zarejestrowano 2 300 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 22,9% w porównaniu z grudniem 2023 roku (2 982 szt.).
-
Większość marek zanotowała znaczące spadki:
- Scania: 264 pojazdy (-29,0% r/r)
- Volvo: 402 pojazdy (-12,6% r/r)
- MAN: 456 pojazdów (-32,4% r/r)
- Mercedes-Benz: 303 pojazdy (-34,4% r/r)
- Iveco: 327 pojazdów (-35,4% r/r)
-
Renault jako jedyna marka odnotowała wzrost w grudniu o 5,6% r/r, rejestrując 170 pojazdów.
-
Wśród pozostałych marek (nieujętych w pierwszej siódemce) zarejestrowano 71 pojazdów (+6,0% r/r).
Wyniki roczne 2024 – Styczeń-Grudzień
-
W całym 2024 roku zarejestrowano 28 084 pojazdy użytkowe o DMC powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 20,9% w porównaniu z 2023 rokiem (35 502 szt.).
-
Wśród marek liderem była Scania, która osiągnęła wynik 5 569 pojazdów (+6,3% r/r), co dało jej największy udział w rynku (19,83%).
-
Znaczne spadki odnotowano dla:
- Mercedes-Benz: 4 047 pojazdów (-34,1% r/r)
- DAF: 3 678 pojazdów (-36,0% r/r)
- Renault: 1 296 pojazdów (-38,0% r/r)
-
Volvo zarejestrowało 5 232 pojazdy (-21,3% r/r), a MAN osiągnął wynik 4 699 szt. (-9,0% r/r).
-
Największy wzrost roczny odnotowała marka Iveco z wynikiem 2 825 szt., jednak wciąż spadła o 17,6% r/r w stosunku do 2023 roku.
Udział w rynku – 2024 rok
- Siedem głównych marek (Scania, Volvo, MAN, Mercedes-Benz, DAF, Iveco, Renault) zdominowało rynek, odpowiadając za 97,37% wszystkich rejestracji.
- Pozostałe marki (others) stanowiły tylko 2,63% rynku z wynikiem 738 pojazdów (-28,8% r/r).
Rejestracje pojazdów ciężarowych w listopadzie 2024
Listopad 2024 okazał się już czternastym z rzędu miesiącem (za wyjątkiem czerwca 2024), w którym to odnotowano spadki rejestracji samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3.5 tony. Nie był on jednak duży i wyniósł -2,8%. Spadek dotknął wszystkie grupy pojazdów, za wyjątkiem autubosów, które zanotowały wzrost o 34%. Spadek dotknął w szczególności najliczniejszej grupy ciągników samochodowych (-38%). Podwozia samochodowe zanotowały spadek o 20%, zaś nieliczne samochody specjalne o 14%. O 7,3% skurczył się też rynek używanych samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony sprowadzanych z zagranicy.
W samym listopadzie zarejestrowano 2283 samochody ciężarowe o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 9,4% mniej niż rok temu i o 22,8% mniej niż w październiku 2024. Jest to jeden z najsłabszych wyników ostatnich 9 lat, zaś gorszy był tylko listopad 2019 (2104 szt.).
Z tej liczby 2078 sztuk stanowiły samochody ciężarowe (spadek o 32,6% r/r.), natomiast pozostałe 205 egzemplarzy stanowiły autobusy (wzrost o 34% rok do roku).
Od stycznia do listopada zarejestrowano łącznie 27 826 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 18,4% mniej niż rok temu. Najliczniejszą grupę stanowiły samochody ciężarowe (25 784 szt., spadek o 20,7% r/r.), natomiast resztę autobusy (2042 szt., wzrost o 30,6% r/r.).
Segment: 3,5 T
- Łączna liczba rejestracji:
W grudniu 2024 roku zarejestrowano 448 pojazdów, co oznacza spadek o 14,0% względem grudnia 2023 roku (521 pojazdów). - Liderzy rynku:
- IVECO: 269 pojazdów (60,04% udziału w rynku), spadek o 27,1% r/r.
- MERCEDES-BENZ: 44 pojazdy (9,82%), spadek o 18,5% r/r.
- MAN: 44 pojazdy (9,82%), wzrost o 100% r/r.
- Rok narastająco (styczeń-grudzień):
W całym roku 2024 zarejestrowano 3 505 pojazdów, co oznacza spadek o 5,1% względem 2023 roku (3 694 pojazdy).
Liderem pozostaje IVECO z 56,15% udziału w rynku
Segment: DMC ≥ 16 T
- Łączna liczba rejestracji:
W grudniu 2024 roku zarejestrowano 1 844 pojazdy, co oznacza spadek o 25,0% względem grudnia 2023 roku (2 458 pojazdów).
Względem listopada 2024 liczba rejestracji była niemal stabilna (+0,49% m/m). - Liderzy rynku w grudniu 2024 roku:
- MAN: 411 pojazdów (22,29% udziału w rynku), spadek o 37,0% r/r.
- VOLVO: 397 pojazdów (21,53%), spadek o 12,4% r/r.
- SCANIA: 264 pojazdy (14,32%), spadek o 29,0% r/r.
- DAF był jedyną marką, która zanotowała wzrost r/r (+9,7%).
- Rok narastająco (styczeń-grudzień):
W całym roku 2024 zarejestrowano 24 538 pojazdów, co oznacza spadek o 22,8% względem 2023 roku (31 778 pojazdów).- SCANIA pozostaje liderem z udziałem 22,7% (+6,3% r/r), wyprzedzając VOLVO (21,21%, spadek o 20,8% r/r).
Segment: DMC ≤ 6T
Grudzień 2024 vs. Grudzień 2023:
-
Ogólna liczba pojazdów: 78 szt. (-13,3% r/r z 90 szt.).
-
Liderzy w grudniu 2024:
- Mercedes-Benz: 28 szt. (35,9% udziału, spadek o 39,1% r/r).
- Renault: 17 szt. (21,79% udziału, wzrost o 88,9% r/r).
- Volkswagen: 14 szt. (17,95% udziału, wzrost aż o 366,7% r/r).
-
Największe spadki:
- Iveco: -72,2% r/r (5 szt. w grudniu 2024).
- Ford: +500% r/r (6 szt.), ale wzrost ze słabej bazy (1 szt. w 2023).
Rok 2024 (YTD, styczeń-grudzień) vs. 2023:
- Całkowita liczba pojazdów: 618 szt. (+4,4% r/r).
- Największe wzrosty:
- Volkswagen: +129,4% (39 szt.).
- Renault: +14,3% (56 szt.).
- Największe spadki:
- Mercedes-Benz: -8,1% (237 szt.).
- Iveco: -14,7% (93 szt.).
Segment: DMC > 6T
Grudzień 2024 vs. Grudzień 2023:
-
Ogólna liczba pojazdów: 2 214 szt. (-23,4% r/r z 2 889 szt.).
-
Liderzy:
- MAN: 451 szt. (20,37% udziału, spadek o 32,9% r/r).
- Volvo: 402 szt. (18,16% udziału, spadek o 12,4% r/r).
- Scania: 264 szt. (11,92% udziału, spadek o 29,0% r/r).
-
Największe spadki:
- Mercedes-Benz: -33,7% r/r.
- Iveco: -35,0% r/r.
- Ford Trucks: -17,2% r/r.
-
Rok 2024 (YTD, styczeń-grudzień) vs. 2023:
- Całkowita liczba pojazdów: 27 425 szt. (-21,4% r/r).
