Licencja spedycyjna - czym jest i jak ją uzyskać? Ile kosztuje?

  • 30.11.2023
  • Nowydostawczy.pl
licencja spedycyjna

Licencja spedycyjna jest niezbędna przy prowadzeniu działalności w zakresie transportu drogowego dotyczącego przewozu towarów. Wyjaśniamy, jak ją uzyskać i ile ona kosztuje.

Czym jest licencja spedycyjna?

Rozpoczynając działalność polegającą na transporcie drogowym towarów musimy uzyskać wszelkie wymagane licencje i uprawnienia. Jedną z najważniejszych jest licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, czyli tzw. licencja spedycyjna. Uprawnia ona do pośredniczenia przy organizowaniu i planowaniu przewozów. Na jej podstawie firma może organizować przewozy dla innych podmiotów, ale nie może przewozić towarów. Pamiętajmy, że licencja spedycyjna nie jest tym samym, co licencja transportowa. Definicję i cele licencji spedycyjnej zawarto w ustawie o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001, w art. 5b ustęp 2 pkt 1, która stanowi, że wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy uwarunkowane jest uzyskaniem odpowiedniej licencji. 

Dlaczego warto posiadać licencję spedycyjną?

Posiadanie licencji spedycyjnej oznacza oczywiście znaczne korzyści dla przedsiębiorcy. Spedycja zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa przy organizacji przewozu towarów, ułatwia i przyspiesza realizację przewozu, wspiera wiedzą i doświadczeniem zarówno zleceniodawców jak i kierowców, a także stanowi medium łączące zleceniodawców i zleceniobiorców.

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, by uzyskać licencję?

O licencję mogą się ubiegać zarówno przedsiębiorcy indywidualni (wpisani do CEIDG) i przedsiębiorcy wpisani do KRS (na przykład spółki). Przy ubieganiu się o licencję przedsiębiorca lub osoby zarządzające firmą, muszą wykazać że nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne mające związek z wykonywaniem zawodu, nie wydano im prawomocnego orzeczenia zakazującego działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego oraz, że przynajmniej jedna osoba w firmie posiada certyfikat kompetencji zawodowych (może to być zarówno pracodawca jak i pracownik).

Jakie wymagania finansowe musi spełnić firma?

Firmy ubiegające się o licencję muszą wykazać także, że są w stabilnej kondycji finansowej. Oznacza to, że firma musi dysponować środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50 000 euro. Pamiętajmy, by przy dokładnym obliczaniu posiadanego majątku należy brać pod uwagę średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, który obowiązywał w ostatnim dniu roku, poprzedzającego rok składania wniosku Sytuację finansową można udokumentować rocznym sprawozdaniem finansowym. Do wniosku można dolączyć następujące dokumenty: 

  • potwierdzenie dysponowania środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunku bankowym, albo dostępnymi aktywami
  • potwierdzenie posiadania akcji, udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych
  • potwierdzenie gwarancji lub poręczeń bankowych
  • potwierdzenie własności nieruchomości.

Jakie kwalifikacje powinien mieć spedytor? 

Spedytor powinien mieć wyższe wykształcenie w zakresie transportu i logistyki lub też policealne z tytułem technika spedycji. Nie jest to jednak obowiązkowe, aczkolwiek mile widziane przez firmy spedycyjne. 

Dokumenty wymagane do licencji spedycyjnej

Do dokumentów wymaganych w celu uzyskania licencji spedycyjnej należą: 

  • wniosek o udzielenie licencji - wzór takiego wniosku znaleźć można w starostwie bądź na jego stronie internetowej
  • kopia certyfikatu kompetencji zawodowych osoby zarządzającej transportem
  • dokumenty potwierdzające stabilną sytuację finansową firmy
  • oświadczenie o posiadaniu dobrej reputacji (w tym zaświadczenie o niekaralności)
  • dowody uiszczenia odpowiednich opłat
  • pełnomocnitwo - w przypadku załatwiania sprawy przez osobę trzecią

Gdzie złożyć wniosek i jaki jest czas oczekiwania?

Wniosek o uzyskanie licencji spedycyjnej można złożyć elektronicznie, listownie lub osobiście w odpowiednim dla danej firmy starostwie lub urzędzie miasta. Na ewentualne uzupełnienie braków i poprawki we wniosku przedsiębiorca ma 7 dni od dnia otrzymania wezwania od osoby weryfikującej wniosek. Licencję otrzymamy maksymalnie do miesiąca od dnia złożenia wniosku. W przypadku skomplikowanych spraw, a więc takich, które wymagają wymiany korespondencji i dodatkowych wyjaśnień, czas ten może wydłużyć się do 2 miesięcy. 

W przypadku zaistnienia zmian danych mamy do 28 dni na ich zgłoszenie począwszy od dnia ich zaistnienia. Pamiętajmy, że licencji nie można odstępować osobom trzecim ani też przenosić praw z niej wynikających na inne osoby. 

Czas obowiązywania i koszty licencji spedycyjnej

Licencja spedycyjna jest wydawana na określony czas wskazany we wniosku. Wynosi on od 2 do 50 lat. Licencja na okres od 2 do 15 lat kosztuje 800 zł, od 15 do 30 lat 900 zł, zaś na okres powyżej 30 lat 1000 zł.

Opłatę wpłacamy na konto urzędu, do którego składamy wniosek. Opłata za pełnomocnictwo wynosi natomiast 17 zł. Pełnomocnictwo nie jest konieczne, gdy udzielamy go osobie z rodziny. 

Jak uzyskać i ile kosztuje Certyfikat Kompetencji Zawodowych?

 Dokument ten można uzyskać po pozytywnym zdaniu egzaminu pisemnego lub uzyskaniu zwolnienia z niego (zwolnienie można uzyskać po uzyskaniu dyplomu studiów realizujących odpowiedni program). Egzamin na CKZ kosztuje 500 zł, zaś wydanie certyfikatu po pomyślnym zdaniu egzaminu to wydatek kolejnych 300 zł. Aby zwiększyć szanse zdania egzaminu, można też odbyć kurs przygotowawczy, który w zależności od instytucji szkoleniowej kosztuje od 1000 do 2000 zł. 

Kiedy licencja spedycyjna wygasa?

Licencja spedycyjna traci ważność w następujących sytuacjach:

  • w przypadku zakończenia okresu, na jaki została wydana 
  • w przypadku zrzeczenia się jej przez przedsiębiorcę
  • w razie śmierci osoby, na którą wydano licencję
  • w razie  likwidacji działalności albo ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku przedsiębiorcy posiadającego licencję.

W przypadku potrzeby ponownego uzyskania licencji po jej wygaśnięciu należy ponownie złożyć wniosek do organu, który wydał licencję z informacją o wygaśnięciu uprawnień.