PIERWSZA JAZDA: Ford Tourneo & Transit Courier. Dla rodziny i małego biznesu

  • 23.01.2024
  • Nowydostawczy.pl
Ford Tourneo Courier 2024

Nowe Ford Transit Courier i Tourneo Courier to modele z wieloma nowościami, a przynależność do gamy modeli użytkowych świadczy o ich funkcjonalności.

Rynek motoryzacyjny przeżywa wielkie zmiany, a crossovery i SUV-y oraz modele elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednak na rynku samochodów użytkowych i dostawczych nie ma takiej rewolucji. Choć pojawiają się modele z napędami elektrycznymi, to nadwozia i silniki nie zmieniają się znacząco. Tak jest też w przypadku nowych Fordów Transit i Tourneo Courier. To samochody z wieloma nowościami, ale także z szacunkiem dla tradycji.

Ford Tourneo Courier 2024

Ford Tourneo Courier

Ford Tourneo Courier. Dla domu, dla rodziny

Niektórzy kierowcy wolą małe crossovery, aby być na czasie, podczas gdy inni wybierają Forda Tourneo Courier ze względu na funkcjonalność, wygodę i przystępną cenę. Cennik tego modelu zaczyna się od kwoty poniżej 100 000 złotych, co w dzisiejszych czasach nie jest takie oczywiste. Pod względem stylistyki, Ford Tourneo Courier zawiera wiele nawiązań do modnych crossoverów, ale w tradycyjnym nadwoziu kompaktowego vana. Wersja Active prezentuje się szczególnie dobrze, zwłaszcza z zielonym kolorem nadwozia i lakierowanym na biało dachem. Czy to alternatywa dla crossovera? Moim zdaniem – zdecydowanie tak. Wygląda świetnie, ma osłony nadwozia, co może sprawdzić się w mieście czy jeździe w lekkim terenie, a do tego zachowuje ponadprzeciętną praktyczność i dużo przestrzeni w środku. No właśnie, co znajdziemy we wnętrzu?

Ford Tourneo Courier 2024 wnętrze

Ford Tourneo Courier. Bezpiecznie i komfortowo

Ford Tourneo Courier wnętrze

Ford Tourneo Courier

Podobnie jak w przypadku modelu Transit, w Fordzie Tourneo Courier znajdziemy system info-rozrywki SYNC 4, cyfrowy zestaw wskaźników i zaawansowaną łączność, co z pewnością zadowoli nowoczesnych użytkowników szukających gadżetów. W samochodzie znajduje się bezprzewodowa ładowarka dla smartfonów, gniazda USB i standardowy bezprzewodowy mirroring telefonu poprzez Android Auto i Apple CarPlay, co pozwala na korzystanie z systemu na własnych zasadach. Przestrzeń bagażową zwiększono o ponad 44% w stosunku do poprzednika, a kilka ciekawych rozwiązań z pewnością docenią rodziny z dziećmi. Przykładowo wbudowane panele boczne bagażnika schowki mogą zmieścić zabłocone buty lub drobne akcesoria. Po złożeniu tylnych siedzeń, Tourneo Courier oferuje dużą przestrzeń na większe przedmioty, a bagażnik ma maksymalną pojemność do 2162 litrów. W drugim rzędzie foteli trójka pasażerów Tourneo Couriera znajdzie więcej miejsca nad głową i na ramiona niż w poprzedniej generacji modelu. Siedzenia są dzielone w proporcji 60/40, a ich składanie i pochylanie ułatwia przewożenie przedmiotów o długości do 1,4 metra. Nowy Tourneo Courier oferuje od 570 do 1198 litrów przestrzeni bagażowej (2162 litry do dachu). To więcej o odpowiednio 175 i 323 litry (506 litrów do dachu) w porównaniu do poprzedniego modelu.

Ford Tourneo Courier

Dla rodzin bardzo ważne jest bezpieczeństwo, więc Ford zadbał o szereg systemów wsparcia i ochrony m.in.:

  • system zapobiegający kolizjom;
  • system kontroli pasa ruchu;
  • tempomat;
  • inteligentny ogranicznik prędkości;
  • system rozpoznawania znaków drogowych;
  • system monitorowania koncentracji kierowcy;
  • system ostrzegania przed jazdą pod prąd.