- Największe wzrosty:
- Scania: +6,3% (5 569 szt.).
- Największe spadki:
- DAF: -36,1% (3 677 szt.).
- Ford Trucks: -45,2% (267 szt.).
Ogółem dla wszystkich segmentów (łącznie DMC ≤ 6T, DMC > 6T, B.D/N.A)
Grudzień 2024 vs. Grudzień 2023:
- Łączna liczba pojazdów: 2 300 szt. (-22,9% r/r z 2 982 szt.).
-
Rok 2024 (YTD, styczeń-grudzień) vs. 2023:
- Całkowita liczba pojazdów: 28 084 szt. (-20,9% r/r z 35 502 szt.).
Rejestracje pojazdów ciężarowych w październiku 2024
Październik 2024 był trzynastem z rzędu miesiącem spadku rejestracji nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3.5 tony. Spadek nie był jednak duży i liczył 2,8%, zważywszy na sytuację sprzed roku, gdy baza była dość wysoka, ponieważ rynek odrabiał straty z września (duży spadek po antycypacji rejestracji w sierpniu ze względu na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych). Spadki dotknęły większość grup, w tym największą w postaci ciągników samochodowych (-8,5% r/r.), a także pojazdy specjalne (-7%). Z kolei podwozia samochodowe wzrosły o 8%, zaś autobusy aż o 31%. O 2,1% wzrósł też rynek samochodów użytkowych sprowadzanych z zagranicy.
W październiku zarejestrowano 2957 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3.5 tony, co stanowi spadek o 2,8% rok do roku, a także 260 autobusów, co dla odmiany daje wzrost aż o 30,7% w porównaniu do ubiegłego roku.
Od początku roku zarejestrowano łącznie 25 543 samochody użytkowe o DMC powyżej 3.5 tony, co oznacza spadek o 17,2% rok do roku. Przybyło 22 706 samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony, czyli o 19,5% mniej niż rok temu, zaś grupa autobusów wzrosła do 1837 sztuk, co stanowi o 30,3% lepszy wynik niż rok temu.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-październik 2024
Segment | Marka | Październik 2024 | Udział % 2024 | Październik 2023 | Udział % 2023 | Zmiana % r/r | Wrzesień 2024 | Paz/Wrz Zmiana % | YTD 2024 | Udział % YTD 2024 | YTD 2023 | Udział % YTD 2023 | Zmiana % YTD r/r |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.5 T | OGÓŁEM/TOTAL | 297 | 100.00% | 250 | 100.00% | 18.8% | 258 | 15.12% | 2,817 | 100.00% | 2,828 | 100.00% | -0.4% |
IVECO | 130 | 43.77% | 130 | 52.00% | 0.0% | 132 | -1.5% | 1,577 | 55.98% | 1,512 | 53.47% | 4.3% | |
MERCEDES-BENZ | 45 | 15.15% | 17 | 6.80% | 164.7% | 34 | 32.4% | 385 | 13.67% | 329 | 11.63% | 17.0% | |
MAN | 53 | 17.85% | 41 | 16.40% | 29.3% | 45 | 17.8% | 333 | 11.82% | 335 | 11.85% | -0.6% | |
MITSUBISHI FUSO | 22 | 7.41% | 20 | 8.00% | 10.0% | 24 | -8.3% | 189 | 6.71% | 252 | 8.91% | -25.0% | |
DAF | 24 | 8.08% | 6 | 2.40% | 300.0% | 5 | 380.0% | 77 | 2.73% | 104 | 3.68% | -26.0% | |
RENAULT | 9 | 3.03% | 13 | 5.20% | -30.8% | 4 | 125.0% | 64 | 2.27% | 83 | 2.93% | -22.9% | |
HYMER | 1 | 0.34% | 0 | 0.00% | - | 0 | - | 28 | 0.99% | 18 | 0.64% | 55.6% | |
Pozostałe/Others | 13 | 4.38% | 23 | 9.20% | -43.5% | 14 | 5.4% | 164 | 5.82% | 195 | 6.90% | -15.9% | |
DMC>=16T | OGÓŁEM/TOTAL | 2,396 | 100.00% | 2,592 | 100.00% | -7.6% | 1,814 | 32.08% | 20,859 | 100.00% | 26,588 | 100.00% | -21.5% |
SCANIA | 464 | 19.37% | 472 | 18.21% | -1.7% | 257 | 80.5% | 4,905 | 23.52% | 4,376 | 16.46% | 12.1% | |
VOLVO | 602 | 25.13% | 540 | 20.83% | 11.5% | 477 | 26.2% | 4,423 | 21.20% | 5,474 | 20.59% | -19.2% | |
MAN | 507 | 21.16% | 424 | 16.36% | 19.6% | 391 | 29.7% | 3,539 | 16.97% | 3,527 | 13.27% | 0.3% | |
MERCEDES-BENZ | 228 | 9.52% | 467 | 18.02% | -51.2% | 227 | 0.4% | 3,048 | 14.61% | 4,902 | 18.44% | -37.8% | |
DAF | 354 | 14.77% | 360 | 13.89% | -1.7% | 291 | 21.6% | 3,011 | 14.44% | 5,018 | 18.87% | -40.0% | |
RENAULT | 134 | 5.59% | 164 | 6.33% | -18.3% | 84 | 59.5% | 938 | 4.50% | 1,682 | 6.33% | -44.2% | |
IVECO | 71 | 2.96% | 144 | 5.56% | -50.7% | 68 | 4.4% | 746 | 3.58% | 1,123 | 4.22% | -33.6% | |
FORD TRUCKS | 31 | 1.29% | 18 | 0.69% | 72.2% | 17 | 82.4% | 216 | 1.04% | 438 | 1.65% | -50.7% | |
Pozostałe/Others | 5 | 0.21% | 3 | 0.12% | 66.7% | 2 | 150.0% | 33 | 0.16% | 48 | 0.18% | -31.3% | |
B.D/N.A | OGÓŁEM/TOTAL | 4 | 100.00% | 1 | 100.00% | 300.0% | 4 | 0.00% | 30 | 100.00% | 23 | 100.00% | 30.4% |
OGÓŁEM/TOTAL | 2,697 | 100% | 2,843 | 100% | -5.1% | 2,076 | 29.9% | 23,706 | 100% | 29,439 | 100% | -19.5% |
Rejestracje pojazdów ciężarowych we wrześniu 2024
We wrześniu 2024 roku po raz kolejny zanotowano spadek rejestracji samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3.5 tony. Wrzesień był już dwunastym z rzędu miesiącem spadkowym, nie licząc czerwca 2024. Spadek wynosi co prawda tylko 2%, lecz we wrześniu 2023 wolumen rejestracji był na niskim poziomie z racji na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych. Ciągniki samochodowe zanotowały aż 14% spadku, samochody specjalne 22%, natomiast podwozia zanotowały wzrost o 52%. O 13% wzrosły natomiast rejestracje autobusów. Jeśli chodzi o rynek aut użytkowych sprowadzanych z zagranicy, praktycznie nie uległ on zmianom (spadek o 61 szt.).
We wrześniu przybyło 2230 pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 2,3% mniej niż rok temu, lecz aż o 44,5% więcej niż w sierpniu 2024. To jeden z najniższych poziomów rejestracji od 2015r (mniej zarejestrowano jedynie w 2020 roku - 2101 szt.).
W grupie samochodów ciężarowych zarejestrowano 2076 pojazdów, czyli o 3,3% mniej niż rok temu. Rynek autobusów wzrósł o 13,2%, do poziomu 154 egzemplarzy.
