Ranking: Samochody dostawcze z napędem hybrydowym
- 29.10.2024
- Nowydostawczy.pl

W ostatnim czasie na rynku pojawiło się kilka samochodów dostawczych z napędem hybrydowym. Jakie hybrydowe dostawczaki znajdziemy na rynku i czy warto się nimi zainteresować?
Z artykułu dowiesz się o:
Samochody dostawcze w zdecydowanej większości przypadków mają silniki wysokoprężne. Tylko w nielicznych dostawczakach znajdziemy odmiany benzynowe, głównie w modelach kompaktowych. Są też samochody dostawcze z napędem alternatywnym, najczęściej w postaci wersji elektrycznych, które jednak stanowią niszę, gdyż ich udział w rynku aut dostawczych w Polsce wynosi raptem 2,7%. Alternatywami są też samochody dostawcze z napędem CNG czy dopiero debiutujące na wybranych rynkach pojazdy zasilane wodorem. W ostatnim czasie pojawiło się też kilka samochodów z napędem hybrydowym, najczęściej plug-in, który również może być ciekawą alternatywą dla diesli czy wersji elektrycznych. Wskazujemy jakie hybrydowe dostawczaki dostaniemy na rynku i czy warto się nimi zainteresować?
Zalety i wady napędu hybrydowego w samochodzie dostawczym
W przypadku aut dostawczych zastosowanie napędu hybrydowego niesie ze sobą podobne korzyści co w samochodach osobowych. Hybryda najlepiej sprawdzi się w warunkach miejskich, gdzie docenimy możliwość jazdy wyłącznie na prądzie i niskie spalanie w przypadku pracy w trybie hybrydowym. Do tego oferuje komfort i płynność pracy znaną z aut elektrycznych, jednocześnie bez ograniczeń związanych z zasięgiem czy długim ładowaniem. Ponadto w razie potrzeby samochodem hybrydowym pojedziemy też w trasę bez obawy o drastyczny spadek zasięgu z racji na obecność silnika spalinowego. Samochody hybrydowe są też odczuwalnie tańsze od elektrycznych, a również uchodzą za przyjazne środowisku, co wpłynie korzystnie na wizerunek naszej firmy. Wreszcie hybrydowe samochody dostawcze z układem plug-in oferują funkcjonalność znaną z aut elektrycznych, a więc funkcję V2L (Vehicle to Load) pozwalającą na zasilanie zewnętrznych urządzeń za pomocą akumulatorów pojazdu, co ułatwi nam pracę w terenie.
Oczywiście hybrydowe samochody dostawcze w trasie nie sprawdzą się tak dobrze jak diesle z racji na wyższe spalanie (spowodowane jazdą z pustymi bateriami i sporym udziałem silnika spalinowego), mają też mniejszy zasięg z racji na mniejsze zbiorniki paliwa niż w ich spalinowych odpowiednikach. Samochody hybrydowe niejednokrotnie mają też mniejszą ładowność spowodowaną obecnością ciężkich baterii, a co za tym idzie wyższą masą własną i są też odczuwalnie droższe od diesli.
Kiedy wybrać samochód dostawczy z napędem hybrydowym?
Decydując się na dany samochód dostawczy przedsiębiorca jest zazwyczaj świadomy swoich potrzeb i to właśnie one kształtują nie tylko rodzaj danego auta, ale i typ napędu. Samochody hybrydowe są ciekawą alternatywą przede wszystkim dla silników benzynowych i napędu elektrycznego, w mniejszym stopniu dla diesli. Hybryda najlepiej sprawdzi się w warunkach miejskich i w przypadku, gdy potrzebujemy od czasu do czasu pojechać w trasę, to również, w przeciwieństwie do elektryka, pozwoli nam na to. Jednocześnie docenimy jej niskoemisyjność w warunkach miejskich i możliwość przemieszczania się wyłącznie na prądzie. Krótko mówiąc hybryda daje nam komfort i płynność jazdy samochodu elektrycznego bez konieczności tylu wyrzeczeń związanych z ograniczonym zasięgiem czy czasem ładowania. Ponadto jest też tańsza od wariantów elektrycznych, jednak zauważalnie droższa od diesla.
Samochody dostawcze z napędem hybrydowym - co oferuje rynek?
Oferta hybrydowych samochodów dostawczych nie jest zbyt bogata. Na rynku znajdziemy zaledwie kilka modeli, jednak do niedawna tak naprawdę był tylko jeden w postaci Forda Transita Customa, a wszystkie pozostałe zadebiutowały tak naprawdę dopiero w tym roku (dotyczy to również nowego Transita Customa). Zdecydowana większość z nich ma napęd hybrydowy plug-in, zaś jedynie Toyota Hilux oferuje układ miękkiej hybrydy.
Volkswagen Caddy Cargo eHybrid
Volkswagen Caddy eHybrid zadebiutował w sierpniu 2024 roku jako uzupełnienie wersji wysokoprężnych i benzynowych. Samochód powstaje w zakładach Volkswagena w Poznaniu. Bazę stanowi benzynowa jednostka 1.5 TSI o mocy 116 KM, a łączna moc układu wynosi 150 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni DSG. Prędkość maksymalna wynosi 181 km/h. Baterie mają aż 19,7 kWh pojemności netto i pozwalają na przejechanie nawet 120 km na prądzie. Można je ładować prądem stałym (DC) o mocy 50 kW lub zmiennym (AC) o mocy 11 kW. Według producenta samochód pali średnio tylko 0,5 l/100 km i emituje 11 g C02 na km. Ładowność pojazdu wynosi około 650 kg w wersji standardowej, a objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,1 m3. Caddy Cargo eHybrid kosztuje 173 250 zł netto, zaś Cargo Maxi eHybrid od 181 950 zł netto.