Ford Tourneo Courier bagażnik

Ford Tourneo Courier. Jedno serce, ale w pełni wystarczające

Jedynym silnikiem dostępnym w Fordzie Tourneo Courier jest 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, który może być łączony z 6-biegową manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynią biegów bez względu na wersję wyposażenia 1. Według moich źródeł, skrzynia automatyczna zapewnia komfortową i bezstresową jazdę w każdych warunkach, ale manual spisywał się zaskakująco dobrze. Na dynamikę nie można narzekać, bowiem auto chętnie przyspieszało w każdych warunkach i jedynie podjazdy pod strome wzniesienia wywoływały redukcję o 2-3 biegi i wkręcenie się jednostki na wysokie obroty. Pozytywnie zaskoczyło bardzo dobre wyciszenie, co w kompaktowych vanach nie jest oczywiste. Przy prędkościach do około 100 km/h we wnętrzu było cicho i dopiero wyższe prędkości generowały sporo szumów opływowych. A jak z cenami?

Bazowy model Trend ze skrzynią manualną kosztuje 99 876 złotych (brutto), natomiast za topową odmianę Active z automatem trzeba zapłacić 121 893 złote (brutto).

Ford Transit Courier. Kompaktowy van może być fajny!

Ford Transit Courier 2024

Ford Transit Courier

Ford Transit Courier tył

Zacznijmy od tego, co w takich autach jest najmniej ważne. Chodzi oczywiście o stylistykę i oczywistym jest, że każdy chciałby jeździć autem ładnym, ale w segmencie kompaktowych vanów najważniejsza jest funkcjonalność i jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni. O tym za chwilę, tymczasem warto zwrócić uwagę, na zupełnie nową aparycję dostawczego Forda w kompaktowym wydaniu. W oczy rzuca się oczywiście całkowicie przeprojektowany przód z solidnym, prostokątnym grillem oraz dzielonymi światłami. Ciekawa sygnatura LED oraz listwa chromowana nad surowym grillem przywodzi na myśl bardziej potężne i mocne pickupy niż zwykłe osobówki pokroju Focusa czy Pumy. Sporo czarnych elementów z tworzywa sztucznego dodaje całości ciekawego klimatu, a odmiana Active z dodatkową porcją nakładek m.in. na nadkolach sprawia, że auto prezentuje się po prostu bardzo atrakcyjnie. No dobrze, przejdźmy do wnętrza.

Ford Transit Courier. Wnętrze praktyczne do granic możliwości

Ford Transit Courier 2024
Ford Transit Courier 2024

Ford Tourneo Courier to samochód, który łączy w sobie prostotę, poczucie solidności i wytrzymałości, ale w odpowiednio praktycznym wydaniu. W tym segmencie, gdzie najważniejsza jest funkcjonalność i jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni, twarde tworzywa są standardem. Auto już w standardzie wyposażone jest w panel instrumentów „digiboard" z cyfrowym zestawem wskaźników, a także ośmiocalowy ekran dotykowy z najnowszym systemem łączności Ford SYNC 4. Oparta na subskrypcji, skomunikowana z siecią nawigacja Connected Navigation może podnieść efektywność pracy i zmniejszyć wysiłek kierowcy, dzięki aktualnym informacjom o ruchu drogowym, miejscach parkingowych, opłatach i lokalnych zagrożeniach. Bezprzewodowa łączność z urządzeniami mobilnymi poprzez Android Auto i Apple CarPlay również jest standardem. Oprócz tego, pokładowa łączność obsługiwana jest przez standardowo zainstalowany modem, umożliwiający ciągłą komunikację ze środowiskiem Ford Pro i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, które mogą z czasem udoskonalać funkcje pojazdu bez konieczności wizyty u dealera.

Wracając do walorów praktycznych, system pojemników i organizerów pozwala utrzymać w porządku dokumenty, urządzenia i przewody niezbędne w codziennej pracy. Kierowca ma do dyspozycji łatwo dostępny, otwarty pojemnik za tablicą rozdzielczą i nad schowkiem po prawej stronie, a także schowek na tablet lub notes do formatu A4 w konsoli środkowej. Kieszenie na drzwiach są wyposażone w separator i uchwyt, wystarczająco duży, aby pomieścić 1,5-litrową butelkę.