Od stycznia do września liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Polsce spadła o 18,8% względem 2023 roku. Wśród pojazdów ciężarowych przybyło 21 009 sztuk, czyli o 21% mniej niż rok temu. Autobusy zanotowały wzrost aż o 30,2%, osiągając pułap 1577 sztuk.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-wrzesień 2024
Segment | Marka | Wrzesień 2024 Ogółem | Wrzesień 2024 Udział % | Wrzesień 2023 Ogółem | Wrzesień 2023 Udział % | Zmiana % r/r | Sierpień 2024 Ogółem | Zmiana Wrz/Sie % | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2024 Ogółem | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2024 Udział % | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2023 Ogółem | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2023 Udział % | Zmiana % r/r YTD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
IVECO | - | 132 | 51,16% | 124 | 62,31% | 6,5% | 92 | 43,5% | 1447 | 57,42% | 1382 | 53,61% | 4,7% |
MERCEDES-BENZ | - | 34 | 13,18% | 13 | 6,53% | 161,5% | 28 | 21,4% | 340 | 13,49% | 312 | 12,10% | 9,0% |
MAN | - | 45 | 17,44% | 18 | 9,05% | 150,0% | 58 | -22,4% | 280 | 11,11% | 294 | 11,40% | -4,8% |
MITSUBISHI FUSO | - | 24 | 9,30% | 6 | 3,02% | 300,0% | 18 | 33,3% | 167 | 6,63% | 232 | 9,00% | -28,0% |
RENAULT | - | 4 | 1,55% | 10 | 5,03% | -60,0% | 5 | -20,0% | 55 | 2,18% | 70 | 2,72% | -21,4% |
DAF | - | 5 | 1,94% | 7 | 3,52% | -28,6% | 7 | -28,6% | 53 | 2,10% | 98 | 3,80% | -45,9% |
HYMER | - | 0 | 0,00% | 1 | 0,50% | -100,0% | 1 | -100,0% | 27 | 1,07% | 18 | 0,70% | 50,0% |
Pozostałe / Inne | - | 14 | 5,43% | 20 | 10,05% | -30,0% | 20 | 8,8% | 151 | 5,99% | 172 | 6,67% | -12,2% |
OGÓŁEM | 3,5T | 258 | 100,00% | 199 | 100,00% | 29,6% | 228 | 13,16% | 2520 | 100,00% | 2578 | 100,00% | -2,2% |
SCANIA | - | 257 | 14,17% | 277 | 14,23% | -7,2% | 227 | 13,2% | 4439 | 24,04% | 3904 | 16,27% | 13,7% |
VOLVO | - | 477 | 26,30% | 561 | 28,83% | -15,0% | 199 | 139,7% | 3821 | 20,70% | 4934 | 20,56% | -22,6% |
MAN | - | 391 | 21,55% | 227 | 11,66% | 72,2% | 252 | 55,2% | 3032 | 16,42% | 3103 | 12,93% | -2,3% |
MERCEDES-BENZ | - | 227 | 12,51% | 336 | 17,27% | -32,4% | 180 | 26,1% | 2820 | 15,27% | 4435 | 18,48% | -36,4% |
DAF | - | 291 | 16,04% | 282 | 14,49% | 3,2% | 212 | 37,3% | 2657 | 14,39% | 4658 | 19,41% | -43,0% |
RENAULT | - | 84 | 4,63% | 166 | 8,53% | -49,4% | 55 | 52,7% | 804 | 4,35% | 1518 | 6,33% | -47,0% |
IVECO | - | 68 | 3,75% | 65 | 3,34% | 4,6% | 41 | 65,9% | 675 | 3,66% | 979 | 4,08% | -31,1% |
FORD TRUCKS | - | 17 | 0,94% | 29 | 1,49% | -41,4% | 3 | 466,7% | 185 | 1,00% | 420 | 1,75% | -56,0% |
Pozostałe / Inne | - | 2 | 0,11% | 3 | 0,15% | -33,3% | 5 | -60,0% | 30 | 0,16% | 45 | 0,19% | -33,3% |
OGÓŁEM | DMC>=16T | 1814 | 100,00% | 1946 | 100,00% | -6,8% | 1174 | 54,51% | 18463 | 100,00% | 23996 | 100,00% | -23,1% |
OGÓŁEM | B.D / N.A | 4 | 100,00% | 1 | 100,00% | 300,0% | 3 | 33,33% | 26 | 100,00% | 22 | 100,00% | 18,2% |
OGÓŁEM | - | 2076 | 100% | 2146 | 100% | -3,3% | 1405 | 47,8% | 21009 | 100% | 26596 | 100% | -21,0% |
Rejestracje pojazdów ciężarowych w sierpniu 2024
W sierpniu 2024 roku zanotowano rekordowy spadek rejestracji samochodów ciężarowych rok do roku. Spadek w sierpniu jest największy, gdyż zeszłoroczna baza była wyjątkowo wysoka ze względu na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych. Spadek sprzedaży zanotowała każda grupa pojazdów, jednak najbardziej dotknął on najliczniejsze ciągniki samochodowe (aż 71% r/r.). Pozostałe grupy również zaliczyły spore spadki, w tym podwozia samochodowe (-57% r/r.), pojazdy specjalne (-35% r/r.) oraz autobusy (-29% r/r.).
Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był także niższy w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku (-2,5%). Odwrotny trend trwał od marca 2023 r. do lipca bieżącego roku.
W sierpniu zarejestrowano łącznie 1543 samochody ciężarowe o DMC powyżej 3.5 tony, co oznacza spadek o 63,6% w porównaniu do sierpnia 2023 roku. Jednocześnie oznacza to spadek o 28,8% w porównaniu do lipca bieżącego roku. Był to jeden z najsłabszych miesięcy od 2015 roku. Mniej zarejestrowano tylko w 2020 i 2019 roku - odpowiednio 1449 szt. i 1532 szt.
Przeważały samochody ciężarowe (1405 sztuk, spadek o 65,3% rok do roku), a pozostałe 138 pojazdów stanowiły autobusy (spadek o 29,2% r/r.).
Od początku roku zarejestrowano 20 356 samochodów użytkowych powyżej 3.5 tony, czyli o 20,3% mniej niż w 2023 r. Dominują samochody ciężarowe (18 933 sztuk, spadek o 22,6% r/r.), natomiast resztę stanowią autobusy (1423 szt., wzrost o 32,4% r/r.).
