Opłaty za autostrady i drogi krajowe - ile
- 01.02.2024
- Nowydostawczy.pl

Od 1 listopada 2024 roku nowe 1600 km płatnych dróg dla pojazdów powyżej 3.5 tony! LISTA
Od 1 listopada 2024 roku nowe 1600 km płatnych dróg dla pojazdów powyżej 3.5 tony! LISTA
22 lipca 2024 roku do w wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt, zainicjowany przez Ministerstwo Infrastruktury, który dotyczy rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.
Jak możemy przeczytać w opisie projektu:
Projektowane rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat, funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645, 760, 1193 i 1688). Rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym. Projekt rozporządzenia realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), tj. reformę E 2.1. zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W celu realizacji założeń opisanych powyżej rekomenduje się rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych.
Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą. Oczekuje się, że w wyniku wejścia w życie projektowanego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej. Aktualnie opłata elektroniczna jest
pobierana na ok. 3660 km dróg krajowych.
Lista odcinków, które mają być płatne od 1 listopada:
A1 na odcinku: węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Pyrzowice
A2 na odcinku: węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska
S1 na odcinku: Milówka – Zwardoń
S2 na odcinku: węzeł Puławska – węzeł Lubelska
S3 na odcinkach: węzeł Parłówko – węzeł Miękowo, węzeł Skwierzyna Południe – węzeł Międzyrzecz Południe, węzeł Nowa Sól Zachód – węzeł Bolków
S5 na odcinkach: węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Gniezno Południe, węzeł Poznań Zachód – węzeł Rydzyna, węzeł Korzeńsko – węzeł Wrocław Północ
S6 na odcinkach: węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód, węzeł Nowogard Wschód – węzeł Koszalin Wschód, węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack
S7 na odcinkach: węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ, węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów, węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe, węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ, węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław, węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz, Lubień – węzeł Zabornia
S8 na odcinkach: węzeł Radziejowice – węzeł Paszków, węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe, węzeł Wyszków Północ – węzeł Brok, węzeł Podborze – węzeł Zambrów Zachód, węzeł Mężenin – węzeł Jeżewo
S10 na odcinku: węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo
S11 na odcinkach: Szczecinek – Omulna, węzeł Mieszków – węzeł Jarocin, węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi, Krążkowy – węzeł Baranów
S12 na odcinku: węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód
S16 na odcinku: węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód
S17 na odcinkach: węzeł Lubelska – Michałówka, węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód
S19 na odcinkach: węzeł Lublin Węglin – Stobierna, węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe
S51 na odcinku: węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe
S61 na odcinkach: węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe, węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo – węzeł Raczki, węzeł Suwałki Południe – węzeł Suwałki Północ.
Przyjęcie projektu zaplanowano na III kwartał 2024 roku.
Co to oznacza? Rozszerzenie sieci dróg płatnych e-toll o 1600 km.Jak wskazano w projekcie, w ostatnich 7 latach oddano do użytku wiele odcinków dróg krajowych - autostrad i dróg ekspresowych, które powinny zostać ujęte w sieci opłat, ponadto, równolegle trwają prace związane ze zmianą definicji niektórych odcinków dróg, które w efekcie wejdą w skład nowej sieci.
Na odpowiedź ze strony Północnej Izby Gospodarczej nie trzeba było długo czekać.
Na stronie serwisu możemy przeczytać o kolosalnych skutkach wejścia w życie planowanego rozporządzenia, które jeszcze bardziej pogłebi instniejący kryzys branży TSL.
Założenia, że dodatkowe obciążenia dla firm zajmujących się przewozem drogowym, może wpłynąć na „większą równowagę” między spedycją lądową, a kolejową, brzmi trochę jak próba szukania usprawiedliwienia dla rozszerzenia przestrzeni płatnej w sektorze transportu lądowego. Jako Grupa CSL jesteśmy zwolennikami jak najszerszej promocji transportu kolejowego i intermodalnego. Ostatnie lata nie przynoszą jednak w naszym kraju rewolucji w tym zakresie – nie ma wielu inwestycji, które sprawiałyby, że transport kolejowy stanie się atrakcyjną alternatywą dla transportu drogowego – dodaje Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL.
Sektor transportowy to branża, w której prowadzonych jest najwięcej windykacji.
Sprawa jest bardzo poważna. W I półroczu 2024 roku przeprowadziliśmy dwukrotnie więcej windykacji wobec sektora transportowego oraz firm logistycznych niż w całym roku 2023. Najpoważniejszy kryzys jest w mniejszych firmach, które dotychczas zajmowały się głównie kursami o mniejszej masie gabarytów oraz transportem na trasach Polska-Niemcy. Kryzys jest poważny i wiele firm zawiesza działalność – mówi windykator Grupy AVERTO Małgorzata Marczulewska.