Nowe tylne zawieszenie z pochylonymi amortyzatorami i zwiększona o 181 mm długość przestrzeni ładunkowej (do 1802 mm) sprawiają, że kompaktowa furgonetka może pomieścić dwie europalety. Jej objętość ładunkowa wynosi teraz 2,9 m³, co stanowi wzrost o 25% w stosunku do poprzedniego modelu 1. Dodatkową zaletą jest uchylna klapa w przegrodzie, która umożliwia transport przedmiotów długich na ponad 2600 mm, takich jak deski czy rury. Klienci mają do wyboru model o standardowej ładowności lub wersję o podwyższonej ładowności z podwójnymi sprężynami, które zwiększają maksymalną ładowność brutto do 854 kg – o 45% więcej niż w poprzednim modelu. Niezależnie od wariantu, maksymalna masa przyczepy wynosi 1100 kg. Pojazdy w wariancie van mają standardowo tylne drzwi otwierane pod kątem 180 stopni i sześć punktów mocowania ładunku na podłodze. Opcjonalnie można zamówić oświetlenie LED przestrzeni ładunkowej, podłogę z gumy lub drewna i szyny mocowania na środkowej wysokości, co poprawia wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

Klienci mogą także zdecydować się na nadwozie typu „double-cab-in-van", które pozwala zabrać ze sobą pracowników i sprzęt. Podwójna kabina ma trzyosobowe siedzenia w drugim rzędzie, które można dzielić w proporcji 60/40, składać i opuszczać. Gdy tylne siedzenia są podniesione, przestrzeń ładunkowa może pomieścić europaletę. Standardem są uchylne okna w drugim rzędzie i przeszklone tylne drzwi ładunkowe; opcjonalnie można wybrać pełne przeszklenie boczne. Co więcej, Ford Pro we współpracy z ekspertami TVL zaprojektował gamę zamków montowanych fabrycznie dla firm, które potrzebują lepiej chronić swój pojazd i jego zawartość przed różnymi zagrożeniami, w tym wyłamaniem.

Ford Transit Courier. Klasyczne rozwiązania pod maską

Nowy Ford Transit Courier oferuje dwa warianty silnika benzynowego EcoBoost Forda o pojemności 1,0 litra: jeden o mocy 100 KM, a drugi o mocy 125 KM. Ten drugi został zoptymalizowany pod względem niższego zużycia paliwa i emisji CO2. Silnik EcoBoost może współpracować z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach lub nową, dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach. Ta druga opcja jest idealna dla klientów, którzy często jeżdżą w zatłoczonym ruchu. System dwusprzęgłowy zapewnia płynne i szybkie zmiany biegów bez utraty momentu obrotowego, co zwiększa efektywność przy niskich prędkościach i zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Dla klientów, którzy preferują dłuższe trasy, dostępny jest silnik wysokoprężny EcoBlue o pojemności 1,5 litra i mocy 100 KM. Silnik ten pracuje z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach i jest oferowany w modelach Transit Courier van i van z podwójną kabiną.

Miałem okazję przetestować zarówno silniejszą wersję benzynową z automatyczną skrzynią biegów, jak i model z dieslem i ręczną zmianą biegów. Wersja benzynowa zapewniała dynamiczną i płynną jazdę, podczas gdy diesel był przeznaczony głównie dla spokojnych i długich podróży. Na podjazdach silnik wysokoprężny nie był zbyt elastyczny przy niskich obrotach, co wymagało częstego zmieniania biegów. W tym modelu również wyciszenie sprawiło pozytywna niespodziankę i przy niższych prędkościach zapewniało bardzo rozsądny komfort. A jak z cenami?

Za podstawową wersję Trend z 1.0 EcoBoost 100 KM i 6-biegowym manualem trzeba zapłacić 81 750 złotych (netto). Najdroższa jest Active z 1.5 EcoBlue 100 KM i manualną skrzynią, która kosztuje 99 350 złotych. Tę samą odmianę z 1.0 EcoBoost 125 KM i 7-biegowym automatem dostaniemy za 97 350 złotych.

Podsumowanie

Ford Transit i Courneo Courier to kompaktowe vany zbudowane na platformie Ford Global B, produkowane w rumuńskim Crajovie. Ford stawia na atrakcyjną stylistykę i ofertę tych modeli, nie zapominając o ich funkcjonalności. Pod maską znajdziemy sprawdzone silniki, a wkrótce także elektryczne wersje, które będą uzupełniać gamę napędów.