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-sierpień 2024
Segment | Marka (Make) | Sierpień (August) | Zmiana % r/r | Lipiec (July) | Rok narastająco Styczeń - Sierpień (YTD January - August) | Zmiana % r/r | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | Udział % | 2023 | Udział % | 2024 | "Sie/Lip Zmiana %" | 2024 | Udział % | 2023 | |||
3.5T | IVECO | 92 | 40,35% | 241 | 51,94% | -61,8% | 92 | 0,0% | 1 315 | 58,13% | 1 258 |
MERCEDES-BENZ | 28 | 12,28% | 48 | 10,34% | -41,7% | 52 | -46,2% | 306 | 13,53% | 299 | |
MAN | 58 | 25,44% | 88 | 18,97% | -34,1% | 63 | -7,9% | 235 | 10,39% | 276 | |
MITSUBISHI FUSO | 18 | 7,89% | 27 | 5,82% | -33,3% | 18 | 0,0% | 143 | 6,32% | 226 | |
RENAULT | 5 | 2,19% | 15 | 3,23% | -66,7% | 2 | 150,0% | 51 | 2,25% | 60 | |
DAF | 7 | 3,07% | 20 | 4,31% | -65,0% | 4 | 75,0% | 48 | 2,12% | 91 | |
HYMER | 1 | 0,44% | 0 | 0,00% | 4 | -75,0% | 27 | 1,19% | 17 | ||
Pozostałe / Others | 19 | 8,33% | 25 | 5,39% | -24,0% | 22 | 8,7% | 137 | 6,06% | 152 | |
OGÓŁEM / TOTAL | 228 | 100,00% | 464 | 100,00% | -50,9% | 253 | -9,88% | 2 262 | 100,00% | 2 379 | |
DMC >= 16T | SCANIA | 227 | 19,34% | 453 | 12,65% | -49,9% | 328 | -30,8% | 4 182 | 25,12% | 3 627 |
VOLVO | 199 | 16,95% | 432 | 12,06% | -53,9% | 475 | -58,1% | 3 344 | 20,09% | 4 373 | |
MAN | 252 | 21,47% | 724 | 20,21% | -65,2% | 292 | -13,7% | 2 641 | 15,86% | 2 876 | |
MERCEDES-BENZ | 180 | 15,33% | 696 | 19,43% | -74,1% | 239 | -24,7% | 2 593 | 15,57% | 4 099 | |
DAF | 212 | 18,06% | 886 | 24,73% | -76,1% | 180 | 17,8% | 2 366 | 14,21% | 4 376 | |
RENAULT | 55 | 4,68% | 146 | 4,08% | -62,3% | 91 | -39,6% | 720 | 4,32% | 1 352 | |
IVECO | 41 | 3,49% | 168 | 4,69% | -75,6% | 105 | -61,0% | 607 | 3,65% | 914 | |
FORD TRUCKS | 3 | 0,26% | 71 | 1,98% | -95,8% | 18 | -83,3% | 168 | 1,01% | 391 | |
Pozostałe / Others | 5 | 0,43% | 6 | 0,17% | -16,7% | 4 | 25,0% | 28 | 0,17% | 42 | |
OGÓŁEM / TOTAL | 1 174 | 100,00% | 3 582 | 100,00% | -67,2% | 1 732 | -32,22% | 16 649 | 100,00% | 22 050 | |
B.D / N.A | OGÓŁEM / TOTAL | 3 | 100,00% | 3 | 100,00% | 0,0% | 3 | 0,00% | 22 | 100,00% | 21 |
OGÓŁEM / TOTAL | 1 405 | 100% | 4 049 | 100% | -65,3% | 1 988 | -29,3% | 18 933 | 100% | 24 450 |
Rejestracje pojazdów ciężarowych w lipcu 2024
W lipcu 2024 roku odnotowano aż dwucyfrowy spadek rejestracji samochodów ciężarowych rok do roku. Spadek sprzedaży zanotowały ciągniki samochodowe oraz nielicznie samochody specjalne, przy czym w przypadku tych pierwszych spadek wyniósł aż 44%. Zainteresowanie pojazdami specjalnymi jest mniejsze o ponad 21%, natomiast podwoziami samochodowymi o 9,4%. Dla odmiany wzrost o 18,7% zaliczyły autobusy.
Łącznie w lipcu 2024 roku zarejestrowano 2166 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 1071 szt. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (spadek o 33,1%).
Większość stanowiły samochody ciężarowe (1988 szt.), jednak jest to aż o 1099 egzemplarzy mniej (-35,6%) niż w lipcu 2023 roku. Liczba autobusów wzrosła natomiast o 28 sztuk (+18,7% r/r.).
Od początku roku zarejestrowano łącznie 18 813 samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 11,6% mniej niż rok temu. W przypadku samochodów ciężarowych liczba ta wyniosła 17 528 szt., czyli o 14,1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, zaś rejestracje autobusów wzrosły o 46%, do poziomu 1285 egzemplarzy.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-lipiec 2024
Segment | Marka | Lipiec 2024 Ogółem | Lipiec 2024 Udział % | Zmiana % r/r Lipiec 2024 | Czerwiec 2024 Ogółem | Styczeń - Lipiec 2024 Ogółem | Styczeń - Lipiec 2024 Udział % | Zmiana % r/r Styczeń - Lipiec 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.5T | OGÓŁEM | 253 | 100,00% | 25,2% | 452 | 2034 | 100,00% | 6,2% |
IVECO | 92 | 36,36% | -20,0% | 282 | 1223 | 60,13% | 20,3% | |
MERCEDES-BENZ | 52 | 20,55% | 85,7% | 58 | 278 | 13,67% | 10,8% | |
MAN | 63 | 24,90% | 162,5% | 45 | 177 | 8,70% | -5,9% | |
MITSUBISHI FUSO | 18 | 7,11% | 80,0% | 24 | 125 | 6,15% | -37,2% | |
RENAULT | 2 | 0,79% | -75,0% | 8 | 46 | 2,26% | 2,2% | |
DAF | 4 | 1,58% | -20,0% | 5 | 41 | 2,02% | -42,3% | |
HYMER | 4 | 1,58% | N/A | 8 | 26 | 1,28% | 52,9% | |
Pozostałe | 18 | 7,11% | 50,0% | 30 | 118 | 5,80% | -7,1% | |
DMC>=16T | OGÓŁEM | 1732 | 100,00% | -39,9% | 2767 | 15475 | 100,00% | -16,2% |
SCANIA | 328 | 18,94% | -37,5% | 710 | 3955 | 25,56% | 24,6% | |
VOLVO | 475 | 27,42% | -12,4% | 475 | 3145 | 20,32% | -20,2% | |
MERCEDES-BENZ | 239 | 13,80% | -41,6% | 362 | 2413 | 15,59% | -29,1% | |
MAN | 292 | 16,86% | -41,9% | 379 | 2389 | 15,44% | 11,0% | |
DAF | 180 | 10,39% | -67,1% | 655 | 2154 | 13,92% | -38,3% | |
RENAULT | 91 | 5,25% | -45,8% | 93 | 665 | 4,30% | -44,9% | |
IVECO | 105 | 6,06% | -26,1% | 77 | 566 | 3,66% | -24,1% | |
FORD TRUCKS | 18 | 1,04% | -60,0% | 16 | 165 | 1,07% | -48,4% | |
Pozostałe | 4 | 0,23% | 33,3% | 0 | 23 | 0,15% | -36,1% | |
B.D / N.A | OGÓŁEM | 3 | 100,00% | 200,0% | 2 | 19 | 100,00% | 5,6% |
OGÓŁEM | OGÓŁEM | 1988 | 100% | -35,6% | 3221 | 17528 | 100% | -14,1% |
Rejestracje Pojazdów Ciężarowych w Czerwcu 2024
Czerwiec 2024 roku okazał się przełomowym miesiącem dla rynku pojazdów ciężarowych, przynosząc długo oczekiwany wzrost sprzedaży po dziewięciu miesiącach spadków. Wzrost rejestracji pojazdów ciężarowych w Polsce w czerwcu 2024 wyniósł 3,5% w porównaniu do czerwca 2023 roku, a realny wzrost, uwzględniający mniejszą liczbę dni roboczych, sięgnął aż 8,7%. Przyjrzyjmy się bliżej szczegółowym danym i analizom rynku.
