Punkty karne dla kierowców - taryfikator mandatów
- 16.08.2023
- Nowydostawczy.pl
Punkty karne dla kierowców samochodów dostawczych weszły w życie 17 września 2022 roku. Sprawdź, co się zmieniło
Punkty karne dla kierowców samochodów dostawczych weszły w życie 17 września 2022 roku. Poza oczywistymi karami za przekroczenie prędkości, znowelizowano przepisy dotyczące np. załadunku, poruszania się wzdłuż krawędzi chodnika, czy przewożenie większej ilości pasażerów niż ta określona w dowodzie rejestracyjnym. Wiele z przepisów dotyczy również kierowców samochodów osobowych, ale informacja o nich nadal stoi w cieniu kar za przekroczenie prędkości.
Od 1 października 2023 na surowszych kar moga spodziewać się pijani kierowcy. Wszystko za sprawą aktualizacji Kodeksu karnego. W przypadku pijanych recydywistów (osób, które już raz były ukarane za prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu i/lub innych środków odurzających) sądy będą orzekać WYŁĄCZNIE kary pozbawienia wolności. Pijany kierowca, który spowoduje wypadek ze skutkiem śmiertelnym będzie mógł trafić do więzienia nawet na 20 lat. W przypadku pijanych kieroców, którzy sposodują wypadek w wyniku którego poszkodowany zostanie cięzko ranny i dozna dużego uszerbku na zdrowieu, poza możliwością obciążenia grzywną, a także dożywotnią rentą na poszkodowanego, sprawca będzie mógł trafić do więzienia na 16 lat.
Zmianie uległa także regulacja dotycząca sytuacji, w której kierowca u kórego już po zdarzeniu wykyto alkohol, tłumaczył się spożyciem w wyniku wysokiego poziomu stresu. Od 1 października 2023 roku w takiej sytuacji, bez względu na to, czy alkohol został spożyty przed zajęciem pozycji za kierownicą, w trakcie prowadzenia lub tuż po wypadku, ale jeszcze przed kontrolą policji skalibrowanym alkomatem, będzie traktowany jak pijany kierowca i podlegał karze właściwej dla pełnionego czynu.
17 września 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, w myśl której przywrócono 12-miesięczny okres ważności punktów oraz przywrócono odpłatne kursy redukujące punkty karne. Cena kursu redukcyjnego waha się w zależności od województwa i wynosi średnio 950 zł (900 zł w Opolu, poznaniu i Pile, 1000 zł w Warszawie, Katowicach i Krakowie).
Nowy taryfikator mandatów - używanie telefonu i innych urządzeń podczas prowadzenia pojazdu - mandat i punkty karne
Według przepisów niedozwolone jest używanie telefonów i innych urządzeń, które odwracają uwagę kierującego podczas prowadzenia samochodu, w czasie jazdy. Od 1 stycznia 2022 mandat za używanie telefonu podczas jazdy (np. trzymanie słuchawki wynosił 500 zł. Jednak od 17 września 2022, wraz z wejściem w życie nowego Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, kierowcy ciężarówek i busów kurierskich, a także kierowcy samochodów osobowych, przy kontroli drogowej otrzymują już nie 5, ale 12 punktów karnych.
Zakaz jazdy wzdłuż chodnika i przejścia dla pieszych - mandat i punkty karne
Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż chodnika lub przejścia dla pieszych skutkuje grzywną 1500 zł. Jeśli jednak wykroczenie zostanie popełnione po raz drugi w ciągu dwóch lat w myśl nowych przepisów od 17 września 2022 roku, kierowca otrzyma 3000 zł mandatu i 8 punktów karnych.
Kierowca, który dodatkowo nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu na chodniku czy placu, zostanie ukarany mandatem (1500 zł lub 3000 zł w przypadku recydywy) i straci prawo jazdy z powodu przyznania 15 punktów karnych za to wykroczenie po 17 września. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w pewnych sytuacjach jest poważnie karane.
Podczas cofania ciężarówką, busem czy samochodem osobowym, wymuszenie pierwszeństwa przed pieszym skutkuje poważnymi konsekwencjami dla kierowcy. Za takie wykroczenie naliczany jest mandat w wysokości 1500 zł, który wzrasta do 3000 zł w przypadku recydywy. Od 17 września oprócz wyższego mandatu za recydywę, kierowcy grozi także 10 punktów karnych za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w trakcie cofania na drodze publicznej, w strefach zamieszkania czy ruchu. Taka sama kara obowiązuje za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu.
Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa - mandat i punkty karne
Kierowcy, zwłaszcza pracujący dla firm kurierskich, często mają wiele dostaw do zrealizowania w ciągu jednego dnia. Pomimo krótkich odległości między adresami, zapięcie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe. Za niezapięcie pasów kierowca płaci 100 zł mandatu. Od 17 września 2022 r. do tego dochodzi również 5 punktów karnych. Jeżeli pasażer również nie zapiął pasów, kierowca otrzymuje dodatkowe 5 punktów karnych. Czyli, jeśli ani kierowca, ani pasażer nie zapinają pasów, kierowca otrzymuje łącznie 10 punktów karnych. W sytuacji, gdy w pojeździe wieloosobowym nikt nie zapiął pasów, konto kierowcy zostaje obciążone o 10 punktów i 200 zł mandatu.
