Kamper powyżej 3.5 tony a prawo jazdy kat. B? Czy resort planuje zmianę w przepisach?
- 17.10.2022
- Nowydostawczy.pl

W ostatnim czasie parlamentarzyści złożyli zapytanie o rozszerzenie uprawnień kategorii B o możliwość kierowania kamperem o DMC powyżej 3.5 5. Co na to resort?
Rafał Weber, sekretarz stanu ministerstwa infrastruktury wypowiedział się jasno - "Ministerstwo Infrastruktury nie planuje rozszerzenia uprawnień kierowców posiadających kategorię B prawa jazdy o możliwość kierowania kamperami o dopuszczalnej masie pojazdu powyżej 3,5 tony".
Podczas konferencji poruszono temat uprawnień i związanych z nimi ograniczeniach.
W polskim kodeksie Prawa o ruchu drogowym w 2021 roku pojawiła się nowelizacja, która umożliwia kierowcy z kat. B prowadzić pojazd o DMC większym niż 3.5 t pod warunkiem, że jest on zasilany paliwami alternatywnymi. W tym przypadku DMC pojazdu nie może przekroczyć 4250 kg. Jedyny warunek, jaki należy spełnić to staż - minimum 2 lata posiadania prawa jazdy.
Nowelizacja ustawy została przegłosowana podczas sejmowych obrad w październiku 2021 roku w ramach Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Jak rozszerzenie uprawnień wpływa na samo użytkowanie pojazdów?
Średnia ładowność elektrycznych wariantów popularnych samochodów dostawczych, z uwagi na masę baterii zmniejszyła się o około 600 kg. To sporo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę modele małych samochodów dostawczych. Możliwość prowadzenia samochodu o DMC 4,25 t pozwala na zwiększenie możliwości ładunkowych, lub montaż większej baterii i wzrost zasięgu. W każdym przypadku rozszerzenie należy traktować pozytywnie.