Ogólny Wzrost Rejestracji
W czerwcu 2024 roku zarejestrowano 3 454 nowe pojazdy użytkowe powyżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Jest to znacząca zmiana po długim okresie spadków. Wzrost ten jest jeszcze bardziej imponujący, biorąc pod uwagę fakt, że w czerwcu 2024 roku był jeden dzień roboczy mniej niż w czerwcu 2023 roku.
Analiza Segmentów Pojazdów Ciężarowych
Nowe Samochody Ciężarowe
W czerwcu 2024 roku zarejestrowano 3 221 nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, co oznacza wzrost o 1,2% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost ten jest również widoczny w porównaniu do maja 2024 roku, kiedy to zarejestrowano 20,4% więcej pojazdów. W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano 15 540 nowych samochodów ciężarowych, co stanowi spadek o 10,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku.
Wzrost Rejestracji Autobusów
Rynek nowych autobusów odnotował znaczący wzrost o 53,3% rok do roku, osiągając poziom 233 sztuk w czerwcu 2024 roku. Wzrost ten utrzymuje się od lutego 2023 roku i przekracza tegoroczną średnią. W porównaniu do maja 2024 roku liczba zarejestrowanych autobusów wzrosła o 42%, co oznacza 69 sztuk więcej. Od początku 2024 roku zarejestrowano 1 107 nowych autobusów, co stanowi wzrost o 51,6% w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku.
Zmiany na Rynku Używanych Pojazdów Ciężarowych
W czerwcu 2024 roku drugi raz z rzędu rynek używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy niż rynek nowych pojazdów, co stanowi odwrotny trend w porównaniu do okresu od stycznia do kwietnia 2024 roku. Od początku 2024 roku sprowadzono 17 487 używanych pojazdów użytkowych, co oznacza wzrost o 15,5% (2 353 sztuki) w porównaniu do roku poprzedniego. W tej liczbie znalazło się 15 383 samochody ciężarowe (wzrost o 15,7%) i 2 104 autobusy (wzrost o 14,3%).
Podsumowanie
Czerwiec 2024 przyniósł długo oczekiwany wzrost rejestracji nowych pojazdów ciężarowych, co jest pozytywnym sygnałem dla branży po długim okresie spadków. Mimo ogólnego spadku w pierwszym półroczu 2024 roku, rynek autobusów wykazuje znaczące wzrosty, co może wskazywać na ożywienie w tym segmencie. Dynamiczne zmiany na rynku używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy również wpływają na ogólną sytuację w branży motoryzacyjnej w Polsce. Przyszłe miesiące pokażą, czy obecne trendy będą się utrzymywać, czy też rynek ponownie stanie przed wyzwaniami.
Marka | Czerwiec 2024 | Udział % 2024 | Czerwiec 2023 | Udział % 2023 | Zmiana % r/r | Zmiana poz. r/r | Maj 2023 | Cze/Maj Zmiana % | Cze/Maj Zmiana poz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RENAULT | 1 754 | 26,07% | 1 208 | 20,02% | 45,2% | 0 | 1 053 | 66,6% | 0 |
FORD | 893 | 13,27% | 752 | 12,46% | 18,8% | 1 | 740 | 20,7% | 0 |
IVECO | 775 | 11,52% | 620 | 10,27% | 25,0% | 2 | 450 | 72,2% | 1 |
VOLKSWAGEN | 622 | 9,24% | 427 | 7,08% | 45,7% | 3 | 503 | 23,7% | -1 |
TOYOTA | 614 | 9,12% | 771 | 12,78% | -20,4% | -3 | 398 | 54,3% | 1 |
MERCEDES-BENZ | 529 | 7,86% | 520 | 8,62% | 1,7% | 0 | 421 | 25,7% | -1 |
FIAT | 438 | 6,51% | 736 | 12,20% | -40,5% | -3 | 369 | 18,7% | 0 |
OPEL | 229 | 3,40% | 312 | 5,17% | -26,6% | 0 | 140 | 63,6% | 1 |
SUZUKI | 171 | 2,54% | 22 | 0,36% | 677,3% | 6 | 81 | 111,1% | 3 |
PEUGEOT | 165 | 2,45% | 193 | 3,20% | -14,5% | 0 | 156 | 5,8% | -2 |
MAN | 121 | 1,80% | 64 | 1,06% | 89,1% | 0 | 106 | 14,2% | 0 |
CITROEN | 113 | 1,68% | 196 | 3,25% | -42,3% | -3 | 127 | -11,0% | -2 |
ISUZU | 63 | 0,94% | 42 | 0,70% | 50,0% | -1 | 45 | 40,0% | 0 |
SKODA | 52 | 0,77% | 24 | 0,40% | 116,7% | 0 | 44 | 18,2% | 0 |
SSANGYONG | 37 | 0,55% | 40 | 0,66% | -7,5% | -2 | 11 | 236,4% | 1 |
Rejestracja samochodów ciężarowych maj 2024
Maj był 9. z rzędu miesiącem spadków rejestracji samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony w Polsce. W maju odnotowano o 8,2% mniej rejestracji niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ciągniki siodłowe zaliczyły spadek o 11% r/r., natomiast samochody specjalne aż o 28% r/r. Symbolicznie wzrosła natomiast sprzedaż podwozi samochodowych (+1% r/r.), zaś większy wzrost odnotowały autobusy (12% r/r.). Co ciekawe, po raz pierwszy w tym roku rynek używanych pojazdów ciężarowych sprowadzonych z zagranicy był niższy niż pojazdów nowych (-10%, -275 szt.).
W maju zarejestrowano łącznie 2839 nowych samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony, a więc o 8,2% mniej niż rok temu, a jednocześnie więcej o 7,9% niż w kwietniu 2024. Większość stanowiły samochody ciężarowe (2675 szt.), a pozostałe 164 egzemplarze stanowiły autobusy (wzrost o 11,6% r/r.).
W 2024 roku zarejestrowano łącznie 13 193 samochody użytkowe powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 10,3% w porównaniu do 2023 roku. Dominowały samochody ciężarowe (12 319 szt., spadek o 12,8% r/r.), zaś resztę, czyli 874 sztuki, stanowiły autobusy (wzrost o 51,2% r/r.).
MAJ
Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
---|---|---|
SCANIA | 670 | +58% |
VOLVO | 618 | +9% |
MERCEDES-BENZ | 352 | -27% |
MAN | 327 | -25% |
IVECO | 283 | +16% |
DAF | 257 | -52% |
RENAULT | 92 | -44% |
FORD TRUCKS | 38 | -14% |
STYCZEŃ-MAJ
Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
---|---|---|
SCANIA | 2917 | +36% |
VOLVO | 2209 | -20% |
MERCEDES-BENZ | 1980 | -27% |
MAN | 1792 | +23% |
DAF | 1351 | -46% |
IVECO | 1239 | +9% |
RENAULT | 518 | -41% |
FORD TRUCKS | 131 | -46% |
Rejestracja samochodów ciężarowych kwiecień 2024
Kwiecień był 8. z rzędu miesiącem spadku rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce. W kwietniu zarejestrowano 2630 nowych samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony, czyli o 3,4% mniej niż w kwietniu 2023. Realny spadek jest jednak większy, z racji, iż w kwietniu 2024 były o 2 dni robocze więcej niż rok temu. Spadek zanotowały ciągniki samochodowe (-11%), natomiast podwozia i pojazdy specjalne zanotowały wzrost o odpowiednio 7 i 3%. Największy wzrost odnotowały jednak autobusy - wyniósł on 56% rok do roku.