Zbyt duża liczba pasażerów w pojeździe - mandat i punkty karne
Od 1 stycznia 2022, za przewożenie większej liczby osób niż jest to dozwolone w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, kierowca płaci mandat w wysokości 300 zł za każdą dodatkową osobę. Maksymalny mandat wynosi 3000 zł. Od 17 września 2022 wprowadzono także punkty karne w zależności od ilości przewożonych osób powyżej dozwolonej liczby:
- 1 dodatkowa osoba – 6 punktów,
- 2 dodatkowe osoby – 7 punktów,
- 3 dodatkowe osoby – 8 punktów,
- 4 dodatkowe osoby – 9 punktów,
- 5 dodatkowych osób – 10 punktów,
- 6 dodatkowych osób – 11 punktów,
- 7 dodatkowych osób – 12 punktów,
- 8 dodatkowych osób – 13 punktów,
- 9 dodatkowych osób – 14 punktów,
- 10 i więcej dodatkowych osób – 15 punktów.
Nie tylko dla transportów i lawet - punkty i mandaty za złamanie znaków zakazu

Jeżdżąc pojazdem, warto znać konsekwencje związane z ignorowaniem różnych znaków drogowych:
- Znaki takie jak B-16 ograniczają wysokość pojazdu do 3,5 metra. Nieprzestrzeganie tego oznacza konsekwencję w postaci 150 zł mandatu i 2 punktów karnych.
- Jeśli zignorujesz znaki takie jak B-5 (zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych) lub B-18 ( zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej określonej masy), mandat wzrośnie do 500 zł, a liczba punktów karnych do 3.
Dla kierowców ciężarówek czy zestawów typu B+E i C+E:
Jednak istnieją także bardziej rygorystyczne przepisy:
Konkretnie, kierowcy powinni pamiętać:
Dodatkowo, kierowcy ciężarówek czy busów muszą pamiętać:
- Nieprzestrzeganie znaku B-7, który zakazuje wjazdu pojazdom z przyczepami (gdzie naczepa to rodzaj przyczepy), kosztuje 250 zł oraz 3 punkty karne.
- Inne ograniczenia, takie jak szerokość (B-15), wysokość (B-16) czy długość (B-17) są karane grzywną 150 zł i 2 punktami karnymi.
- Niezachowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu, zwłaszcza na autostradach, drogach ekspresowych czy w tunelach o długości ponad 500 m, może skutkować wysokim mandatem określonym w art. 97 Kodeksu Wykroczeń oraz 5 punktami karnymi od 17 września.
- Przy prędkości 100 km/h odstęp powinien wynosić co najmniej 50 metrów (nie dotyczy wyprzedzania).
- W tunelach o długości ponad 500 m wymagany odstęp wynosi 50 m dla pojazdów do 3,5 tony i 80 m dla większych pojazdów lub zespołów pojazdów. Jednak te odstępy mogą być modyfikowane przez zarządcę drogi w związku z dopuszczalnymi prędkościami w tunelu.
- Nie wolno zasłaniać świateł, tablic rejestracyjnych czy innych ważnych znaków. Grzywny za takie wykroczenia wahają się od 100 do 500 zł, a liczba punktów karnych może wynieść aż 8. To istotne zwłaszcza podczas transportu długich ładunków, które mogą zasłaniać światła czy kierunkowskazy.
Przekroczenie DMC a mandat karny
Ile punktów karnych za przekroczenie DMC? Czy za przekroczenie DMC kierowca otrzyma 15 punktów karnych? Choć w związku z rozporządzeniem z 15 września 2022 r. Dz.U z 2022 r. poz 1951 nie znajdziemy w nim jasno informacji na temat kary za przekroczenie DMC. Stąd wniosek, że kierowca samochodu dostawczego, który będzie przeładowany jest karany mandatem zgodnym z zapisem za najcięższe naruszenie prawa, czyli przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu komunikacji w ruchu lądowym kierowaniu pojazdem mechanicznym po spożyciu alkoholu oraz środków o podobnym działaniu, nieudzieleniu pomocy ofiarom wypadku drogowego, czy wybranym nieprawidłowych zachowaniom wobec pieszych.
Ewentualną podstawą do ukarania może być zapis dotyczący niestosowania się do zakazów wynikających ze znaków drogowych i masy całkowitej pojazdu dopuszczonej do poruszania się drogą.
Choć w taryfikatorze nie jest wyszczególniony zapis dotyczący przekroczenia masy, są w niej ujęte odnośniki do art. 61 ust. 1 pkt 1, w którym ustawodawca określił, że “ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu”.
Biorąc pod uwagę jednoznaczność przepisów, można by wyciągnąć wniosek, że brak jasnego zapisu w nowym taryfikatorze mandatów, a jedynie wskazanie za złamanie zakazów wynikających z przestrzegania znaków drogowych dotyczących ograniczenia ruchu drogowego dla pojazdów o określonej wadze, poniekąd chroni kierowców przeładowanych samochodów przed mandatem z tytułu przekroczenia tonażu.