Propozycja rządu dla niektórych przedsiębiorców sektora TSL była dość zaskakująca. Spodziewaliśmy się, że rządzący zrozumieją, że to nie jest czas na dodatkowe podatki i zobowiązania dla branży, która walczy o utrzymanie się na powierzchni. Przyjmujemy propozycje Ministerstwa Infrastruktury z dużym zaniepokojeniem – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Pojazdy ciężkie (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy)
System Poboru Opłat Elektronicznych Krajowej Administracji Skarbowej (e-TOLL)
System Poboru Opłat Elektronicznych Krajowej Administracji Skarbowej, działający pod nazwą handlową e-TOLL, jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej > 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej (tzw. pojazdy ciężkie). Z dniem 1 października 2021 r. system e-TOLL (oparty na technologii GNSS) zastąpił funkcjonujący od 1 lipca 2011 r. system viaTOLL (oparty o technologię DSRC). Okres przejściowy, podczas którego obydwa systemy funkcjonowały równolegle trwał od 24 czerwca do 30 września 2021 r.
Obejmuje on odcinki autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o łącznej długości ponad 3600 km.
Aktualny wykaz dróg, na których pobierana jest opłata elektroniczna
DROGI KRAJOWE LUB ICH ODCINKI KLASY A I S, NA KTÓRYCH POBIERA SIĘ OPŁATĘ ELEKTRONICZNĄ
1) autostrada A1 na odcinkach:
a) węzeł Toruń Południe - węzeł Piotrków Trybunalski Południe,
b) węzeł Pyrzowice - Gorzyczki (granica państwowa);
2) autostrada A2 na odcinkach:
a) Modła (skrzyżowanie z drogą gminną nr 48203P) - węzeł Konotopa,
b) Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W) - węzeł Kałuszyn;
3) autostrada A4 na odcinkach:
a) Zgorzelec (granica państwowa) - węzeł Murckowska,
b) węzeł Balice I - węzeł Korczowa;
4) autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) - węzeł Szczecin Dąbie;
5) autostrada A8 na odcinku węzeł Wrocław Południe - węzeł Wrocław Psie Pole;
6) autostrada A18 na odcinku węzeł Golnice - węzeł Krzyżowa;
7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:
a) węzeł Pyrzowice - węzeł Podwarpie,
b) węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria - Tychy (skrzyżowanie z drogą krajową nr 86),
c) węzeł Bielsko-Biała Komorowice - węzeł Żywiec Browar;
8) droga ekspresowa S2 na odcinku węzeł Konotopa - węzeł Puławska;
9) droga ekspresowa S3 na odcinkach:
a) węzeł Miękowo - węzeł Szczecin Dąbie,
b) węzeł Klucz - węzeł Skwierzyna Południe,
c) węzeł Międzyrzecz Południe - węzeł Nowa Sól Zachód;
10) droga ekspresowa S5 na odcinkach:
a) węzeł Bydgoszcz Południe - węzeł Bydgoszcz Błonie,
b) węzeł Gniezno Południe - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2440P,
c) węzeł Rydzyna - węzeł Korzeńsko;
11) droga ekspresowa S6 na odcinkach:
a) węzeł Nowogard Zachód - węzeł Nowogard Wschód,
b) Gdynia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 468) - połączenie z autostradą A1;
12) droga ekspresowa S7 na odcinkach:
a) węzeł Gdańsk Południe - węzeł Żuławy Zachód,
b) węzeł Elbląg Zachód - węzeł Miłomłyn Południe,
c) węzeł Olsztynek Zachód - węzeł Rączki,
d)
1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A4 oraz A2. Niemniej, z opłaty zwolnieni zostali kierowcy samochodów do 3.5 tony. Dodajmy, że w tym samym roku 1 stycznia 2023 podniesiono o 13% opłaty za autostradę dla kierujących pojazdami ciężarowymi.
Od 1 lipca 2023 roku zwolniono z opłat za przejazd autostradami rządowymi podlegającymi pod Generalnego Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Są to odcinki autostrady A4 pomiędzy zjazdami Gliwice-Wrocław oraz odcinku autostrady A2 Konin-Stryków. 1 września 2023 roku dodano do tego autostradę A1, na której na odcinku Gdańsk-Toruń, były pobierane opłaty poza wakacyjnymi weekendami (autostrada była darmowa od piątku od godziny 12:00 do 12:00 w poniedziałek). Dodajmy, że zwolnione z opłat są wyłącznie pojazdy osobowe o masie do 3.5 tony.