Od początku roku zarejestrowano 10 354 samochody użytkowe powyżej 3,5 tony, w tym 9644 pojazdów ciężarowych (spadek o 13,8% r/r.) oraz 710 autobusów (wzrost o 64,7%. Oznacza to, że rynek nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony w Polsce skurczył się o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Rośnie też popularność używanych pojazdów użytkowych sprowadzanych z zagranicy. Po raz czwarty z rzędu liczba ich rejestracji przewyższyła rynek nowych pojazdów (wzrost o 18%. +484 szt.).
KWIECIEŃ
Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
---|---|---|
SCANIA | 592 | +42% |
MERCEDES-BENZ | 442 | +5% |
VOLVO | 391 | -31% |
MAN | 348 | +25% |
IVECO | 260 | +18% |
DAF | 231 | -46% |
RENAULT | 95 | -42% |
FORD TRUCKS | 15 | -71% |
MITSUBISHI FUSO | 15 | -29% |
STYCZEŃ-KWIECIEŃ
Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
---|---|---|
SCANIA | 2247 | +30% |
MERCEDES-BENZ | 1628 | -27% |
VOLVO | 1591 | -28% |
MAN | 1465 | +44% |
DAF | 1094 | -44% |
IVECO | 956 | +7% |
RENAULT | 426 | -41% |
FORD TRUCKS | 93 | -53% |
Rejestracja samochodów ciężarowych marzec 2024
W marcu 2024 w segmencie samochodów użytkowych odnotowano spadek względem ubiegłego roku o 17,2%. Od początku roku liczba rejestracji spadła o 13,2%.
Trendy na rynku
Rynek pojazdów użytkowych powyżej 3,5 ton kontynuuje trend spadkowy po raz siódmy z rzędu. Ogólny spadek był podyktowany głównie przez słabnącą sprzedaż samochodów ciężarowych, która obniżyła się o 19%. Wszystkie segmenty tej grupy odnotowały spadki:
- Ciągniki samochodowe: spadek o blisko 19%.
- Podwozia samochodowe i samochody specjalne: spadek o 21%.
Jedynie autobusy stanowiły wyjątek, notując wzrost o 26%. Co ciekawe, rynek używanych pojazdów użytkowych sprowadzanych z zagranicy, po raz trzeci z rzędu, okazał się większy niż rynek nowych pojazdów, notując wzrost o 7% (+219 sztuk).
Statystyki za marzec 2024
- Nowe Pojazdy Użytkowe Pow. 3,5t: 2 946 rejestracji, co oznacza spadek o 17,2% rok do roku oraz wzrost o 18,5% w porównaniu do lutego 2024.
- Samochody Ciężarowe: 2 765 rejestracji, oznaczające spadek o 19% rok do roku.
- Autobusy: Wzrost o 25,7% do 181 rejestracji.
Statystyki za I kwartał 2024
- Nowe Pojazdy Użytkowe Pow. 3,5t: 7 724 rejestracji, co wskazuje na spadek o 13,1% rok do roku.
- Samochody Ciężarowe: 7 226 rejestracji, oznaczające spadek o 16% w porównaniu do 2023 roku.
- Autobusy: Wzrost o 68,8% do 498 rejestracji.
Analiza rynku samochodów ciężarowych i autobusów
Rynek nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 ton w marcu 2024 zarejestrował spadek o 19% w porównaniu do roku poprzedniego, z 2 765 zarejestrowanymi pojazdami. To również wzrost o 19,2% w stosunku do lutego. Dla autobusów, marzec przyniósł wzrost o 25,7% rok do roku, z 181 nowymi rejestracjami, co stanowi spowolnienie wzrostu w porównaniu do wcześniejszych okresów.
Podsumowanie
Rynek pojazdów użytkowych powyżej 3,5 ton w Polsce przeżywa wyraźne turbulencje, z wyraźnymi spadkami w rejestracjach nowych samochodów ciężarowych i jednoczesnym wzrostem w segmencie autobusów. Kontynuacja trendów spadkowych, zwłaszcza w segmencie ciężarowym, może wskazywać na dalsze wyzwania dla branży w nadchodzących miesiącach.
Marka | Marzec | ||||
March | |||||
2024 | 2023 | Zmiana % r/r | |||
Make | |||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | Change % y/y | |
Total | Mkt shr % | Total | Mkt shr % | ||
RENAULT | 1 309 | 20,80% | 1 306 | 22,24% | 0,2% |
FIAT | 959 | 15,24% | 696 | 11,85% | 37,8% |
FORD | 795 | 12,63% | 909 | 15,48% | -12,5% |
TOYOTA | 785 | 12,47% | 578 | 9,85% | 35,8% |
MERCEDES-BENZ | 537 | 8,53% | 476 | 8,11% | 12,8% |
VOLKSWAGEN | 478 | 7,59% | 423 | 7,20% | 13,0% |
IVECO | 515 | 8,18% | 300 | 5,11% | 71,7% |
OPEL | 293 | 4,66% | 322 | 5,48% | -9,0% |
PEUGEOT | 172 | 2,73% | 294 | 5,01% | -41,5% |
CITROEN | 129 | 2,05% | 240 | 4,09% | -46,3% |
SUZUKI | 65 | 1,03% | 19 | 0,32% | 242,1% |
MAN | 61 | 0,97% | 95 | 1,62% | -35,8% |
ISUZU | 39 | 0,62% | 25 | 0,43% | 56,0% |
SKODA | 44 | 0,70% | 17 | 0,29% | 158,8% |
SSANGYONG | 15 | 0,24% | 24 | 0,41% | -37,5% |
Raport rejestracji samochodów ciężarowych luty 2024
Luty 2024 roku okazał się szóstym z kolei miesiącem, w którym odnotowano spadek liczby rejestracji pojazdów ciężarowych. Za spadek odpowiedzialny jest przede wszystkim segment ciągników siodłowych, które sprzedaż obniżyła się o 20%. W przypadku samochodów specjalnych możemy mówić o wzroście na poziomie 17%, podwozia samochodowe wzrosły o 6%, a autobusy o 92%.
Sam rynek nowych samochodów ciężarowych w lutym 2024 był mniejszy o 19% względem samochodów używanych tego segmentu.
Względem ubiegłego roku, w lutym 2024 roku zarejestrowano o 10,47% mniej pojazdów ciężarowych pow. 3,5 tony oraz o 8,5% więcej niż w styczniu 2024 roku. W lutym zarejestrowano w sumie 2485 egzemplarzy nowych pojazdów użytkowych. Wśród nich dominuje segment samochodów ciężarowych, których przybyło 2318 sztuk. Spadek rejestracji spowodowany jest m.in. przez wysoką bazę zarejestrowanych pojazdów w ubiegłym roku. Analogicznie względem ubiegłego roku sytuacja wygląda w przypadku autobusów, niska baza rejestracji w lutym 2023 powoduje tak duże wzrosty w bieżącym okresie.