Ford Transit Connect PHEV
Również bliźniaczy Ford Transit Connect występuje w odmianie hybrydowej plug-in, de facto takiej samej co VW Caddy eHybrid, również zadebiutował w 2024 roku. Samochód korzysta zatem z jednostki 1.5 EcoBoost i oferuje łącznie 150 KM oraz 350 Nm, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni Powershift. Samochód oferuje baterie o pojemności 19,7 kWh i zasięg na prądzie wynoszący 110 km. Baterie można ładować za pomocą prądu stałego o mocy do 50 kW lub zmiennego o mocy 11 kW. Ładowność wersji L1 wynosi 690 kg. Ford Transit Connect PHEV kosztuje od 143 820 zł netto za odmianę L1 Trend lub 146 820 zł za wariant L2.

Ford Transit Custom PHEV
Ford Transit Custom niejako zapoczątkował rynek hybrydowych dostawczaków, zaś w 2023 r. doczekał się nowej generacji, która rozwija koncepcję poprzednika i trafiła na rynek w tym roku. Bazę stanowi wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności 2.5 litra, a łącznie mamy do dyspozycji 232 KM. Baterie mają 11,8 kWh pojemności netto i zapewniają 54 km zasięgu na prądzie. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem przekładni eCVT. Prędkość maksymalna to 160 km/h, natomiast średnie spalanie wynosi 1,6 l/100 km z naładowanymi bateriami lub 7,1-7,8 l/100 km bez ładowania baterii. Objętość przestrzeni ładunkowej w wersji L1 wynosi 5,8 m3, natomiast ładowność w L1 wynosi 1179-1262 kg. Obecnie w cenniku nie znajdziemy Transita Customa PHEV w wersji Van, za to w odmianie brygadowej kosztuje 186 595 zł netto za wariant L1 oraz 188 595 zł netto za L2.

Diesel z układem mild hybrid
Na rynku hybrydowych samochodów dostawczych znalazło się też miejsce dla miękkiej hybrydy, której jednak bliżej do napędu spalinowego, a zatem oferuje wszystkie jego zalety przy nieco niższym zużyciu paliwa.
Toyota Hilux MHEV
Na RM25 Toyota Hilux doczekała się odmiany z układem mild hybrid wyposażonym w instalację 48V. Układ hybrydowy 48V wykorzystuje sprawdzony 2,8-litrowy wysokoprężny silnik turbodoładowany Hiluxa, który wyposażono w nowy elektryczny silnik/generator, litowo-jonowy akumulator 48V oraz konwerter DC-DC. Komponenty te zaprojektowano tak, aby ich montaż był prosty i nie wymagał skomplikowanych zmian w układzie napędowym. Silnik spalinowy napędza generator, który z kolei ładuje akumulator 48V. Po naładowaniu, akumulator może dostarczyć dodatkowo do 12 kW mocy i 65 Nm momentu obrotowego podczas przyspieszania. Jednostka Hiluxa rozwija 204 KM i 500 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni automatycznej. Jednocześnie Hilux wciąż imponuje możliwościami terenowymi. Głębokość brodzenia wynosi 700 mm, kąty natarcia i zejścia liczą odpowiednio 29 i 27 stopni, a prześwit ma 293 mm. Auto oferuje do 1000 kg ładowności i pociągnie przyczepę o masie do 3500 kg. Hilux MHEV występuje z podwójną kabiną i startuje od 183 400 zł netto za odmianę Active.

Przyszłe modele hybrydowych samochodów dostawczych
W przyszłym roku na rynek trafią kolejne samochody użytkowe z napędem hybrydowym. Przedstawiamy nadchodzące nowości z napędem hybrydowym na rynku aut dostawczych.
Ford Ranger PHEV
Ford Ranger jest pierwszym w Europie pickupem z napędem hybrydowym. Zadebiutował we wrześniu 2024 roku na targach IAA Transportation w Hanowerze. Samochód korzysta z turbodoładowanej jednostki 2.3 EcoBoost, a łącznie układ oferuje 279 KM i 690 Nm, a zatem Ranger PHEV oferuje najwyższy moment obrotowy w całej gamie amerykańskiego pickupa. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 10-stopniowej przekładni automatycznej. Baterie mają 11,8 kWh pojemności i zapewniają 45 km zasięgu na prądzie. Ładowność hybrydowego Rangera nadal sięga blisko tony, a maksymalna masa holowanej przyczepy to 3500 kg. Hybrydowy Ranger trafi na rynek wiosną 2025 roku, a jego ceny poznamy bliżej handlowej premiery.

Volkswagen T7 Transporter eHybrid
Najnowszy Volkswagen T7 Transporter zadebiutował we wrześniu 2024 roku na targach IAA Transportation w Hanowerze i bazuje na podzespołach Forda Transita Customa, z którym dzieli m.in. platformę czy gamę jednostek napędowych. Samochód oferuje przestrzeń ładunkową o objętości 5,8 m3 w przypadku odmiany L1, a pod maską zagości po raz pierwszy układ hybrydowy plug-in, który znamy już z Transita Customa. Rozwija on 232 KM i możemy spodziewać się podobnych parametrów co w Fordzie. Samochód trafi na rynek w I kwartale 2025 r., a jego ceny poznamy jeszcze w tym roku.