Po zniesieniu opłat za autostrady tematem do dyskusji okazał się Krajowy Fundusz Drogowy, na którego konto trafiały wpływ z poboru opłat. Fundusz w ramach swoich prac odpowiada m.in. za naprawę dróg. KFD zasilany jest wpływami również z opłaty paliwowej. Po wycofaniu opłat względem samochodów osobowych obawiano się, że będzie miało to wpływ na wzrost cen paliwa lub innych opłat, z których finansowany jest KFD. 1 lipca 2023 roku po zniesienia opłaty z odcinka A1 Rada Ministrów w tym samym czasie przyjęła uchwałę ws. rekompensaty środków, które z uwagi na brak opłat nie wpłyną do budżetu KFD. Oszacowano ją na poziomie 50 mln zł.
Co z dostawczakami? Ciężarówkami czy autobusami? Płacą więcej. Zmiany, które weszły w życie w lipcu 2023, a następnie we wrześniu 2023 roku nie objęły opłaty elektronicznej dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3. 5 tony.
Co więcej, 1 lipca 2023 roku wzrosły opłaty za przejazd autostradą samochodów ciężarowych i autobusów o 13%. W górę poszły również opłaty za drogi ekspresowe i odcinki dróg krajowych. Dlaczego akurat 13%? Wzrost opłat wynika ze wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za pierwsze 3 kwartały danego roku. W 2022 roku, we wskazanym okresie wskaźnik ten wyniósł właśnie 13,3%.
Stawki za przejazd autostradą dla pojazdów ciężarowych 2023
Od 1 lipca 2023 roku za przejazd autostradą i krajowym odcinkiem drogi kierowcy aut ciężarowych i autobusów, w zależności od rodzaju, masy pojazdu czy klasy emisyjności wysokość opłaty wynosi od 24 gr/km do 64 gr/km.
Najmniej zapłacą kierowcy pojazdów do 12 ton oraz autobusów spełniających normę Euro 5. Najwięcej natomiast zapłacą kierowcy prowadzący pojazdy powyżej 12 ton, przy normie minimalnej Euro 2.
Stawki za przejazd płatnymi odcinkami dróg krajowych stawki będą wynosiły od 20 gr/km do 39 gr/km dla pojazdów ciężarowych do 12 ton i autobusów. W przypadku cięższych pojazdów stawka będzie wahała się między 25 gr/km do 50 gr/km.
Opłaty za przejazd odcinkami koncesyjnym autostrad A1, A2 i A4
W przypadku autostrady A1 na odcinku Rusocin do Nowej Wsi, dla pojazdów powyżej 3.5 tony opłata wynosi 71 zł, co daje opłatę w wysokości 47 gr/km. W przypadku autostrady A2 na odcinku Świecko-Konin (255 km), w zależności od rodzaju pojazdu ciężarowego, opłata wyniesie między 157 a 3013 zł, co przekłada się na opłaty w wysokości od 62 gr/km do 1,23 zł/km.
Za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 kraków Katowice (61 km) kierowcy pojazdów ciężarowych zapłacą od 24 do 40 zł, czyli stawka za km będzie wahała się między 39 gr a 66 gr.
Opłaty za autostrady. Zmiany dla stawek e-TOLL
1 stycznia 2024 roku weszły w życie zmienione stawki opłaty elektronicznej na drogach objętych systemem e-TOLL. Na autostradach, ekspresówkach i innych odcinkach objętych obowiązkową płatnością elektroniczną stawki poszły w górę.
e-TOLL. Nowy taryfikator opłat
W przypadku pojazdów i zespołu pojazdów powyżej 3.5 tony, ale nie większej niż 12 ton za kilometr przejazdu autostrada lub drogą ekspresową użytkownicy zapłacą zgodnie z normą emisji spalin.
Kategoria pojazdu |
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) 2024 |
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) 2023 |
||||||
Norma emisji |
max. EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
min. EURO 5 |
max. EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
min. EURO 5 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t | 0,55 | 0,48 | 0,39 | 0,28 | 0,45 | 0,39 | 0,31 | 0,23 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t | 0,73 | 0,63 | 0,51 | 0,38 | 0,57 | 0,51 | 0,41 | 0,29 |
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej | 0,55 | 0,48 | 0,39 | 0,28 | 0,45 | 0,39 | 0,31 |
0,23 |
W tabeli zaznaczono stawki opłat elektronicznych e-TOLL dla różnych klas pojazdów i poziomów emisji spalin EURO dla lat 2023 i 2024.