Pozycja | Marka | Luty 2024 | Luty 2023 | Zmiana % r/r | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | |||
1 | SCANIA | 637 | 27,48% | 388 | 14,39% | 64,2% |
2 | MERCEDES-BENZ | 357 | 15,40% | 625 | 23,17% | -42,9% |
3 | VOLVO | 328 | 14,15% | 490 | 18,17% | -33,1% |
4 | MAN | 291 | 12,55% | 209 | 7,75% | 39,2% |
5 | DAF | 292 | 12,60% | 561 | 20,80% | -48,0% |
6 | IVECO | 237 | 10,22% | 181 | 6,71% | 30,9% |
7 | RENAULT | 128 | 5,52% | 152 | 5,64% | -15,8% |
RAZEM / Sub Total 1-7 | 2 270 | 97,93% | 2 606 | 96,63% | -12,9% |
Rejestracja pojazdów ciężarowych - styczeń 2024
W styczniu 2024 roku zarejestrowano 2291 nowych pojazdów użytkowych - ciężarowych powyżej 2.5 tony. To o 10,2% mniej niż w ubiegłym roku i o 29,3% mniej niż w grudniu 2023 roku. W przypadku samochodów ciężarowych zarejestrowano 2141 nowych samochodów. To wynik o blisko 14% mniejszy niż w ubiegłym roku. W przypadku pojazdów ciężarowych grupą, która odnotowała wzrost względem ubiegłego roku były autobusy. Rynek autobusów wzrósł o 134,4% względem ubiegłego roku.
Przyczyny wzrostu rejestracji autobusów styczeń 2024
Rynek autobusów odnotował tak wysoki wzrost z uwagi na bardzo niską bazę pojazdów tego typu w ubiegłym roku. Tylko w 2023 roku zarejestrowano w sumie 63 sztuki nowych autobusów powyżej 3.5 tony. W styczniu 2024 liczba ta wzrosła do 150 egzemplarzy. W porównaniu do grudnia 2023 styczeń 2024 odnotował spadek na poziomie 41,9%.
Styczeń 2024 roku to piąty z rzędu miesiąc, w którym odnotowano spadek rejestracji pojazdów ciężarowych. Co ważne wszystkie typy pojazdów, poza autobusami, w tej grupie odnotowały spadki (informacje poniżej). Ostatecznie rynek nowych samochodów w styczniu 2024 roku był gorszy niż w przypadku pojazdów używanych (-29%, -665 sztuk). W styczniu 2024 roku w grupie używanych ciężarowych sprowadzony do Polski zarejestrowano 2956 (wzrost o 20%). W przypadku samochodów ciężarowych było to 2562 egzemplarze, co dało wynik o 18,7% lepszy niż w ubiegłym roku, i o 12,8% niższy niż w grudniu 2023. W przypadku autobusów było to 394 zarejestrowanych egzemplarzy, czyli o 29,2% rok do roku i tyle samo ile w grudniu 2023.
Nowe pojazdy ciężarowe - szczegółowe informacje na temat ciężarowych
Ciągniki samochodowe
Ilość zarejestrowanych ciągników siodłowych w styczniu 2024 roku wyniosła 1532 egzemplarze i jest to piąty najgorszy wynik w ciągu ostatnich 5 miesięcy. Spadkowy trend rejestracji utrzymuje się od września 2023 roku a wynik z początku 2024 roku był niższy niż średnia za cały 2023 roku.
W przypadku podwozi i samochodów specjalnych również odnotowano znaczne spadki rejestracji. W przypadku samochodów ciężarowych zarejestrowano 528 sztuk, to o -21,3% rok do roku. Podobny spadek również 20% odnotowano w przypadku rejestracji samochodów specjalnych (w sumie 81 sztuk).
Ranking rejestracji pojazdów ciężarowych z podziałem na marki - styczeń 2024
- Mercedes-Benz 419 sztuk, -19% r/r
- Scania 381 sztuk, +36% r/r
- Volvo 373 sztuk, -27% r/r
- MAN 331 sztuk, +41% r/r
- DAF 259 sztuk, -38% r/r
- IVECO 199 sztuk, -4% r/r
- Renault 105 sztuk, -49% r/r
- Ford Trucks 42 sztuk, -21% r/r
Choć Mercedes-Benz z wynikiem 419 zarejestrowanych egzemplarzy nowych pojazdów ciężarowych odnotował 19% spadek rok do roku, uzyskał 20% udział w rynku wszystkich sprzedawanych pojazdów powyżej 3.5 tony w Polsce. Scania oraz MAN to dwie marki, których pojazdy ciężarowe odnotowały spore wzrosty, jeśli chodzi o ich rejestrację w styczniu 2024 roku. W przypadku Scanii wzrost wyniósł 36% rok do roku, w przypadku marki MAN aż 41%.
Wśród wszystkich zarejestrowanych pojazdów, ciągniki siodłowe Scania odnotowały wzrost rejestracji na poziomie 64% rok do roku oraz 25% wzrostu względem grudnia 2023 roku, osiągając liczbę 314 zarejestrowanych egzemplarzy. Rekordowy wynik względem stycznia 2023 odnotowała marka MAN (238 zarejestrowanych ciągników siodłowych), jednak w perspektywie ostatnich 5 miesięcy był to wynik gorszy od grudniowego o 53%.
Podwozia ciężarowe
Wśród marek najpopularniejszych, które odnotowały wzrosty względem stycznia 2023 roku na pierwszym miejscu znalazło się Iveco osiągając w styczniu 2024 roku wynik 162 zarejestrowanych egzemplarzy. Kolejny jest Mercedes Benz (108 sztuk) i marka MAN z 93 zarejestrowanymi egzemplarzami.
Samochody ciężarowe powyżej 16 ton
Szesnastotonowce to grupa najcięższych samochodów ciężarowych na rynku. W tej grupie również odnotowano spadki względem ubiegłego roku na poziomie 14,5% r/r i 22,7% względem grudnia 2023. W sumie w styczniu zarejestrowano 1901 sztuk samochodów ciężarowych powyżej 16 ton.
Udział w rynku samochodów ciężarowych o DMC od 16t z podziałem na marki
- Mercedes Benz 387 sztuk, -18% r/r
- SCANIA 381 sztuk, +36% r/r
- VOLVO 371 sztuk, -27% r/r
- MAN 318 sztuk, +49% r/r
- DAF 256 sztuk, -39% r/r
- Renault 95 sztuk, -51% r/r
Rejestracja samochodów ciężarowych styczeń-grudzień 2023
W 2023 roku zanotowano spadek rejestracji nowych pojazdów ciężarowych powyżej 2.5 ton względem wyników z 2022 roku. Grudzień 2023 roku zakończył ponad kwartalny okres spadków rejestracji pojazdów ciężarowych. Gorsze wyniki rejestracji wynikają przede wszystkim z bardzo wysokiej bazy rejestracji z roku 2022 oraz pogłębiających się konfliktów polityczno-gospodarczych w Europie, które bezpośrednio dotyczą branży transportowej.
Wśród wszystkich pojazdów ciężarowych, podwozia samochodowe oraz kilka typów pojazdów specjalnych odnotowały wzrost liczby rejestracji kolejno o 3 i 47%. W przypadku ciagników siodłowych, liczba zarejestrowanych egzemplarzy spadła względem ubiegłego roku o 24%.
Autobusy i używki mocno w górę
Kategorią, która podnosi statystyki rejestracji pojazdów ciężarowych sa autobusy, które odnotowują trzycyfrowe tempo wzrostu. W przypadku rejestracji używanych pojazdów ciężarowych odnotowano 25,5% wzrost rejestracji.
Rejestracja samochodów ciężarowych o DMC pow. 3.5 tony
W grudniu zarejestrowano 2982 sztuki samochodów ciężarowych, czyli o 12,8% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 3,2 % mniej niż w listopadzie 2023 roku. W ciągu całego roku, od stycznia do grudnia 2023 roku, zarejestrowano łącznie 35502 samochody ciężarowe, co przełożyło się na 1,7% wzrostu względem całego rynku. Finalnie, pomimo spadków pod koniec roku, suma rejestracji samochodów ciężarowych dała najlepszy wynik od ponad 10 lat przewyższając rejestracje z 2022 roku o 595 sztuk.
Ciągnik powyżej 16 ton:
- 1. Volvo Trucks, 5203 sztuk, 20,24 % udziału w rynku, 7,3 % wzrostu ilości rejestracji względem poprzedniego roku,
- DAF, 4977 sztuk, 19,36 % udziału, 23,5 % spadku
- Mercedes-Benz, 4744 szt., 18,46 % udziału, 13,5 % spadku
- Scania: 4293 szt., 16,7 % udziału, 37,5 % wzrostu
- MAN: 3584 szt., 13,94 % udziału, 4,7 % wzrostu
- Renault Trucks: 1333 szt., 5,19 % udziału, 4 % spadku
- Iveco: 1077 szt., 4,19 % udziału, 42,5 % wzrostu
- Ford Trucks: 478 szt., 1,86 % udziału, 26,5 % spadku
Inne marki: 3 szt.
Łącznie: 25 692 sztuki, o 1,9 % mniej niż w roku 2022.
Podwozia powyżej 16 ton:
- 1. Volvo Trucks, 1371 sztuk, 22,53 % udziału w rynku, 1,2 % spadku ilości rejestracji względem poprzedniego roku
- MAN: 1174 szt., 19,29 % udziału, 22 % wzrostu
- Mercedes-Benz: 988 szt., 16,23 % udziału, 11,3 % spadku
- Scania: 948 szt., 15,58 % udziału, 10,6 % spadku
- DAF: 647 szt., 10,63 % udziału, 6 % spadku
- Renault Trucks: 632 szt., 10,38 % udziału, 8,2 % wzrostu
- Iveco: 267 szt., 4,39 % udziału, 78 % wzrostu
Inne marki: 59 sztuk
Łącznie: 6086 sztuk, o 1,7 % więcej niż w roku 2022
Podwozia od 3,5 do 16 ton:
- 1. Iveco: 2072 sztuk, 56,12 % udziału w rynku, 44,8 % wzrostu ilości rejestracji względem poprzedniego roku
- Mercedes-Benz: 407 szt., 11,02 % udziału, 2,3 % wzrostu
- MAN: 404 szt, 10,94 % udziału, 25,9 % wzrostu
- Fuso: 285 szt., 7,72 % udziału, 41,8 % wzrostu
- Renault Trucks: 127 szt., 3,44 % udziału, 30,9 % wzrostu
- DAF: 126 szt., 3,41 % udziału, 8,7 % spadku
- Volvo Trucks: 64 szt., 1,73 % udziału, 166,7 % wzrostu
Inne marki: 207 sztuk
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - listopad 2023
W listopadzie po raz trzeci pojazdy ciężarowe odnotowują spadek rejestracji względem analogicznych okresów ubiegłego roku. Wśród rejestrowanych pojazdów najgorzej wypadły ciągniki siodłowe (-25%), drugie w rankingu są podwozia samochodowe -13%.
Wśród pojazdów, które odnotowały bardzo duży wzrost rejestracji znalazły się autobusy (+40%). To, co kluczowe, to fakt, że w listopadzie zarejestrowano o 371 sztuk więcej pojazdów ciężarowych nowych niż używanych sprowadzonych z zagranicy.
W sumie nowych samochodów ciężarowych przybyło 3233 egzemplarzy, to o 18,4% mniej niż w roku ubiegłym, ale o 6% więcej niż w październiku 2023. Udział autobusów w rynku wzrósł o 40%. Tylko w listopadzie zarejestrowano 153 sztuki. W sumie od stycznia od końca listopada 2023 roku zarejestrowano 1563 egzemplarze co daje wynik o 54,3% lepszy niż w roku ubiegłym.
Od stycznia do listopada 2023 roku zarejestrowano łącznie 34082 egzemplarzy pojazdów ciężarowych co przełożyło się na blisko 5% wzrostu względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Aktualizacja z dnia 28 listopada 2023 - rejestracje samochodów ciężarowych w Polsce styczeń-październik 2023
W październiku nabywców znalazły 3042 nowe samochody użytkowe powyżej 3,5 tony. Oznacza to spadek w stosunku do października 2022 wynoszący 18,7%. Jednocześnie to aż o 33,3% lepszy wynik niż we wrześniu 2023. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2843, czyli o 22,1% mniej, zaś autobusów 199, czyli aż o 122,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najczęściej wybieranymi producentami samochodów ciężarowych w październiku były odpowiednio Volvo (546 sztuk, mniej o 23%), Mercedes-Benz (484 egzemplarze, mniej o 28%) oraz Scania (472 sztuki, mniej o 6%).
Z kolei od stycznia do października 2023 zarejestrowano łącznie 30 243 samochody użytkowe o DMC powyżej 3,5 tony, a więc o 8,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 29 439 sztuk stanowiła grupa samochodów ciężarowych (więcej o 6,5%), zaś 1400 pojazdów stanowiła grupa autobusów (więcej o 56%). Jak dotąd najpopularniejszymi markami w 2023 roku okazały się odpowiednio Volvo (5528 sztuk, wzrost o 8%), Mercedes-Benz (5233 egzemplarze, spadek o 7%) oraz DAF (5122 sztuki, spadek o 14%).
Rok 2020 i 2021 dla branży transportowej prezentował spadek w liczbie rejestrowanych pojazdów ciężarowych (pojazdy powyżej 7 ton, w tym pojazdy kategorii M3 - pojazdy osobowe powyżej 5t; N2 - pojazdy ciężarowe do 12t; N3 - pojazdy ciężarowe powyżej 12t).
Jakie pojazdy były najchętniej wybierane przez klientów? Wśród najczęściej rejestrowanych pojazdów ciężarowych znalazły się naczepy z udziałem 50% i autobusy z udziałem 7%. Tylko w 2023 roku w Polsce zarejestrowano o 88 autobusów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (w sumie 582 zarejestrowane egzemplarze).
Najchętniej wybierane marki pojazdów ciężarowych
Najchętniej wybierani producenci pojazdów ciężarowych to:
Rejestracja samochodów ciężarowych w Polsce i Europie
Do czerwca 2023 w Polsce zarejestrowano około 17000 nowych pojazdów ciężarowych. To o 9,8% lepszy wynik niż w ubiegłym roku. W Europie do końca czerwca zarejestrowano w sumie 160 000 nowych pojazdów ciężarowych, co w tym przypadku stanowi wzrost o 17% względem ubiegłego roku. Wśród pojazdów ciężarowych znalazły się pojazdy transportowe, budowlane i rolnicze.
Oferta samochodów ciężarowych na Nowydostawczy.pl: Pojazdy ciężarowe
Podobna sytuacja ma miejsce u naszych zachodnich sąsiadów. W pierwszym półroczu 2023 w Niemczech zarejestrowano 50 000 pojazdów ciężkich, co stanowi blisko 29% udział w całym europejskim rynku transportowym. Dla porównania, w Polsce segment pojazdów ciężarowych pokrywa niecałe 20% rynku europejskiego.
Czy wiesz, że polski rynek samochodów osobowych pokrywa 3,6% rynku europejskiego? Podobna sytuacja ma miejsce w Rumunii, w której zarejestrowane pojazdy ciężarowe to 2,5% wszystkich zarejestrowanych w Europie.
- Mercedes Benz Trucks - 33000 pojazdów
- MAN - 25000 pojazdów
- Volvo Truck - 22900 pojazdów